REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z VAT dostawy towarów używanych 2013 / 2014 - czy trzeba używać 6 miesięcy

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

NSA potwierdził możliwość stosowania zwolnienia od VAT do dostaw towarów, przy których nabyciu prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługiwało ze względu na związek ze sprzedażą zwolnioną od podatku - nawet jeżeli przed dokonaniem dostawy używane były przez podatnika krócej niż 6 miesięcy. Wynika to jednak z przepisów unijnych. Dopiero od 1 stycznia 2014 r. będzie to jasno wynikać z polskiej ustawy o VAT.

Dostawa towarów przy nabyciu których nie przysługiwało prawo odliczenia VAT naliczonego

PROBLEM

REKLAMA

REKLAMA

Czynny podatnik VAT świadczy zwolnione od podatku usługi okulistyczne oraz opodatkowane usługi najmu lokali użytkowych. Podatnik ten w marcu kupił urządzenie do gabinetu okulistycznego. Przy nabyciu urządzenia podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż miało być ono wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. W czerwcu (trzy miesiące po zakupie) podatnik zmuszony był sprzedać urządzenie. Czy miał on prawo potraktować sprzedaż jako zwolnioną od podatku?

RADA

Tak, podatnik miał prawo potraktować sprzedaż urządzenia jako zwolnioną od podatku. Możliwość ta nie wynika jednak z przepisów polskich, lecz z przepisów unijnych. Skorzystanie z niej oznacza spór z organami podatkowymi.

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze zwolnienia z VAT korzysta dostawa towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Warunek ten jest spełniony m.in. w przypadku sprzedaży towarów używanych, przy których nabyciu prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługiwało ze względu na zamiar wykorzystywania ich wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Należy jednak zauważyć, że art. 43 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, iż przez towary używane, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Przepis ten wyłącza zatem możliwość stosowania wskazanego na wstępie zwolnienia od podatku do dostawy towarów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy był krótszy niż pół roku (licząc od momentu nabycia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel).

Nie oznacza to jednak, że w przedstawionej sytuacji podatnik nie miał prawa zastosować zwolnienia od podatku. W wyroku z 28 lutego 2013 r. (sygn. akt I FSK 627/12) Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że:

(...) art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (...) stanowi wadliwą implementację art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE w zakresie, w jakim uzależnia zwolnienie od podatku dostawy towaru, przy nabyciu którego podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, od jego używania przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy od jego nabycia.

Pełną treść wyroku znajdziesz na www.inforfk.pl w zakładce Orzecznictwo

Niezgodność omawianych przepisów z przepisami unijnymi oznacza, że podatnik może skorzystać ze zwolnienia na podstawie przepisów unijnych, tj. art. 136 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE. Według tych regulacji państwa członkowskie mają obowiązek zwalniać od podatku dostawy towarów wykorzystywanych wyłącznie do celów działalności zwolnionej na podstawie art. 132, 135, 371, 375, 376 i 377, art. 378 ust. 2, art. 379 ust. 2 i art. 380-390b dyrektywy 2006/112/WE (zwolnienie od podatku usług opieki medycznej wynika z art. 132 dyrektywy 2006/112), jeżeli towary te nie dały prawa do odliczenia.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Wniosek ten znajduje potwierdzenie w cytowanym wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, w którym czytamy, że:

(...) zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy, gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy).

Stwierdzenie to nie jest precyzyjne. Według autora unijnym zwolnieniem w przypadku związku ze sprzedażą zwolnioną jest zwolnienie określone w art. 136 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE, a nie zwolnienie określone w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE. Nieprecyzyjność ta nie ma jednak większego znaczenia. Istotne jest natomiast, że w wyroku tym NSA potwierdził możliwość stosowania zwolnienia od podatku do dostaw towarów, przy których nabyciu prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługiwało ze względu na związek ze sprzedażą zwolnioną od podatku, nawet jeżeli przed dokonaniem dostawy używane były przez podatnika krócej niż sześć miesięcy.

PKWiU 2008 - Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług

Opinia interpretacyjna dotycząca PKWiU i innych klasyfikacji statystycznych

Dodać jednak trzeba, że byłoby inaczej, gdyby chodziło o dostawę (sprzedaż) rzeczy, której uprzednie nabycie nie podlegało opodatkowaniu VAT. Spowodowane jest to tym, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 136 dyrektywy 2006/112, nie ma w takich przypadkach zastosowania (zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04). W takim przypadku zwolnienie od podatku dostawy rzeczy możliwe byłoby wyłącznie po upływie sześciomiesięcznego okresu ich używania.

PRZYKŁAD

Czynny podatnik VAT kupił w marcu 2013 r. urządzenie (rentgen dentystyczny) oraz obraz do gabinetu dentystycznego. Zakup urządzenia był opodatkowany VAT, lecz ze względu na zamiar jego wykorzystywania wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku prawo do odliczenia podatku naliczonego podatnikowi nie przysługiwało. Zakup obrazu nie podlegał opodatkowaniu VAT, gdyż obraz został nabyty od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

W czerwcu 2013 r. podatnik (ze względu na pilną konieczność zebrania środków finansowych) sprzedał zarówno urządzenie, jak i obraz. Tylko w stosunku do dostawy urządzenia podatnik mógł zastosować zwolnienie od podatku na podstawie przepisów unijnych (art. 136 lit. a) dyrektywy 2006/112). Dostawa obrazu nie korzystała z tego zwolnienia, jak również nie korzystała ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT (ze względu na okres używania krótszy niż sześć miesięcy). Podatnik obowiązany był zatem opodatkować dostawę obrazu VAT według stawki podstawowej 23%.

 

Artykuł 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT otrzyma z dniem 1 stycznia 2014 r. nowe brzmienie, natomiast art. 43 ust. 2 ustawy o VAT zostanie z tym dniem wykreślony. Zwalniać on będzie od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie do celów działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gdyby ten przepis obowiązywał już dziś, nie ulegałoby wątpliwości, że dokonana przez podatnika dostawa urządzenia, o którym mowa w pytaniu, byłaby zwolniona od podatku.

Należy jednak podkreślić, że zastosowanie zwolnienia w przypadku podatnika oznacza pewny spór z organami podatkowymi. Jednak biorąc pod uwagę aktualne orzecznictwo sądów, konflikt ten powinien być rozstrzygnięty pozytywnie.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 43 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

• art. 136 dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r.; ost.zm. Dz. Urz. UE L z 2010 r. Nr 326, poz. 1

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Encyklopedia KSeF - od A do Z najważniejsze pojęcia dla księgowych i przedsiębiorców

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

REKLAMA

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

W 2026 r. w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA