REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieruchomości w trakcie budowy jako nieruchomości inwestycyjne

Jarosław Rajczakowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nieruchomości w trakcie budowy, które mają przynieść w przyszłości korzyści ekonomiczne ze względu na wzrost wartości lub przepływy pieniężne dla przedsiębiorstwa, należy zaliczyć do inwestycji w nieruchomości.

Zmiany zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 70/2009 z dnia 23 stycznia 2009 roku od dnia 1 stycznia 2009 roku określają nowe ujęcie i wycenę nieruchomości w trakcie budowy, mających stanowić w przyszłości element inwestycji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wraz z rozporządzeniem w życie weszły znowelizowane przepisy dotyczące nieruchomości inwestycyjnych (MSR 40 - Nieruchomości inwestycyjne). Przepisy te zgodnie z ustawą o rachunkowości dotyczą wszystkich jednostek zobligowanych do stosowania Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

Przed zmianą aktywa te mogły być ujęte jedynie w kategorii rzeczowe aktywa trwałe. Natomiast obecnie, w świetle obowiązującego rozporządzenia, istnieje konieczność ujęcia tych aktywów w grupie inwestycji.

Zmiana wprowadza jednocześnie nowy sposób wyceny dla tego rodzaju aktywów. W przypadku nieruchomości w trakcie budowy występują dwie metody wyceny - według kosztów oraz według modelu wartości godziwej. Znowelizowane przepisy MSR 40 - Nieruchomości inwestycyjne odnoszą się szczegółowo do kwestii wyceny.

REKLAMA

Wycena nieruchomości inwestycyjnych >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieruchomości w trakcie budowy zaleca się wyceniać teraz przede wszystkim według wartości godziwej. Rozporządzenie umożliwia jednak dokonanie wyceny również według kosztów - w dwóch następujących przypadkach:

1) Wycena według kosztów dotyczyć może tych nieruchomości, dla których nie jest możliwe ustalenie ich wartości godziwej w trakcie budowy, jednak przewiduje się możliwość ujęcia ich wyceny w wartości godziwej po zakończeniu prac.

2) Wycena według kosztów możliwa jest w sytuacji braku możliwości wyceny takiej nieruchomości według wartości godziwej nawet po zakończeniu jej budowy. Sytuację tę reguluje wówczas MSR 16 - Rzeczowe aktywa trwałe.

Model wyceny według kosztu dopuszczalny jest dla obu opisanych sytuacji. Wszystkie pozostałe, zarówno nieruchomości inwestycyjne jak również nieruchomości w trakcie budowy, zaliczone do inwestycji należy wycenić zgodnie z jedną z metod wiernie odzwierciedlającą ich wartość. MSR nie przewiduje braku możliwości wyceny tych aktywów w wartości godziwej, jeśli we wcześniejszych ujęciach były one wyceniana według tej metody. Jednostki nie mogą twierdzić, iż utraciły możliwość stosowania tej metody dla aktywa, które zostało uprzednio wycenione według wartości godziwej.

Nowelizacja anuluje paragraf 9d, 22 i 57e poprzedniego rozporządzenie dotyczące ujęcia, wyceny i przeniesienia nieruchomości w trakcie budowy. Wprowadzone zostały doprecyzowania w paragrafie 48,53 i 54 dające jasny i precyzyjny obraz ujęcia nieruchomości jako inwestycji.

NIERUCHOMOŚCI INWESTYCYJNE

Nieruchomości, które nie są użytkowane przez jednostkę w prowadzonej działalności gospodarczej. Posiadane są w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych w formie przychodów z czynszów lub wzrostu wartości rynkowej, względnie obie te korzyści.

WYCENA WEDŁUG WARTOŚCI GODZIWEJ

Wartość, która odpowiada rzeczywistej wartości rynkowej, choć zawsze należy pamiętać, że dopóki nie dochodzi do transakcji kupna-sprzedaży, nawet cena rynkowa stanowi wartość hipotetyczną. MSR nr 40 zaleca, aby ustalając wartość godziwą nieruchomości inwestycyjnej, jednostka korzystała z usług wykwalifikowanego, niezależnego rzeczoznawcy.

 

WYCENA WEDŁUG KOSZTÓW

Wartość poniesionych w przeszłości kosztów lub przekazanych innych dóbr w momencie wytworzenia, przypisana do danego składnika aktywów.

Przykład

Jednostka posiada nieruchomość w trakcie budowy, która w przyszłości zostanie przeznaczona na inwestycje. Budowa została rozpoczęta 1 lipca 2008 i do końca roku pochłonęła 1 000 000 zł. W roku 2009 dalszy tok prac spowodował zwiększenie kosztów budowy o kolejne 2 000 000 zł. 31 grudnia 2009 roku wartość godziwa tej nieruchomości wynosiła 4 000 000 zł (wycena rzeczoznawcy). Prace potrwają co najmniej do 2011 roku. Jak ujęta zostanie nieruchomość i koszty z nią związane na dzień 31 grudnia 2009 roku?

I moment bilansowy - sytuacja na 31.12.2008r. (rozpoczęcie inwestycji niefinansowej)

1.Koszty poniesione na budowę nieruchomości

Wn „Środki trwałe w budowie” 1 000 000

Ma „Zobowiązania” 1 000 000

II moment bilansowy 31.12.2009r.( kontynuacja budowy i przekwalifikowanie)

1. Poniesienie kosztów na dalszą budowę nieruchomości w ciągu 2009 roku

Wn „Środki trwałe w  budowie” 2 000 000 (Sp. 1 000 000)

Ma „Zobowiązania” 2 000 000

2. Przekwalifikowanie nieruchomości z rzeczowych aktywów trwałych do inwestycji

Wn „Inwestycje w nieruchomości” 3 000 000 ( nowelizacja MSR 40)

Ma „Środki trwałe w budowie” 3 000 000

3. Aktualizacja wyceny wg wartości godziwej

Wn „Aktualizacja wyceny” 1 000 000

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 1 000 000

Powyższe opracowanie dotyczy nowelizacji MSR 40 obowiązujące od dnia 1 stycznia 2009 roku.

Jarosław Rajczakowski

Doktorant KNoP

SGH w Warszawie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA