REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzaminy dla biegłych rewidentów będą trudniejsze

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wybrane zagadnienia z matematyki i statystyki ma obejmować egzamin dla biegłych rewidentów. Kandydaci będą musieli też wykazać się znajomością technologii informacyjnych i systemów komputerowych. Nowa ustawa o biegłych po raz pierwszy określi maksymalną stawkę opłat egzaminacyjnych.

Kandydaci na biegłych rewidentów, przystępując do egzaminu kwalifikacyjnego, będą musieli zdawać elementy matematyki i statystyki. Wśród nowych zagadnień, które obecnie nie są przewidziane, pojawią się również technologie informacyjne oraz systemy komputerowe. Takie zmiany zakłada nieopublikowany projekt ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym, do którego dotarła Gazeta Prawna. Projekt został przygotowany przez resort finansów.

Gertruda Świderska, członek komisji egzaminacyjnej, zwraca uwagę, że bez względu na to, czy ustawa zostanie przyjęta w obec- nym kształcie, czy zostaną do niej wprowadzone nowe rozwiązania - egzamin musi zostać rozszerzony o te nowe zagadnienia.

- Wymaga tego art. 8 - 43 Dyrektywy w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych - twierdzi nasza rozmówczyni. Przypomnijmy, że na implementację nowych rozwiązań do krajowego prawa państwa unijne mają czas do 29 czerwca 2008 r.

Obecnie tematy egzaminacyjne określone są w uchwale Krajowej Rady Biegłych Rewidentów (KRBR).

Opłaty egzaminacyjne

W przepisach nowej ustawy po raz pierwszy pojawią się również regulacje określające maksymalną stawkę opłat egzaminacyjnych, jaką będzie mogła pobrać Krajowa Izba Biegłych Rewidentów (KIBR).

Według prof. Witolda Modzelewskiego, prezesa Instytutu Studiów Podatkowych, wszystkie tego rodzaju egzaminy, jak na biegłego rewidenta, niezależnie, czy prowadzi je korporacja czy komisja państwowa, są egzaminami państwowymi. Dlatego nie dziwi wprowadzenie górnej granicy opłaty.

- Szczególnie w sytuacji, gdy zmienia się koncepcja zawodu z zaufania publicznego na zawód, nad którym sprawowany będzie nadzór publiczny - twierdzi ekspert. Wyjaśnia, że w związku z tym regulacja w przepisach musi być bardziej rozbudowana. Zdaniem rozmówcy wprowadzenie do ustawy tego typu rozwiązań jest konsekwencją zmiany koncepcji tego zawodu.

Zgodnie z projektem opłata za egzamin pisemny nie może być ustalona w kwocie wyższej niż równowartość 50 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę, zaś za egzamin dyplomowy 75 proc. jego wartości. Biorąc pod uwagę fakt, że w 2007 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 936 zł, maksymalne kwoty za egzaminy mogłyby wynosić odpowiednio 468 zł i 702 zł. Z kolei w przyszłym roku opłata za egzamin pisemny mogłaby zostać ustalona nawet na poziomie 563 zł, natomiast za egzamin dyplomowy 844,50 zł. KRBR miałaby do tego prawo, ponieważ minimalne wynagrodzenie w 2008 roku będzie wynosiło 1126 zł.

To znacznie wyższe kwoty niż obecnie pobierane. Zgodnie z uchwałą KRBR, opłata za egzamin pisemny wynosi 250 zł, natomiast za egzamin podyplomowy 400 zł. Miejmy nadzieję, że nie będzie to bodźcem do podniesienia opłat z tego tytułu.

Zgodnie bowiem z nową ustawą KRBR będzie zobowiązana do określenia w uchwale tych wysokości. Będzie też musiała ustalić w ten sposób również kwalifikacje dla kandydatów na biegłych, harmonogram przeprowadzanych rocznych sesji egzaminacyjnych, programy oraz zasady odbywania praktyki i aplikacji itd. Wszystkie te uchwały będą musiały być zaakceptowane przez organ nadzoru publicznego, jakim będzie (według projektu) minister finansów.

Komisja egzaminacyjna

Zmiany zostały przewidziane również w odniesieniu do komisji egzaminacyjnej. Projekt zakłada rozszerzenie składu do 20 osób (obecnie 15). W jej skład ma wchodzić 11 przedstawicieli Ministerstwa Finansów, siedmiu przedstawicieli rekomendowanych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów spośród biegłych rewidentów, a także dwóch przedstawicieli rekomendowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego. Członków komisji będzie powoływać i odwoływać minister finansów.

Do zadań komisji będzie należało przeprowadzenie egzaminów na biegłego rewidenta, zatwierdzenie na wniosek kandydata odbytej praktyki i aplikacji, rozpatrywanie odwołań, a także opracowywanie pytań testowych, zadań sytuacyjnych oraz przygotowywanie zestawów egzaminacyjnych na poszczególne egzaminy. Będzie jednak możliwość zlecenia czynności sprawdzania prac osobom posiadających niezbędną wiedzę. Projekt zakłada również, że za udział w posiedzeniu komisji, egzaminach, a także opracowanie pytań i zadań członkowie otrzymają wynagrodzenie.

Osoby wchodzące w skład komisji będą musiały złożyć oświadczenie, że nie będą wykorzystywać informacji dotyczących testów egzaminacyjnych oraz zadań sytuacyjnych, uzyskanych w związku z powołaniem w skład komisji, w szczególności poprzez prowadzenie szkoleń przygotowujących do egzaminu.

Po zdanym egzaminie kwalifikacyjnym biegły rewident jest wpisywany do Rejestru Biegłych Rewidentów, który prowadzi KRBR. Po zmianach prawdopodobnie będzie on prowadzony w formie elektronicznej, dostę-pnej na stronie internetowej KIBR. Nowa ustawa zakłada rozszerzenie informacji ujawnianych w rejestrze. Będzie on obejmował oprócz obecnie wymaganych danych: formę wykonania przez biegłego zawodu lub informację o niewykonywaniu tego zawodu, nazwę, adres strony internetowej i adres firmy audytorskiej, w której pracuje lub z którą jest powiązany jako wspólnik lub w inny sposób. Audytor będzie musiał podać numer w rejestrze nadany jemu przez organ rejestrujący innego państwa UE lub państwa trzeciego oraz nazwę tego organu.

Niepotrzebne wymagania

Według Jacka Pawlika, wiceprezesa zarządu głównego Stowarzyszenia Biegłych Rewidentów, Księgowych, Doradców Podatkowych, Prawników i Ekonomistów Libertas, ustawa nie- potrzebnie zwiększa zakres informacji, które będą obejmowane przez rejestr.

- Uważam, że takie dane, jak obywatelstwo, numer w rejestrze innego państwa UE oraz strona internetowa firmy audytorskiej, nie są niezbędne do identyfikacji danego biegłego rewidenta - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje również, że ustawa nie precyzuje, czy te dane są obligatoryjne i np. firma audytorska nieposiadająca strony internetowej będzie ją musiała uruchomić, gdyż takie dane są wpisywane do rejestru. Także jeżeli biegły nie wykonuje zawodu, to nie musi pracować w firmie audytorskiej, więc nie będzie mógł podać jej nazwy i adresu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zmiany w uzyskiwaniu uprawnień przez biegłych rewidentów

Osoby wchodzące w skład komisji egzaminacyjnej nie będą mogły prowadzić szkoleń przygotowujących do egzaminu na biegłego rewidenta

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

REKLAMA

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

QUIZ. Korpomowa. Czy rozumiesz język korporacji? 15/15 to wielki sukces
Korpomowa, czyli specyficzny język korporacji, stał się nieodłącznym elementem życia zawodowego wielu z nas. Z jednej strony jest obiektem żartów, z drugiej - niezbędnym narzędziem komunikacji w wielu firmach. Czy jesteś w stanie rozpoznać i zrozumieć najważniejsze pojęcia z tego języka? Czy potrafisz poruszać się w świecie korporacyjnych skrótów, terminów i zwrotów? Sprawdź się w naszym quizie!
Ile zwrotu z ulgi na dziecko w 2025 roku? Podstawowe warunki, limity oraz przykładowe wysokości zwrotu w rozliczeniu PIT

Ulga na dziecko to znaczące wsparcie podatkowe dla rodziców i opiekunów. W 2025 roku, podobnie jak w ubiegłych latach, rodzice mogą liczyć na konkretne kwoty ulgi w zależności od liczby dzieci. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyliczenia i warunki, które należy spełnić, aby skorzystać z przysługującego zwrotu w rozliczeniu PIT.

QUIZ. Zagadki księgowej. Czy potrafisz rozszyfrować te skróty? Zdobędziesz 15/15?
Księgowość to nie tylko suche cyfry i bilanse, ale przede wszystkim język, którym posługują się specjaliści tej dziedziny. Dla wielu przedsiębiorców i osób niezwiązanych z branżą finansową, terminologia księgowa może wydawać się skomplikowana i niezrozumiała. Skróty takie jak "WB", "RK" czy "US" to tylko wierzchołek góry lodowej, pod którą kryje się cały świat zasad, procedur i regulacji. Współczesna księgowość to dynamicznie rozwijająca się branża, w której pojawiają się nowe terminy i skróty, takie jak chociażby "MPP". Celem tego quizu jest przybliżenie Ci niektórych z tych terminów i sprawdzenie Twojej wiedzy na temat języka księgowości. Czy jesteś gotów na wyzwanie?

REKLAMA

Darowizna od teściów po rozwodzie. Czy jest zwolnienie jak dla najbliższej rodziny z I grupy podatkowej?

Otrzymanie darowizny pieniężnej od teściów po rozwodzie - czy nadal obowiązuje zwolnienie z podatku od darowizn dla najbliższej rodziny? Sprawdźmy, jakie konsekwencje podatkowe wiążą się z darowizną od byłych teściów i czy wciąż można skorzystać z preferencji podatkowych po rozwodzie.

Raportowanie JPK CIT od 2025 roku - co czeka przedsiębiorców?

Od stycznia 2025 roku wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące raportowania podatkowego JPK CIT. Nowe regulacje wprowadzą obowiązek dostarczania bardziej szczegółowych danych finansowych, co ma na celu usprawnienie nadzoru podatkowego. Firmy będą musiały dostosować swoje systemy księgowe, aby spełniać wymagania. Sprawdź, jakie zmiany będą obowiązywać oraz jak się do nich przygotować.

REKLAMA