REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowi bedą mieli nowy kodeks etyczny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Karmańska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Co to znaczy być dobrym lekarzem, dobrym ślusarzem? Czy ten pozytywny wydźwięk przymiotnika dobry występuje rzeczywiście także w przypadku dobrego księgowego?

Marek Aureliusz powiedział, że człowiek jest tyle wart, ile warte są sprawy, którymi się zajmuje. Podążając tym tokiem rozumowania chciałoby się maksymę Aureliusza rozbudować, aby stwierdzić, że człowiek jest tyle wart, ile warte są sprawy, którymi się zajmuje, oraz sposób, w jaki je prowadzi.

REKLAMA

Wszystkie sprawy związane z wykonywaniem zawodu w dziedzinie rachunkowości mają duże znaczenie wynikające chociażby z faktu oddziaływania na sprawozdawczość finansową, a tej - na szeroko rozumiane bezpieczeństwo biznesu. Jednak sama waga spraw nie przesądza jeszcze o tym, że są one prowadzone w sposób właściwy. Praktyka nie szczędzi nam, niestety, wyraźnych tego przykładów.

Mając zatem na uwadze konieczność zadbania o należyte prowadzenie spraw podejmowanych w zawodach związanych z rachunkowością, w Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce został opracowany i przyjęty kodeks zawodowej etyki w rachunkowości.

REKLAMA

Wynikało to bezpośrednio z przekonania, że są to zawody zaufania publicznego, a powinność Stowarzyszenia, zarówno wobec swoich członków, jak i ogółu księgowych oraz finansistów, stanowi nie tylko kontynuowanie działań, zapewniających im osiągnięcie wysokich kwalifikacji zawodowych obejmujących wiedzę i umiejętności praktyczne. Oprócz tych starań konieczne jest rozpowszechnianie zasad etycznych właściwych zawodowi księgowego. Zachowanie wysokiego statutu społecznego osób zajmujących się rachunkowością jest możliwe jedynie wówczas, gdy prezentują one wiedzę, rzetelność, uczciwość i etyczne postępowanie.

Kodeks ma już swoich sygnatariuszy. Pierwszym jest oczywiście SKwP i wszyscy jego członkowie. Ważne jednak, by na liście sygnatariuszy znalazły się różne przedsiębiorstwa, organizacje, jednostki i osoby. Kto może zostać sygnatariuszem kodeksu i czy warto nim być? Praktycznie każdy, którego działalność i działania zawodowe wymagają kontaktu z rachunkowością. Zatem osoby zajmujące się tą dziedziną, jednostki prowadzące rachunkowość, również usługowo, mogą złożyć w Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce oświadczenie o przyjęciu oraz stosowaniu kodeksu zawodowej etyki w rachunkowości i stać się jego sygnatariuszem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Bycie sygnatariuszem kodeksu ma wiele plusów. Niektóre z nich pojawią się szybko, na inne trzeba trochę poczekać. Nie ma jednak wątpliwości, że wcześniej czy później sygnowanie kodeksu zawodowej etyki w rachunkowości się opłaci, w dosłownym, finansowym znaczeniu, wzmacnia bowiem deklarację osoby/przedsiębiorstwa/organizacji/instytucji bycia fair play. Kodeks bardzo dobrze wpisuje się w cały program etyczny przedsiębiorstwa i sprzyja transparentności w działaniu gospodarczym. Warunek jest jeden, sygnatariusz powinien zadbać o rzeczywiste przestrzeganie zasad. Bardzo pomocne będzie, po zapoznaniu się z treścią kodeksu, wyobrażenie sobie kilku dylematów etycznych, a rozwiązania nasuną się same.

Etyka nie może być sparametryzowana, dlatego opisują ją zasady przemawiające do wyobraźni i odwołujące się do moralności. Tworzą ramy naszych zachowań, tak jak dekalog. Trudno zatem podać receptę wdrożenia kodeksu w życie codzienne. Przedsiębiorstwa i osoby, które stają się sygnatariuszami, powinny również same wykazać inicjatywę, a przy dobrej woli zainteresowanych wcale nie będzie to trudne. Równolegle Stowarzyszenie będzie opracowywało koncepcję włączania kodeksu w program etyczny jednostki.

Im szybciej bowiem zaczniemy myśleć o etycznym aspekcie działalności księgowych, tym zwrot będzie szybszy.

prof. dr hab. ANNA KARMAŃSKA

przewodnicząca Komisji Etyki przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Księgowych w Polsce

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA