REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować spółkę do wejścia na giełdę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W prospekcie emisyjnym spółki, która zamierza wejść na giełdę, zamieszcza się informacje finansowe obejmujące trzy ostatnie lata obrotowe. Dwa ostatnie sprawozdania finansowe sporządza się zgodnie z zasadami rachunkowości, według których zostanie sporządzone kolejne sprawozdanie emitenta.


Jeśli emitent zamieszcza w prospekcie jednostkowe sprawozdania finansowe (co nie jest konieczne), mogą być one sporządzone na podstawie ustawy o rachunkowości, z uwzględnieniem przepisów o obrocie papierami wartościowymi, lub Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF). Należy jednak pamiętać, że wybór na tym etapie determinuje również dalszą sprawozdawczość finansową. Jeśli wybrane zostaną MSSF, to cała przyszła sprawozdawczość spółki publicznej odbywać się musi według tych standardów. Przyszłe sprawozdania finansowe według MSSF staną się ustawowymi sprawozdaniami, składanymi do sądu i stanowiącymi podstawę podziału wyniku finansowego.


Jeżeli emitent stoi na czele grupy kapitałowej i sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe, musi ono być umieszczone w prospekcie emisyjnym i musi też być przygotowane według MSSF. Regulacje nie zostawiają wyboru w tym zakresie.


Stosowanie zasad


Wybór przez spółkę polskich zasad rachunkowości oznacza stosowanie przez nią ustawy o rachunkowości oraz rozporządzenia ministra finansów z dnia 18 października 2005 r. w sprawie zakresu informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych i skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych, wymaganych w prospekcie emisyjnym. Rozporządzenie przewiduje zakres ujawnień znacznie szerszy niż w ustawie o rachunkowości, ale z zachowaniem tych samych zasad wyceny. Rozporządzenie nakłada w szczególności obowiązek wskazania i objaśnienia (wartościowo i opisowo) we wprowadzeniu do sprawozdania finansowego istotnych różnic w stosunku do standardów międzynarodowych.


W przypadku wyboru zastosowania MSSF (dokładnie rzecz biorąc tych standardów, które są zatwierdzone do stosowania przez Unię Europejską) emitent zobowiązany jest do wyceny aktywów i pasywów według zasad w nich określonych. MSSF nie przewidują określonego formatu sporządzania sprawozdań finansowych. Sprawozdanie powinno natomiast zawierać wszystkie obowiązkowe ujawnienia wymagane przez standardy.


Dane historyczne


Zakres informacji wymaganych w prospekcie emisyjnym określa rozporządzenie Komisji (WE) nr 809/2004. Zgodnie z zawartymi tam dyspozycjami w prospekcie emisyjnym należy zamieścić historyczne informacje finansowe obejmujące ostatnie trzy lata obrotowe. Dodatkowo, dwa ostatnie sprawozdania finansowe sporządza się i przedstawia zgodnie z zasadami rachunkowości, według których zostanie sporządzone kolejne, opublikowane sprawozdanie finansowe emitenta. Opublikowane sprawozdanie finansowe należy rozumieć jako statutowe roczne sprawozdanie finansowe, odpowiednio jednostkowe i skonsolidowane.


Historyczne informacje finansowe zamieszczone w prospekcie muszą spełniać wymóg porównywalności. Dla emitentów, którzy dokonują zmiany zasad rachunkowości na MSSF, oznacza to konieczność doprowadzenia danych za poprzednie lata obrotowe do porównywalności. Wymóg przekształcenia sprawozdań, tak żeby spełniały wymogi MSSF, dotyczy jedynie sprawozdań za dwa ostatnie okresy obrotowe prezentowane w prospekcie. Emitent nie musi (choć na pewno jest to wskazane dla przejrzystości informacji) przekształcać danych za pierwszy okres.


Dalsze wyjaśnienia dotyczące sporządzania i prezentacji sprawozdań finansowych w prospekcie emisyjnym zostały zawarte w wytycznych Komitetu Europejskich Regulatorów Rynku Papierów Wartościowych, jak również w stanowiskach ogłoszonych przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd. Dokumenty te stanowią rodzaj rekomendacji i w odróżnieniu od rozporządzenia nr 809/2004 nie mają mocy prawnej.


Dane finansowe


Rozporządzenie nr 809/2004 wymaga zamieszczenia w prospekcie sprawozdań finansowych, które zostały zbadane przez biegłego rewidenta. Jeśli historyczne dane finansowe nie podlegały uprzednio badaniu, muszą one zostać takiemu badaniu poddane.


Biegły rewident wydaje opinię, czy sprawozdanie odzwierciedla prawidłowo, rzetelnie i jasno wszystkie informacje istotne dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej spółki na koniec okresu obrotowego, jak też jej wyniku finansowego za dany okres, oraz czy sprawozdania finansowe zostały sporządzone zgodnie z odpowiednimi standardami raportowania - polskimi bądź międzynarodowymi. Dopuszcza się zamieszczenie w prospekcie opinii z zastrzeżeniami, opinii negatywnej lub informacji o odmowie wydania opinii. Niezmieniona pozostaje zasada odpowiedzialności zarządu spółki za sporządzone sprawozdania finansowe oraz wybór zasad rachunkowości.


Dodatkowo obowiązek weryfikacji przez biegłego rewidenta dotyczy tzw. informacji pro forma oraz prognoz i szacunków prezentowanych w prospekcie. Sprawozdania (informacje) pro forma pokazują sytuację hipotetyczną - co by było, gdyby istotna, dokonana lub planowana, transakcja nastąpiła na koniec okresu, i mogą dotyczyć tylko bieżącego lub ostatniego roku. Biegły rewident stwierdza w raporcie, czy informacje zostały sporządzone poprawnie, zgodnie ze wskazaną podstawą ich sporządzenia oraz czy podstawa ta jest spójna z zasadami rachunkowości w historycznych sprawozdaniach finansowych. W przypadku prognoz i danych szacunkowych prezentowanych w prospekcie biegły rewident musi zweryfikować wiarygodność założeń, na bazie których prognozy i szacunki zostały opracowane, poprawność ich wykorzystania w kalkulacji, jak również prawidłowość prezentacji tych prognoz i szacunków, zgodność tej prezentacji z polityką rachunkowości zastosowaną do sprawozdań finansowych w prospekcie oraz czy wszystkie istotne założenia zostały ujawnione.


MOŻLIWOŚĆ WYBORU

W przypadku możliwości wyboru między stosowaniem przepisów ustawy o rachunkowości i MSSF, decyzję o wyborze zasad rachunkowości musi podjąć organ zatwierdzający (walne zgromadzenie akcjonariuszy). Decyzja ta nie jest konieczna dla sprawozdań publikowanych w prospekcie, ale trzeba ją podjąć przed zakończeniem pierwszego okresu objętego ustawowym sprawozdaniem finansowym.

PRZYKŁAD: CO UMIEŚCIĆ W PROSPEKCIE

W prospekcie, który byłby opublikowany w 2007 roku, prezentuje się sprawozdania, w przypadku przejścia na MSSF, w następującym układzie: sprawozdanie za pierwszy okres obrotowy według polskich, historycznych zasad (2004), uzgodnienie do MSSF za 2005 rok, przekształcone sprawozdanie za drugi okres obrotowy (2005) według MSSF oraz przekształcone sprawozdanie za trzeci okres obrotowy (2006) według MSSF.

Historyczne dane finansowe za 2005 rok stanowią pomost zapewniający porównywalność tych danych w prospekcie. Emitent może przekształcić zgodnie z MSSF sprawozdania finansowe za wszystkie okresy prezentowane w prospekcie.


Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

- Rozporządzenie ministra finansów z dnia 18 października 2005 r. w sprawie zakresu informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych i skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych, wymaganych w prospekcie emisyjnym dla emitentów z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dla których właściwe są polskie zasady rachunkowości (Dz.U. nr 209, poz. 1743).

- Rozporządzenie Komisji (WE) nr 809/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r., wdrażające Dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie informacji zawartych w prospektach emisyjnych oraz formy włączenia przez odniesienie i publikacji takich prospektów emisyjnych oraz upowszechniania reklam (Dz.Urz. UE L 149 z 30 kwietnia 2004 r.).


Justyna Rejmak, Piotr Łyskawa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA