REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z uzyskaniem uprawnień księgowych nie trzeba się śpieszyć

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obecne przepisy zakładają wyłączenie od 30 czerwca 2010 r. możliwości uzyskania certyfikatu bez egzaminu. Senat jednak przyjął ustawę, która spowoduje, że przepisy te nie zostaną zastosowane.

W ostatnich miesiącach studia podyplomowe z rachunkowości cieszyły się dużym powodzeniem. Zwiększone zainteresowanie jest wynikiem zmian w przepisach dotyczących uprawnień księgowych. Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o rachunkowości z 18 marca 2008 r. zakłada wyłączenie możliwości uzyskania certyfikatu księgowego bez egzaminu po 29 czerwca 2010 r.

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy te prawdopodobnie jednak nigdy nie zostaną zastosowane. Senat przyjął bowiem projekt ustawy przygotowany przez posłów Platformy Obywatelskiej, która pozwoli w dalszym ciągu zdobywać uprawnienia m.in. dzięki odpowiedniemu wykształceniu. Podtrzymane zostaną więc dotychczasowe zasady uzyskiwania uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Certyfikat bez egzaminu

Obecnie certyfikat może otrzymać osoba z dwuletnią praktyką w księgowości, zdając egzamin w Ministerstwie Finansów lub z trzyletnim doświadczeniem i odpowiednim wykształceniem.

Może ono być magisterskie uzyskane na kierunku rachunkowość lub na innym kierunku ekonomicznym o specjalności rachunkowość. Uznawane są też specjalizacje, których plan studiów i program kształcenia odpowiadał wymogom określonym przez organy uczelni dla specjalności rachunkowość. Ostatni przypadek dotyczy tych specjalizacji, które obszarem wiedzy obejmują cały zakres rachunkowości, jak np. rewizja finansowa. Nie są brane pod uwagę takie kierunki, jak finanse i bankowość, na których przeprowadzane są zajęcia z rachunkowości. Należy pamiętać, że wykształcenie musi być zdobyte w jednostkach uprawnionych do nadawania stopnia doktora nauk ekonomicznych.

Kryterium wykształcenia będzie również spełnione, jeżeli kandydat ukończy na takiej uczelni studia podyplomowe z rachunkowości. Muszą być one poprzedzone studiami magisterskimi lub równorzędnymi. Nie ma więc możliwości otrzymania certyfikatu osoba, która ukończyła studia podyplomowe w przypadku, gdy posiada wyłącznie wykształcenie licencjackie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto pamiętać, że wyłączenie możliwości zdobycia certyfikatu księgowego bez egzaminu nowelizacją ustawy o rachunkowości z 18 marca było inicjatywą Rządowego Centrum Legislacji. Miało za zadanie chronić bezpieczeństwo klientów usług księgowych. Po wprowadzonych zmianach wbrew oczekiwaniom prezydent nie zdecydował się na podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej przywrócenia dotychczasowych zasad wydawania certyfikatu księgowego. Prezydent przychylił się do stanowiska, że zmiany wprowadzone do ustawy o rachunkowości w tym zakresie mają na celu zapewnienie wysokiego poziomu profesjonalizmu osób wykonujących działalność polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych.

Poselski projekt zmian

Inicjatywę podjęli jednak posłowie Platformy Obywatelskiej.

REKLAMA

- Studenci z zadowoleniem przyjęli informację, że nasz parlament przywraca im możliwość uzyskania certyfikatów do prowadzenia biur rachunkowych bez konieczności zdawania egzaminu państwowego - twierdzi dr Mariusz Andrzejewski z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Dodaje, że od początku stali oni na stanowisku, że o wiele więcej są w stanie się nauczyć w ciągu kilku lat studiów lub nawet jednego roku studiów podyplomowych, aniżeli na miesięcznych kursach organizowanych przez prywatne instytuty, w których dorabialiby urzędnicy Ministerstwa Finansów. Ekspert podkreśla, że środowisko akademickie, które stanowczo protestowało przeciwko marcowym rozwiązaniom, również odzyskuje dziś utracone prawo do kształcenia w tym zakresie.

- Studenci, profesorowie i wykładowcy są zadowoleni z tego, że 15 posłów PO złożyło oczekiwany projekt naprawiający ten błąd, a w głosowaniu wszyscy posłowie, poparli go bez wyjątku - podkreśla nasz rozmówca.

Również prof. Zbigniew Messner, prezes zarządu głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, przywrócenie możliwości otrzymania uprawnień bez egzaminu uważa za prawidłowe rozwiązanie.

- Jest ono zgodne z intencjami prowadzenia studiów podyplomowych o specjalności rachunkowość, jak również innych studiów podyplomowych w szkołach wyższych, które mają uprawnienia do nadawania stopni naukowych doktora nauk ekonomicznych - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje jednak, że ważne, aby uczelnie podejmujące się ich prowadzenia, szczególnie z rachunkowości, przestrzegały wszystkich wymagań oraz zasad w realizacji programów nauczania i egzaminów.

NABYWANIE UPRAWNIEŃ KSIĘGOWYCH

Aby zdobyć uprawnienia bez egzaminu, trzeba:

• mieć minimum trzyletnią praktykę w księgowości i

• ukończyć studia magisterskie z rachunkowości zdobyte w jednostkach, które mają uprawnienia do nadawania tytułu doktora nauk ekonomicznych lub

• ukończyć studia magisterskie lub równorzędne oraz studia podyplomowe z rachunkowości w jednostkach, które mają uprawnienia do nadawania tytułu doktora nauk ekonomicznych.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA