REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Systemy ERP, czyli jak wykorzystać nowe możliwości e-rachunkowości

REKLAMA

Małe i średnie firmy chętnie korzystają z outsourcingu usług rachunkowych. Nowoczesne technologie w znaczny sposób upraszczają organizację takiego działania.

Zapewniają duże korzyści informacyjne dla przedsiębiorców i zmniejszają konieczne nakłady zleceniobiorców, co w zasadniczy sposób poprawia organizację finansów firmy. W najbliższym czasie rynek usług rachunkowych najprawdopodobniej obejmie swoją ofertą również informatyczne systemy wielo- i zdalnie dostępowe. W artykule tym opiszemy możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii informatycznych w budowie rozwiązań e-księgowości w firmie.

Uważa się, że potrzeby informacyjne małego i średniego przedsiębiorcy w zakresie własnej kondycji finansowej są ograniczone i nie wymagają bieżącego śledzenia zapisów księgowych. W ostatnich latach pogląd ten ulega zdecydowanej zmianie. Rośnie poziom świadomości menedżerskiej wśród polskich przedsiębiorców, przy jednoczesnym wzroście konkurencji ze strony nowoczesnych przedsiębiorstw „starych” krajów UE. Chcąc nadążyć za zmianami sytuacji rynkowej oraz sprostać wymaganiom konkurencji polscy menedżerowie i księgowi coraz częściej podnoszą kompetencje w zakresie zarządzania finansami. Tym samym księgi rachunkowe stają się podstawowym narzędziem pracy również dla menedżera czy dyrektora finansowego.

Te rosnące potrzeby informacyjne powodują zapotrzebowanie na nowe standardy usług księgowych:
• księgi muszą być prowadzone bez dotychczas występującej zwłoki w dokonywanych księgowaniach,
• informacja płynąca z ksiąg powinna być natychmiast udostępniana użytkownikowi,
• zasięg potrzebnej informacji zdecydowanie przekracza do tej pory udostępniane ograniczone dane podatkowe,
• współpraca księgowego i przedsiębiorcy powinna być zindywidualizowana i ukierunkowana na bieżące zapotrzebowanie zleceniodawcy.

Systemy informatyczne wspomagające zarządzanie dla sektora MSP

Systemy informatyczne wykorzystywane do prowadzenia księgowości firm rozwijały się wraz z organizacją pracy biur rachunkowych. W chwili obecnej spotyka się dwa podstawowe rozwiązania. Pierwsze z nich ilustruje rysunek 1.

Rys. 1. Podstawowy schemat organizacji pracy biura rachunkowego
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W podstawowej konfiguracji klient prowadzi samodzielny i niezależny system wspomagający zarządzanie przedsiębiorstwem. Na ogół jego rola sprowadza się do prowadzenia magazynu towarów lub materiałów oraz fakturowania i rozliczeń z kontrahentami. Po stronie biura następuje uzupełnienie funkcji systemu o zapisanie przekazanych fizycznie dokumentów papierowych w oprogramowaniu księgowym i ewentualnie kadrowo-płacowym. Następnie klientowi są okresowo przekazywane papierowe dokumenty związane z wygenerowanymi raportami oraz deklaracjami podatkowymi.

W miarę rozwoju systemów informatycznych, w szczególności postępującej integracji danych, pojawiło się kolejne rozwiązanie, które prezentuje rysunek 2.

Rys. 2. Komputerowo wspomagana organizacja pracy biura rachunkowego
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Różnica w stosunku do rozwiązania pierwszego polega jedynie na zmianie przekazywanych dokumentów. Są one zastępowane dokumentami elektronicznymi, które powstają w wyniku wprowadzenia dokumentów papierowych do wspólnego systemu wspomagającego zarządzanie przedsiębiorstwem.

Niestety, ta forma integracji nie eliminuje większości wad rozwiązania podstawowego (patrz: rys. 1), a w szczególności:
• w dalszym ciągu występuje opóźnienie między momentami przekazywania danych,
• nie ma dostępu do bieżących informacji finansowych,
• klient nie może monitorować na bieżąco zawartości ksiąg,
• integracja modułowa (zwana także off-line) uniemożliwia budowanie systemów wspierających rachunek decyzyjny (np. controllingowych).

Systemy klasy ERP

Rozwiązaniem problemu bieżącej integracji danych jest umieszczanie wszystkich wprowadzanych danych w jednej bazie, wspólnej dla wszystkich modułów funkcjonalnych systemu.
Właściwość ta jest podstawową cechą struktury systemów klasy ERP (Enterprise Resource Planning) – rysunek 3.

Rys. 3. Struktura funkcjonalna systemu ERP
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dostęp do wspólnej bazy jest realizowany najczęściej poprzez sieć internetową i logiczną budowę systemu opartą na bazie architektury klient–serwer (rysunek 4).

Rys. 4. Architektura klient–serwer
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Architektura ta wyróżnia się dwoma poziomami strukturalnymi:
poziom serwera (komputer centralny) – w tym obszarze odbywają się dwojakiego rodzaju procesy informatyczne:
– gromadzenie i przechowywanie danych koniecznych do właściwej pracy systemu,
– przetwarzanie danych zgodnie z przywołaną procedurą, które przynosi oczekiwany przez użytkownika efekt – modyfikację lub zestawienie danych zgromadzonych w bazie,
poziom użytkownika (komputery użytkowników systemu) – zawiera zazwyczaj jedną warstwę, ograniczoną do odpowiedniej prezentacji przetworzonych danych na ekranie komputera danego użytkownika czy też na innym powiązanym z nim urządzeniu zewnętrznym (np. drukarce)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Modele nowoczesnych usług informatyczno-rachunkowych

Rozwiązania informatyczne oparte na systemach klasy ERP umożliwiają skonstruowanie trzech podstawowych modeli usług rachunkowych (połączonych z usługami informatycznymi) przeznaczonych do obsługi małych i średnich przedsiębiorstw:
• usług hostingowo-doradczych,
• usług rachunkowych z ograniczoną odpowiedzialnością,
• usług rachunkowych z pełną odpowiedzialnością.
Pierwszy z wymienionych modeli (rysunek 5) jest dedykowany głównie zleceniobiorcom z sektora firm informatycznych. Opiera się on na założeniu, że klient sam prowadzi swoje księgi korzystając z oprogramowania zainstalowanego na serwerze zleceniobiorcy. Zleceniobiorca może wzbogacić swoją ofertę o profesjonalne usługi doradcze z zakresu rachunkowości i podatków wliczone w cenę okresowego abonamentu.

Rys. 5. Model usług hostingowo-doradczych
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W ramach prowadzonych usług doradczych zleceniobiorca ma bieżący wgląd w księgi użytkownika. Usługi doradcze mogą być prowadzone za pomocą komunikacji elektronicznej (np. poczty internetowej, komunikatorów internetowych czy telefonii lub telewizji internetowej).

Pozostałe dwa modele mogą być wykorzystywane przez firmy konsultingowe świadczące usługi rachunkowe. Klient korzysta z terminali łączących się drogą internetową z aplikacją i bazą danych na serwerze u zleceniobiorcy. Ten ostatni ma pełen dostęp do ksiąg klienta. Nadzoruje jakość i szybkość emitowanych przez klienta dokumentów. Księguje je i sporządza przewidziane prawem i umową sprawozdania i deklaracje. Klient ma możliwość podglądu on-line stanu swoich ksiąg lub też specjalnie skonfigurowanego zestawu raportów udostępnianych przez księgowego. Strukturę modeli usług rachunkowych prezentuje rysunek 6.

Pierwsza część rysunku charakteryzuje model z ograniczoną odpowiedzialnością zleceniobiorcy. Praca odbywa się wyłącznie na dokumentach elektronicznych. Na ich podstawie są prowadzone księgi i udzielane porady. Brak kontroli nad wprowadzanymi dokumentami papierowymi determinuje konieczność ograniczenia odpowiedzialności zleceniobiorcy za jakość sporządzanych sprawozdań i deklaracji. Pełna odpowiedzialność jest możliwa jedynie po wprowadzeniu w organizację usługi okresowego przekazywania dokumentacji w celu weryfikacji prawidłowości wcześniej opracowanych dokumentów elektronicznych.

Problematycznym i drogim rozwiązaniem dla firm rachunkowych może być instalacja infrastruktury informatycznej. Dostęp do serwera drogą internetową determinuje konieczność odpowiedniego zabezpieczenia gromadzonych informacji przed osobami trzecimi, wirusami i włamaniami. Poza tym po stronie usługodawcy leży również odpowiedzialność za odpowiednią archiwizację danych na wypadek awarii systemu. Profesjonalna organizacja zabezpieczeń jest drogim i pracochłonnym przedsięwzięciem. Może być jednak zlecona wyspecjalizowanym firmom informatycznym.

Rys. 6. Modele usług rachunkowych
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!
Często usługę instalacji oraz serwisu proponują producenci oprogramowania.

Wynajem miejsca na serwerze oraz korzystanie z aplikacji są udostępniane za stosunkowo niewielki abonament miesięczny. Tym samym współpraca odbywa się między trzema partnerami: klientem-użytkownikiem, księgowym-zleceniobiorcą i firmą informatyczną zapewniającą infrastrukturę sprzętową i systemową.

Na rynku polskim są już przedsiębiorstwa software’owe oferujące odpowiednie oprogramowanie, a także wspierające swą infrastrukturą informatyczną zarówno zlecających, jak i firmy księgowe. Tak więc wskazana droga rozwoju outsourcingu wydaje się przesądzona.

dr Jacek Jaworski
pracownik w Katedrze Finansów Przedsiębiorstw WSB w Gdańsku
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA