REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2007 r. nowa definicja samochodu osobowego w podatkach dochodowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. zostanie ujednolicona definicja samochodu osobowego w przepisach VAT i ustawach regulujących opodatkowanie podatkiem dochodowym.


Obecnie ta definicja jest w ustawie o VAT. Od 2007 r. pojawi się również w obu ustawach o podatku dochodowym. Definicja będzie miała znaczenie w zakresie przepisów o kosztach oraz amortyzacji.

Przedsiębiorcy od lat starają się zarejestrować samochody osobowe kupowane na firmy jako ciężarówki. Pozwala to np. odliczyć całą wartość VAT zawartą w cenie nabycia samochodu oraz odliczać VAT od nabywanego paliwa. W 2006 r. kompromis między przedsiębiorcami chcącymi zapłacić jak najmniejszy VAT a fiskusem miała zapewnić złożona definicja samochodu osobowego. Jej podstawowym kryterium jest to, czy samochód ma dopuszczalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony. Jednocześnie ustawa o VAT wymienia sytuacje, kiedy pojazdy spełniające warunki określone w tej definicji nie są przez urzędy skarbowe uważane za samochody osobowe. Takimi samochodami mogą być np. vany czy, ostatnio coraz bardziej popularne, pickapy.


Ujednolicenie definicji nowego samochodu w VAT i podatkach dochodowych


Od 2007 r. prawie identyczna definicja samochodu osobowego, jak obecnie w ustawie o VAT, znajdzie się w ustawach o podatku dochodowym: od osób prawnych oraz od osób fizycznych. Za samochód osobowy będzie się uznawać pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Tak jak w ustawie o VAT, od tej definicji przewidziano szereg wyjątków. Wskazują one, kiedy samochód o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony np. na potrzeby amortyzacji nie będzie samochodem osobowym. Przykładowo - jako samochód osobowy nie będzie traktowany pojazd samochodowy mający więcej niż jeden rząd siedzeń, które są oddzielone od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą.

Dodatkowo w samochodzie tym długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi, pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem, do tylnej krawędzi podłogi, będzie musiała przekraczać 50% długości pojazdu. Dla obliczenia tej proporcji długość pojazdu będzie stanowić odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków. Odległość ta będzie mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków. Pozostałe wyjątki, kiedy pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie będą uznawane za samochody osobowe, przedstawiamy w dodatku do bieżącego numeru Mk "Podatki 2007 r. - przewodnik po zmianach". Pokrywają się one z wyjątkami zawartymi obecnie w ustawie o VAT.


Konieczność dwukrotnego przedstawienia zaświadczenia z okręgowej stacji diagnostycznej


Dla celów VAT już od sierpnia 2005 r. przedsiębiorca musi udowadniać, że kupiony przez niego pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie jest na potrzeby rozliczeń z urzędem skarbowym samochodem osobowym. Podstawowym dowodem jest zaświadczenie okręgowej stacji kontroli pojazdów dostarczone do urzędu skarbowego. Potwierdza ono, że samochód nie jest samochodem osobowym. W 2007 r. może się okazać, że są potrzebne dwa takie zaświadczenia - jedno na potrzeby VAT, drugie na potrzeby podatków dochodowych. Ustawodawca bowiem popełnił niezręczność, nowelizując przepisy. Nie powiązał ze sobą definicji samochodu osobowego z ustawy o VAT z identycznymi definicjami samochodu osobowego z ustaw o podatku dochodowym. Jakie to będzie miało konsekwencje dla przedsiębiorców kupujących w 2007 r. samochód? W 2007 r. procedura wymagana przez ustawę o VAT w zakresie samochodów osobowych nieuznawanych za takie nie zmieniła się. Tak więc np. dla spółki z o.o. nakazuje ją jednocześnie ustawa o VAT i ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Dla wspólników spółki cywilnej będących osobami fizycznymi jest to ustawa o VAT i ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W ustawach tych brakuje przepisu stwierdzającego, że dostarczenie do urzędu skarbowego na potrzeby ustawy o VAT zaświadczenia wystawionego przez okręgową stację diagnostyczną zwalnia z obowiązku dostarczenia do urzędu takiego zaświadczenia na potrzeby podatku dochodowego. Oznacza to, że przedsiębiorca będzie musiał w niektórych sytuacjach posiadać zaświadczenie wystawione przez okręgową stację diagnostyczną na potrzeby VAT i podatku dochodowego. A to przecież kosztuje.


PRZYKŁAD

Jan Kowalski prowadzi małą firmę budowlaną. Rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych w urzędzie skarbowym w Tarnowie, a VAT płaci w urzędzie skarbowym w Warszawie. W kwietniu 2007 r. kupił za 98 000 zł vana spełniającego warunki do nieuznania go za samochód osobowy na potrzeby VAT oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Okręgowa stacja diagnostyczna przeprowadziła dodatkowe badanie techniczne i wystawiła zaświadczenie w dwóch egzemplarzach. Stwierdziła w nim, że pojazd spełnia wymogi nieuznania go za samochód osobowy. Odpowiednia adnotacja znalazła się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Jan Kowalski złożył kopię zaświadczenia zarówno w urzędzie skarbowym w Tarnowie, jak i w urzędzie skarbowym w Warszawie.


Sytuacja, gdy przedsiębiorca rozlicza VAT i podatki dochodowe w różnych urzędach skarbowych, nie jest częsta. W 2007 r., w przypadku gdy oba te podatki są płacone w jednym urzędzie skarbowym, wystarczy przekazać do urzędu jedno zaświadczenie wystawione przez okręgową stację kontroli pojazdów, z zaznaczeniem, że jest ono przekazywane w celu wypełnienia obowiązków wynikających z ustawy o VAT oraz ustawy o podatku dochodowym. Ponieważ jednak sprawa jest kontrowersyjna, Ministerstwo Finansów z pewnością zajmie stanowisko w tej kwestii i ostatecznie potwierdzi przytoczoną interpretację przepisów.

- art. 5a pkt 19, art. 5c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588
- art. 4a pkt 9, art. 4b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

Tomasz Król

ekspert w zakresie podatków i prawa gospodarczego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA