REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta faktury w 2014 roku - brak potwierdzenia odbioru

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Miklewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W styczniu wystawiliśmy fakturę sprzedaży na dostawę 35 szt. towaru. W lutym klient zwrócił nam 5 szt. Takie rozliczenie wynika z umowy. Czy wystawiając korektę faktury 6 lutego, musimy przeczekać całą tę procedurę z uzyskaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, aby rozliczyć korektę? Korektę wysłaliśmy tego samego dnia pocztą z potwierdzeniem odbioru. Co, jeśli nie uzyskamy zwrotki? Wcześniej mieliśmy już problemy z tą firmą. Jest to mała, dwuosobowa firma, której pracownicy pracują głównie w terenie. Nam natomiast zależy, żeby rozliczyć korektę jak najszybciej.

 

REKLAMA

Autopromocja

Można rozliczyć korektę faktury bez posiadania potwierdzenia jej odbioru. Trzeba jednak udokumentować próby doręczenia tej korekty.

 

Od 1 stycznia 2014 r. już wprost z ustawy wynika, że można rozliczyć fakturę korygującą mimo problemów z uzyskaniem potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę. Nowelizacja przepisów w tym zakresie jest konsekwencją wyroku TSUE w sprawie C-588/10 (Kraft Foods Polska SA).

Wprawdzie z przepisów art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT wynika, że obowiązek posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru bądź usługi został zachowany, jednak ustawodawca dopuścił odstępstwa od tej reguły. Przedsiębiorca może obniżyć VAT, jeżeli zostaną spełnione dwa warunki:

• pierwszy - nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej (trzeba więc mieć dowód jej wysłania, np. pocztowe awizo albo e-mail),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• drugi - z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie o zrealizowaniu transakcji zgodnie z warunkami określonymi w korekcie; mogą to potwierdzać np. późniejsze rozliczenia, z których wynika, że skompensowano różnicę w cenie, czy podpisana umowa.

Obniżenie podstawy opodatkowania jest możliwe nie wcześniej niż w deklaracji składanej za okres, w którym spełniono łącznie wymienione warunki.

Pełne odliczenie VAT od samochodów firmowych - informacja VAT-26

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

REKLAMA

Wiedza nabywcy o korekcie zwykle będzie związana z przyczyną tej korekty. Jeśli przykładowo, tak jak w Państwa przypadku, nabywca zwrócił towary, świadczy to o tym, że miał wiedzę, iż do sprzedaży doszło na warunkach objętych fakturą korygującą. Tym bardziej że, jak wynika z Państwa pytania, między Państwem jako sprzedawcą a nabywcą zawarta została stosowna umowa, która przewiduje możliwość zwrotu nabytych wcześniej towarów. Należy jednak poczekać na zwrotkę. Nie można mówić o udokumentowanej próbie doręczenia, gdy nie mamy żadnego potwierdzenia tego faktu. Poza tym gdyby się okazało, że rozliczycie Państwo korektę w lutym, tj. w miesiącu wystawienia faktury, a następnie okaże się, że nabywca potwierdził odbiór korekty w późniejszym terminie, i otrzymacie zwrotkę, ponownie będziecie zobowiązani korygować rozliczenie w zakresie VAT.

Organy podatkowe dopuszczają, co prawda, możliwość korygowania rozliczenia bez posiadania przez sprzedawcę zwrotki, jednak zastrzegają, że taka możliwość istnieje tylko w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Poza tym interpretacje te były wydawane, gdy przepisy ustawy nie regulowały wprost zasad korekty bez potwierdzenia.

Potwierdzeniem tego stanowiska jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 listopada 2013 r. (sygn. ITPP3/443-366b/13/AT), w której czytamy:

REKLAMA

Zatem jedynie w sytuacji, gdy - jak wynika z wyroku TSUE - uzyskanie tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, Wnioskodawca może wykazać przy użyciu innych środków, że dochował należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem dostarczenia faktury korygującej i upewnienia się, że nabywca towaru jest w jej posiadaniu i zapoznał się z nią, oraz że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w wystawionej korekcie faktury. W tym celu w odniesieniu do odbiorców, którzy są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (nie są podatnikami VAT), prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego może powstać w rozliczeniu za okres, w którym wskazywane przez Wnioskodawcę oświadczenie kupującego o odstąpieniu od umowy, zwrot zakupionego towaru do magazynu oraz korespondencja mailowa będą miały miejsce, pod warunkiem jednak, że Spółka uprzednio wyśle korekty faktury na adres nabywcy. Dowód nadania przesyłki poleconej wypełni w tym przypadku wymóg staranności w ramach pozyskania spornego potwierdzenia, bowiem w odniesieniu do transakcji z tymi podmiotami nie istnieje ryzyko nadużyć z ich strony przy rozliczeniu podatku naliczonego. W tej sytuacji nie jest wymagane zwrotne poświadczenie odbioru takiej przesyłki przy istnieniu wskazywanych przez Wnioskodawcę innych dokumentów wskazujących na otrzymanie tej korekty przez klienta.

Jeżeli Państwa klient potwierdzi odbiór faktury korygującej - obniżenia podstawy opodatkowania będą Państwo mogli dokonać pod warunkiem posiadania uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia Państwa do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

UWAGA!

Zdaniem organów ppodatkowych dowód wysłania korekty i dokumentacja, z której wynika, że klient wie o zmianie warunków transakcji, są wystarczające, by przedsiębiorca dokonał obniżenia podstawy opodatkowania, jeśli nabywca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności.

PRZYKŁAD

Podatnik dokonał 20 stycznia br. krajowej dostawy towarów i w tym samym dniu wystawił fakturę. 1 lutego br. nastąpił zwrot towarów, a sprzedawca następnego dnia wystawił fakturę korygującą, którą przesłał kontrahentowi pocztą z wykorzystaniem zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki. Faktura korygująca została doręczona nabywcy 6 lutego br., natomiast podatnik otrzymał potwierdzenie odbioru korekty 10 lutego br. Zatem sprzedawca ma prawo dokonać korekty podatku należnego w deklaracji VAT złożonej za luty br.

 

Jeśli potwierdzenie otrzyma później, wówczas korektę należy rozliczyć w miesiącu otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

PRZYKŁAD

Podatnik wystawił fakturę korygującą 5 lutego 2014 r. Potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę otrzymał 27 marca 2013 r. Z potwierdzenia wynika, że nabywca odebrał fakturę korygującą 28 lutego 2014 r. Sprzedawca rozliczy fakturę korygującą w deklaracji VAT-7 za marzec 2014 r. (w terminie do 25 kwietnia 2014 r.). Jeśli wystawca korekty otrzymałby potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę w kolejnych miesiącach, np. 10 maja 2014 r., wówczas obniżenia podatku należnego wynikającego z tej korekty dokona w deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym uzyskał potwierdzenie, czyli w tym przypadku w deklaracji za maj 2014 r.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29a ust. 10 pkt 3, art. 29a ust. 15 pkt 4, art. 29a ust. 16 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1608

Magdalena Miklewska

prawnik, ekspert w zakresie VAT, autorka licznych publikacji

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA