REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa zapewni prawo do obrony

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o biegłych rewidentach pozwala nakładać na biegłych kary pieniężne. W postępowaniu dyscyplinarnym biegłego będzie mógł bronić również radca prawny. Obecnie regulamin postępowania wydany przez KRBR nie przewiduje takiej możliwości.

Gazeta Prawna dotarła do nieopublikowanego jeszcze projektu ustawy o biegłych rewidentach, spółkach audytorskich oraz o nadzorze publicznym opracowanego przez Ministerstwo Finansów. Pisaliśmy już o zawartych w nim rozwiązaniach dotyczących systemu nadzoru zarówno publicznego, jak i korporacyjnego. Warte przybliżenia są również nowe regulacje dotyczące postępowania dyscyplinarnego. W tym zakresie został m.in.: rozszerzony katalog kar. Podobnie jak do tej pory będą to: upomnienie, nagana zawieszenie w wykonywaniu czynności rewizyjnych na okres od sześciu miesięcy do trzech lat, a także wydalenie z samorządu. Dodatkowo została zaproponowana kara pieniężna. Będzie można ją wymierzyć w granicach od 5-krotności do 50-krotności składki członkowskiej. Wpływy z tego tytułu będą stanowiły przychód Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

REKLAMA

Autopromocja

Przypomnijmy, że na rok 2007 składka członkowska została ustalona w wysokości - 30 zł kwartalnie w przypadku biegłych rewidentów wpisanych wyłącznie do rejestru biegłych rewidentów, natomiast 75 zł kwartalnie od biegłych rewidentów wpisanych na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych.

Obrona biegłego

Warto zwrócić uwagę, że do projektu zostały wprowadzone przepisy dotyczące obrońców. Zgodnie z art. 32 nowej ustawy obwiniony będzie mógł ustanowić obrońcę, spośród członków Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, adwokatów lub radców prawnych na każdym etapie postępowania, w tym na etapie postępowania wyjaśniającego.

Warto dodać, że do niedawna ta kwestia stanowiła problem, ponieważ regulamin postępowania dyscyplinarnego ograniczał możliwość wyboru obrońcy do członków KIBR. Stanowiło to ograniczenie prawa do obrony. Sytuacja zmieniła się dopiero dzięki interwencji Stowarzyszenia Libertas u rzecznika praw obywatelskich i dalej jego interwencjom u wiceministra finansów Adama Pęzioła. W konsekwencji Krajowa Rada Biegłych Rewidentów podjęła uchwałę nr 553/44/2007 z 24 kwietnia 2007 r. w sprawie zmiany uchwały nr 316/22/2001 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z 5 lutego 2001 r. w sprawie regulaminu postępowania dyscyplinarnego wobec biegłych rewidentów. Dzięki temu obecnie obrońcą biegłego rewidenta w postępowaniu dyscyplinarnym może być członek Krajowej Izby Biegłych Rewidentów (KIBR) oraz biegły rewident wpisany na prowadzoną przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów listę obrońców z urzędu lub adwokat. Jeżeli projekt ustawy wejdzie w życie, obrońcą biegłego w postępowaniu dyscyplinarnym będzie mógł być również radca prawny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawa dyscyplinarna

Propozycje zmian obejmują też przepisy dotyczące czynności wykonywanych po sporządzeniu przez Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego aktu obwinienia wobec biegłego rewidenta. Krajowy Sąd Dyscyplinarny po jego otrzymaniu będzie musiał niezwłocznie wyznaczyć termin rozprawy i zawiadomić o nim wnioskodawcę, strony, ich przedstawicieli oraz ministra finansów.

 

Ponadto, na co warto zwrócić uwagę, ustawa odnosi się po raz pierwszy do kosztów postępowania. Zgodnie z projektem koszty postępowania dyscyplinarnego ponosi KIBR. Jednak w przypadku prawomocnego ukarania kosztami postępowania dyscyplinarnego obciąża się ukaranego biegłego rewidenta. Wysokość obciążenia musi być adekwatna do orzeczonej kary dyscyplinarnej i nie może być od niej bardziej dolegliwa.

Pozostałe zmiany

Projekt nowej ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym zawiera nieuregulowane w obecnej ustawie kwestie. Jedną jest m.in. nadzór publiczny. Polski ustawodawca zadecydował, że będzie go sprawował minister finansów. Kontrole mają natomiast być przeprowadzane przez pracowników Ministerstwa Finansów raz na trzy lata. Ma ona obejmować przestrzeganie przepisów i procedur związanych z rewizją finansową. W tym zakresie urzędnicy dokonają weryfikacji systemu wewnętrznej kontroli jakości, ilości i jakości wykorzystanych zasobów, naliczonego wynagrodzenia za czynności rewizji finansowej, a także dokumentacji rewizyjnej z wykonanych czynności.

Takie rozwiązanie budzi jednak podejrzenie, że nie jest zgodne z 43 Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady. Według jej przepisów system nadzoru publicznego musi być zarządzany przez osoby niewykonujące zawodu i posiadające wiedzę z dziedzin istotnych dla badania ustawowego. Dyrektywa wymaga również, aby wszystkie osoby zarządzające systemem były wybrane zgodnie z niezależną i przejrzystą procedurą wyboru.

Zmiany dotyczą również funkcjonowania nadzoru korporacyjnego, którą będzie sprawowała Krajowa Komisja Kontroli.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Nieopublikowany projekt ustawy o biegłych rewidentach zakłada rozszerzenie katalogu obrońców biegłego o radcę prawnego w postępowaniu dyscyplinarnym. Zmiany zostały przygotowane przez departament rachunkowości Ministerstwa Finansów, którego dyrektorem jest Joanna Dadacz

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA