REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nabywca i sprzedawca księgują premie pieniężne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeżeli premia pieniężna nie odnosi się do konkretnej dostawy, to traktowana jest jak wynagrodzenie za usługę. Gdy natomiast związana jest z konkretną dostawą, powinna zostać potraktowana jak rabat i tak rozliczona w księgach rachunkowych.


Premię pieniężną ustala się w konkretnej kwocie lub w procencie od wartości dokonanej sprzedaży, która może być zwracana na rachunek bankowy odbiorcy lub rozliczana np. poprzez obniżenie kwoty należności za sprzedaż kolejnej partii towarów o wartość przyznanej odbiorcy premii pieniężnej. Premie pieniężne udzielane są np. za dokonanie zakupu w dużych ilościach w określonym czasie, za dokonanie zapłaty przed upływem terminu płatności, za niedokonywanie nabyć podobnych towarów u innych dostawców, itp. Pomiędzy dostawcą i odbiorcą powinna zostać zawarta umowa wskazująca jednoznacznie zasady przyznawania premii oraz sposób ich naliczania.


W umowie zawartej pomiędzy stronami powinno być jednoznacznie ustalone, w jaki sposób ma nastąpić rozliczenie z tego tytułu (czy w drodze przekazania przez dostawcę odpowiedniej kwoty na rachunek bankowy odbiorcy, czy w drodze obniżenia o kwotę przyznanej premii należności z tytułu sprzedaży konkretnej partii towarów).


Gdy wypłacona premia jest związana z konkretną dostawą, powinna zostać potraktowana jak rabat, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w konsekwencji prowadzi do obniżenia ceny zakupu. W księgach rachunkowych w miesiącu, w którym rabat został zrealizowany na podstawie faktury korygującej, należy dokonać korekty:

- przychodu ze sprzedaży towarów lub usług, VAT należnego oraz kwoty należności od nabywcy (w księgach rachunkowych sprzedawcy),

- kosztu zakupu towaru lub usług, VAT naliczonego oraz kwoty zobowiązania wobec sprzedawcy (w księgach rachunkowych nabywcy).


W sytuacji gdy premia została udzielona w odniesieniu do wcześniej zrealizowanych dostaw, sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą do wszystkich faktur z określonego w umowie okresu. Można także wystawić jedną fakturę korygującą, ale powinno z niej wynikać, jaka kwota rabatu odnosi się do poszczególnych dostaw udokumentowanych wcześniej fakturami VAT.


Jeżeli wypłacona przez dostawcę premia pieniężna nie odnosi się do konkretnej dostawy, lecz stanowi świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków, to traktowana jest jak wynagrodzenie za usługę i powinna być opodatkowana VAT na zasadach ogólnych. W tym przypadku obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług powstaje po stronie nabywcy otrzymującego premię, który powinien udokumentować ten fakt fakturą VAT.


Gdy premia pieniężna traktowana jest jak zapłata za usługę, to wówczas stanowi u sprzedawcy koszt uzyskania przychodu, natomiast u nabywcy jest przychodem podatkowym w dniu wystawienia faktury, nie później jednak niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym wykonano usługę.


PRZYKŁAD: EWIDENCJA PREMII PIENIĘŻNEJ TRAKTOWANEJ JAK RABAT


Spółka ABBA zakupiła w spółce INKA towary o wartości netto: 23 tys. zł. Po wystawieniu faktury i otrzymaniu zapłaty sprzedawca przyznał odbiorcy premię w wysokości 3 proc. wartości transakcji. Przyznana premia jest formą rabatu i została udokumentowana fakturą korygującą wystawioną przez dostawcę. Ustalono, że różnica powstała między kwotą wynikającą z pierwotnej faktury, a kwotą wynikającą z faktury korygującej zostanie zwrócona nabywcy. Towary w spółce INKA są ewidencjonowane w cenach zakupu. Wartość towarów sprzedanych w cenach zakupu stanowi kwotę: 14 tys. zł.


ZAPISY W KSIĘGACH EWIDENCYJNYCH DOSTAWCY (SPÓŁKA INKA)


1. Dane z faktury VAT dokumentujące sprzedaż towarów spółce ABBA

a) wartość w cenie sprzedaży netto - 23 tys. zł

l Ma konto „Sprzedaż towarów”

b) VAT należny według stawki 22 proc. - 5060 zł

l Ma konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego”

c) łączna kwota należności - 28 060 zł

l Wn konto „Rozrachunki z odbiorcami” (w analityce konto: „Rozrachunki ze spółką ABBA”)

2. Rozchód towarów według cen ewidencyjnych ustalonych na poziomie cen zakupu - 14 tys. zł

l Wn konto „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu”/Ma konto „Towary”

3. Wpływ należności od odbiorcy - 28 060 zł

l Wn konto „Rachunek bieżący”/Ma konto „Rozrachunki z odbiorcami” (w analityce konto: „Rozrachunki ze spółką ABBA”)

4. Dane z faktury korygującej potwierdzającej udzielenie premii

a) wartość w cenie sprzedaży netto (23 tys. x 3 proc.) - 690 zł

l Wn konto „Sprzedaż towarów”

b) VAT należny według stawki 22 proc. - 152 zł

l Wn konto „Rachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego”

c) łączna kwota na uznanie nabywcy, zmniejszająca należność - 842 zł

l Ma konto „Rozrachunki z odbiorcami” (w analityce: konto „Rozrachunki ze spółką ABBA”)

5. Wypłata środków pieniężnych z tytułu udzielonej kontrahentowi 3-proc. premii - 842 zł

l Wn konto „Rachunek z odbiorcami” (w analityce: konto „Rozrachunki ze spółką ABBA)/Ma konto „Rachunek bieżący”


Zapisy w księgach odbiorcy (spóŁka ABBA)


1. Dane z faktury VAT dokumentujące zakup towarów od Spółki INKA

a) wartość w cenie zakupu - 23 tys. zł

l Wn konto „Rozliczenie zakupu”

b) VAT naliczony według stawki 22 proc. - 5060 zł

l n Wn konto „VAT naliczony i jego rozliczenie”

c) łączna kwota zobowiązania - 28 060 zł

l Ma konto „Rozrachunku z dostawcami” (w analityce konto: „Rozrachunki ze spółką INKA”)

2. Przyjęcie zakupionych towarów do magazynu według cen ewidencyjnych ustalonych na poziomie cen zakupu - 23 tys. zł

l Wn konto „Towary”/Ma konto „Rozliczenie zakupu”

3. Zapłata zobowiązania wobec dostawcy - 28 060 zł

l Wn konto „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce konto: „Rozrachunki ze spółką INKA”)/Ma konto „Rachunek bieżący”

4. Dane z faktury korygującej, potwierdzającej udzielenie premii

a) wartość w cenie zakupu - 690 zł

l Ma konto „Rozliczenie zakupu”

b) VAT naliczony według stawki 22 proc. - 152 zł

l Ma konto „VAT naliczony i jego rozliczenie”

c) łączna kwota zobowiązania - 842 zł

l Wn konto „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto „Rozrachunki ze spółką INKA”)

5. Zarachowanie obniżki cen towarów znajdujących się w magazynie o kwotę przyznanej premii - 690 zł

l Wn konto „Rozliczenie zakupu”/Ma konto „Towary”

6. Wpływ środków pieniężnych z tytułu przyznanej premii - 842 zł

l Wn konto „Rachunek bieżący”/Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto „Rozrachunki ze spółką INKA”)


Podstawa prawna

- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).


Weronika Chmielewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA