Nadzór nie oznacza braku niezależności biegłych
REKLAMA
REKLAMA
Komisja doradcza ministra finansów do spraw organizacji nadzoru publicznego kończy swoje prace. Rekomendacje, które przedłoży, będą jedną z przesłanek do podjęcia decyzji o ostatecznym kształcie nowej ustawy o biegłych rewidentach.
REKLAMA
Jak poinformował Gazetę Prawną prof. Leszek Zienkowski, przewodniczący Komisji, rozwiązania ustawowe powinny w pełni respektować konstytucyjną niezależność samorządu biegłych rewidentów, a jednocześnie zapewnić efektywny nadzór publiczny nad działalnością biegłych rewidentów i firm audytorskich w takim zakresie, w jakim prowadzą one kontrolę w tzw. jednostkach zainteresowania publicznego.
- Chodzi zwłaszcza o to, aby w Polsce w porę wykrywać ewentualne nieprawidłowości w księgowości - tak zwaną kreatywną księgowość - i nierzetelną pracę audytorów. Powinno to pozwolić na uniknięcie skandali podobnych do tych, jakie miały miejsce w niektórych krajach UE i w USA - twierdzi nasz rozmówca.
Komisja doradcza ministra finansów będzie rekomendować powołanie jako ciała kolegialnego sześcio- lub ośmioosobowej komisji nadzoru audytowego, której członkowie desygnowani byliby przez ministra finansów, Komisję Nadzoru Finansowego, ministra sprawiedliwości, Krajową Izbę Biegłych Rewidentów oraz ewentualnie przez inne instytucje, np. organizacje pracodawców oraz giełdę papierów wartościowych.
REKLAMA
Członków komisji cechować powinna kompetencja i wysokie standardy etyczne. Nie powinni oni być przedstawicielami organizacji, które ich wytypowały, ale działać w pełni niezależnie. Aparat wykonawczy komisji nadzoru audytowego powinien być usytuowany w strukturach Ministerstwa Finansów.
Ekspert wyjaśnia również, że zachowane powinny być te same wysokie standardy kontroli jakości w stosunku do wszystkich firm audytorskich i wszystkich czynności wykonywanych przez te firmy. Jednolitość standardów zapewnić powinna Krajowa Izba Biegłych Rewidentów.
- Do kompetencji Izby należeć powinno powoływanie zespołów składających się z inspektorów zatrudnionych w organie samorządu, które następnie przeprowadzałyby kontrolę jakości czynności rewizji finansowych. Praca tych zespołów nadzorowana byłaby przez organ nadzoru publicznego w przypadkach, gdy rewizję finansową przeprowadzano by w jednostkach zainteresowania publicznego - wyjaśnia Leszek Zienkowski. Dodaje również, że organ nadzoru publicznego miałby ponadto prawo przeprowadzania kontroli ad hoc w przypadku otrzymania informacji o pojawiających się nieprawidłowościach.
Komisja w trakcie prac zapoznała się z wieloma materiałami omawiającymi obecne i przyszłe rozwiązania przyjmowane w niektórych krajach UE oraz z opiniami wielu instytucji w Polsce, które zainteresowane są omawianą problematyką.
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat