REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biura rachunkowe muszą walczyć z nieuczciwą konkurencją

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Usługi księgowe oferowane są często przez osoby nieposiadające uprawnień. Klienci nie mają świadomości, że za ewentualne błędy w rozliczeniach to oni poniosą odpowiedzialność.

Biuro rachunkowe, którego jest pani współwłaścicielką, oprócz klasycznych usług księgowych oferuje usługi IT. Czy jest to jeden ze sposobów konkurowania w segmencie małych i średnich biur rachunkowych?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Tak, jest to jeden ze sposobów konkurowania. Oferujemy naszym klientom oprogramowanie, dzięki któremu możliwe jest wykorzystanie danych poprzez ich zgranie z systemów administrowanych przez klienta do programu, w którym są prowadzone księgi rachunkowe. Dzięki temu rozwiązaniu praca nie jest dublowana. Takie usprawnienie pozwala nie tylko znacznie obniżyć cenę usługi, ale również podwyższyć satysfakcję klienta dzięki temu, że dysponuje on na bieżąco danymi niezbędnymi do zarządzania firmą.

Cena jest więc ważnym czynnikiem zachęty potencjalnych klientów?

- Oczywiście. Niestety, klienci w większości przypadków nie zdają sobie sprawy, że bardzo atrakcyjna cena najczęściej (oczywiście nie zawsze) oznacza niski poziom wykonanej usługi.

REKLAMA

W przypadku usług świadczonych przez biura rachunkowe nie ma możliwości zejścia poniżej określonego poziomu ceny, jeżeli chcemy, aby usługa była wykonana profesjonalnie. Mimo to cena jest i zapewne będzie podstawowym narzędziem walki na tym rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku małych firm audytorskich często pojawia się problem zaniżania cen. Czy w ramach usług księgowych występuje analogiczna sytuacja?

- Problem polega na tym, że znaczna część klientów nie ma wiedzy, jakie warunki powinno spełniać biuro rachunkowe. Jakie są przepisy w tym zakresie. W praktyce spotkałam się więc z księgowymi, którzy usługowo prowadzą księgi bez licencji, a także bez obowiązkowej polisy OC. Mimo to klienci godzą się na korzystanie z ich usług. Dotyczy to przede wszystkim przedsiębiorców, którzy prowadzą tylko ewidencje podatkowe, np. książkę przychodów i rozchodów.

Księgowi bez licencji zaniżają ceny?

- Takie osoby nie płacą składek ZUS, nie opłacają polisy OC, natomiast rozliczenia prowadzą ręcznie, lub z wykorzystaniem pirackich oprogramowań. Dlatego ceny takich usług są dużo niższe. Klienci nie zdają sobie sprawy, że to oni ponoszą całe ryzyko ewentualnych błędów.

Jak przeciwdziałać takiemu procederowi. Czy można wprowadzić przepisy, które uniemożliwiłyby taką praktykę?

- Teoretycznie takie przepisy istnieją. Zgodnie z ustawą o rachunkowości ci, którzy usługowo prowadzą księgi rachunkowe bez wymaganych uprawnień lub bez ubezpieczenia OC, podlegają grzywnie albo karze ograniczenia wolności. W rzeczywistości nie jest sprawdzane, czy biuro rachunkowe posiada uprawnienia i ubezpieczenie. Poza tym przedsiębiorca może zawsze powiedzieć, że sam prowadzi swoje rozliczenia.

A jak jest w przypadku konkurencji między legalnie działającymi biurami rachunkowymi?

- Spotkałam się z dwiema nieuczciwymi praktykami w działaniu biur rachunkowych. Niektóre, aby zachęcić klienta do korzystania z ich usług, na początku współpracy z klientem zaniżają cenę. Następnie po jakimś czasie cena ulega podwyższeniu. Jeżeli współpraca z takim biurem układała się dobrze, klienci nie chcą z niej rezygnować.

Zdarza się też tak, że podana niska cena dotyczy ograniczonego zakresu usług. Za każdą dodatkową czynność klient musi dopłacić. W ostatecznym rozrachunku cała usługa jest dużo droższa.

Czy firmom, które mają obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, opłaca się więc korzystać z biura rachunkowego?

- W przypadku średniej wielkości firmy wyjścia są dwa: albo stworzy ona dział rachunkowości, albo skorzysta z usług biura.

Koszty zatrudnienia dobrze wykwalifikowanego księgowego są dość duże. Taka osoba w Warszawie to koszt ok. 10 tys. zł. Do tego dochodzą koszty oprogramowania ich aktualizacji, szkolenia itp. Usługi biura w takim przypadku będą tańsze.

A te większe firmy?

- Tu najważniejsze jest dobre zorganizowanie współpracy między klientem a biurem rachunkowym. Często biura rachunkowe, które przyjmują dużych klientów, tego nie potrafią. Proponują niską cenę i w pewnym momencie nie są w stanie wywiązać się należycie ze zobowiązań bądź też klient ma takie wymagania, którym biuro nie potrafi sprostać.

Jak poradzić sobie z takim problemem?

- Nasze biuro przyjęło taką politykę, że nie obsługuje klientów, którzy dokonują w miesiącu więcej niż 200 operacji zakupowo-sprzedażowych, jeżeli nie ma sprzężonych ze sobą systemów komputerowych. Z doświadczenia wiemy, że taka współpraca byłaby zarówno dla nas, jak i dla klienta niesatysfakcjonująca. Tak więc, w przypadku firm, które mają więcej operacji, proponujemy wdrożenie oprogramowania, dzięki któremu podstawowe czynności prowadzone są w siedzibie klienta - wprowadzanie dokumentów do systemu, a biuro prowadzi księgowość na podstawie tych danych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Monika Marcińczak, właścicielka biura rachunkowego

Rozmawiała Agnieszka Pokojska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA