REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzaminy dla biegłych rewidentów będą trudniejsze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wybrane zagadnienia z matematyki i statystyki ma obejmować egzamin dla biegłych rewidentów. Kandydaci będą musieli też wykazać się znajomością technologii informacyjnych i systemów komputerowych. Nowa ustawa o biegłych po raz pierwszy określi maksymalną stawkę opłat egzaminacyjnych.

Kandydaci na biegłych rewidentów, przystępując do egzaminu kwalifikacyjnego, będą musieli zdawać elementy matematyki i statystyki. Wśród nowych zagadnień, które obecnie nie są przewidziane, pojawią się również technologie informacyjne oraz systemy komputerowe. Takie zmiany zakłada nieopublikowany projekt ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym, do którego dotarła Gazeta Prawna. Projekt został przygotowany przez resort finansów.

Gertruda Świderska, członek komisji egzaminacyjnej, zwraca uwagę, że bez względu na to, czy ustawa zostanie przyjęta w obec- nym kształcie, czy zostaną do niej wprowadzone nowe rozwiązania - egzamin musi zostać rozszerzony o te nowe zagadnienia.

- Wymaga tego art. 8 - 43 Dyrektywy w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych - twierdzi nasza rozmówczyni. Przypomnijmy, że na implementację nowych rozwiązań do krajowego prawa państwa unijne mają czas do 29 czerwca 2008 r.

Obecnie tematy egzaminacyjne określone są w uchwale Krajowej Rady Biegłych Rewidentów (KRBR).

Opłaty egzaminacyjne

W przepisach nowej ustawy po raz pierwszy pojawią się również regulacje określające maksymalną stawkę opłat egzaminacyjnych, jaką będzie mogła pobrać Krajowa Izba Biegłych Rewidentów (KIBR).

Według prof. Witolda Modzelewskiego, prezesa Instytutu Studiów Podatkowych, wszystkie tego rodzaju egzaminy, jak na biegłego rewidenta, niezależnie, czy prowadzi je korporacja czy komisja państwowa, są egzaminami państwowymi. Dlatego nie dziwi wprowadzenie górnej granicy opłaty.

- Szczególnie w sytuacji, gdy zmienia się koncepcja zawodu z zaufania publicznego na zawód, nad którym sprawowany będzie nadzór publiczny - twierdzi ekspert. Wyjaśnia, że w związku z tym regulacja w przepisach musi być bardziej rozbudowana. Zdaniem rozmówcy wprowadzenie do ustawy tego typu rozwiązań jest konsekwencją zmiany koncepcji tego zawodu.

Zgodnie z projektem opłata za egzamin pisemny nie może być ustalona w kwocie wyższej niż równowartość 50 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę, zaś za egzamin dyplomowy 75 proc. jego wartości. Biorąc pod uwagę fakt, że w 2007 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 936 zł, maksymalne kwoty za egzaminy mogłyby wynosić odpowiednio 468 zł i 702 zł. Z kolei w przyszłym roku opłata za egzamin pisemny mogłaby zostać ustalona nawet na poziomie 563 zł, natomiast za egzamin dyplomowy 844,50 zł. KRBR miałaby do tego prawo, ponieważ minimalne wynagrodzenie w 2008 roku będzie wynosiło 1126 zł.

To znacznie wyższe kwoty niż obecnie pobierane. Zgodnie z uchwałą KRBR, opłata za egzamin pisemny wynosi 250 zł, natomiast za egzamin podyplomowy 400 zł. Miejmy nadzieję, że nie będzie to bodźcem do podniesienia opłat z tego tytułu.

Zgodnie bowiem z nową ustawą KRBR będzie zobowiązana do określenia w uchwale tych wysokości. Będzie też musiała ustalić w ten sposób również kwalifikacje dla kandydatów na biegłych, harmonogram przeprowadzanych rocznych sesji egzaminacyjnych, programy oraz zasady odbywania praktyki i aplikacji itd. Wszystkie te uchwały będą musiały być zaakceptowane przez organ nadzoru publicznego, jakim będzie (według projektu) minister finansów.

Komisja egzaminacyjna

Zmiany zostały przewidziane również w odniesieniu do komisji egzaminacyjnej. Projekt zakłada rozszerzenie składu do 20 osób (obecnie 15). W jej skład ma wchodzić 11 przedstawicieli Ministerstwa Finansów, siedmiu przedstawicieli rekomendowanych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów spośród biegłych rewidentów, a także dwóch przedstawicieli rekomendowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego. Członków komisji będzie powoływać i odwoływać minister finansów.

Do zadań komisji będzie należało przeprowadzenie egzaminów na biegłego rewidenta, zatwierdzenie na wniosek kandydata odbytej praktyki i aplikacji, rozpatrywanie odwołań, a także opracowywanie pytań testowych, zadań sytuacyjnych oraz przygotowywanie zestawów egzaminacyjnych na poszczególne egzaminy. Będzie jednak możliwość zlecenia czynności sprawdzania prac osobom posiadających niezbędną wiedzę. Projekt zakłada również, że za udział w posiedzeniu komisji, egzaminach, a także opracowanie pytań i zadań członkowie otrzymają wynagrodzenie.

Osoby wchodzące w skład komisji będą musiały złożyć oświadczenie, że nie będą wykorzystywać informacji dotyczących testów egzaminacyjnych oraz zadań sytuacyjnych, uzyskanych w związku z powołaniem w skład komisji, w szczególności poprzez prowadzenie szkoleń przygotowujących do egzaminu.

Po zdanym egzaminie kwalifikacyjnym biegły rewident jest wpisywany do Rejestru Biegłych Rewidentów, który prowadzi KRBR. Po zmianach prawdopodobnie będzie on prowadzony w formie elektronicznej, dostę-pnej na stronie internetowej KIBR. Nowa ustawa zakłada rozszerzenie informacji ujawnianych w rejestrze. Będzie on obejmował oprócz obecnie wymaganych danych: formę wykonania przez biegłego zawodu lub informację o niewykonywaniu tego zawodu, nazwę, adres strony internetowej i adres firmy audytorskiej, w której pracuje lub z którą jest powiązany jako wspólnik lub w inny sposób. Audytor będzie musiał podać numer w rejestrze nadany jemu przez organ rejestrujący innego państwa UE lub państwa trzeciego oraz nazwę tego organu.

Niepotrzebne wymagania

Według Jacka Pawlika, wiceprezesa zarządu głównego Stowarzyszenia Biegłych Rewidentów, Księgowych, Doradców Podatkowych, Prawników i Ekonomistów Libertas, ustawa nie- potrzebnie zwiększa zakres informacji, które będą obejmowane przez rejestr.

- Uważam, że takie dane, jak obywatelstwo, numer w rejestrze innego państwa UE oraz strona internetowa firmy audytorskiej, nie są niezbędne do identyfikacji danego biegłego rewidenta - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje również, że ustawa nie precyzuje, czy te dane są obligatoryjne i np. firma audytorska nieposiadająca strony internetowej będzie ją musiała uruchomić, gdyż takie dane są wpisywane do rejestru. Także jeżeli biegły nie wykonuje zawodu, to nie musi pracować w firmie audytorskiej, więc nie będzie mógł podać jej nazwy i adresu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zmiany w uzyskiwaniu uprawnień przez biegłych rewidentów

Osoby wchodzące w skład komisji egzaminacyjnej nie będą mogły prowadzić szkoleń przygotowujących do egzaminu na biegłego rewidenta

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA