REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zwrocie VAT za materiały budowlane od 2014 r.

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rząd zdecydował się częściowo zachować zwrot podatku VAT za materiały budowlane po 2013 roku. Jednak skorzystać z takiej możliwości będą mogli nieliczni i w mocno ograniczonym stopniu. Uzyskanie zwrotu podatku niebawem będzie dotyczyć jedynie osób, które nie ukończyły jeszcze 36 roku życia i nie posiadają innych nieruchomości. Są jeszcze inne ograniczenia.

 Zwrot VAT za materiały budowlane w 2014 roku

Od 2014 roku najprawdopodobniej zostaną wprowadzone nowe rozwiązania związane ze zwrotem podatku VAT, a stare przepisy będą zlikwidowane, jednak z zachowaniem praw nabytych.

REKLAMA

Autopromocja

Projekt nowej ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych, która ma wprowadzić opisywane zmiany czeka aktualnie na tzw. drugie czytanie w Sejmie.

 Przepisy przejściowe projektu zakładają, że wniosek o zwrot części wydatków na zakup materiałów budowlanych poniesionych i udokumentowanych fakturą wystawioną dla osoby fizycznej w okresie:

 

1) od 1 maja 2004 do 31 grudnia 2005 r. - składa się na nie później niż do 31 grudnia 2014 r.;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) od 1 stycznia 2006 do 31 grudnia 2007 r. - składa się na nie później niż do 31 grudnia 2015 r.;

3) od 1 stycznia 2008 do 31 grudnia 2009 r. - składa się na nie później niż do 31 grudnia 2016 r.;

4) od 1 stycznia 2010 do 31 grudnia 2011 r. - składa się na nie później niż do 31 grudnia 2017 r.;

5) od 1 stycznia 2012 do 31 grudnia 2013 r. - składa się na nie później niż do 31 grudnia 2018 r.

 Zwrot VAT za materiały budowlane - wnioski do końca 2018 r.

Komu będzie przysługiwał zwrot VAT po zmianach

 

Obecnie wszystkie osoby fizyczne, bez względu na wiek, mogą się ubiegać o zwrot VAT za materiały budowlane. Po wprowadzeniu zmian przywilej ten będzie dotyczył jedynie osób, które nie ukończyły 36 lat w roku uzyskania pozwolenia na budowę. W przypadku małżonków ograniczenie będzie dotyczyło młodszego z nich.

 

Co więcej, osoby ubiegające się o zwrot VAT nie będą mogły być właścicielami bądź współwłaścicielami innych nieruchomości.

 

 Zmiany w podatku VAT w latach 2013 i 2014

 

Rodzaj inwestycji

 

Kolejną zmianą, jaką ma wprowadzić nowa ustawa, jest limit powierzchni nieruchomości, której dotyczyć będzie inwestycja. Zwrot VAT będzie przysługiwał w przypadku domów o powierzchni nie większej niż 100 mkw. oraz mieszkań o maksymalnej powierzchni 75 mkw.

 

Należy pamiętać także, że rekompensata nie będzie dotyczyć remontów. W praktyce oznacza to, że nie będzie można odliczyć VAT-u od materiałów kupionych na wykańczanie domów i mieszkań nabytych w stanie deweloperskim.

 

Bez zmian pozostanie katalog materiałów budowlanych, w przypadku których zwrot podatku obowiązuje. Będą to materiały, na które stawka VAT wzrosła z 7 procent do 22 procent (obecnie 23 proc.) w związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej.

 

Nowe zasady zwrotu podatku VAT będą dotyczyły osób, które uzyskały pozwolenie na budowę po 1 stycznia 2014 roku.

 

Uzyskanie zwrotu VAT na nowych zasadach

 

Według projektu nowej ustawy, proces uzyskania zwrotu podatku za materiały budowlane ulegnie jeszcze większemu sformalizowaniu.

Wniosek będzie musiał być złożony w tym samym roku kalendarzowym, w którym uzyskano pozwolenie na użytkowanie i będzie mógł być złożony tylko raz.

 

Zwrot VAT będzie można uzyskać tylko z faktur, które zostały wystawionymi najwcześniej w dniu uzyskania pozwolenia na budowę i później. Obecnie uprawniają do zwrotu również faktury wystawione przed uzyskaniem pozwolenia na budowę - byle były wystawione po 30 kwietnia 2004 r.

 

Przebieg procesu legislacyjnego ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych

 

Zapraszamy na forum o podatku VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Choroba lub wypadek przy pracy zleceniobiorcy – jakie świadczenia przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

REKLAMA

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

REKLAMA

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA