REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z VAT dostawy towarów używanych 2013 / 2014 - czy trzeba używać 6 miesięcy

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

NSA potwierdził możliwość stosowania zwolnienia od VAT do dostaw towarów, przy których nabyciu prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługiwało ze względu na związek ze sprzedażą zwolnioną od podatku - nawet jeżeli przed dokonaniem dostawy używane były przez podatnika krócej niż 6 miesięcy. Wynika to jednak z przepisów unijnych. Dopiero od 1 stycznia 2014 r. będzie to jasno wynikać z polskiej ustawy o VAT.

Dostawa towarów przy nabyciu których nie przysługiwało prawo odliczenia VAT naliczonego

PROBLEM

REKLAMA

Autopromocja

Czynny podatnik VAT świadczy zwolnione od podatku usługi okulistyczne oraz opodatkowane usługi najmu lokali użytkowych. Podatnik ten w marcu kupił urządzenie do gabinetu okulistycznego. Przy nabyciu urządzenia podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż miało być ono wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. W czerwcu (trzy miesiące po zakupie) podatnik zmuszony był sprzedać urządzenie. Czy miał on prawo potraktować sprzedaż jako zwolnioną od podatku?

RADA

Tak, podatnik miał prawo potraktować sprzedaż urządzenia jako zwolnioną od podatku. Możliwość ta nie wynika jednak z przepisów polskich, lecz z przepisów unijnych. Skorzystanie z niej oznacza spór z organami podatkowymi.

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze zwolnienia z VAT korzysta dostawa towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Warunek ten jest spełniony m.in. w przypadku sprzedaży towarów używanych, przy których nabyciu prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługiwało ze względu na zamiar wykorzystywania ich wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Należy jednak zauważyć, że art. 43 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, iż przez towary używane, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Przepis ten wyłącza zatem możliwość stosowania wskazanego na wstępie zwolnienia od podatku do dostawy towarów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy był krótszy niż pół roku (licząc od momentu nabycia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel).

Nie oznacza to jednak, że w przedstawionej sytuacji podatnik nie miał prawa zastosować zwolnienia od podatku. W wyroku z 28 lutego 2013 r. (sygn. akt I FSK 627/12) Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że:

(...) art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (...) stanowi wadliwą implementację art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE w zakresie, w jakim uzależnia zwolnienie od podatku dostawy towaru, przy nabyciu którego podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, od jego używania przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy od jego nabycia.

Pełną treść wyroku znajdziesz na www.inforfk.pl w zakładce Orzecznictwo

Niezgodność omawianych przepisów z przepisami unijnymi oznacza, że podatnik może skorzystać ze zwolnienia na podstawie przepisów unijnych, tj. art. 136 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE. Według tych regulacji państwa członkowskie mają obowiązek zwalniać od podatku dostawy towarów wykorzystywanych wyłącznie do celów działalności zwolnionej na podstawie art. 132, 135, 371, 375, 376 i 377, art. 378 ust. 2, art. 379 ust. 2 i art. 380-390b dyrektywy 2006/112/WE (zwolnienie od podatku usług opieki medycznej wynika z art. 132 dyrektywy 2006/112), jeżeli towary te nie dały prawa do odliczenia.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Wniosek ten znajduje potwierdzenie w cytowanym wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, w którym czytamy, że:

REKLAMA

(...) zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy, gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy).

Stwierdzenie to nie jest precyzyjne. Według autora unijnym zwolnieniem w przypadku związku ze sprzedażą zwolnioną jest zwolnienie określone w art. 136 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE, a nie zwolnienie określone w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE. Nieprecyzyjność ta nie ma jednak większego znaczenia. Istotne jest natomiast, że w wyroku tym NSA potwierdził możliwość stosowania zwolnienia od podatku do dostaw towarów, przy których nabyciu prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługiwało ze względu na związek ze sprzedażą zwolnioną od podatku, nawet jeżeli przed dokonaniem dostawy używane były przez podatnika krócej niż sześć miesięcy.

PKWiU 2008 - Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług

Opinia interpretacyjna dotycząca PKWiU i innych klasyfikacji statystycznych

Dodać jednak trzeba, że byłoby inaczej, gdyby chodziło o dostawę (sprzedaż) rzeczy, której uprzednie nabycie nie podlegało opodatkowaniu VAT. Spowodowane jest to tym, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 136 dyrektywy 2006/112, nie ma w takich przypadkach zastosowania (zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04). W takim przypadku zwolnienie od podatku dostawy rzeczy możliwe byłoby wyłącznie po upływie sześciomiesięcznego okresu ich używania.

PRZYKŁAD

Czynny podatnik VAT kupił w marcu 2013 r. urządzenie (rentgen dentystyczny) oraz obraz do gabinetu dentystycznego. Zakup urządzenia był opodatkowany VAT, lecz ze względu na zamiar jego wykorzystywania wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku prawo do odliczenia podatku naliczonego podatnikowi nie przysługiwało. Zakup obrazu nie podlegał opodatkowaniu VAT, gdyż obraz został nabyty od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

W czerwcu 2013 r. podatnik (ze względu na pilną konieczność zebrania środków finansowych) sprzedał zarówno urządzenie, jak i obraz. Tylko w stosunku do dostawy urządzenia podatnik mógł zastosować zwolnienie od podatku na podstawie przepisów unijnych (art. 136 lit. a) dyrektywy 2006/112). Dostawa obrazu nie korzystała z tego zwolnienia, jak również nie korzystała ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT (ze względu na okres używania krótszy niż sześć miesięcy). Podatnik obowiązany był zatem opodatkować dostawę obrazu VAT według stawki podstawowej 23%.

 

Artykuł 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT otrzyma z dniem 1 stycznia 2014 r. nowe brzmienie, natomiast art. 43 ust. 2 ustawy o VAT zostanie z tym dniem wykreślony. Zwalniać on będzie od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie do celów działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gdyby ten przepis obowiązywał już dziś, nie ulegałoby wątpliwości, że dokonana przez podatnika dostawa urządzenia, o którym mowa w pytaniu, byłaby zwolniona od podatku.

Należy jednak podkreślić, że zastosowanie zwolnienia w przypadku podatnika oznacza pewny spór z organami podatkowymi. Jednak biorąc pod uwagę aktualne orzecznictwo sądów, konflikt ten powinien być rozstrzygnięty pozytywnie.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 43 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

• art. 136 dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r.; ost.zm. Dz. Urz. UE L z 2010 r. Nr 326, poz. 1

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA