REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2007 r. nowa definicja samochodu osobowego w podatkach dochodowych

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. zostanie ujednolicona definicja samochodu osobowego w przepisach VAT i ustawach regulujących opodatkowanie podatkiem dochodowym.


Obecnie ta definicja jest w ustawie o VAT. Od 2007 r. pojawi się również w obu ustawach o podatku dochodowym. Definicja będzie miała znaczenie w zakresie przepisów o kosztach oraz amortyzacji.

Przedsiębiorcy od lat starają się zarejestrować samochody osobowe kupowane na firmy jako ciężarówki. Pozwala to np. odliczyć całą wartość VAT zawartą w cenie nabycia samochodu oraz odliczać VAT od nabywanego paliwa. W 2006 r. kompromis między przedsiębiorcami chcącymi zapłacić jak najmniejszy VAT a fiskusem miała zapewnić złożona definicja samochodu osobowego. Jej podstawowym kryterium jest to, czy samochód ma dopuszczalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony. Jednocześnie ustawa o VAT wymienia sytuacje, kiedy pojazdy spełniające warunki określone w tej definicji nie są przez urzędy skarbowe uważane za samochody osobowe. Takimi samochodami mogą być np. vany czy, ostatnio coraz bardziej popularne, pickapy.


Ujednolicenie definicji nowego samochodu w VAT i podatkach dochodowych


Od 2007 r. prawie identyczna definicja samochodu osobowego, jak obecnie w ustawie o VAT, znajdzie się w ustawach o podatku dochodowym: od osób prawnych oraz od osób fizycznych. Za samochód osobowy będzie się uznawać pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Tak jak w ustawie o VAT, od tej definicji przewidziano szereg wyjątków. Wskazują one, kiedy samochód o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony np. na potrzeby amortyzacji nie będzie samochodem osobowym. Przykładowo - jako samochód osobowy nie będzie traktowany pojazd samochodowy mający więcej niż jeden rząd siedzeń, które są oddzielone od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą.

Dodatkowo w samochodzie tym długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi, pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem, do tylnej krawędzi podłogi, będzie musiała przekraczać 50% długości pojazdu. Dla obliczenia tej proporcji długość pojazdu będzie stanowić odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków. Odległość ta będzie mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków. Pozostałe wyjątki, kiedy pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie będą uznawane za samochody osobowe, przedstawiamy w dodatku do bieżącego numeru Mk "Podatki 2007 r. - przewodnik po zmianach". Pokrywają się one z wyjątkami zawartymi obecnie w ustawie o VAT.


Konieczność dwukrotnego przedstawienia zaświadczenia z okręgowej stacji diagnostycznej


Dla celów VAT już od sierpnia 2005 r. przedsiębiorca musi udowadniać, że kupiony przez niego pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie jest na potrzeby rozliczeń z urzędem skarbowym samochodem osobowym. Podstawowym dowodem jest zaświadczenie okręgowej stacji kontroli pojazdów dostarczone do urzędu skarbowego. Potwierdza ono, że samochód nie jest samochodem osobowym. W 2007 r. może się okazać, że są potrzebne dwa takie zaświadczenia - jedno na potrzeby VAT, drugie na potrzeby podatków dochodowych. Ustawodawca bowiem popełnił niezręczność, nowelizując przepisy. Nie powiązał ze sobą definicji samochodu osobowego z ustawy o VAT z identycznymi definicjami samochodu osobowego z ustaw o podatku dochodowym. Jakie to będzie miało konsekwencje dla przedsiębiorców kupujących w 2007 r. samochód? W 2007 r. procedura wymagana przez ustawę o VAT w zakresie samochodów osobowych nieuznawanych za takie nie zmieniła się. Tak więc np. dla spółki z o.o. nakazuje ją jednocześnie ustawa o VAT i ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Dla wspólników spółki cywilnej będących osobami fizycznymi jest to ustawa o VAT i ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W ustawach tych brakuje przepisu stwierdzającego, że dostarczenie do urzędu skarbowego na potrzeby ustawy o VAT zaświadczenia wystawionego przez okręgową stację diagnostyczną zwalnia z obowiązku dostarczenia do urzędu takiego zaświadczenia na potrzeby podatku dochodowego. Oznacza to, że przedsiębiorca będzie musiał w niektórych sytuacjach posiadać zaświadczenie wystawione przez okręgową stację diagnostyczną na potrzeby VAT i podatku dochodowego. A to przecież kosztuje.


PRZYKŁAD

Jan Kowalski prowadzi małą firmę budowlaną. Rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych w urzędzie skarbowym w Tarnowie, a VAT płaci w urzędzie skarbowym w Warszawie. W kwietniu 2007 r. kupił za 98 000 zł vana spełniającego warunki do nieuznania go za samochód osobowy na potrzeby VAT oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Okręgowa stacja diagnostyczna przeprowadziła dodatkowe badanie techniczne i wystawiła zaświadczenie w dwóch egzemplarzach. Stwierdziła w nim, że pojazd spełnia wymogi nieuznania go za samochód osobowy. Odpowiednia adnotacja znalazła się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Jan Kowalski złożył kopię zaświadczenia zarówno w urzędzie skarbowym w Tarnowie, jak i w urzędzie skarbowym w Warszawie.


Sytuacja, gdy przedsiębiorca rozlicza VAT i podatki dochodowe w różnych urzędach skarbowych, nie jest częsta. W 2007 r., w przypadku gdy oba te podatki są płacone w jednym urzędzie skarbowym, wystarczy przekazać do urzędu jedno zaświadczenie wystawione przez okręgową stację kontroli pojazdów, z zaznaczeniem, że jest ono przekazywane w celu wypełnienia obowiązków wynikających z ustawy o VAT oraz ustawy o podatku dochodowym. Ponieważ jednak sprawa jest kontrowersyjna, Ministerstwo Finansów z pewnością zajmie stanowisko w tej kwestii i ostatecznie potwierdzi przytoczoną interpretację przepisów.

- art. 5a pkt 19, art. 5c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588
- art. 4a pkt 9, art. 4b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

Tomasz Król

ekspert w zakresie podatków i prawa gospodarczego

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA