REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zaliczamy do inwestycji niefinansowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do grupy inwestycji mogą być zaliczane nie tylko aktywa finansowe w postaci np. akcji, obligacji i innych instrumentów finansowych, ale również nieruchomości, prawo wieczystego użytkowania gruntów, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także wartości niematerialne i prawne.

Stanowią one inwestycje niefinansowe, których zasady ujmowania w księgach rachunkowych i wyceny zostały szczegółowo określone w MSR nr 40 - „Nieruchomości inwestycyjne”.

W rozumieniu ustawy o rachunkowości do inwestycji w nieruchomości kwalifikuje się tylko nieruchomości nabyte. Definicja ustawy nie obejmuje nieruchomości wybudowanych we własnym zakresie, dlatego te nieruchomości możemy klasyfikować do inwestycji tylko na podstawie MSR nr 40 - „Nieruchomości inwestycyjne”, zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o rachunkowości.

Tabela. Inwestycje niefinansowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Autopromocja
UWAGA!
Do nieruchomości inwestycyjnych nie zalicza się:
•  nieruchomości wykorzystywanych przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych,
•  nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż w ramach zwykłej działalności jednostki.

Co należy rozumieć przez nieruchomość zajmowaną przez właściciela

MSR nr 40 zdecydowanie określa różnice między nieruchomością inwestycyjną a nieruchomością wykorzystywaną na potrzeby własne. Nieruchomość zajmowana przez właściciela to nieruchomość, którą właściciel lub leasingobiorca w leasingu finansowym utrzymuje w posiadaniu ze względu na jej wykorzystywanie przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych.

Kosztem wytworzenia nieruchomości zbudowanej przez jednostkę jest jej koszt ustalony na dzień zakończenia budowy i przystosowania do użytkowania. Do tego momentu nieruchomość wyceniana jest - zgodnie z MSR nr 16 - „Rzeczowe aktywa trwałe” - jak środki trwałe w budowie. Z dniem zakończenia budowy nieruchomość staje się nieruchomością inwestycyjną.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 1
Jednostka produkcyjno-handlowa wybudowała budynek z zamiarem przeznaczenia go na biurowiec. Jednak w związku z trudną sytuacją spółki zdecydowano przeznaczyć go na wynajem. Koszty budowy wyniosły 500 000 zł.
 
Nakłady ponoszone na budowę budynku ujmuje się na koncie „Środki trwałe w budowie”. W momencie oddania go do używania - zgodnie z ustawą o rachunkowości - nie można przenieść jego wartości na konto „Inwestycje długoterminowe”, ponieważ definicja środków trwałych w budowie nie obejmuje nakładów ponoszonych na inwestycje w nieruchomości. Ponadto ustawa w kwestii wyceny początkowej inwestycji odwołuje się jedynie do ceny zakupu lub nabycia, a nie do pojęcia kosztu wytworzenia. Dlatego ewidencja powinna być następująca:
 
1. Oddanie do użytku wybudowanego we własnym zakresie budynku:
Wn „Środki trwałe” 500 000
Ma „Środki trwałe w budowie” 500 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W myśl MSR nr 40 budynek ten spełnia wymogi klasyfikacji do inwestycji długoterminowych.
 
Oddanie do użytku wybudowanego we własnym zakresie budynku:
Wn „Inwestycje długoterminowe” 500 000
- w analityce „Nieruchomości inwestycyjne”
Ma „Środki trwałe w budowie” 500 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak przenieść nieruchomość inwestycyjną ze środków trwałych do inwestycji

Ustawa o rachunkowości przewiduje możliwość przekwalifikowania inwestycji długoterminowych do krótkoterminowych, ale nie przewiduje przekwalifikowania aktywów ze środków trwałych do inwestycji.

Jeżeli zmieni się sposób wykorzystywania danej nieruchomości, MSR nr 40 przewiduje możliwość jej przeniesienia z kategorii środków trwałych do innej, m.in. do inwestycji.

MSR nr 40 wymienia wszystkie możliwe zmiany użytkowania nieruchomości:
1. W przypadku gdy jednostka rozpoczyna użytkowanie nieruchomości inwestycyjnej na potrzeby własne, należy ją przenieść z nieruchomości inwestycyjnych do nieruchomości zajmowanej przez właściciela.
2. W przypadku gdy jednostka przeznacza nieruchomość na sprzedaż, należy ją przenieść z nieruchomości inwestycyjnych do zapasów.
3. W przypadku gdy jednostka zakończy użytkowanie nieruchomości na potrzeby własne, należy ją przenieść do nieruchomości inwestycyjnych.
4. W przypadku gdy jednostka oddaje nieruchomości stronie trzeciej w leasing operacyjny, należy ją przenieść z zapasów do nieruchomości inwestycyjnych.
5. W przypadku gdy jednostka zakończyła budowę i dostosowywanie nieruchomości do użytkowania, należy ją przenieść ze środków trwałych w budowie do nieruchomości inwestycyjnych.
 

Zgodnie z MSR nr 40 nieruchomość inwestycyjną w księgach rachunkowych wykazuje się w wartości godziwej, a nadwyżkę wartości godziwej ponad wartość księgową na dzień przekwalifikowania ujmuje się w kapitale z aktualizacji wyceny.
 

Przykład 2
Jednostka wykorzystywała budynek do prowadzenia działalności handlowej, po zmianach w zakresie działalności od września 2006 r. zaprzestano korzystania z tego budynku. Budynek znajduje się w centrum, więc jednostka nie zamierza go sprzedać, licząc na wzrost jego wartości. Wartość początkowa środka trwałego wynosi 400 000 zł, dotychczasowe umorzenie - 20 000 zł. Wartość godziwa budynku we wrześniu 2006 r. wynosiła 395 000 zł.
Według ustawy o rachunkowości budynek pozostaje w kategorii środków trwałych, gdyż ustawa nie przewiduje przekwalifikowania go do inwestycji.
Zgodnie z przepisami MSR nr 40 jednostka przekwalifikuje nieruchomość jednocześnie dokonując jej przeszacowania.
 

Ewidencja księgowa
1. Wyksięgowanie nieruchomości ze środków trwałych
Wn „Umorzenie” 20 000
Ma „Środki trwałe” 20 000
 
2. Ewidencja budynku na koncie „Inwestycje długoterminowe”
Wn „Inwestycje długoterminowe” 395 000
- analityce „Nieruchomość inwestycyjna”
Ma Środki trwałe” 380 000
Ma „Kapitał z aktualizacji wyceny” 15 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

•  § 7-150, § 57 MSR nr 40 - „Nieruchomości inwestycyjne”

dr Anna Bagieńska
adiunkt w Katedrze Finansów i Rachunkowości Politechniki Białostockiej
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA