REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadzór nie oznacza braku niezależności biegłych

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Konieczne jest respektowanie niezależności samorządu biegłych rewidentów. Trzeba jednak tak to zorganizować, aby w porę wykrywać ewentualne nieprawidłowości w księgowości i nierzetelną pracę audytorów.

Komisja doradcza ministra finansów do spraw organizacji nadzoru publicznego kończy swoje prace. Rekomendacje, które przedłoży, będą jedną z przesłanek do podjęcia decyzji o ostatecznym kształcie nowej ustawy o biegłych rewidentach.

REKLAMA

Autopromocja

Jak poinformował Gazetę Prawną prof. Leszek Zienkowski, przewodniczący Komisji, rozwiązania ustawowe powinny w pełni respektować konstytucyjną niezależność samorządu biegłych rewidentów, a jednocześnie zapewnić efektywny nadzór publiczny nad działalnością biegłych rewidentów i firm audytorskich w takim zakresie, w jakim prowadzą one kontrolę w tzw. jednostkach zainteresowania publicznego.

- Chodzi zwłaszcza o to, aby w Polsce w porę wykrywać ewentualne nieprawidłowości w księgowości - tak zwaną kreatywną księgowość - i nierzetelną pracę audytorów. Powinno to pozwolić na uniknięcie skandali podobnych do tych, jakie miały miejsce w niektórych krajach UE i w USA - twierdzi nasz rozmówca.

Komisja doradcza ministra finansów będzie rekomendować powołanie jako ciała kolegialnego sześcio- lub ośmioosobowej komisji nadzoru audytowego, której członkowie desygnowani byliby przez ministra finansów, Komisję Nadzoru Finansowego, ministra sprawiedliwości, Krajową Izbę Biegłych Rewidentów oraz ewentualnie przez inne instytucje, np. organizacje pracodawców oraz giełdę papierów wartościowych.

REKLAMA

Członków komisji cechować powinna kompetencja i wysokie standardy etyczne. Nie powinni oni być przedstawicielami organizacji, które ich wytypowały, ale działać w pełni niezależnie. Aparat wykonawczy komisji nadzoru audytowego powinien być usytuowany w strukturach Ministerstwa Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ekspert wyjaśnia również, że zachowane powinny być te same wysokie standardy kontroli jakości w stosunku do wszystkich firm audytorskich i wszystkich czynności wykonywanych przez te firmy. Jednolitość standardów zapewnić powinna Krajowa Izba Biegłych Rewidentów.

- Do kompetencji Izby należeć powinno powoływanie zespołów składających się z inspektorów zatrudnionych w organie samorządu, które następnie przeprowadzałyby kontrolę jakości czynności rewizji finansowych. Praca tych zespołów nadzorowana byłaby przez organ nadzoru publicznego w przypadkach, gdy rewizję finansową przeprowadzano by w jednostkach zainteresowania publicznego - wyjaśnia Leszek Zienkowski. Dodaje również, że organ nadzoru publicznego miałby ponadto prawo przeprowadzania kontroli ad hoc w przypadku otrzymania informacji o pojawiających się nieprawidłowościach.

Komisja w trakcie prac zapoznała się z wieloma materiałami omawiającymi obecne i przyszłe rozwiązania przyjmowane w niektórych krajach UE oraz z opiniami wielu instytucji w Polsce, które zainteresowane są omawianą problematyką.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mały ZUS Plus przegrywa w sądzie. To jest bardzo ważny wyrok dla przedsiębiorców

Mały ZUS Plus - jak długo powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek? Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok w tej sprawie, który jest korzystny dla przedsiębiorców.

Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?

Firmy, które przygotowały się na pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur, poniosły już związane z tym koszty. Pojawiają się więc pytania, czy powinny zaplanować w budżetach nowe wydatki, aby dostosować procesy i systemy do kolejnych zmian w KSeF. Czy dotychczasowe wdrożenia poszły na marne?

Nowości w KSeF: faktury papierowe czasowo poza KSeF, faktury konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

REKLAMA

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA