REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować spółkę do wejścia na giełdę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W prospekcie emisyjnym spółki, która zamierza wejść na giełdę, zamieszcza się informacje finansowe obejmujące trzy ostatnie lata obrotowe. Dwa ostatnie sprawozdania finansowe sporządza się zgodnie z zasadami rachunkowości, według których zostanie sporządzone kolejne sprawozdanie emitenta.


Jeśli emitent zamieszcza w prospekcie jednostkowe sprawozdania finansowe (co nie jest konieczne), mogą być one sporządzone na podstawie ustawy o rachunkowości, z uwzględnieniem przepisów o obrocie papierami wartościowymi, lub Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF). Należy jednak pamiętać, że wybór na tym etapie determinuje również dalszą sprawozdawczość finansową. Jeśli wybrane zostaną MSSF, to cała przyszła sprawozdawczość spółki publicznej odbywać się musi według tych standardów. Przyszłe sprawozdania finansowe według MSSF staną się ustawowymi sprawozdaniami, składanymi do sądu i stanowiącymi podstawę podziału wyniku finansowego.


Jeżeli emitent stoi na czele grupy kapitałowej i sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe, musi ono być umieszczone w prospekcie emisyjnym i musi też być przygotowane według MSSF. Regulacje nie zostawiają wyboru w tym zakresie.


Stosowanie zasad


Wybór przez spółkę polskich zasad rachunkowości oznacza stosowanie przez nią ustawy o rachunkowości oraz rozporządzenia ministra finansów z dnia 18 października 2005 r. w sprawie zakresu informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych i skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych, wymaganych w prospekcie emisyjnym. Rozporządzenie przewiduje zakres ujawnień znacznie szerszy niż w ustawie o rachunkowości, ale z zachowaniem tych samych zasad wyceny. Rozporządzenie nakłada w szczególności obowiązek wskazania i objaśnienia (wartościowo i opisowo) we wprowadzeniu do sprawozdania finansowego istotnych różnic w stosunku do standardów międzynarodowych.


W przypadku wyboru zastosowania MSSF (dokładnie rzecz biorąc tych standardów, które są zatwierdzone do stosowania przez Unię Europejską) emitent zobowiązany jest do wyceny aktywów i pasywów według zasad w nich określonych. MSSF nie przewidują określonego formatu sporządzania sprawozdań finansowych. Sprawozdanie powinno natomiast zawierać wszystkie obowiązkowe ujawnienia wymagane przez standardy.


Dane historyczne


Zakres informacji wymaganych w prospekcie emisyjnym określa rozporządzenie Komisji (WE) nr 809/2004. Zgodnie z zawartymi tam dyspozycjami w prospekcie emisyjnym należy zamieścić historyczne informacje finansowe obejmujące ostatnie trzy lata obrotowe. Dodatkowo, dwa ostatnie sprawozdania finansowe sporządza się i przedstawia zgodnie z zasadami rachunkowości, według których zostanie sporządzone kolejne, opublikowane sprawozdanie finansowe emitenta. Opublikowane sprawozdanie finansowe należy rozumieć jako statutowe roczne sprawozdanie finansowe, odpowiednio jednostkowe i skonsolidowane.


Historyczne informacje finansowe zamieszczone w prospekcie muszą spełniać wymóg porównywalności. Dla emitentów, którzy dokonują zmiany zasad rachunkowości na MSSF, oznacza to konieczność doprowadzenia danych za poprzednie lata obrotowe do porównywalności. Wymóg przekształcenia sprawozdań, tak żeby spełniały wymogi MSSF, dotyczy jedynie sprawozdań za dwa ostatnie okresy obrotowe prezentowane w prospekcie. Emitent nie musi (choć na pewno jest to wskazane dla przejrzystości informacji) przekształcać danych za pierwszy okres.


Dalsze wyjaśnienia dotyczące sporządzania i prezentacji sprawozdań finansowych w prospekcie emisyjnym zostały zawarte w wytycznych Komitetu Europejskich Regulatorów Rynku Papierów Wartościowych, jak również w stanowiskach ogłoszonych przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd. Dokumenty te stanowią rodzaj rekomendacji i w odróżnieniu od rozporządzenia nr 809/2004 nie mają mocy prawnej.


Dane finansowe


Rozporządzenie nr 809/2004 wymaga zamieszczenia w prospekcie sprawozdań finansowych, które zostały zbadane przez biegłego rewidenta. Jeśli historyczne dane finansowe nie podlegały uprzednio badaniu, muszą one zostać takiemu badaniu poddane.


Biegły rewident wydaje opinię, czy sprawozdanie odzwierciedla prawidłowo, rzetelnie i jasno wszystkie informacje istotne dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej spółki na koniec okresu obrotowego, jak też jej wyniku finansowego za dany okres, oraz czy sprawozdania finansowe zostały sporządzone zgodnie z odpowiednimi standardami raportowania - polskimi bądź międzynarodowymi. Dopuszcza się zamieszczenie w prospekcie opinii z zastrzeżeniami, opinii negatywnej lub informacji o odmowie wydania opinii. Niezmieniona pozostaje zasada odpowiedzialności zarządu spółki za sporządzone sprawozdania finansowe oraz wybór zasad rachunkowości.


Dodatkowo obowiązek weryfikacji przez biegłego rewidenta dotyczy tzw. informacji pro forma oraz prognoz i szacunków prezentowanych w prospekcie. Sprawozdania (informacje) pro forma pokazują sytuację hipotetyczną - co by było, gdyby istotna, dokonana lub planowana, transakcja nastąpiła na koniec okresu, i mogą dotyczyć tylko bieżącego lub ostatniego roku. Biegły rewident stwierdza w raporcie, czy informacje zostały sporządzone poprawnie, zgodnie ze wskazaną podstawą ich sporządzenia oraz czy podstawa ta jest spójna z zasadami rachunkowości w historycznych sprawozdaniach finansowych. W przypadku prognoz i danych szacunkowych prezentowanych w prospekcie biegły rewident musi zweryfikować wiarygodność założeń, na bazie których prognozy i szacunki zostały opracowane, poprawność ich wykorzystania w kalkulacji, jak również prawidłowość prezentacji tych prognoz i szacunków, zgodność tej prezentacji z polityką rachunkowości zastosowaną do sprawozdań finansowych w prospekcie oraz czy wszystkie istotne założenia zostały ujawnione.


MOŻLIWOŚĆ WYBORU

W przypadku możliwości wyboru między stosowaniem przepisów ustawy o rachunkowości i MSSF, decyzję o wyborze zasad rachunkowości musi podjąć organ zatwierdzający (walne zgromadzenie akcjonariuszy). Decyzja ta nie jest konieczna dla sprawozdań publikowanych w prospekcie, ale trzeba ją podjąć przed zakończeniem pierwszego okresu objętego ustawowym sprawozdaniem finansowym.

PRZYKŁAD: CO UMIEŚCIĆ W PROSPEKCIE

W prospekcie, który byłby opublikowany w 2007 roku, prezentuje się sprawozdania, w przypadku przejścia na MSSF, w następującym układzie: sprawozdanie za pierwszy okres obrotowy według polskich, historycznych zasad (2004), uzgodnienie do MSSF za 2005 rok, przekształcone sprawozdanie za drugi okres obrotowy (2005) według MSSF oraz przekształcone sprawozdanie za trzeci okres obrotowy (2006) według MSSF.

Historyczne dane finansowe za 2005 rok stanowią pomost zapewniający porównywalność tych danych w prospekcie. Emitent może przekształcić zgodnie z MSSF sprawozdania finansowe za wszystkie okresy prezentowane w prospekcie.


Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

- Rozporządzenie ministra finansów z dnia 18 października 2005 r. w sprawie zakresu informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych i skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych, wymaganych w prospekcie emisyjnym dla emitentów z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dla których właściwe są polskie zasady rachunkowości (Dz.U. nr 209, poz. 1743).

- Rozporządzenie Komisji (WE) nr 809/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r., wdrażające Dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie informacji zawartych w prospektach emisyjnych oraz formy włączenia przez odniesienie i publikacji takich prospektów emisyjnych oraz upowszechniania reklam (Dz.Urz. UE L 149 z 30 kwietnia 2004 r.).


Justyna Rejmak, Piotr Łyskawa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA