REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z uzyskaniem uprawnień księgowych nie trzeba się śpieszyć

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obecne przepisy zakładają wyłączenie od 30 czerwca 2010 r. możliwości uzyskania certyfikatu bez egzaminu. Senat jednak przyjął ustawę, która spowoduje, że przepisy te nie zostaną zastosowane.

W ostatnich miesiącach studia podyplomowe z rachunkowości cieszyły się dużym powodzeniem. Zwiększone zainteresowanie jest wynikiem zmian w przepisach dotyczących uprawnień księgowych. Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o rachunkowości z 18 marca 2008 r. zakłada wyłączenie możliwości uzyskania certyfikatu księgowego bez egzaminu po 29 czerwca 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy te prawdopodobnie jednak nigdy nie zostaną zastosowane. Senat przyjął bowiem projekt ustawy przygotowany przez posłów Platformy Obywatelskiej, która pozwoli w dalszym ciągu zdobywać uprawnienia m.in. dzięki odpowiedniemu wykształceniu. Podtrzymane zostaną więc dotychczasowe zasady uzyskiwania uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Certyfikat bez egzaminu

Obecnie certyfikat może otrzymać osoba z dwuletnią praktyką w księgowości, zdając egzamin w Ministerstwie Finansów lub z trzyletnim doświadczeniem i odpowiednim wykształceniem.

Może ono być magisterskie uzyskane na kierunku rachunkowość lub na innym kierunku ekonomicznym o specjalności rachunkowość. Uznawane są też specjalizacje, których plan studiów i program kształcenia odpowiadał wymogom określonym przez organy uczelni dla specjalności rachunkowość. Ostatni przypadek dotyczy tych specjalizacji, które obszarem wiedzy obejmują cały zakres rachunkowości, jak np. rewizja finansowa. Nie są brane pod uwagę takie kierunki, jak finanse i bankowość, na których przeprowadzane są zajęcia z rachunkowości. Należy pamiętać, że wykształcenie musi być zdobyte w jednostkach uprawnionych do nadawania stopnia doktora nauk ekonomicznych.

REKLAMA

Kryterium wykształcenia będzie również spełnione, jeżeli kandydat ukończy na takiej uczelni studia podyplomowe z rachunkowości. Muszą być one poprzedzone studiami magisterskimi lub równorzędnymi. Nie ma więc możliwości otrzymania certyfikatu osoba, która ukończyła studia podyplomowe w przypadku, gdy posiada wyłącznie wykształcenie licencjackie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto pamiętać, że wyłączenie możliwości zdobycia certyfikatu księgowego bez egzaminu nowelizacją ustawy o rachunkowości z 18 marca było inicjatywą Rządowego Centrum Legislacji. Miało za zadanie chronić bezpieczeństwo klientów usług księgowych. Po wprowadzonych zmianach wbrew oczekiwaniom prezydent nie zdecydował się na podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej przywrócenia dotychczasowych zasad wydawania certyfikatu księgowego. Prezydent przychylił się do stanowiska, że zmiany wprowadzone do ustawy o rachunkowości w tym zakresie mają na celu zapewnienie wysokiego poziomu profesjonalizmu osób wykonujących działalność polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych.

Poselski projekt zmian

Inicjatywę podjęli jednak posłowie Platformy Obywatelskiej.

- Studenci z zadowoleniem przyjęli informację, że nasz parlament przywraca im możliwość uzyskania certyfikatów do prowadzenia biur rachunkowych bez konieczności zdawania egzaminu państwowego - twierdzi dr Mariusz Andrzejewski z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Dodaje, że od początku stali oni na stanowisku, że o wiele więcej są w stanie się nauczyć w ciągu kilku lat studiów lub nawet jednego roku studiów podyplomowych, aniżeli na miesięcznych kursach organizowanych przez prywatne instytuty, w których dorabialiby urzędnicy Ministerstwa Finansów. Ekspert podkreśla, że środowisko akademickie, które stanowczo protestowało przeciwko marcowym rozwiązaniom, również odzyskuje dziś utracone prawo do kształcenia w tym zakresie.

- Studenci, profesorowie i wykładowcy są zadowoleni z tego, że 15 posłów PO złożyło oczekiwany projekt naprawiający ten błąd, a w głosowaniu wszyscy posłowie, poparli go bez wyjątku - podkreśla nasz rozmówca.

Również prof. Zbigniew Messner, prezes zarządu głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, przywrócenie możliwości otrzymania uprawnień bez egzaminu uważa za prawidłowe rozwiązanie.

- Jest ono zgodne z intencjami prowadzenia studiów podyplomowych o specjalności rachunkowość, jak również innych studiów podyplomowych w szkołach wyższych, które mają uprawnienia do nadawania stopni naukowych doktora nauk ekonomicznych - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje jednak, że ważne, aby uczelnie podejmujące się ich prowadzenia, szczególnie z rachunkowości, przestrzegały wszystkich wymagań oraz zasad w realizacji programów nauczania i egzaminów.

NABYWANIE UPRAWNIEŃ KSIĘGOWYCH

Aby zdobyć uprawnienia bez egzaminu, trzeba:

• mieć minimum trzyletnią praktykę w księgowości i

• ukończyć studia magisterskie z rachunkowości zdobyte w jednostkach, które mają uprawnienia do nadawania tytułu doktora nauk ekonomicznych lub

• ukończyć studia magisterskie lub równorzędne oraz studia podyplomowe z rachunkowości w jednostkach, które mają uprawnienia do nadawania tytułu doktora nauk ekonomicznych.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA