REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biura rachunkowe powinny walczyć o niższe składki

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Usługowo prowadzący księgi rachunkowe muszą posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC. Aby koszt polisy nie był uciążliwy, biura rachunkowe powinny walczyć o grupowe zniżki.

Biura rachunkowe, które usługowo prowadzą księgi rachunkowe, zobowiązane są do zawierania umów ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną odpowiedzialnością. Wynika to z art. 80a ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

REKLAMA

Autopromocja

Należy pamiętać, że zgodnie z rozporządzeniem regulującym tę kwestię, umowę trzeba zawrzeć nie później niż w dniu poprzedzającym podjęcie działalności. Wysokość składki zależy od rodzaju prowadzonej działalności.

Jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie usługowe prowadzenie ksiąg, wymagana jest polisa na minimum 10 tys. euro, a jeżeli tylko doradztwo podatkowe, to na minimum 5 tys. euro. Z kolei w przypadku wykonywania obu tych czynności, konieczne jest ubezpieczenie na minimum 15 tys. euro.

Przykładowo, podmiot, który prowadzi księgi rachunkowe swoich klientów i wypełnia ich deklaracje podatkowe, zobowiązany jest do posiadania polisy OC na minimalną sumę 15 tys. euro.

Wynegocjowane zniżki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykup polisy OC w działalności usługowej prowadzących księgi to dodatkowy koszt. Zdarza się więc, że biura nie posiadają takiego ubezpieczenia. Aby przeciwdziałać takim praktykom, warszawski oddział Stowarzyszenia Księgowych w Polsce (SKwP)podpisał porozumienie z ubezpieczycielem, na mocy którego członkowie Stowarzyszenia prowadzący biura rachunkowe mogą skorzystać z indywidualnie wynegocjowanej oferty.

Jak twierdzi Anna Socha, wiceprezes ds. organizacji oddziału okręgowego SKwP w Warszawie, dzięki temu biura rachunkowe mogą skorzystać z 20-proc. ulgi z tytułu grupowego ubezpieczenia oraz 5-proc. ulgi za kontynuowanie ubezpieczenia w następnych latach.

Jedynym warunkiem otrzymania zniżki jest okazanie legitymacji członka SKwP.

Przed podpisaniem porozumienia przeprowadziliśmy rozmowy z kilkoma towarzystwami ubezpieczeniowymi. Wybraliśmy ofertę, z którą można zapoznać się na stronie internetowej Stowarzyszenia. Oferta umożliwia skorzystanie z największych zniżek - podkreśla nasza rozmówczyni. Anna Socha zachęca inne oddziały SKwP do podpisywania takich porozumień. Co roku liczba biur zainteresowanych taką ofertą rośnie.

Zrzeszanie się biur

Profesor Zbigniew Luty, prezes dolnośląskiego oddziału SKwP, przyznaje, że oddział dostał propozycję podpisania takiego porozumienie z ubezpieczycielem, jednak świadomie z niej zrezygnował.

- Biura rachunkowe są oddzielnym podmiotem gospodarczym. Nie są one zrzeszone tak jak jest w przypadku biegłych rewidentów. Każde z nich działa na własne ryzyko i własny rachunek - podkreśla nasz rozmówca. W związku z tym powinno samo negocjować warunki umów, również tych ubezpieczeniowych.

Stowarzyszenie skupia osoby fizyczne, natomiast biura rachunkowe mogą być członkami wspomagającymi.

- Nie widzę więc podstawy, aby Stowarzyszenie wchodziło w negocjacje z ubezpieczycielami - podkreśla Zbigniew Luty. Według eksperta biura rachunkowe mogą natomiast gromadzić się w obszarze, np. w województw, i na tej podstawie negocjować warunki z ubezpieczeń grupowych. Takie działania nie muszą być podejmowane przez Stowarzyszenie.

WYSOKOŚĆ UBEZPIECZENIA

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia, zależna jest od przedmiotu działalności podmiotów uprawnionych do wykonywania działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym podmiotów wykonujących czynności doradztwa podatkowego. Wynosi równowartość w złotych:

• 15 tys. euro - jeżeli przedmiotem działalności jest usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych i doradztwo podatkowe,

• 10 tys. euro - jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych,

• 5 tys. euro - jeżeli przedmiotem działalności jest doradztwo podatkowe.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA