REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z VAT dostawy towarów używanych 2013 / 2014 - czy trzeba używać 6 miesięcy

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

NSA potwierdził możliwość stosowania zwolnienia od VAT do dostaw towarów, przy których nabyciu prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługiwało ze względu na związek ze sprzedażą zwolnioną od podatku - nawet jeżeli przed dokonaniem dostawy używane były przez podatnika krócej niż 6 miesięcy. Wynika to jednak z przepisów unijnych. Dopiero od 1 stycznia 2014 r. będzie to jasno wynikać z polskiej ustawy o VAT.

Dostawa towarów przy nabyciu których nie przysługiwało prawo odliczenia VAT naliczonego

PROBLEM

REKLAMA

Autopromocja

Czynny podatnik VAT świadczy zwolnione od podatku usługi okulistyczne oraz opodatkowane usługi najmu lokali użytkowych. Podatnik ten w marcu kupił urządzenie do gabinetu okulistycznego. Przy nabyciu urządzenia podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż miało być ono wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. W czerwcu (trzy miesiące po zakupie) podatnik zmuszony był sprzedać urządzenie. Czy miał on prawo potraktować sprzedaż jako zwolnioną od podatku?

RADA

Tak, podatnik miał prawo potraktować sprzedaż urządzenia jako zwolnioną od podatku. Możliwość ta nie wynika jednak z przepisów polskich, lecz z przepisów unijnych. Skorzystanie z niej oznacza spór z organami podatkowymi.

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze zwolnienia z VAT korzysta dostawa towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Warunek ten jest spełniony m.in. w przypadku sprzedaży towarów używanych, przy których nabyciu prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługiwało ze względu na zamiar wykorzystywania ich wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Należy jednak zauważyć, że art. 43 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, iż przez towary używane, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Przepis ten wyłącza zatem możliwość stosowania wskazanego na wstępie zwolnienia od podatku do dostawy towarów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy był krótszy niż pół roku (licząc od momentu nabycia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel).

Nie oznacza to jednak, że w przedstawionej sytuacji podatnik nie miał prawa zastosować zwolnienia od podatku. W wyroku z 28 lutego 2013 r. (sygn. akt I FSK 627/12) Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że:

(...) art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (...) stanowi wadliwą implementację art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE w zakresie, w jakim uzależnia zwolnienie od podatku dostawy towaru, przy nabyciu którego podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, od jego używania przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy od jego nabycia.

Pełną treść wyroku znajdziesz na www.inforfk.pl w zakładce Orzecznictwo

Niezgodność omawianych przepisów z przepisami unijnymi oznacza, że podatnik może skorzystać ze zwolnienia na podstawie przepisów unijnych, tj. art. 136 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE. Według tych regulacji państwa członkowskie mają obowiązek zwalniać od podatku dostawy towarów wykorzystywanych wyłącznie do celów działalności zwolnionej na podstawie art. 132, 135, 371, 375, 376 i 377, art. 378 ust. 2, art. 379 ust. 2 i art. 380-390b dyrektywy 2006/112/WE (zwolnienie od podatku usług opieki medycznej wynika z art. 132 dyrektywy 2006/112), jeżeli towary te nie dały prawa do odliczenia.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Wniosek ten znajduje potwierdzenie w cytowanym wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, w którym czytamy, że:

REKLAMA

(...) zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy, gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy).

Stwierdzenie to nie jest precyzyjne. Według autora unijnym zwolnieniem w przypadku związku ze sprzedażą zwolnioną jest zwolnienie określone w art. 136 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE, a nie zwolnienie określone w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE. Nieprecyzyjność ta nie ma jednak większego znaczenia. Istotne jest natomiast, że w wyroku tym NSA potwierdził możliwość stosowania zwolnienia od podatku do dostaw towarów, przy których nabyciu prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługiwało ze względu na związek ze sprzedażą zwolnioną od podatku, nawet jeżeli przed dokonaniem dostawy używane były przez podatnika krócej niż sześć miesięcy.

PKWiU 2008 - Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług

Opinia interpretacyjna dotycząca PKWiU i innych klasyfikacji statystycznych

Dodać jednak trzeba, że byłoby inaczej, gdyby chodziło o dostawę (sprzedaż) rzeczy, której uprzednie nabycie nie podlegało opodatkowaniu VAT. Spowodowane jest to tym, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 136 dyrektywy 2006/112, nie ma w takich przypadkach zastosowania (zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04). W takim przypadku zwolnienie od podatku dostawy rzeczy możliwe byłoby wyłącznie po upływie sześciomiesięcznego okresu ich używania.

PRZYKŁAD

Czynny podatnik VAT kupił w marcu 2013 r. urządzenie (rentgen dentystyczny) oraz obraz do gabinetu dentystycznego. Zakup urządzenia był opodatkowany VAT, lecz ze względu na zamiar jego wykorzystywania wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku prawo do odliczenia podatku naliczonego podatnikowi nie przysługiwało. Zakup obrazu nie podlegał opodatkowaniu VAT, gdyż obraz został nabyty od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

W czerwcu 2013 r. podatnik (ze względu na pilną konieczność zebrania środków finansowych) sprzedał zarówno urządzenie, jak i obraz. Tylko w stosunku do dostawy urządzenia podatnik mógł zastosować zwolnienie od podatku na podstawie przepisów unijnych (art. 136 lit. a) dyrektywy 2006/112). Dostawa obrazu nie korzystała z tego zwolnienia, jak również nie korzystała ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT (ze względu na okres używania krótszy niż sześć miesięcy). Podatnik obowiązany był zatem opodatkować dostawę obrazu VAT według stawki podstawowej 23%.

 

Artykuł 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT otrzyma z dniem 1 stycznia 2014 r. nowe brzmienie, natomiast art. 43 ust. 2 ustawy o VAT zostanie z tym dniem wykreślony. Zwalniać on będzie od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie do celów działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gdyby ten przepis obowiązywał już dziś, nie ulegałoby wątpliwości, że dokonana przez podatnika dostawa urządzenia, o którym mowa w pytaniu, byłaby zwolniona od podatku.

Należy jednak podkreślić, że zastosowanie zwolnienia w przypadku podatnika oznacza pewny spór z organami podatkowymi. Jednak biorąc pod uwagę aktualne orzecznictwo sądów, konflikt ten powinien być rozstrzygnięty pozytywnie.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 43 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

• art. 136 dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r.; ost.zm. Dz. Urz. UE L z 2010 r. Nr 326, poz. 1

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki pracodawcy wobec PFRON – składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

260–280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Drożej już w 2025 roku? Wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i zmiana terminów

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

REKLAMA

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

REKLAMA

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

REKLAMA