REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nabywca i sprzedawca księgują premie pieniężne

REKLAMA

Jeżeli premia pieniężna nie odnosi się do konkretnej dostawy, to traktowana jest jak wynagrodzenie za usługę. Gdy natomiast związana jest z konkretną dostawą, powinna zostać potraktowana jak rabat i tak rozliczona w księgach rachunkowych.


Premię pieniężną ustala się w konkretnej kwocie lub w procencie od wartości dokonanej sprzedaży, która może być zwracana na rachunek bankowy odbiorcy lub rozliczana np. poprzez obniżenie kwoty należności za sprzedaż kolejnej partii towarów o wartość przyznanej odbiorcy premii pieniężnej. Premie pieniężne udzielane są np. za dokonanie zakupu w dużych ilościach w określonym czasie, za dokonanie zapłaty przed upływem terminu płatności, za niedokonywanie nabyć podobnych towarów u innych dostawców, itp. Pomiędzy dostawcą i odbiorcą powinna zostać zawarta umowa wskazująca jednoznacznie zasady przyznawania premii oraz sposób ich naliczania.


W umowie zawartej pomiędzy stronami powinno być jednoznacznie ustalone, w jaki sposób ma nastąpić rozliczenie z tego tytułu (czy w drodze przekazania przez dostawcę odpowiedniej kwoty na rachunek bankowy odbiorcy, czy w drodze obniżenia o kwotę przyznanej premii należności z tytułu sprzedaży konkretnej partii towarów).


Gdy wypłacona premia jest związana z konkretną dostawą, powinna zostać potraktowana jak rabat, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w konsekwencji prowadzi do obniżenia ceny zakupu. W księgach rachunkowych w miesiącu, w którym rabat został zrealizowany na podstawie faktury korygującej, należy dokonać korekty:

- przychodu ze sprzedaży towarów lub usług, VAT należnego oraz kwoty należności od nabywcy (w księgach rachunkowych sprzedawcy),

- kosztu zakupu towaru lub usług, VAT naliczonego oraz kwoty zobowiązania wobec sprzedawcy (w księgach rachunkowych nabywcy).


W sytuacji gdy premia została udzielona w odniesieniu do wcześniej zrealizowanych dostaw, sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą do wszystkich faktur z określonego w umowie okresu. Można także wystawić jedną fakturę korygującą, ale powinno z niej wynikać, jaka kwota rabatu odnosi się do poszczególnych dostaw udokumentowanych wcześniej fakturami VAT.


Jeżeli wypłacona przez dostawcę premia pieniężna nie odnosi się do konkretnej dostawy, lecz stanowi świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków, to traktowana jest jak wynagrodzenie za usługę i powinna być opodatkowana VAT na zasadach ogólnych. W tym przypadku obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług powstaje po stronie nabywcy otrzymującego premię, który powinien udokumentować ten fakt fakturą VAT.


Gdy premia pieniężna traktowana jest jak zapłata za usługę, to wówczas stanowi u sprzedawcy koszt uzyskania przychodu, natomiast u nabywcy jest przychodem podatkowym w dniu wystawienia faktury, nie później jednak niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym wykonano usługę.


PRZYKŁAD: EWIDENCJA PREMII PIENIĘŻNEJ TRAKTOWANEJ JAK RABAT


Spółka ABBA zakupiła w spółce INKA towary o wartości netto: 23 tys. zł. Po wystawieniu faktury i otrzymaniu zapłaty sprzedawca przyznał odbiorcy premię w wysokości 3 proc. wartości transakcji. Przyznana premia jest formą rabatu i została udokumentowana fakturą korygującą wystawioną przez dostawcę. Ustalono, że różnica powstała między kwotą wynikającą z pierwotnej faktury, a kwotą wynikającą z faktury korygującej zostanie zwrócona nabywcy. Towary w spółce INKA są ewidencjonowane w cenach zakupu. Wartość towarów sprzedanych w cenach zakupu stanowi kwotę: 14 tys. zł.


ZAPISY W KSIĘGACH EWIDENCYJNYCH DOSTAWCY (SPÓŁKA INKA)


1. Dane z faktury VAT dokumentujące sprzedaż towarów spółce ABBA

a) wartość w cenie sprzedaży netto - 23 tys. zł

l Ma konto „Sprzedaż towarów”

b) VAT należny według stawki 22 proc. - 5060 zł

l Ma konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego”

c) łączna kwota należności - 28 060 zł

l Wn konto „Rozrachunki z odbiorcami” (w analityce konto: „Rozrachunki ze spółką ABBA”)

2. Rozchód towarów według cen ewidencyjnych ustalonych na poziomie cen zakupu - 14 tys. zł

l Wn konto „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu”/Ma konto „Towary”

3. Wpływ należności od odbiorcy - 28 060 zł

l Wn konto „Rachunek bieżący”/Ma konto „Rozrachunki z odbiorcami” (w analityce konto: „Rozrachunki ze spółką ABBA”)

4. Dane z faktury korygującej potwierdzającej udzielenie premii

a) wartość w cenie sprzedaży netto (23 tys. x 3 proc.) - 690 zł

l Wn konto „Sprzedaż towarów”

b) VAT należny według stawki 22 proc. - 152 zł

l Wn konto „Rachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego”

c) łączna kwota na uznanie nabywcy, zmniejszająca należność - 842 zł

l Ma konto „Rozrachunki z odbiorcami” (w analityce: konto „Rozrachunki ze spółką ABBA”)

5. Wypłata środków pieniężnych z tytułu udzielonej kontrahentowi 3-proc. premii - 842 zł

l Wn konto „Rachunek z odbiorcami” (w analityce: konto „Rozrachunki ze spółką ABBA)/Ma konto „Rachunek bieżący”


Zapisy w księgach odbiorcy (spóŁka ABBA)


1. Dane z faktury VAT dokumentujące zakup towarów od Spółki INKA

a) wartość w cenie zakupu - 23 tys. zł

l Wn konto „Rozliczenie zakupu”

b) VAT naliczony według stawki 22 proc. - 5060 zł

l n Wn konto „VAT naliczony i jego rozliczenie”

c) łączna kwota zobowiązania - 28 060 zł

l Ma konto „Rozrachunku z dostawcami” (w analityce konto: „Rozrachunki ze spółką INKA”)

2. Przyjęcie zakupionych towarów do magazynu według cen ewidencyjnych ustalonych na poziomie cen zakupu - 23 tys. zł

l Wn konto „Towary”/Ma konto „Rozliczenie zakupu”

3. Zapłata zobowiązania wobec dostawcy - 28 060 zł

l Wn konto „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce konto: „Rozrachunki ze spółką INKA”)/Ma konto „Rachunek bieżący”

4. Dane z faktury korygującej, potwierdzającej udzielenie premii

a) wartość w cenie zakupu - 690 zł

l Ma konto „Rozliczenie zakupu”

b) VAT naliczony według stawki 22 proc. - 152 zł

l Ma konto „VAT naliczony i jego rozliczenie”

c) łączna kwota zobowiązania - 842 zł

l Wn konto „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto „Rozrachunki ze spółką INKA”)

5. Zarachowanie obniżki cen towarów znajdujących się w magazynie o kwotę przyznanej premii - 690 zł

l Wn konto „Rozliczenie zakupu”/Ma konto „Towary”

6. Wpływ środków pieniężnych z tytułu przyznanej premii - 842 zł

l Wn konto „Rachunek bieżący”/Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto „Rozrachunki ze spółką INKA”)


Podstawa prawna

- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).


Weronika Chmielewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA