REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zwrocie VAT za materiały budowlane od 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rząd zdecydował się częściowo zachować zwrot podatku VAT za materiały budowlane po 2013 roku. Jednak skorzystać z takiej możliwości będą mogli nieliczni i w mocno ograniczonym stopniu. Uzyskanie zwrotu podatku niebawem będzie dotyczyć jedynie osób, które nie ukończyły jeszcze 36 roku życia i nie posiadają innych nieruchomości. Są jeszcze inne ograniczenia.

 Zwrot VAT za materiały budowlane w 2014 roku

Od 2014 roku najprawdopodobniej zostaną wprowadzone nowe rozwiązania związane ze zwrotem podatku VAT, a stare przepisy będą zlikwidowane, jednak z zachowaniem praw nabytych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Projekt nowej ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych, która ma wprowadzić opisywane zmiany czeka aktualnie na tzw. drugie czytanie w Sejmie.

 Przepisy przejściowe projektu zakładają, że wniosek o zwrot części wydatków na zakup materiałów budowlanych poniesionych i udokumentowanych fakturą wystawioną dla osoby fizycznej w okresie:

 

REKLAMA

1) od 1 maja 2004 do 31 grudnia 2005 r. - składa się na nie później niż do 31 grudnia 2014 r.;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) od 1 stycznia 2006 do 31 grudnia 2007 r. - składa się na nie później niż do 31 grudnia 2015 r.;

3) od 1 stycznia 2008 do 31 grudnia 2009 r. - składa się na nie później niż do 31 grudnia 2016 r.;

4) od 1 stycznia 2010 do 31 grudnia 2011 r. - składa się na nie później niż do 31 grudnia 2017 r.;

5) od 1 stycznia 2012 do 31 grudnia 2013 r. - składa się na nie później niż do 31 grudnia 2018 r.

 Zwrot VAT za materiały budowlane - wnioski do końca 2018 r.

Komu będzie przysługiwał zwrot VAT po zmianach

 

Obecnie wszystkie osoby fizyczne, bez względu na wiek, mogą się ubiegać o zwrot VAT za materiały budowlane. Po wprowadzeniu zmian przywilej ten będzie dotyczył jedynie osób, które nie ukończyły 36 lat w roku uzyskania pozwolenia na budowę. W przypadku małżonków ograniczenie będzie dotyczyło młodszego z nich.

 

Co więcej, osoby ubiegające się o zwrot VAT nie będą mogły być właścicielami bądź współwłaścicielami innych nieruchomości.

 

 Zmiany w podatku VAT w latach 2013 i 2014

 

Rodzaj inwestycji

 

Kolejną zmianą, jaką ma wprowadzić nowa ustawa, jest limit powierzchni nieruchomości, której dotyczyć będzie inwestycja. Zwrot VAT będzie przysługiwał w przypadku domów o powierzchni nie większej niż 100 mkw. oraz mieszkań o maksymalnej powierzchni 75 mkw.

 

Należy pamiętać także, że rekompensata nie będzie dotyczyć remontów. W praktyce oznacza to, że nie będzie można odliczyć VAT-u od materiałów kupionych na wykańczanie domów i mieszkań nabytych w stanie deweloperskim.

 

Bez zmian pozostanie katalog materiałów budowlanych, w przypadku których zwrot podatku obowiązuje. Będą to materiały, na które stawka VAT wzrosła z 7 procent do 22 procent (obecnie 23 proc.) w związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej.

 

Nowe zasady zwrotu podatku VAT będą dotyczyły osób, które uzyskały pozwolenie na budowę po 1 stycznia 2014 roku.

 

Uzyskanie zwrotu VAT na nowych zasadach

 

Według projektu nowej ustawy, proces uzyskania zwrotu podatku za materiały budowlane ulegnie jeszcze większemu sformalizowaniu.

Wniosek będzie musiał być złożony w tym samym roku kalendarzowym, w którym uzyskano pozwolenie na użytkowanie i będzie mógł być złożony tylko raz.

 

Zwrot VAT będzie można uzyskać tylko z faktur, które zostały wystawionymi najwcześniej w dniu uzyskania pozwolenia na budowę i później. Obecnie uprawniają do zwrotu również faktury wystawione przed uzyskaniem pozwolenia na budowę - byle były wystawione po 30 kwietnia 2004 r.

 

Przebieg procesu legislacyjnego ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych

 

Zapraszamy na forum o podatku VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA