REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć i ewidencjonować wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia

REKLAMA

Praca, jako zajęcie będące źródłem utrzymania osoby fizycznej, może być wykonywana w różnorodnych formach prawnych. Podstawowym trybem świadczenia pracy jest umowa o pracę. Innymi formami świadczenia pracy mogą być umowy cywilnoprawne, w tym umowa zlecenia.


Taka forma pracy stosowana jest w sytuacji, gdy istotny jest tylko efekt pracy, a osoba wykonująca pracę nie jest podporządkowana poleceniom co do rodzaju, miejsca, czasu i sposobu jej wykonywania osobie zlecającej pracę. Zgodnie z art. 734 Kodeksu cywilnego umowa zlecenia jest umową o dokonanie czynności prawnej na rzecz zleceniodawcy albo o wykonanie określonej czynności faktycznej. Jest to umowa starannego działania i przyjmujący zlecenie nie odpowiada za nieosiągnięcie efektu swojego działania, a jedynie za niedołożenie należytej staranności.

Istotnym czynnikiem powodującym wybór takiej formy świadczenia pracy jest możliwość uniknięcia dodatkowych kosztów, zwłaszcza w postaci obciążeń składkami ZUS.

REKLAMA

REKLAMA


Wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia stanowi podstawę naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne w trzech przypadkach:

- zleceniobiorca jest zatrudniony u zleceniodawcy na podstawie umowy o pracę,

- zleceniodawca nie posiada żadnego innego tytułu do ubezpieczeń społecznych,

REKLAMA

- zleceniodawca posiada inny tytuł do ubezpieczeń społecznych, ale podstawa naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne z tego tytułu jest niższa od najniższego wynagrodzenia w gospodarce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pozostałych przypadkach ubezpieczenia społeczne są dobrowolne.


Ponadto należy pamiętać, że w przypadku gdy umowa zlecenia rodzi obowiązek naliczenia składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, składka na ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolna. Gdy nie występuje obowiązek ubezpieczeń emerytalnych i rentowych, a zleceniodawca przystępuje do tych ubezpieczeń dobrowolnie, ubezpieczenie chorobowe nie występuje w ogóle.


Trzeba podkreślić, że przystąpienie przez zleceniobiorcę do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego ma sens tylko w przypadku umowy zawieranej na długi okres (powyżej 6 miesięcy), gdyż prawo do zasiłku chorobowego w przypadku umowy zlecenia nabywa się dopiero po 180 dniach.


Przystąpienie przez zleceniobiorcę do ubezpieczeń społecznych, zarówno obowiązkowych, jak i dobrowolnych, powoduje powstanie obowiązku naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne finansowane przez zleceniodawcę. Obowiązek ten dotyczy bezwzględnie składki na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe.

Składka na ubezpieczenie wypadkowe jest naliczana tylko w sytuacji, gdy praca w ramach umowy zlecenia jest wykonywana w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności zleceniodawcy.


Każda umowa zlecenia rodzi obowiązek naliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne, niezależnie od tego, czy jest ona objęta obowiązkiem naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne, czy też nie.


Ewidencja księgowa wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia może przebiegać następująco:

1. Zaksięgowanie w ciężar kosztów wynagrodzenia brutto w kwocie 3000 zł

  Wn konto 400 „Koszty według rodzajów” (w analityce „Wynagrodzenia”) 3000,00 zł

  Ma konto 230 „Rozrachunki ze zleceniobiorcami” (w analityce „Konto imienne zleceniobiorcy”) 3000,00 zł

2. Składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez zleceniobiorcę w kwocie 487,80 zł

  Wn konto 230 „Rozrachunki ze zleceniobiorcami” (w analityce „Konto imienne zleceniobiorcy”) 487,80 zł

  Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne” (w analityce „Rozrachunki z ZUS”) 487,80 zł

3. Składka na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 226,10 zł

  Wn konto 230 „Rozrachunki ze zleceniobiorcami” (w analityce „Konto imienne zleceniobiorcy”) 226,10 zł

  Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne” (w analityce „Rozrachunki z ZUS”) 226,10 zł

4. Zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych w kwocie 169,00 zł

  Wn konto 230 „Rozrachunki ze zleceniobiorcami” (w analityce „Konto imienne zleceniobiorcy”) 169,00 zł

  Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne” (w analityce „Rozrachunki z urzędem skarbowym”) 169,00 zł

5. Zarachowanie w ciężar kosztów składek na ubezpieczenia społeczne finansowanych przez zleceniodawcę 541,80 zł

  Wn konto 400 „Koszty według rodzajów” (w analityce „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”) 541,80 zł

  Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne” (w analityce „Rozrachunki z ZUS”) 541,80 zł

6. Wypłata pracownikom wynagrodzenia w kwocie netto 2117,10 zł

  Wn konto 230 „Rozrachunki ze zleceniobiorcami” 2117,10 zł (w analityce „Konto imienne zleceniobiorcy”)

  Ma konto 100 „Kasa” lub konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 2117,10 zł

7. Zapłata do ZUS łącznej kwoty składek zgodnie z deklaracją DRA w kwocie 1255,70 zł

  Wn konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne” (w analityce „Rozrachunki z ZUS”) 1255,70 zł

  Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 1255,70 zł

8. Zapłata do urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w kwocie 169,00 zł

  Wn konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne” (w analityce „Rozrachunki z urzędem skarbowym”) 169,00 zł

  Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 169,00 zł


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Anna Kędziora

księgowa, konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA