REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta faktury w 2014 roku - brak potwierdzenia odbioru

Magdalena Miklewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W styczniu wystawiliśmy fakturę sprzedaży na dostawę 35 szt. towaru. W lutym klient zwrócił nam 5 szt. Takie rozliczenie wynika z umowy. Czy wystawiając korektę faktury 6 lutego, musimy przeczekać całą tę procedurę z uzyskaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, aby rozliczyć korektę? Korektę wysłaliśmy tego samego dnia pocztą z potwierdzeniem odbioru. Co, jeśli nie uzyskamy zwrotki? Wcześniej mieliśmy już problemy z tą firmą. Jest to mała, dwuosobowa firma, której pracownicy pracują głównie w terenie. Nam natomiast zależy, żeby rozliczyć korektę jak najszybciej.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Można rozliczyć korektę faktury bez posiadania potwierdzenia jej odbioru. Trzeba jednak udokumentować próby doręczenia tej korekty.

 

Od 1 stycznia 2014 r. już wprost z ustawy wynika, że można rozliczyć fakturę korygującą mimo problemów z uzyskaniem potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę. Nowelizacja przepisów w tym zakresie jest konsekwencją wyroku TSUE w sprawie C-588/10 (Kraft Foods Polska SA).

Wprawdzie z przepisów art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT wynika, że obowiązek posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru bądź usługi został zachowany, jednak ustawodawca dopuścił odstępstwa od tej reguły. Przedsiębiorca może obniżyć VAT, jeżeli zostaną spełnione dwa warunki:

REKLAMA

• pierwszy - nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej (trzeba więc mieć dowód jej wysłania, np. pocztowe awizo albo e-mail),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• drugi - z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie o zrealizowaniu transakcji zgodnie z warunkami określonymi w korekcie; mogą to potwierdzać np. późniejsze rozliczenia, z których wynika, że skompensowano różnicę w cenie, czy podpisana umowa.

Obniżenie podstawy opodatkowania jest możliwe nie wcześniej niż w deklaracji składanej za okres, w którym spełniono łącznie wymienione warunki.

Pełne odliczenie VAT od samochodów firmowych - informacja VAT-26

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

Wiedza nabywcy o korekcie zwykle będzie związana z przyczyną tej korekty. Jeśli przykładowo, tak jak w Państwa przypadku, nabywca zwrócił towary, świadczy to o tym, że miał wiedzę, iż do sprzedaży doszło na warunkach objętych fakturą korygującą. Tym bardziej że, jak wynika z Państwa pytania, między Państwem jako sprzedawcą a nabywcą zawarta została stosowna umowa, która przewiduje możliwość zwrotu nabytych wcześniej towarów. Należy jednak poczekać na zwrotkę. Nie można mówić o udokumentowanej próbie doręczenia, gdy nie mamy żadnego potwierdzenia tego faktu. Poza tym gdyby się okazało, że rozliczycie Państwo korektę w lutym, tj. w miesiącu wystawienia faktury, a następnie okaże się, że nabywca potwierdził odbiór korekty w późniejszym terminie, i otrzymacie zwrotkę, ponownie będziecie zobowiązani korygować rozliczenie w zakresie VAT.

Organy podatkowe dopuszczają, co prawda, możliwość korygowania rozliczenia bez posiadania przez sprzedawcę zwrotki, jednak zastrzegają, że taka możliwość istnieje tylko w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Poza tym interpretacje te były wydawane, gdy przepisy ustawy nie regulowały wprost zasad korekty bez potwierdzenia.

Potwierdzeniem tego stanowiska jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 listopada 2013 r. (sygn. ITPP3/443-366b/13/AT), w której czytamy:

Zatem jedynie w sytuacji, gdy - jak wynika z wyroku TSUE - uzyskanie tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, Wnioskodawca może wykazać przy użyciu innych środków, że dochował należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem dostarczenia faktury korygującej i upewnienia się, że nabywca towaru jest w jej posiadaniu i zapoznał się z nią, oraz że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w wystawionej korekcie faktury. W tym celu w odniesieniu do odbiorców, którzy są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (nie są podatnikami VAT), prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego może powstać w rozliczeniu za okres, w którym wskazywane przez Wnioskodawcę oświadczenie kupującego o odstąpieniu od umowy, zwrot zakupionego towaru do magazynu oraz korespondencja mailowa będą miały miejsce, pod warunkiem jednak, że Spółka uprzednio wyśle korekty faktury na adres nabywcy. Dowód nadania przesyłki poleconej wypełni w tym przypadku wymóg staranności w ramach pozyskania spornego potwierdzenia, bowiem w odniesieniu do transakcji z tymi podmiotami nie istnieje ryzyko nadużyć z ich strony przy rozliczeniu podatku naliczonego. W tej sytuacji nie jest wymagane zwrotne poświadczenie odbioru takiej przesyłki przy istnieniu wskazywanych przez Wnioskodawcę innych dokumentów wskazujących na otrzymanie tej korekty przez klienta.

Jeżeli Państwa klient potwierdzi odbiór faktury korygującej - obniżenia podstawy opodatkowania będą Państwo mogli dokonać pod warunkiem posiadania uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia Państwa do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

UWAGA!

Zdaniem organów ppodatkowych dowód wysłania korekty i dokumentacja, z której wynika, że klient wie o zmianie warunków transakcji, są wystarczające, by przedsiębiorca dokonał obniżenia podstawy opodatkowania, jeśli nabywca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności.

PRZYKŁAD

Podatnik dokonał 20 stycznia br. krajowej dostawy towarów i w tym samym dniu wystawił fakturę. 1 lutego br. nastąpił zwrot towarów, a sprzedawca następnego dnia wystawił fakturę korygującą, którą przesłał kontrahentowi pocztą z wykorzystaniem zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki. Faktura korygująca została doręczona nabywcy 6 lutego br., natomiast podatnik otrzymał potwierdzenie odbioru korekty 10 lutego br. Zatem sprzedawca ma prawo dokonać korekty podatku należnego w deklaracji VAT złożonej za luty br.

 

Jeśli potwierdzenie otrzyma później, wówczas korektę należy rozliczyć w miesiącu otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

PRZYKŁAD

Podatnik wystawił fakturę korygującą 5 lutego 2014 r. Potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę otrzymał 27 marca 2013 r. Z potwierdzenia wynika, że nabywca odebrał fakturę korygującą 28 lutego 2014 r. Sprzedawca rozliczy fakturę korygującą w deklaracji VAT-7 za marzec 2014 r. (w terminie do 25 kwietnia 2014 r.). Jeśli wystawca korekty otrzymałby potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę w kolejnych miesiącach, np. 10 maja 2014 r., wówczas obniżenia podatku należnego wynikającego z tej korekty dokona w deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym uzyskał potwierdzenie, czyli w tym przypadku w deklaracji za maj 2014 r.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29a ust. 10 pkt 3, art. 29a ust. 15 pkt 4, art. 29a ust. 16 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1608

Magdalena Miklewska

prawnik, ekspert w zakresie VAT, autorka licznych publikacji

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA