REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nabywca i sprzedawca księgują premie pieniężne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeżeli premia pieniężna nie odnosi się do konkretnej dostawy, to traktowana jest jak wynagrodzenie za usługę. Gdy natomiast związana jest z konkretną dostawą, powinna zostać potraktowana jak rabat i tak rozliczona w księgach rachunkowych.


Premię pieniężną ustala się w konkretnej kwocie lub w procencie od wartości dokonanej sprzedaży, która może być zwracana na rachunek bankowy odbiorcy lub rozliczana np. poprzez obniżenie kwoty należności za sprzedaż kolejnej partii towarów o wartość przyznanej odbiorcy premii pieniężnej. Premie pieniężne udzielane są np. za dokonanie zakupu w dużych ilościach w określonym czasie, za dokonanie zapłaty przed upływem terminu płatności, za niedokonywanie nabyć podobnych towarów u innych dostawców, itp. Pomiędzy dostawcą i odbiorcą powinna zostać zawarta umowa wskazująca jednoznacznie zasady przyznawania premii oraz sposób ich naliczania.


W umowie zawartej pomiędzy stronami powinno być jednoznacznie ustalone, w jaki sposób ma nastąpić rozliczenie z tego tytułu (czy w drodze przekazania przez dostawcę odpowiedniej kwoty na rachunek bankowy odbiorcy, czy w drodze obniżenia o kwotę przyznanej premii należności z tytułu sprzedaży konkretnej partii towarów).


Gdy wypłacona premia jest związana z konkretną dostawą, powinna zostać potraktowana jak rabat, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w konsekwencji prowadzi do obniżenia ceny zakupu. W księgach rachunkowych w miesiącu, w którym rabat został zrealizowany na podstawie faktury korygującej, należy dokonać korekty:

- przychodu ze sprzedaży towarów lub usług, VAT należnego oraz kwoty należności od nabywcy (w księgach rachunkowych sprzedawcy),

- kosztu zakupu towaru lub usług, VAT naliczonego oraz kwoty zobowiązania wobec sprzedawcy (w księgach rachunkowych nabywcy).


W sytuacji gdy premia została udzielona w odniesieniu do wcześniej zrealizowanych dostaw, sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą do wszystkich faktur z określonego w umowie okresu. Można także wystawić jedną fakturę korygującą, ale powinno z niej wynikać, jaka kwota rabatu odnosi się do poszczególnych dostaw udokumentowanych wcześniej fakturami VAT.


Jeżeli wypłacona przez dostawcę premia pieniężna nie odnosi się do konkretnej dostawy, lecz stanowi świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków, to traktowana jest jak wynagrodzenie za usługę i powinna być opodatkowana VAT na zasadach ogólnych. W tym przypadku obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług powstaje po stronie nabywcy otrzymującego premię, który powinien udokumentować ten fakt fakturą VAT.


Gdy premia pieniężna traktowana jest jak zapłata za usługę, to wówczas stanowi u sprzedawcy koszt uzyskania przychodu, natomiast u nabywcy jest przychodem podatkowym w dniu wystawienia faktury, nie później jednak niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym wykonano usługę.


PRZYKŁAD: EWIDENCJA PREMII PIENIĘŻNEJ TRAKTOWANEJ JAK RABAT


Spółka ABBA zakupiła w spółce INKA towary o wartości netto: 23 tys. zł. Po wystawieniu faktury i otrzymaniu zapłaty sprzedawca przyznał odbiorcy premię w wysokości 3 proc. wartości transakcji. Przyznana premia jest formą rabatu i została udokumentowana fakturą korygującą wystawioną przez dostawcę. Ustalono, że różnica powstała między kwotą wynikającą z pierwotnej faktury, a kwotą wynikającą z faktury korygującej zostanie zwrócona nabywcy. Towary w spółce INKA są ewidencjonowane w cenach zakupu. Wartość towarów sprzedanych w cenach zakupu stanowi kwotę: 14 tys. zł.


ZAPISY W KSIĘGACH EWIDENCYJNYCH DOSTAWCY (SPÓŁKA INKA)


1. Dane z faktury VAT dokumentujące sprzedaż towarów spółce ABBA

a) wartość w cenie sprzedaży netto - 23 tys. zł

l Ma konto „Sprzedaż towarów”

b) VAT należny według stawki 22 proc. - 5060 zł

l Ma konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego”

c) łączna kwota należności - 28 060 zł

l Wn konto „Rozrachunki z odbiorcami” (w analityce konto: „Rozrachunki ze spółką ABBA”)

2. Rozchód towarów według cen ewidencyjnych ustalonych na poziomie cen zakupu - 14 tys. zł

l Wn konto „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu”/Ma konto „Towary”

3. Wpływ należności od odbiorcy - 28 060 zł

l Wn konto „Rachunek bieżący”/Ma konto „Rozrachunki z odbiorcami” (w analityce konto: „Rozrachunki ze spółką ABBA”)

4. Dane z faktury korygującej potwierdzającej udzielenie premii

a) wartość w cenie sprzedaży netto (23 tys. x 3 proc.) - 690 zł

l Wn konto „Sprzedaż towarów”

b) VAT należny według stawki 22 proc. - 152 zł

l Wn konto „Rachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego”

c) łączna kwota na uznanie nabywcy, zmniejszająca należność - 842 zł

l Ma konto „Rozrachunki z odbiorcami” (w analityce: konto „Rozrachunki ze spółką ABBA”)

5. Wypłata środków pieniężnych z tytułu udzielonej kontrahentowi 3-proc. premii - 842 zł

l Wn konto „Rachunek z odbiorcami” (w analityce: konto „Rozrachunki ze spółką ABBA)/Ma konto „Rachunek bieżący”


Zapisy w księgach odbiorcy (spóŁka ABBA)


1. Dane z faktury VAT dokumentujące zakup towarów od Spółki INKA

a) wartość w cenie zakupu - 23 tys. zł

l Wn konto „Rozliczenie zakupu”

b) VAT naliczony według stawki 22 proc. - 5060 zł

l n Wn konto „VAT naliczony i jego rozliczenie”

c) łączna kwota zobowiązania - 28 060 zł

l Ma konto „Rozrachunku z dostawcami” (w analityce konto: „Rozrachunki ze spółką INKA”)

2. Przyjęcie zakupionych towarów do magazynu według cen ewidencyjnych ustalonych na poziomie cen zakupu - 23 tys. zł

l Wn konto „Towary”/Ma konto „Rozliczenie zakupu”

3. Zapłata zobowiązania wobec dostawcy - 28 060 zł

l Wn konto „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce konto: „Rozrachunki ze spółką INKA”)/Ma konto „Rachunek bieżący”

4. Dane z faktury korygującej, potwierdzającej udzielenie premii

a) wartość w cenie zakupu - 690 zł

l Ma konto „Rozliczenie zakupu”

b) VAT naliczony według stawki 22 proc. - 152 zł

l Ma konto „VAT naliczony i jego rozliczenie”

c) łączna kwota zobowiązania - 842 zł

l Wn konto „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto „Rozrachunki ze spółką INKA”)

5. Zarachowanie obniżki cen towarów znajdujących się w magazynie o kwotę przyznanej premii - 690 zł

l Wn konto „Rozliczenie zakupu”/Ma konto „Towary”

6. Wpływ środków pieniężnych z tytułu przyznanej premii - 842 zł

l Wn konto „Rachunek bieżący”/Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto „Rozrachunki ze spółką INKA”)


Podstawa prawna

- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).


Weronika Chmielewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA