REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2007 r. nowa definicja samochodu osobowego w podatkach dochodowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. zostanie ujednolicona definicja samochodu osobowego w przepisach VAT i ustawach regulujących opodatkowanie podatkiem dochodowym.


Obecnie ta definicja jest w ustawie o VAT. Od 2007 r. pojawi się również w obu ustawach o podatku dochodowym. Definicja będzie miała znaczenie w zakresie przepisów o kosztach oraz amortyzacji.

Przedsiębiorcy od lat starają się zarejestrować samochody osobowe kupowane na firmy jako ciężarówki. Pozwala to np. odliczyć całą wartość VAT zawartą w cenie nabycia samochodu oraz odliczać VAT od nabywanego paliwa. W 2006 r. kompromis między przedsiębiorcami chcącymi zapłacić jak najmniejszy VAT a fiskusem miała zapewnić złożona definicja samochodu osobowego. Jej podstawowym kryterium jest to, czy samochód ma dopuszczalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony. Jednocześnie ustawa o VAT wymienia sytuacje, kiedy pojazdy spełniające warunki określone w tej definicji nie są przez urzędy skarbowe uważane za samochody osobowe. Takimi samochodami mogą być np. vany czy, ostatnio coraz bardziej popularne, pickapy.


Ujednolicenie definicji nowego samochodu w VAT i podatkach dochodowych


Od 2007 r. prawie identyczna definicja samochodu osobowego, jak obecnie w ustawie o VAT, znajdzie się w ustawach o podatku dochodowym: od osób prawnych oraz od osób fizycznych. Za samochód osobowy będzie się uznawać pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Tak jak w ustawie o VAT, od tej definicji przewidziano szereg wyjątków. Wskazują one, kiedy samochód o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony np. na potrzeby amortyzacji nie będzie samochodem osobowym. Przykładowo - jako samochód osobowy nie będzie traktowany pojazd samochodowy mający więcej niż jeden rząd siedzeń, które są oddzielone od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą.

Dodatkowo w samochodzie tym długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi, pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem, do tylnej krawędzi podłogi, będzie musiała przekraczać 50% długości pojazdu. Dla obliczenia tej proporcji długość pojazdu będzie stanowić odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków. Odległość ta będzie mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków. Pozostałe wyjątki, kiedy pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie będą uznawane za samochody osobowe, przedstawiamy w dodatku do bieżącego numeru Mk "Podatki 2007 r. - przewodnik po zmianach". Pokrywają się one z wyjątkami zawartymi obecnie w ustawie o VAT.


Konieczność dwukrotnego przedstawienia zaświadczenia z okręgowej stacji diagnostycznej


Dla celów VAT już od sierpnia 2005 r. przedsiębiorca musi udowadniać, że kupiony przez niego pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie jest na potrzeby rozliczeń z urzędem skarbowym samochodem osobowym. Podstawowym dowodem jest zaświadczenie okręgowej stacji kontroli pojazdów dostarczone do urzędu skarbowego. Potwierdza ono, że samochód nie jest samochodem osobowym. W 2007 r. może się okazać, że są potrzebne dwa takie zaświadczenia - jedno na potrzeby VAT, drugie na potrzeby podatków dochodowych. Ustawodawca bowiem popełnił niezręczność, nowelizując przepisy. Nie powiązał ze sobą definicji samochodu osobowego z ustawy o VAT z identycznymi definicjami samochodu osobowego z ustaw o podatku dochodowym. Jakie to będzie miało konsekwencje dla przedsiębiorców kupujących w 2007 r. samochód? W 2007 r. procedura wymagana przez ustawę o VAT w zakresie samochodów osobowych nieuznawanych za takie nie zmieniła się. Tak więc np. dla spółki z o.o. nakazuje ją jednocześnie ustawa o VAT i ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Dla wspólników spółki cywilnej będących osobami fizycznymi jest to ustawa o VAT i ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W ustawach tych brakuje przepisu stwierdzającego, że dostarczenie do urzędu skarbowego na potrzeby ustawy o VAT zaświadczenia wystawionego przez okręgową stację diagnostyczną zwalnia z obowiązku dostarczenia do urzędu takiego zaświadczenia na potrzeby podatku dochodowego. Oznacza to, że przedsiębiorca będzie musiał w niektórych sytuacjach posiadać zaświadczenie wystawione przez okręgową stację diagnostyczną na potrzeby VAT i podatku dochodowego. A to przecież kosztuje.


PRZYKŁAD

Jan Kowalski prowadzi małą firmę budowlaną. Rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych w urzędzie skarbowym w Tarnowie, a VAT płaci w urzędzie skarbowym w Warszawie. W kwietniu 2007 r. kupił za 98 000 zł vana spełniającego warunki do nieuznania go za samochód osobowy na potrzeby VAT oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Okręgowa stacja diagnostyczna przeprowadziła dodatkowe badanie techniczne i wystawiła zaświadczenie w dwóch egzemplarzach. Stwierdziła w nim, że pojazd spełnia wymogi nieuznania go za samochód osobowy. Odpowiednia adnotacja znalazła się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Jan Kowalski złożył kopię zaświadczenia zarówno w urzędzie skarbowym w Tarnowie, jak i w urzędzie skarbowym w Warszawie.


Sytuacja, gdy przedsiębiorca rozlicza VAT i podatki dochodowe w różnych urzędach skarbowych, nie jest częsta. W 2007 r., w przypadku gdy oba te podatki są płacone w jednym urzędzie skarbowym, wystarczy przekazać do urzędu jedno zaświadczenie wystawione przez okręgową stację kontroli pojazdów, z zaznaczeniem, że jest ono przekazywane w celu wypełnienia obowiązków wynikających z ustawy o VAT oraz ustawy o podatku dochodowym. Ponieważ jednak sprawa jest kontrowersyjna, Ministerstwo Finansów z pewnością zajmie stanowisko w tej kwestii i ostatecznie potwierdzi przytoczoną interpretację przepisów.

- art. 5a pkt 19, art. 5c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588
- art. 4a pkt 9, art. 4b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

Tomasz Król

ekspert w zakresie podatków i prawa gospodarczego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA