REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zweryfikować poprawność opinii wydanej przez biegłego rewidenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Krajowa Komisja Nadzoru Krajowej Izby Biegłych Rewidentów sprawdza m.in., czy biegły rewident zastosował prawidłowe procedury badania, prawidłowo udokumentował badanie i wyciągnął prawidłowe wnioski.

Odbiorcy sprawozdania finansowego, np. współwłaściciele firm, którzy uważają, że sprawozdanie finansowe zostało sfałszowane, a biegły świadomie potwierdził nieprawdę, często wnoszą do KIBR o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego przeciwko temu biegłemu. Chcą tym samym ukarać biegłego i potwierdzić, że sprawozdanie finansowe jest nieprawidłowe. Jednak ta droga nie jest właściwa.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialność zarządu

Jak twierdzi Mirosław Kośmider, przewodniczący Krajowej Komisji Nadzoru (KKN) organu Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, odnosząc się do tej kwestii, należy wziąć pod uwagę podział obowiązków i odpowiedzialności stron biorących udział w sporządzaniu i badaniu sprawozdań finansowych, a także uprawnienia organu kontrolnego biegłych rewidentów, jakim jest KKN. Podkreśla, że za prawidłowość sprawozdania finansowego odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki (zarząd spółki) sporządzającej to sprawozdanie. Zadaniem biegłego rewidenta badającego sprawozdanie finansowe jest weryfikacja tego sprawozdania, zgodnie z odpowiednimi standardami, wyrażonymi w szczególności w normach wykonywania zawodu i kodeksie etyki zawodowej oraz z zachowaniem najwyższej staranności i do tego sprowadza się jego odpowiedzialność.

- Tak więc w przypadku stwierdzenia, że sprawozdanie finansowe zostało zniekształcone albo sfałszowane, wówczas pierwszą odpowiedzialną osobą powinien być kierownik jednostki - twierdzi nasz rozmówca. Przypomina również, że badanie sprawozdania stanowi proces mający na celu uzyskanie tzw. wysokiego stopnia pewności, że sprawozdanie finansowe będące przedmiotem badania nie zawiera istotnych nieprawidłowości w odróżnieniu od przeglądu, który ma na celu uzyskanie jedynie umiarkowanego stopnia pewności. Jednak nawet ten tzw. wysoki stopień pewności uzyskany przy badaniu nie oznacza osiągnięcia całkowitej pewności. Wynika to z charakteru badania polegającego w głównej mierze na badaniu wyrywkowym.

REKLAMA

Ekspert wyjaśnia, że Krajowa Komisja Nadzoru obejmuje swoją kontrolą pracę biegłego rewidenta badającego sprawozdanie finansowe. Do jej zadań należy zatem skupienie się na odpowiednim podejściu do badania, uwzględniającym zidentyfikowane ryzyka, sprawdzenie kompletności i prawidłowości procedur badania, zweryfikowanie wykonania wystarczających i właściwie dobranych testów, prawidłowego udokumentowania badania, a także prawidłowości wyciągniętych wniosków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mirosław Kośmider podkreśla, że do zadań Krajowej Komisji Nadzoru nie należy natomiast, i nie ma ona takich możliwości, ażeby sprawdzić w postępowaniu kontrolnym - czy samo badane sprawozdanie jest prawidłowe czy nie.

- Jeżeli kwestionujemy pracę biegłych, nie musi to oznaczać, że sprawozdanie jest nieprawidłowe - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje również, że Komisja, rzecznik czy sąd dyscyplinarny nie ma wglądu w dokumentację księgową jednostki badanej. W związku z tym nie ma prawa opiniować sprawozdania finansowego - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje, że może być też taka sytuacja - że biegły nie wykona dobrze swojej pracy i zostanie skazany wyrokiem sądu dyscyplinarnego a badane sprawozdanie finansowe zostało sporządzone prawidłowo.

Niezależnie od prawnych aspektów omawianych zagadnień podkreślenia wymaga fakt, że zakresu kompetencji oraz odpowiedzialności biegłego rewidenta nie można rozpatrywać w oderwaniu od standardów i norm dotyczących wykonywania zawodu biegłego rewidenta.

Nierzetelność audytora

Andrzej Michałowski, adwokat ze spółki Michałowski Stefański Adwokaci, twierdzi, że jeżeli sprawozdanie finansowe było nierzetelne, a audytor w opinii je uwiarygodnił, można wówczas w postępowaniu o nienależyte wykonanie umowy o audyt dowodzić niewłaściwej pracy audytora. Jednak samo takie rozstrzygnięcie nie odnosi skutku w stosunku do sporządzonego sprawozdania finansowego. Może tylko stanowić uzasadnienie dla poprawienia sprawozdania, ponownego zbadania i zatwierdzenia, a następnie złożenia w miejsce wadliwego.

Dodatkowo nie ma to wpływu na odpowiedzialność osób podpisanych pod sprawozdaniem.

- Osoby zarządzające audytowaną jednostką podpisują jej sprawozdania finansowe i ponoszą za nie odpowiedzialność. Brak świadomości prowadzenia nierzetelnej księgowości lub nierzetelności sprawozdania nie wyłącza odpowiedzialności osób zarządzających przedsiębiorstwem. Stwierdzenie wad w pracy audytora może tylko wpłynąć na ocenę tej odpowiedzialności - twierdzi nasz rozmówca.

Ekspert wyjaśnia, że gdy zatem przedsiębiorca sam prowadzi wadliwą księgowość, roszczenia w stosunku do audytora sprowadzają się do wykazania audytorowi błędu w procedurze badania, czyli że powinien on wykryć nierzetelność, a nie wykrył z własnej winy.

Andrzej Michałowski podkreśla, że gdyby czynności audytora wypełniały znamiona czynów zabronionych, wówczas we własnym, dobrze pojętym interesie osoby zarządzające przedsiębiorstwem powinny powiadomić prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Ze względu na charakter pracy audytora w grę mogą wchodzić przepisy art. 286 k.k. lub rozdziału XXXVI k.k. - przeciwko obrotowi gospodarczemu. Przesądzenie w postępowaniu karnym o przestępstwie audytora będzie podstawą do uchylenia odpowiedzialności innych osób za wadliwe sprawozdanie.

- Stanowi o nieważności opinii audytora i może stanowić przesłankę dla stwierdzenia nieważności sprawozdania - podkreśla rozmówca.

Nieuczciwa konkurencja

Adwokat Jerzy Naumann potwierdza, że jeżeli opinia audytora poświadcza okoliczności nieprawdziwe lub przeinacza fakty mające znaczenie prawne, względnie takie okoliczności celowo pomija, to mamy do czynienia z przestępstwem ściganym przez prokuraturę oraz Policję.

Ekspert przypomina również o ustawie z 2002 roku o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary, która w analizowanej sytuacji także znajdzie zastosowanie. Jej działanie odbije się ujemnie (a czasem - bardzo ujemnie) na interesach spółki kierowanej przez nieuczciwych menedżerów.

- Po udowodnieniu fałszerstwa wchodzić może w rachubę także odpowiedzialność z tytułu nieuczciwej konkurencji, bo przecież sfałszowane sprawozdanie miało, m.in. wobec konkurencji, przedstawić lepszy obraz firmy niż był w rzeczywistości - twierdzi nasz rozmówca.

Według eksperta zainteresowani udowodnieniem fałszerstwa dokumentacji muszą skupić się na zgromadzeniu dowodów albo przynajmniej rzeczowych poszlak wskazujących na zaistnienie przestępstwa, które mogą przekonać prokuratura co do zasadności zbadania sprawy.

- Ponieważ fałszowanie dokumentacji to najcięższy grzech biegłego rewidenta, to jego popełnienie oznaczać powinno eliminację z zawodu - uważa Jerzy Naumann. Należy to do postępowania dyscyplinarnego, które zadba o przywrócenie zachwianych standardów rzetelności, pozbywając się nieuczciwego audytora.

WAŻNE

Po zbadaniu sprawozdania biegły rewident wydaje opinię. Wprowadzenie do niej zastrzeżeń nie oznacza, że w sprawozdaniu są błędy. Mówi to jednak, że biegły nie może z całą pewnością wypowiedzieć się na temat poprawności badanego sprawozdania finansowego.

Jeżeli biegły wyda opinię negatywną lub też odmawia jej wydania, wyłącza to możliwość np. wypłaty dywidend wspólnikom

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor,pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 65 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA