REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zaliczamy do inwestycji niefinansowych

REKLAMA

Do grupy inwestycji mogą być zaliczane nie tylko aktywa finansowe w postaci np. akcji, obligacji i innych instrumentów finansowych, ale również nieruchomości, prawo wieczystego użytkowania gruntów, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także wartości niematerialne i prawne.

Stanowią one inwestycje niefinansowe, których zasady ujmowania w księgach rachunkowych i wyceny zostały szczegółowo określone w MSR nr 40 - „Nieruchomości inwestycyjne”.

W rozumieniu ustawy o rachunkowości do inwestycji w nieruchomości kwalifikuje się tylko nieruchomości nabyte. Definicja ustawy nie obejmuje nieruchomości wybudowanych we własnym zakresie, dlatego te nieruchomości możemy klasyfikować do inwestycji tylko na podstawie MSR nr 40 - „Nieruchomości inwestycyjne”, zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o rachunkowości.

Tabela. Inwestycje niefinansowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Autopromocja
UWAGA!
Do nieruchomości inwestycyjnych nie zalicza się:
•  nieruchomości wykorzystywanych przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych,
•  nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż w ramach zwykłej działalności jednostki.

Co należy rozumieć przez nieruchomość zajmowaną przez właściciela

MSR nr 40 zdecydowanie określa różnice między nieruchomością inwestycyjną a nieruchomością wykorzystywaną na potrzeby własne. Nieruchomość zajmowana przez właściciela to nieruchomość, którą właściciel lub leasingobiorca w leasingu finansowym utrzymuje w posiadaniu ze względu na jej wykorzystywanie przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych.

Kosztem wytworzenia nieruchomości zbudowanej przez jednostkę jest jej koszt ustalony na dzień zakończenia budowy i przystosowania do użytkowania. Do tego momentu nieruchomość wyceniana jest - zgodnie z MSR nr 16 - „Rzeczowe aktywa trwałe” - jak środki trwałe w budowie. Z dniem zakończenia budowy nieruchomość staje się nieruchomością inwestycyjną.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 1
Jednostka produkcyjno-handlowa wybudowała budynek z zamiarem przeznaczenia go na biurowiec. Jednak w związku z trudną sytuacją spółki zdecydowano przeznaczyć go na wynajem. Koszty budowy wyniosły 500 000 zł.
 
Nakłady ponoszone na budowę budynku ujmuje się na koncie „Środki trwałe w budowie”. W momencie oddania go do używania - zgodnie z ustawą o rachunkowości - nie można przenieść jego wartości na konto „Inwestycje długoterminowe”, ponieważ definicja środków trwałych w budowie nie obejmuje nakładów ponoszonych na inwestycje w nieruchomości. Ponadto ustawa w kwestii wyceny początkowej inwestycji odwołuje się jedynie do ceny zakupu lub nabycia, a nie do pojęcia kosztu wytworzenia. Dlatego ewidencja powinna być następująca:
 
1. Oddanie do użytku wybudowanego we własnym zakresie budynku:
Wn „Środki trwałe” 500 000
Ma „Środki trwałe w budowie” 500 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W myśl MSR nr 40 budynek ten spełnia wymogi klasyfikacji do inwestycji długoterminowych.
 
Oddanie do użytku wybudowanego we własnym zakresie budynku:
Wn „Inwestycje długoterminowe” 500 000
- w analityce „Nieruchomości inwestycyjne”
Ma „Środki trwałe w budowie” 500 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak przenieść nieruchomość inwestycyjną ze środków trwałych do inwestycji

Ustawa o rachunkowości przewiduje możliwość przekwalifikowania inwestycji długoterminowych do krótkoterminowych, ale nie przewiduje przekwalifikowania aktywów ze środków trwałych do inwestycji.

Jeżeli zmieni się sposób wykorzystywania danej nieruchomości, MSR nr 40 przewiduje możliwość jej przeniesienia z kategorii środków trwałych do innej, m.in. do inwestycji.

MSR nr 40 wymienia wszystkie możliwe zmiany użytkowania nieruchomości:
1. W przypadku gdy jednostka rozpoczyna użytkowanie nieruchomości inwestycyjnej na potrzeby własne, należy ją przenieść z nieruchomości inwestycyjnych do nieruchomości zajmowanej przez właściciela.
2. W przypadku gdy jednostka przeznacza nieruchomość na sprzedaż, należy ją przenieść z nieruchomości inwestycyjnych do zapasów.
3. W przypadku gdy jednostka zakończy użytkowanie nieruchomości na potrzeby własne, należy ją przenieść do nieruchomości inwestycyjnych.
4. W przypadku gdy jednostka oddaje nieruchomości stronie trzeciej w leasing operacyjny, należy ją przenieść z zapasów do nieruchomości inwestycyjnych.
5. W przypadku gdy jednostka zakończyła budowę i dostosowywanie nieruchomości do użytkowania, należy ją przenieść ze środków trwałych w budowie do nieruchomości inwestycyjnych.
 

Zgodnie z MSR nr 40 nieruchomość inwestycyjną w księgach rachunkowych wykazuje się w wartości godziwej, a nadwyżkę wartości godziwej ponad wartość księgową na dzień przekwalifikowania ujmuje się w kapitale z aktualizacji wyceny.
 

Przykład 2
Jednostka wykorzystywała budynek do prowadzenia działalności handlowej, po zmianach w zakresie działalności od września 2006 r. zaprzestano korzystania z tego budynku. Budynek znajduje się w centrum, więc jednostka nie zamierza go sprzedać, licząc na wzrost jego wartości. Wartość początkowa środka trwałego wynosi 400 000 zł, dotychczasowe umorzenie - 20 000 zł. Wartość godziwa budynku we wrześniu 2006 r. wynosiła 395 000 zł.
Według ustawy o rachunkowości budynek pozostaje w kategorii środków trwałych, gdyż ustawa nie przewiduje przekwalifikowania go do inwestycji.
Zgodnie z przepisami MSR nr 40 jednostka przekwalifikuje nieruchomość jednocześnie dokonując jej przeszacowania.
 

Ewidencja księgowa
1. Wyksięgowanie nieruchomości ze środków trwałych
Wn „Umorzenie” 20 000
Ma „Środki trwałe” 20 000
 
2. Ewidencja budynku na koncie „Inwestycje długoterminowe”
Wn „Inwestycje długoterminowe” 395 000
- analityce „Nieruchomość inwestycyjna”
Ma Środki trwałe” 380 000
Ma „Kapitał z aktualizacji wyceny” 15 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

•  § 7-150, § 57 MSR nr 40 - „Nieruchomości inwestycyjne”

dr Anna Bagieńska
adiunkt w Katedrze Finansów i Rachunkowości Politechniki Białostockiej
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA

Deregulacja: nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. 40 zmian - kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

REKLAMA

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA