REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieruchomości w trakcie budowy jako nieruchomości inwestycyjne

Jarosław Rajczakowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nieruchomości w trakcie budowy, które mają przynieść w przyszłości korzyści ekonomiczne ze względu na wzrost wartości lub przepływy pieniężne dla przedsiębiorstwa, należy zaliczyć do inwestycji w nieruchomości.

Zmiany zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 70/2009 z dnia 23 stycznia 2009 roku od dnia 1 stycznia 2009 roku określają nowe ujęcie i wycenę nieruchomości w trakcie budowy, mających stanowić w przyszłości element inwestycji.

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z rozporządzeniem w życie weszły znowelizowane przepisy dotyczące nieruchomości inwestycyjnych (MSR 40 - Nieruchomości inwestycyjne). Przepisy te zgodnie z ustawą o rachunkowości dotyczą wszystkich jednostek zobligowanych do stosowania Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

Przed zmianą aktywa te mogły być ujęte jedynie w kategorii rzeczowe aktywa trwałe. Natomiast obecnie, w świetle obowiązującego rozporządzenia, istnieje konieczność ujęcia tych aktywów w grupie inwestycji.

Zmiana wprowadza jednocześnie nowy sposób wyceny dla tego rodzaju aktywów. W przypadku nieruchomości w trakcie budowy występują dwie metody wyceny - według kosztów oraz według modelu wartości godziwej. Znowelizowane przepisy MSR 40 - Nieruchomości inwestycyjne odnoszą się szczegółowo do kwestii wyceny.

REKLAMA

Wycena nieruchomości inwestycyjnych >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieruchomości w trakcie budowy zaleca się wyceniać teraz przede wszystkim według wartości godziwej. Rozporządzenie umożliwia jednak dokonanie wyceny również według kosztów - w dwóch następujących przypadkach:

1) Wycena według kosztów dotyczyć może tych nieruchomości, dla których nie jest możliwe ustalenie ich wartości godziwej w trakcie budowy, jednak przewiduje się możliwość ujęcia ich wyceny w wartości godziwej po zakończeniu prac.

2) Wycena według kosztów możliwa jest w sytuacji braku możliwości wyceny takiej nieruchomości według wartości godziwej nawet po zakończeniu jej budowy. Sytuację tę reguluje wówczas MSR 16 - Rzeczowe aktywa trwałe.

Model wyceny według kosztu dopuszczalny jest dla obu opisanych sytuacji. Wszystkie pozostałe, zarówno nieruchomości inwestycyjne jak również nieruchomości w trakcie budowy, zaliczone do inwestycji należy wycenić zgodnie z jedną z metod wiernie odzwierciedlającą ich wartość. MSR nie przewiduje braku możliwości wyceny tych aktywów w wartości godziwej, jeśli we wcześniejszych ujęciach były one wyceniana według tej metody. Jednostki nie mogą twierdzić, iż utraciły możliwość stosowania tej metody dla aktywa, które zostało uprzednio wycenione według wartości godziwej.

Nowelizacja anuluje paragraf 9d, 22 i 57e poprzedniego rozporządzenie dotyczące ujęcia, wyceny i przeniesienia nieruchomości w trakcie budowy. Wprowadzone zostały doprecyzowania w paragrafie 48,53 i 54 dające jasny i precyzyjny obraz ujęcia nieruchomości jako inwestycji.

NIERUCHOMOŚCI INWESTYCYJNE

Nieruchomości, które nie są użytkowane przez jednostkę w prowadzonej działalności gospodarczej. Posiadane są w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych w formie przychodów z czynszów lub wzrostu wartości rynkowej, względnie obie te korzyści.

WYCENA WEDŁUG WARTOŚCI GODZIWEJ

Wartość, która odpowiada rzeczywistej wartości rynkowej, choć zawsze należy pamiętać, że dopóki nie dochodzi do transakcji kupna-sprzedaży, nawet cena rynkowa stanowi wartość hipotetyczną. MSR nr 40 zaleca, aby ustalając wartość godziwą nieruchomości inwestycyjnej, jednostka korzystała z usług wykwalifikowanego, niezależnego rzeczoznawcy.

 

WYCENA WEDŁUG KOSZTÓW

Wartość poniesionych w przeszłości kosztów lub przekazanych innych dóbr w momencie wytworzenia, przypisana do danego składnika aktywów.

Przykład

Jednostka posiada nieruchomość w trakcie budowy, która w przyszłości zostanie przeznaczona na inwestycje. Budowa została rozpoczęta 1 lipca 2008 i do końca roku pochłonęła 1 000 000 zł. W roku 2009 dalszy tok prac spowodował zwiększenie kosztów budowy o kolejne 2 000 000 zł. 31 grudnia 2009 roku wartość godziwa tej nieruchomości wynosiła 4 000 000 zł (wycena rzeczoznawcy). Prace potrwają co najmniej do 2011 roku. Jak ujęta zostanie nieruchomość i koszty z nią związane na dzień 31 grudnia 2009 roku?

I moment bilansowy - sytuacja na 31.12.2008r. (rozpoczęcie inwestycji niefinansowej)

1.Koszty poniesione na budowę nieruchomości

Wn „Środki trwałe w budowie” 1 000 000

Ma „Zobowiązania” 1 000 000

II moment bilansowy 31.12.2009r.( kontynuacja budowy i przekwalifikowanie)

1. Poniesienie kosztów na dalszą budowę nieruchomości w ciągu 2009 roku

Wn „Środki trwałe w  budowie” 2 000 000 (Sp. 1 000 000)

Ma „Zobowiązania” 2 000 000

2. Przekwalifikowanie nieruchomości z rzeczowych aktywów trwałych do inwestycji

Wn „Inwestycje w nieruchomości” 3 000 000 ( nowelizacja MSR 40)

Ma „Środki trwałe w budowie” 3 000 000

3. Aktualizacja wyceny wg wartości godziwej

Wn „Aktualizacja wyceny” 1 000 000

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 1 000 000

Powyższe opracowanie dotyczy nowelizacji MSR 40 obowiązujące od dnia 1 stycznia 2009 roku.

Jarosław Rajczakowski

Doktorant KNoP

SGH w Warszawie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

REKLAMA

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

REKLAMA

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA