REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z VAT dostawy towarów używanych 2013 / 2014 - czy trzeba używać 6 miesięcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

NSA potwierdził możliwość stosowania zwolnienia od VAT do dostaw towarów, przy których nabyciu prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługiwało ze względu na związek ze sprzedażą zwolnioną od podatku - nawet jeżeli przed dokonaniem dostawy używane były przez podatnika krócej niż 6 miesięcy. Wynika to jednak z przepisów unijnych. Dopiero od 1 stycznia 2014 r. będzie to jasno wynikać z polskiej ustawy o VAT.

Dostawa towarów przy nabyciu których nie przysługiwało prawo odliczenia VAT naliczonego

PROBLEM

REKLAMA

Autopromocja

Czynny podatnik VAT świadczy zwolnione od podatku usługi okulistyczne oraz opodatkowane usługi najmu lokali użytkowych. Podatnik ten w marcu kupił urządzenie do gabinetu okulistycznego. Przy nabyciu urządzenia podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż miało być ono wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. W czerwcu (trzy miesiące po zakupie) podatnik zmuszony był sprzedać urządzenie. Czy miał on prawo potraktować sprzedaż jako zwolnioną od podatku?

RADA

Tak, podatnik miał prawo potraktować sprzedaż urządzenia jako zwolnioną od podatku. Możliwość ta nie wynika jednak z przepisów polskich, lecz z przepisów unijnych. Skorzystanie z niej oznacza spór z organami podatkowymi.

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze zwolnienia z VAT korzysta dostawa towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Warunek ten jest spełniony m.in. w przypadku sprzedaży towarów używanych, przy których nabyciu prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługiwało ze względu na zamiar wykorzystywania ich wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Należy jednak zauważyć, że art. 43 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, iż przez towary używane, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Przepis ten wyłącza zatem możliwość stosowania wskazanego na wstępie zwolnienia od podatku do dostawy towarów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy był krótszy niż pół roku (licząc od momentu nabycia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel).

Nie oznacza to jednak, że w przedstawionej sytuacji podatnik nie miał prawa zastosować zwolnienia od podatku. W wyroku z 28 lutego 2013 r. (sygn. akt I FSK 627/12) Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że:

(...) art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (...) stanowi wadliwą implementację art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE w zakresie, w jakim uzależnia zwolnienie od podatku dostawy towaru, przy nabyciu którego podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, od jego używania przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy od jego nabycia.

Pełną treść wyroku znajdziesz na www.inforfk.pl w zakładce Orzecznictwo

Niezgodność omawianych przepisów z przepisami unijnymi oznacza, że podatnik może skorzystać ze zwolnienia na podstawie przepisów unijnych, tj. art. 136 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE. Według tych regulacji państwa członkowskie mają obowiązek zwalniać od podatku dostawy towarów wykorzystywanych wyłącznie do celów działalności zwolnionej na podstawie art. 132, 135, 371, 375, 376 i 377, art. 378 ust. 2, art. 379 ust. 2 i art. 380-390b dyrektywy 2006/112/WE (zwolnienie od podatku usług opieki medycznej wynika z art. 132 dyrektywy 2006/112), jeżeli towary te nie dały prawa do odliczenia.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Wniosek ten znajduje potwierdzenie w cytowanym wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, w którym czytamy, że:

(...) zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy, gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy).

Stwierdzenie to nie jest precyzyjne. Według autora unijnym zwolnieniem w przypadku związku ze sprzedażą zwolnioną jest zwolnienie określone w art. 136 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE, a nie zwolnienie określone w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE. Nieprecyzyjność ta nie ma jednak większego znaczenia. Istotne jest natomiast, że w wyroku tym NSA potwierdził możliwość stosowania zwolnienia od podatku do dostaw towarów, przy których nabyciu prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługiwało ze względu na związek ze sprzedażą zwolnioną od podatku, nawet jeżeli przed dokonaniem dostawy używane były przez podatnika krócej niż sześć miesięcy.

PKWiU 2008 - Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług

Opinia interpretacyjna dotycząca PKWiU i innych klasyfikacji statystycznych

Dodać jednak trzeba, że byłoby inaczej, gdyby chodziło o dostawę (sprzedaż) rzeczy, której uprzednie nabycie nie podlegało opodatkowaniu VAT. Spowodowane jest to tym, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 136 dyrektywy 2006/112, nie ma w takich przypadkach zastosowania (zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04). W takim przypadku zwolnienie od podatku dostawy rzeczy możliwe byłoby wyłącznie po upływie sześciomiesięcznego okresu ich używania.

PRZYKŁAD

Czynny podatnik VAT kupił w marcu 2013 r. urządzenie (rentgen dentystyczny) oraz obraz do gabinetu dentystycznego. Zakup urządzenia był opodatkowany VAT, lecz ze względu na zamiar jego wykorzystywania wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku prawo do odliczenia podatku naliczonego podatnikowi nie przysługiwało. Zakup obrazu nie podlegał opodatkowaniu VAT, gdyż obraz został nabyty od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

W czerwcu 2013 r. podatnik (ze względu na pilną konieczność zebrania środków finansowych) sprzedał zarówno urządzenie, jak i obraz. Tylko w stosunku do dostawy urządzenia podatnik mógł zastosować zwolnienie od podatku na podstawie przepisów unijnych (art. 136 lit. a) dyrektywy 2006/112). Dostawa obrazu nie korzystała z tego zwolnienia, jak również nie korzystała ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT (ze względu na okres używania krótszy niż sześć miesięcy). Podatnik obowiązany był zatem opodatkować dostawę obrazu VAT według stawki podstawowej 23%.

 

Artykuł 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT otrzyma z dniem 1 stycznia 2014 r. nowe brzmienie, natomiast art. 43 ust. 2 ustawy o VAT zostanie z tym dniem wykreślony. Zwalniać on będzie od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie do celów działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gdyby ten przepis obowiązywał już dziś, nie ulegałoby wątpliwości, że dokonana przez podatnika dostawa urządzenia, o którym mowa w pytaniu, byłaby zwolniona od podatku.

Należy jednak podkreślić, że zastosowanie zwolnienia w przypadku podatnika oznacza pewny spór z organami podatkowymi. Jednak biorąc pod uwagę aktualne orzecznictwo sądów, konflikt ten powinien być rozstrzygnięty pozytywnie.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 43 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

• art. 136 dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r.; ost.zm. Dz. Urz. UE L z 2010 r. Nr 326, poz. 1

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA