REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzaminy dla biegłych rewidentów będą trudniejsze

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wybrane zagadnienia z matematyki i statystyki ma obejmować egzamin dla biegłych rewidentów. Kandydaci będą musieli też wykazać się znajomością technologii informacyjnych i systemów komputerowych. Nowa ustawa o biegłych po raz pierwszy określi maksymalną stawkę opłat egzaminacyjnych.

Kandydaci na biegłych rewidentów, przystępując do egzaminu kwalifikacyjnego, będą musieli zdawać elementy matematyki i statystyki. Wśród nowych zagadnień, które obecnie nie są przewidziane, pojawią się również technologie informacyjne oraz systemy komputerowe. Takie zmiany zakłada nieopublikowany projekt ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym, do którego dotarła Gazeta Prawna. Projekt został przygotowany przez resort finansów.

Gertruda Świderska, członek komisji egzaminacyjnej, zwraca uwagę, że bez względu na to, czy ustawa zostanie przyjęta w obec- nym kształcie, czy zostaną do niej wprowadzone nowe rozwiązania - egzamin musi zostać rozszerzony o te nowe zagadnienia.

- Wymaga tego art. 8 - 43 Dyrektywy w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych - twierdzi nasza rozmówczyni. Przypomnijmy, że na implementację nowych rozwiązań do krajowego prawa państwa unijne mają czas do 29 czerwca 2008 r.

Obecnie tematy egzaminacyjne określone są w uchwale Krajowej Rady Biegłych Rewidentów (KRBR).

Opłaty egzaminacyjne

W przepisach nowej ustawy po raz pierwszy pojawią się również regulacje określające maksymalną stawkę opłat egzaminacyjnych, jaką będzie mogła pobrać Krajowa Izba Biegłych Rewidentów (KIBR).

Według prof. Witolda Modzelewskiego, prezesa Instytutu Studiów Podatkowych, wszystkie tego rodzaju egzaminy, jak na biegłego rewidenta, niezależnie, czy prowadzi je korporacja czy komisja państwowa, są egzaminami państwowymi. Dlatego nie dziwi wprowadzenie górnej granicy opłaty.

- Szczególnie w sytuacji, gdy zmienia się koncepcja zawodu z zaufania publicznego na zawód, nad którym sprawowany będzie nadzór publiczny - twierdzi ekspert. Wyjaśnia, że w związku z tym regulacja w przepisach musi być bardziej rozbudowana. Zdaniem rozmówcy wprowadzenie do ustawy tego typu rozwiązań jest konsekwencją zmiany koncepcji tego zawodu.

Zgodnie z projektem opłata za egzamin pisemny nie może być ustalona w kwocie wyższej niż równowartość 50 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę, zaś za egzamin dyplomowy 75 proc. jego wartości. Biorąc pod uwagę fakt, że w 2007 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 936 zł, maksymalne kwoty za egzaminy mogłyby wynosić odpowiednio 468 zł i 702 zł. Z kolei w przyszłym roku opłata za egzamin pisemny mogłaby zostać ustalona nawet na poziomie 563 zł, natomiast za egzamin dyplomowy 844,50 zł. KRBR miałaby do tego prawo, ponieważ minimalne wynagrodzenie w 2008 roku będzie wynosiło 1126 zł.

To znacznie wyższe kwoty niż obecnie pobierane. Zgodnie z uchwałą KRBR, opłata za egzamin pisemny wynosi 250 zł, natomiast za egzamin podyplomowy 400 zł. Miejmy nadzieję, że nie będzie to bodźcem do podniesienia opłat z tego tytułu.

Zgodnie bowiem z nową ustawą KRBR będzie zobowiązana do określenia w uchwale tych wysokości. Będzie też musiała ustalić w ten sposób również kwalifikacje dla kandydatów na biegłych, harmonogram przeprowadzanych rocznych sesji egzaminacyjnych, programy oraz zasady odbywania praktyki i aplikacji itd. Wszystkie te uchwały będą musiały być zaakceptowane przez organ nadzoru publicznego, jakim będzie (według projektu) minister finansów.

Komisja egzaminacyjna

Zmiany zostały przewidziane również w odniesieniu do komisji egzaminacyjnej. Projekt zakłada rozszerzenie składu do 20 osób (obecnie 15). W jej skład ma wchodzić 11 przedstawicieli Ministerstwa Finansów, siedmiu przedstawicieli rekomendowanych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów spośród biegłych rewidentów, a także dwóch przedstawicieli rekomendowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego. Członków komisji będzie powoływać i odwoływać minister finansów.

Do zadań komisji będzie należało przeprowadzenie egzaminów na biegłego rewidenta, zatwierdzenie na wniosek kandydata odbytej praktyki i aplikacji, rozpatrywanie odwołań, a także opracowywanie pytań testowych, zadań sytuacyjnych oraz przygotowywanie zestawów egzaminacyjnych na poszczególne egzaminy. Będzie jednak możliwość zlecenia czynności sprawdzania prac osobom posiadających niezbędną wiedzę. Projekt zakłada również, że za udział w posiedzeniu komisji, egzaminach, a także opracowanie pytań i zadań członkowie otrzymają wynagrodzenie.

Osoby wchodzące w skład komisji będą musiały złożyć oświadczenie, że nie będą wykorzystywać informacji dotyczących testów egzaminacyjnych oraz zadań sytuacyjnych, uzyskanych w związku z powołaniem w skład komisji, w szczególności poprzez prowadzenie szkoleń przygotowujących do egzaminu.

Po zdanym egzaminie kwalifikacyjnym biegły rewident jest wpisywany do Rejestru Biegłych Rewidentów, który prowadzi KRBR. Po zmianach prawdopodobnie będzie on prowadzony w formie elektronicznej, dostę-pnej na stronie internetowej KIBR. Nowa ustawa zakłada rozszerzenie informacji ujawnianych w rejestrze. Będzie on obejmował oprócz obecnie wymaganych danych: formę wykonania przez biegłego zawodu lub informację o niewykonywaniu tego zawodu, nazwę, adres strony internetowej i adres firmy audytorskiej, w której pracuje lub z którą jest powiązany jako wspólnik lub w inny sposób. Audytor będzie musiał podać numer w rejestrze nadany jemu przez organ rejestrujący innego państwa UE lub państwa trzeciego oraz nazwę tego organu.

Niepotrzebne wymagania

Według Jacka Pawlika, wiceprezesa zarządu głównego Stowarzyszenia Biegłych Rewidentów, Księgowych, Doradców Podatkowych, Prawników i Ekonomistów Libertas, ustawa nie- potrzebnie zwiększa zakres informacji, które będą obejmowane przez rejestr.

- Uważam, że takie dane, jak obywatelstwo, numer w rejestrze innego państwa UE oraz strona internetowa firmy audytorskiej, nie są niezbędne do identyfikacji danego biegłego rewidenta - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje również, że ustawa nie precyzuje, czy te dane są obligatoryjne i np. firma audytorska nieposiadająca strony internetowej będzie ją musiała uruchomić, gdyż takie dane są wpisywane do rejestru. Także jeżeli biegły nie wykonuje zawodu, to nie musi pracować w firmie audytorskiej, więc nie będzie mógł podać jej nazwy i adresu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zmiany w uzyskiwaniu uprawnień przez biegłych rewidentów

Osoby wchodzące w skład komisji egzaminacyjnej nie będą mogły prowadzić szkoleń przygotowujących do egzaminu na biegłego rewidenta

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA