REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta faktury w 2014 roku - brak potwierdzenia odbioru

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Miklewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W styczniu wystawiliśmy fakturę sprzedaży na dostawę 35 szt. towaru. W lutym klient zwrócił nam 5 szt. Takie rozliczenie wynika z umowy. Czy wystawiając korektę faktury 6 lutego, musimy przeczekać całą tę procedurę z uzyskaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, aby rozliczyć korektę? Korektę wysłaliśmy tego samego dnia pocztą z potwierdzeniem odbioru. Co, jeśli nie uzyskamy zwrotki? Wcześniej mieliśmy już problemy z tą firmą. Jest to mała, dwuosobowa firma, której pracownicy pracują głównie w terenie. Nam natomiast zależy, żeby rozliczyć korektę jak najszybciej.

 

REKLAMA

Można rozliczyć korektę faktury bez posiadania potwierdzenia jej odbioru. Trzeba jednak udokumentować próby doręczenia tej korekty.

 

Od 1 stycznia 2014 r. już wprost z ustawy wynika, że można rozliczyć fakturę korygującą mimo problemów z uzyskaniem potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę. Nowelizacja przepisów w tym zakresie jest konsekwencją wyroku TSUE w sprawie C-588/10 (Kraft Foods Polska SA).

Wprawdzie z przepisów art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT wynika, że obowiązek posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru bądź usługi został zachowany, jednak ustawodawca dopuścił odstępstwa od tej reguły. Przedsiębiorca może obniżyć VAT, jeżeli zostaną spełnione dwa warunki:

• pierwszy - nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej (trzeba więc mieć dowód jej wysłania, np. pocztowe awizo albo e-mail),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• drugi - z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie o zrealizowaniu transakcji zgodnie z warunkami określonymi w korekcie; mogą to potwierdzać np. późniejsze rozliczenia, z których wynika, że skompensowano różnicę w cenie, czy podpisana umowa.

Obniżenie podstawy opodatkowania jest możliwe nie wcześniej niż w deklaracji składanej za okres, w którym spełniono łącznie wymienione warunki.

Pełne odliczenie VAT od samochodów firmowych - informacja VAT-26

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

REKLAMA

Wiedza nabywcy o korekcie zwykle będzie związana z przyczyną tej korekty. Jeśli przykładowo, tak jak w Państwa przypadku, nabywca zwrócił towary, świadczy to o tym, że miał wiedzę, iż do sprzedaży doszło na warunkach objętych fakturą korygującą. Tym bardziej że, jak wynika z Państwa pytania, między Państwem jako sprzedawcą a nabywcą zawarta została stosowna umowa, która przewiduje możliwość zwrotu nabytych wcześniej towarów. Należy jednak poczekać na zwrotkę. Nie można mówić o udokumentowanej próbie doręczenia, gdy nie mamy żadnego potwierdzenia tego faktu. Poza tym gdyby się okazało, że rozliczycie Państwo korektę w lutym, tj. w miesiącu wystawienia faktury, a następnie okaże się, że nabywca potwierdził odbiór korekty w późniejszym terminie, i otrzymacie zwrotkę, ponownie będziecie zobowiązani korygować rozliczenie w zakresie VAT.

Organy podatkowe dopuszczają, co prawda, możliwość korygowania rozliczenia bez posiadania przez sprzedawcę zwrotki, jednak zastrzegają, że taka możliwość istnieje tylko w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Poza tym interpretacje te były wydawane, gdy przepisy ustawy nie regulowały wprost zasad korekty bez potwierdzenia.

Potwierdzeniem tego stanowiska jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 listopada 2013 r. (sygn. ITPP3/443-366b/13/AT), w której czytamy:

REKLAMA

Zatem jedynie w sytuacji, gdy - jak wynika z wyroku TSUE - uzyskanie tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, Wnioskodawca może wykazać przy użyciu innych środków, że dochował należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem dostarczenia faktury korygującej i upewnienia się, że nabywca towaru jest w jej posiadaniu i zapoznał się z nią, oraz że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w wystawionej korekcie faktury. W tym celu w odniesieniu do odbiorców, którzy są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (nie są podatnikami VAT), prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego może powstać w rozliczeniu za okres, w którym wskazywane przez Wnioskodawcę oświadczenie kupującego o odstąpieniu od umowy, zwrot zakupionego towaru do magazynu oraz korespondencja mailowa będą miały miejsce, pod warunkiem jednak, że Spółka uprzednio wyśle korekty faktury na adres nabywcy. Dowód nadania przesyłki poleconej wypełni w tym przypadku wymóg staranności w ramach pozyskania spornego potwierdzenia, bowiem w odniesieniu do transakcji z tymi podmiotami nie istnieje ryzyko nadużyć z ich strony przy rozliczeniu podatku naliczonego. W tej sytuacji nie jest wymagane zwrotne poświadczenie odbioru takiej przesyłki przy istnieniu wskazywanych przez Wnioskodawcę innych dokumentów wskazujących na otrzymanie tej korekty przez klienta.

Jeżeli Państwa klient potwierdzi odbiór faktury korygującej - obniżenia podstawy opodatkowania będą Państwo mogli dokonać pod warunkiem posiadania uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia Państwa do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

UWAGA!

Zdaniem organów ppodatkowych dowód wysłania korekty i dokumentacja, z której wynika, że klient wie o zmianie warunków transakcji, są wystarczające, by przedsiębiorca dokonał obniżenia podstawy opodatkowania, jeśli nabywca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności.

PRZYKŁAD

Podatnik dokonał 20 stycznia br. krajowej dostawy towarów i w tym samym dniu wystawił fakturę. 1 lutego br. nastąpił zwrot towarów, a sprzedawca następnego dnia wystawił fakturę korygującą, którą przesłał kontrahentowi pocztą z wykorzystaniem zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki. Faktura korygująca została doręczona nabywcy 6 lutego br., natomiast podatnik otrzymał potwierdzenie odbioru korekty 10 lutego br. Zatem sprzedawca ma prawo dokonać korekty podatku należnego w deklaracji VAT złożonej za luty br.

 

Jeśli potwierdzenie otrzyma później, wówczas korektę należy rozliczyć w miesiącu otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

PRZYKŁAD

Podatnik wystawił fakturę korygującą 5 lutego 2014 r. Potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę otrzymał 27 marca 2013 r. Z potwierdzenia wynika, że nabywca odebrał fakturę korygującą 28 lutego 2014 r. Sprzedawca rozliczy fakturę korygującą w deklaracji VAT-7 za marzec 2014 r. (w terminie do 25 kwietnia 2014 r.). Jeśli wystawca korekty otrzymałby potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę w kolejnych miesiącach, np. 10 maja 2014 r., wówczas obniżenia podatku należnego wynikającego z tej korekty dokona w deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym uzyskał potwierdzenie, czyli w tym przypadku w deklaracji za maj 2014 r.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29a ust. 10 pkt 3, art. 29a ust. 15 pkt 4, art. 29a ust. 16 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1608

Magdalena Miklewska

prawnik, ekspert w zakresie VAT, autorka licznych publikacji

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA