REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biegły rewident z innego kraju UE może być rewidentem w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Biegły rewident z innego kraju UE może być rewidentem w Polsce
Biegły rewident z innego kraju UE może być rewidentem w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Osoby fizyczne, które posiadają uprawnienia do wykonywania zawodu biegłego rewidenta uzyskane w innym państwie Unii Europejskiej, mogą zostać wpisane do polskiego rejestru biegłych rewidentów. Wpis do rejestru uzależniony jest jednak od złożenia z wynikiem pozytywnym, egzaminu z prawa gospodarczego przeprowadzonego w języku polskim przez Komisję Egzaminacyjną.

Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych – wprowadzająca zmiany w zakresie zawodu biegłego rewidenta - została ostatecznie uchwalona przez Sejm w dniu 9 maja 2014 r. i podpisana przez Prezydenta RP w dniu 30 maja 2014 r. Ustawa wejdzie w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

REKLAMA

Autopromocja

Powyższe uprawnienie przysługuje także na zasadzie wzajemności osobie, która posiada uprawnienia do wykonywania zawodu biegłego rewidenta uzyskane w państwie trzecim, jeżeli spełnia wymagania w zakresie kwalifikacji zawodowych zgodne z warunkami określonymi w ustawie lub równoważne oraz zaliczy w/w egzamin z prawa gospodarczego.

Stosownie do § 13 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie postępowania kwalifikacyjnego na biegłych rewidentów z późn.zm. (dalej rozporządzenie), egzamin dla cudzoziemców składa się z części pisemnej i ustnej. Opłata za przystąpienie do egzaminu wynosi obecnie 730 zł.

Część pisemna

Egzamin pisemny podzielony jest na 4 bloki tematyczne, zawierające łącznie 95 pytań testowych jednokrotnego wyboru oraz 7 zadań sytuacyjnych. Sposób punktacji przewidziany w części testowej egzaminu umożliwia uzyskanie w przypadku wskazania błędnej odpowiedzi punktów ujemnych (-1 punkt). Za udzielenie odpowiedzi poprawnej osoba egzaminowana uzyskuje 2 punkty a w przypadku niewskazania żadnej odpowiedzi – 0 punktów.

Skala punktacji w odniesieniu do zadań sytuacyjnych jest każdorazowo wskazana w zadaniu. Rozwiązywanie zadań sytuacyjnych nie niesie ze sobą ryzyka w postaci punktów ujemnych. Podobnie jak w przypadku egzaminów pisemnych składanych przez kandydatów na biegłych rewidentów na zasadach ogólnych - egzamin z prawa gospodarczego uważa się za ukończony pozytywnie, jeżeli kandydat uzyska co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów z każdego bloku tematycznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Egzamin pisemny nie może trwać dłużej niż 240 minut, a kandydat na biegłego rewidenta może korzystać z pomocy naukowych określonych w § 12 ust. 5 rozporządzenia tj. „przepisów prawa ogłoszonych w dziennikach urzędowych lub zawartych w zbiorach przepisów bez komentarzy, standardów rachunkowości, standardów rewizji finansowej, uchwał, postanowień, stanowisk, wskazówek Krajowej Rady Biegłych Rewidentów oraz z urządzeń ułatwiających liczenie (kalkulatorów), z wyjątkiem urządzeń posiadających funkcje gromadzenia, przetwarzania i przenoszenia danych”.

Część ustna

Kandydat na biegłego rewidenta, który ukończył część pisemną egzaminu z wynikiem pozytywnym może przystąpić do części ustnej. Etap ten polega na udzieleniu poprawnej odpowiedzi na 5 pytań zawartych w jednym z 10 zestawów, wylosowanym przez osobę egzaminowaną. Komisja Egzaminacyjna ocenia udzielane odpowiedzi pod względem poprawności i spójności odpowiedzi oraz umiejętności praktycznego zastosowania przepisów prawa. W odróżnieniu od części pisemnej, osoba przystępująca do egzaminu ustnego nie może korzystać z żadnych pomocy. Czas egzaminu ustnego nie może przekroczyć 50 minut. Niezaliczenie części ustnej egzaminu z prawa gospodarczego skutkuje niezaliczeniem całego egzaminu.

Zakres tematyczny

Stosownie do uchwały nr 1798/41/2010 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 30 marca 2010 r. w sprawie szczegółowego zakresu tematycznego egzaminów w postępowaniu kwalifikacyjnym na biegłych rewidentów z późn.zm, zakres tematyczny egzaminu z prawa gospodarczego jest określony w punktach 3, 4, 6 i 7 załącznika do uchwały i obejmuje prawo cywile, prawo pracy i ubezpieczeń społecznych, prawo spółek, prawo o postępowaniu upadłościowym i naprawczy, prawo regulujące działalność gospodarczą, prawo podatkowe, rachunkowość finansową.


Ponadto na egzaminie mogą pojawić się także pytania z części prawnej elementów określonych w punktach 5.1, 5.3-5.6 załącznika tj. rynek finansowy, wycena przedsiębiorstw, finanse banków i instytucji finansowych, finanse zakładów ubezpieczeń, finanse publiczne.

Z treścią uchwały można zapoznać się pod adresem http://www.kibr.webserwer.pl/_doc/uchwala_1798-41-2010.pdf

Podobnie jak w przypadku egzaminów dyplomowych na biegłego rewidenta, egzamin z prawa gospodarczego przeprowadzany jest wyłącznie w Warszawie. Zgodnie z obowiązującym harmonogramem przeprowadzania egzaminów, odbywają się one w czerwcu i grudniu każdego roku.

Maciej Brzeziński

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można pierwszy raz przekazać 1,5% podatku rolnego. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA