REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT w 2014 r.

A.J.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Powstanie obowiązku podatkowego - czyli moment rozliczenia i wykazania w deklaracji podatku VAT należnego z tytułu sprzedaży, zgodnie z zasadą generalną po zmianach, następuje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usług. Jednak w poszczególnych branżach i czynnościach obowiązują zasady szczególne.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Sprzedaż wysyłkowa - kiedy w 2014 roku powstaje obowiązek podatkowy w VAT

 

 

 

 

Zdarzenia, działalność

Obowiązek podatkowy w VAT powstaje:

Wydanie towarów przez komitenta komisantowi na podstawie umowy komisu

z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty[1]

                                                                                    

Dokonywanie dostawy towarów w trybie egzekucji

Przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu własności towarów w zamian za odszkodowanie

Usługi finansowo-ubezpieczeniowe i pośrednictwo udziałami

Świadczenie, na podstawie odrębnych przepisów, na zlecenie sadów lub prokuratury usług związanych z postępowaniem sadowym lub przygotowawczym, z wyjątkiem usług, do których stosuje sie art. 28b, stanowiących import usług

Usługi budowlane i budowlano-montażowe

 

z chwilą wystawienia faktury, ale[2]:

- jeśli podatnik nie wystawi faktury lub wystawi ją z opóźnieniem, to obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminu wystawienia faktury, który upływa 30 dnia od dnia wykonania usługi;

- otrzymanie zaliczki spowoduje powstanie obowiązku podatkowego

 

Wydawanie oraz sprzedaż książek, gazet itp. (oprócz map i ulotek)

z chwilą wystawienia faktury, ale[3]:

- jeśli podatnik nie wystawi faktury lub wystawi ją z opóźnieniem, to obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminu wystawienia faktury, który upływa 60 dni od dostawy książek albo 120 dni (jeśli umowa przewiduje rozliczenie zwrotów);

Drukowanie książek, gazet itp. (oprócz map i ulotek)

 

z chwilą wystawienia faktury, ale[4]:

- jeśli podatnik nie wystawi faktury lub wystawi ja z opóźnieniem, to obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminu wystawienia faktury, który upływa 90 dni od wykonania usługi drukowania;

Dostawa i dystrybucja mediów (m.in. telekomunikacja, ciepło, prąd, gaz, woda, ścieki, gospodarka odpadami z poz. 140-153, 174  i 175 załącznika nr 3 do ustawy)

z chwilą wystawienia faktury, ale[5]:

- jeśli podatnik nie wystawi faktury lub wystawi ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminu płatności.

Otrzymanie zaliczki nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.

Leasing i najem oraz usługi o podobnym charakterze

Usługi ochrony osób i mienia, dozoru i przechowywanie mienia

 

Stała obsługa prawna i biurowa

Deweloperzy

z chwilą wydania lokalu lub budynku, ale:

- jeśli przed wydaniem towaru została wpłacona zaliczka, to obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania[6]

Spółdzielnie mieszkaniowe

z chwilą dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi, ale:

Handel przez Internet

z chwilą dokonania dostawy towaru, ale:

Usługi transportowe i spedycyjne

 

z chwilą wykonania usługi, ale:

Eksport

 

z chwilą dokonania dostawy towaru, ale:

Import towarów

 

z chwilą powstania długu celnego albo z chwilą wymagalności opłat wyrównawczych, ale[7]:

- w odniesieniu do towarów objętych procedurą przetwarzania pod kontrolą celną obowiązek powstaje z chwilą objęcia towarów ta procedura

       

 

Poza tym ma dotychczasowych zasadach ustala się moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku: małego podatnika stosującego metodę kasową[8], wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (tj. przy WDT generalnie obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy)[9] oraz zakończenia działalności i rozwiązania spółki osobowej[10].


Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.

Kiedy faktura dla konsumenta w 2014 r.

 



[1] Art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. a, b, c, d i pkt 2 ustawy o VAT.

[2] Art. 19a ust 5 pkt 3 w związku z art. 106i  ust. 3.

[3] Art. 19a ust 5 pkt 3 w zw. z art. 106i  ust  3.

[4] Art. 19a ust 5 pkt 3  w zw. z art. 106i ust  3 i 4.

[5] Art. 19a ust. 5 pkt 4.

[6] Art. 19a ust. 1-3.

[7] Art. 19a ust. 19-11.

[8] Art. 21 ust. 1.

[9] Art. 20.

[10] Art. 14 ust. 6.

 

 

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

A.J.

Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki Spółka z o. o.
ul. Zagrody 20a, 30-318 Kraków
tel.: 12 260 98 10, e-mail: doradcy@doradcy.pl, www.doradcy.pl
Usługi księgowe i doradztwo podatkowe,
pomoc prawno-podatkowa oraz reprezentacja
Klienta przed aparatem skarbowym.

 

Źródło: Zespół doradców podatkowych Jacek Czernecki

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA