Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt obrotowy - jak ewidencjonować w księgach rachunkowych?

Przejściowe kłopoty z płynnością finansową mogą pojawić się nagle i często są efektem nieregularnych wpływów należności z tytułu dostaw towarów i usług. Wyjściem z takiej sytuacji jest kredyt obrotowy, który umożliwia finansowanie bieżącej działalności gospodarczej.

Kredyt obrotowy jest jednym z najczęstszych źródeł finansowania działalności gospodarczej jednostki. Poprzez udzielenie kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy określoną w umowie kwotę środków pieniężnych na oznaczony czas, z przeznaczeniem kredytu:

- w przypadku przedsiębiorców - na cel bezpośrednio związany z prowadzoną działalnością gospodarczą,

- w przypadku jednostek samorządu terytorialnego - na cele opisane w odpowiednich uchwałach budżetowych jednostki lub na pokrycie krótkoterminowych niedoborów występujących w ciągu roku obrotowego,

- w przypadku rolników - na cel związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Cel, na który może zostać przeznaczony kredyt, jest określony w umowie z bankiem. Do czasu spłaty wszystkich należności wobec banku wynikających z umowy kredytobiorca zobowiązany jest do wykorzystania kredytu zgodnie z celem, na jaki go przyznano.


Kredyt obrotowy jest zazwyczaj kredytem krótkoterminowym. Przeznaczony jest na sfinansowanie bieżącej działalności jednostki.

Jakie są formy kredytu obrotowego

Kredyt obrotowy może być udzielony:

1) w rachunku kredytowym

- jednorazowo lub

- w transzach,

2) w rachunku bieżącym - do wysokości udzielonego limitu.


Jedną z form kredytu obrotowego jest zezwolenie na utrzymywanie debetu w rachunku bieżącym. Poprzez zawarcie umowy kredytowej bank wyraża formalną zgodę na wystąpienie ujemnego salda na bieżącym rachunku kredytobiorcy. Jego celem jest przejściowe uzupełnienie środków pieniężnych.


Każda wypłata z rachunku bieżącego powodująca powstanie lub zwiększenie ujemnego salda na rachunku oznacza wykorzystanie kredytu. Natomiast każdy wpływ środków na rachunek bankowy powoduje zmniejszenie wysokości zadłużenia - oznacza więc spłatę kredytu.


Zawarcie przez jednostkę z bankiem umowy kredytu obrotowego w rachunku bieżącym daje poczucie bezpieczeństwa finansowego, gdyż mimo braku wolnych własnych środków pieniężnych jednostka może, do określonego w umowie limitu, regulować swoje zobowiązania, a tym samym nie zalegać z płatnościami.

W przypadku kredytu obrotowego w rachunku kredytowym przelanie środków następuje na wyodrębniony rachunek. Celem takiego kredytu może być sfinansowanie zakupu towarów, uregulowanie zobowiązań.


Jak rozliczać prowizje i odsetki od kredytu


Bank w związku z udzieleniem kredytu pobiera od kredytobiorcy jednorazową prowizję oraz odsetki związane z wykorzystaniem tego kredytu.

Zarówno prowizję, jak i odsetki księguje się na koncie „Koszty finansowe”.

Jeśli kredytu udzielono na zakup środka trwałego, to odsetki i prowizje zwiększają cenę nabycia środka trwałego do dnia przekazania go do użytkowania.


Jeśli prowizja jest znaczącą kwotą, to różnicę księguje się na koncie „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Następnie czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów odpisuje się w koszty finansowe w równych ratach, w ciągu okresu, na jaki zaciągnięto zobowiązanie.


Należna bankowi prowizja zazwyczaj pomniejsza środki wypłacone z tytułu udzielonego kredytu, natomiast kredytobiorca zobowiązany jest do spłaty całej kwoty zaciągniętego kredytu.


Bank nalicza odsetki w okresach miesięcznych lub kwartalnych, zgodnie z postanowieniami umowy, w przypadku:

- kredytu obrotowego - od wartości kredytu niespłaconego na dany dzień,

- kredytu obrotowego w rachunku bieżącym - od wykorzystanej kwoty kredytu.

Bez względu na dyspozycje kredytobiorcy bank zarachowuje otrzymane wpłaty w niżej wymienionej kolejności, jako:

- prowizje i opłaty,

- koszty monitoringu i inne uzasadnione koszty banku,

- zaległe odsetki,

- bieżące odsetki,

- zaległe raty kredytu,

- bieżące raty kredytu.


Wycena na dzień bilansowy


Zgodnie z ustawą o rachunkowości zobowiązania z tytułu kredytów wykazuje się w księgach rachunkowych na dzień ich powstania w wartości nominalnej. Natomiast na dzień bilansowy zobowiązania te wycenia się w kwocie wymagającej zapłaty, co oznacza konieczność doliczenia odsetek, mimo że na dzień bilansowy nie są jeszcze wymagalne przez bank.


Na dzień bilansowy jednostka zobowiązana jest do wyceny kredytu. Dlatego powinna na ten dzień naliczyć odsetki i zaksięgować je na koncie „Koszty finansowe” w korespondencji z kontem „Kredyty bankowe” lub „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Sposób ujęcia naliczonych, na dzień bilansowy, odsetek w księgach rachunkowych zależy od zasad przyjętych w polityce rachunkowości jednostki.


Zobowiązania z tytułu kredytu obrotowego wykazuje się w pasywach bilansu w wierszu B.II.2a „Zobowiązania długoterminowe - kredyty i pożyczki” lub B.III.2a jako „Zobowiązania krótkoterminowe wobec pozostałych jednostek - kredyty i pożyczki”, w zależności od okresu, na jaki zaciągnięto kredyt.


PRZYKŁAD 1


Kredyt obrotowy

11 lutego 2007 r. jednostka otrzymała kredyt obrotowy w wysokości 300 000 zł. Umowa kredytu zawarta jest na jeden rok. Raty kredytu będą płatne w równej wysokości w okresach miesięcznych. Odsetki spłacane będą wraz ze spłatą raty kredytowej. Oprocentowanie wynosi 8% w skali roku. Prowizja od udzielonego kredytu to 2% wartości kredytu. Zgodnie z umową spłata pierwszej raty przypada 11 marca 2007 r.

Ewidencja księgowa

1. Przekazanie na rachunek bieżący kredytobiorcy kredytu obrotowego i pobranie prowizji:

Wn „Rachunek bieżący” 294 000

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 6 000

Ma „Kredyty bankowe” 300 000

2. Przeksięgowanie części prowizji w koszty bieżącego okresu:

Wn „Koszty finansowe” 500

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 500

3. Miesięczna spłata raty wraz z odsetkami:

a) spłata raty kredytu (300 000 zł : 12 miesięcy)

Wn „Kredyty bankowe” 25 000

Ma „Rachunek bieżący” 25 000

b) spłata odsetek (300 000 zł × 8% : 12 miesięcy):

Wn „Koszty finansowe” 2 000

Ma „Rachunek bieżący” 2 000

4. Wycena kredytu na dzień bilansowy (wartość kredytu 50 000 zł), naliczenie przez jednostkę odsetek za grudzień 2007 r. (20 dni), które będą naliczone i pobrane przez bank 11 stycznia 2008 r.:

Wartość odsetek (50 000 × 8% : 365 dni × 20 dni) = 219,18 zł

Wn „Koszty finansowe” 219,18

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 219,18


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD 2


Kredyt obrotowy w rachunku bieżącym

Jednostka posiada kredyt obrotowy w rachunku bieżącym. Umowa zawarta jest na rok i obejmuje okres od 20 grudnia 2006 r. do 19 listopada 2007 r. Limit określony w umowie to 100 000 zł. Oprocentowanie kredytu oparte jest na trzymiesięcznym WIBOR i marży banku w wysokości 2%. Saldo początkowe konta wynosi 5000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Wykorzystanie kredytu przyznanego w rachunku bieżącym. 20 grudnia 2006 r. zapłacono zobowiązanie:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 45 000

Ma „Rachunek bieżący” 45 000

2. 28 grudnia 2006 r. - wpływ środków pieniężnych od odbiorcy na rachunek bieżący:

Wn „Rachunek bieżący” 20 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 20 000

3. 28 grudnia 2006 r. pobrano z rachunku bieżącego środki pieniężne do kasy na wypłatę zaliczki pracownikowi:

Wn „Kasa” 10 000

Ma „Rachunek bieżący” 10 000

4. Naliczenie odsetek od ujemnego salda na rachunku bieżącym:

- odsetki od 21 grudnia do 28 grudnia liczone od kwoty 40 000 zł,

- odsetki od 29 grudnia do 31 grudnia liczone od kwoty 30 000 zł.

Wn „Koszty finansowe” 25

Ma „Rachunek bankowy” 25


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kredyt obrotowy w walucie obcej

Kredyt obrotowy może być również udzielony w walucie obcej. W myśl zapisów ustawy o rachunkowości wyrażone w walutach obcych operacje gospodarcze ujmuje się w księgach rachunkowych na dzień ich przeprowadzenia odpowiednio po kursie:

- kupna walut stosowanym przez bank w przypadku operacji sprzedaży walut oraz zapłaty należności,

- sprzedaży walut stosowanym przez bank w przypadku operacji kupna walut lub zapłaty zobowiązań.

Od środków pieniężnych w walutach obcych będą występowały różnice kursowe, wynikające z różnych kursów między datą zarachowania kredytu a datą zapłaty.

Z podatkowego punktu widzenia po stronie przychodów wystąpią dodatnie różnice kursowe, jeśli wartość otrzymanych lub nabytych środków pieniężnych w dniu ich wpływu będzie niższa od wartości tych środków w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni.

Po stronie kosztów ujemne różnice kursowe wystąpią, jeśli wartość otrzymanych lub nabytych środków pieniężnych w dniu ich wpływu będzie wyższa od wartości tych środków lub wartości pieniężnych w dniu zapłaty według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni.

Faktycznie zastosowany kurs rozumiany jest jako zastosowany kurs bankowy, kantorowy lub wynikający z umowy. Jeśli nie będzie możliwe zastosowanie faktycznego kursu, wówczas stosuje się średni kurs NBP.

We wszystkich sytuacjach, w których zastosowanie będzie miał średni kurs NBP, można przyjąć kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu lub poniesienia kosztu. Zasada ta będzie obowiązywała w przypadku ustalania różnic kursowych na podstawie zarówno przepisów podatkowych, jak i przepisów ustawy o rachunkowości.


PRZYKŁAD 3


Kredyt walutowy w rachunku bieżącym

Jednostka zaciągnęła kredyt walutowy w walutowym rachunku bieżącym na spłatę zobowiązań w kwocie 4000 euro. Kurs sprzedaży banku obowiązujący w dniu zapłaty zobowiązań, a tym samym w dniu otrzymania kredytu, wynosi 3,80 PLN/EUR.

W późniejszym okresie wpłynęły zapłaty od kontrahentów zagranicznych:

- w kwocie 3000 euro; kurs kupna banku obowiązujący w dniu wpływu środków pieniężnych, a tym samym w dniu spłaty kredytu, wynosi 3,90 PLN/EUR;

- w kwocie 2000 euro; kurs kupna banku wynosi 3,70 PLN/EUR.

Saldo początkowe rachunku walutowego wynosi 1000 euro (3750 zł).

Ewidencja księgowa

1. 10 lutego 2007 r. - zapłata z rachunku walutowego zobowiązania w walucie obcej - 5000 euro

5000 euro × 3,80 zł = 19 000 zł

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 19 000

Ma „Rachunek walutowy” 19 000

2. 15 lutego 2007 r. - wpływ na rachunek walutowy należności - 3000 euro

3000 euro × 3,90 zł = 11 700 zł

Wn „Rachunek walutowy” 11 700

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 11 700

3. Ustalenie różnic kursowych na dzień spłaty kredytu (wpływu waluty na rachunek walutowy, powodujący obniżenie wysokości ujemnego salda)

3000 euro × (3,80 zł - 3,90 zł) = 300 zł

Wn „Koszty finansowe” 300

Ma „Rachunek walutowy” 300

4. 20 lutego 2007 r. wpływ na rachunek walutowy należności - 2000 euro

2000 euro × 3,70 zł = 7400 zł

Wn „Rachunek walutowy” 7 400

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 7 400

5. Ustalenie różnic kursowych na dzień spłaty kredytu

1000 euro × (3,80 zł - 3,70 zł) = 100 zł

Wn „Rachunek walutowy” 100

Ma „Przychody finansowe” 100

6. 20 lutego 2007 r. naliczenie odsetek od ujemnego salda:

- od 11 lutego do 15 lutego od kwoty 4000 euro,

- od 16 lutego do 20 lutego od kwoty 1000 euro.

Kurs sprzedaży banku tego dnia wynosi 3,90 PLN/EUR

10 euro × 3,90 zł = 39 zł

Wn „Koszty finansowe” 39

Ma „Rachunek walutowy” 39


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację. 

Podstawa prawna:
- art. 28 ust. 1 pkt 8, art. 28 ust. 11 pkt 2, art. 30 ust. 2, art. 39 ust. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 9b, art. 15a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Joanna Gawrońska

biegły rewident
 

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: Biuletyn Rachunkowości
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Ordynacja podatkowa - część 1
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść:
    płatnika
    podatnika
    urzędu skarbowego
    budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Praca obywateli Ukrainy w Polsce a opodatkowanie PIT. Co trzeba wiedzieć po pół roku pobytu w Polsce
    Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę miliony (dosłownie) obywateli Ukrainy mniej lub bardziej tymczasowo przeniosło się do Polski, aby szukać schronienia przed wojną. W rezultacie albo rozpoczęli pracę zdalną w Polsce dla swojego pracodawcy z siedzibą na Ukrainie albo po prostu podjęli pracę w Polsce. Wykonują oni swoją pracę z polskiego adresu zamieszkania i to wkrótce zrodzi problem dotyczący opodatkowania dochodów z tej pracy omówiony poniżej.
    Slim VAT 3 - znaczące zmiany w VAT
    Slim VAT 3 trafił do konsultacji publicznych. Jest to kolejny pakiet uproszczeń w rozliczeniach VAT dla przedsiębiorców. Na czym będą polegać proponowane zmiany?
    Remanent likwidacyjny dla celów VAT - jak ustalić wartość towarów
    Podatnik będzie sporządzał spis z natury dla celów VAT przy likwidacji działalności gospodarczej. Na fakturach ze składnikami majątku obecne są również koszty przesyłki. Czy poniesiony koszt przesyłki/transportu należy doliczyć do wartości składnika majątku i rozliczyć od tej kwoty VAT?
    Wypłata czternastej emerytury - jaki termin?
    Pierwsze wypłaty czternastej emerytury rozpoczną się już 25 sierpnia; Nie jest konieczne składanie żadnego wniosku w tym zakresie - poinformowało w czwartek na stronach rządowych Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
    Dodatki do ogrzewania i taryfy z rekompensatą - opublikowano założenia ustawy
    W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano 11 sierpnia 2022 r. założenia projektu ustawy "o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw". Ustawa ta ma wprowadzić m.in. jednorazowe dodatki finansowe dla ogrzewających swoje domy paliwem innym niż węgiel. Ustawa ta ma także ograniczyć podwyżki cen ciepła poprzez wprowadzenie taryf z rekompensatą.
    Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
    Czy jest możliwość zastosowania stawki 0% VAT do napojów w restauracji? Sprzedaż dotyczy np. soku pomarańczowego, który kupowany jest w hurtowni ze stawką 0%. A co z herbatą z suszu owocowego, smoothie, shake'ami?
    Jak zostać biegłym rewidentem? Czy warto?
    Biegły rewident to osoba będąca ekspertem w dziedzinie finansów, w szczególności w zakresie rachunkowości i audytu finansowego. Z uwagi na zdobyte kompetencje i doświadczenie, a także wszechstronną wiedzę umiejętności biegłego rewidenta są niezwykle pożądane w biznesie. Wysoki prestiż zawodu wiąże się jednak z dużą odpowiedzialnością, a proces zdobywania uprawnień wymaga czasu i poświecenia. Czy rekompensują to zarobki?
    Nadpłata kredytu hipotecznego - czy to się opłaca
    W pierwszym półroczu 2022 roku Polacy nadpłacili prawie 25 miliardów złotych na złotowe kredyty mieszkaniowe. To najpewniej najwyższy wynik w historii. Dzięki nadpłacie kredytu kredytobiorca będzie musiał oddać bankowi mniej odsetek. Ale odpowiedź na pytanie, czy warto nadpłacać kredyt nie jest łatwa. Trzeba porównać oprocentowanie lokat i kredytów w perspektywie kilku, kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu lat - czyli w takim okresie w którym będziemy jeszcze (po nadpłacie) spłacać kredyt hipoteczny. Zatem dopiero po latach można dokładnie obliczyć, czy warto było nadpłacać kredyt.
    Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU
    Wydawnictwo sprzedaje miejsce pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersjach internetowych. Dodatkowo udostępniamy miejsce na reklamę na naszych budynkach. Czy sprzedaż takich miejsc pod reklamę należy oznaczać kodem GTU_12 jak usługi reklamowe?
    Wielu podatników płaci za wysoki podatek od nieruchomości, choć nie musi
    Podatek od nieruchomości jest nagminne zawyżany. Wynika to z rozbieżności interpretacyjnych co do kwalifikacji danego obiektu jako gruntu, budynku czy budowli, a w przypadku przedsiębiorców istotne jest też, czy nieruchomość służy prowadzeniu działalności gospodarczej. Należne podatnikom nadpłaty sięgają niekiedy nawet kilkuset tysięcy złotych, można je jednak odzyskać.
    Aplikacja e-Paragony Ministerstwa Finansów - do czego służy. Donosy na sprzedawców i planowanie domowego budżetu
    Podatnicy mogą już pobrać na telefon aplikację e-Paragony przygotowaną przez Ministerstwo Finansów. Ale – jak mówią eksperci – to program bardziej do planowania domowego budżetu i zgłaszania nieprawidłowości paragonowych fiskusowi. Podobnie zresztą reklamuje ją sam resort finansów. „To bezpłatna aplikacja, dzięki której możesz zarządzać wydatkami, sprawdzać paragony z kodem QR, a także zgłaszać nieprawidłowości” - czytamy na stronie podatki.gov.pl.
    Waloryzacja umów w zamówieniach publicznych w czasie dużej inflacji - korzyści dla firm i państwa
    Firmy, które przed miesiącami czy latami wygrały przetargi, dziś muszą dokładać do interesu, bo wielu zamawiających nie chce podwyższyć im wynagrodzenia. To efekt chociażby rosnącej inflacji (w lipcu wyniosła 15,5 proc.) czy cen materiałów budowlanych. Teraz przedsiębiorcy dostali w końcu silny argument do ręki. Prokuratoria Generalna RP w opublikowanych właśnie wytycznych przekonuje, że waloryzacja tych kontraktów jest nie tylko dopuszczalna, ale często wręcz niezbędna. Także z perspektywy samych zamawiających czy też – szerzej – interesu publicznego. Prokuratoria Generalna RP zachęca do zmian w kontraktach o zamówienia publiczne, przekonując, że ostateczne koszty upadłości przedsiębiorców może ponieść sama administracja publiczna.
    Finansowanie społecznościowe (crowdfunding) - nowe przepisy od 29 lipca 2022 r.
    Co zmienia w polskim finansowaniu społecznościowym (crowdfundingu) wejście w życie ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych (...)? Co to jest crowdfunding udziałowy? Wyjaśniają eksperci CRIDO.
    VAT 2023: Faktura w walucie obcej - kurs przeliczeniowy dla faktury korygującej
    Od stycznia 2023 roku w ustawie o VAT zostaną uregulowane zasady stosowania kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadkach gdy pierwotna faktura została wystawiona w walucie obcej. Dotąd kwestia ta nie była objęta regulacją ustawy o VAT, co powodowało wątpliwości podatników przy korektach zmniejszających i zwiększających wartość transakcji. Przyjęte w projekcie nowelizacji ustawy o VAT (pakiet SLIM VAT 3) rozwiązanie stanowić ma uproszczenie dotychczasowej praktyki przyjmowanej w zakresie kursu przeliczenia waluty obcej w fakturach korygujących.
    Mały podatnik VAT 2023 - nowy limit 2 mln euro
    Od 1 stycznia 2023 r. zwiększy się (z 1,2 mln euro do 2 mln euro) limit rocznego obrotu, uprawniającego do posiadania statusu małego podatnika VAT. Zmiana taka wynika z projektu nowelizacji ustawy o VAT zwanej potocznie (SLIM VAT 3), która ma wejść w życie od początku 2023 roku. Projekt ten aktualnie jest poddawany konsultacjom publicznym i uzgodnieniom międzyresortowym. Kim jest mały podatnik VAT? Jakie korzyści daje status małego podatnika VAT? Co to jest metoda kasowa w VAT?
    Odliczenie VAT z faktur sprzed rejestracji
    Podatnik można odliczyć VAT z faktur sprzed rejestracji działalności. Jakie warunki należy spełnić, by odzyskać VAT?
    SLIM VAT 3 od 2023 roku - najważniejsze zmiany
    Co do zasady (z pewnymi wyjątkami) od 1 stycznia 2023 r. wejdzie w życie pakiet zmian w ustawie o VAT określany przez Ministerstwo Finansów "SLIM VAT 3" (Simple Local And Modern VAT). Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i kilku innych ustaw wprowadzającej te zmiany. Projekt ten jest aktualnie w fazie konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. Jakie zmiany w VAT przewiduje ten projekt?
    Podatek od składki zdrowotnej - wyjaśnienia Ministra Finansów
    Podatnicy opodatkowani podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) wg skali podatkowej nie mają od 1 stycznia 2022 r. prawa do odliczenia zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne - w przeciwieństwie do składek na ubezpieczenia społeczne. Czy oznacza to podwójne opodatkowanie tego samego dochodu i "podatek od podatku"? Minister Finansów odpowiedział 4 sierpnia 2022 r. Rzecznikowi Praw Obywatelskich na te wątpliwości.
    Outsourcing kadrowo-płacowy – korzyści dla pracodawców, pracowników i działów HR
    Ostatnie miesiące ubiegłego roku oraz początek 2022 r. stanowiły ogromne wyzwanie m.in. dla księgowych oraz działów kadrowo-płacowych. Zmiany i niejasność wprowadzanych aktów prawnych wprowadziły chaos, który bezpośrednio dotknął też pracowników w postaci nieprawidłowo naliczonych wynagrodzeń czy opóźnienia w ich wypłacie. Brak dostępności na rynku specjalistów od kadr i płac zmusił przedsiębiorców do poszukiwania rozwiązań usprawniających obsługę tych procesów.
    Digitalizacja w firmie - jakie korzyści. E-kancelaria
    Digitalizacja w przedsiębiorstwach nie jest procesem nowym. Transformacja cyfrowa w firmach dotyczy coraz większej ilości dokumentów i obejmuje obszary związane z bieżącą pracą. Trend ten uwypuklił się szczególnie w ostatnich dwóch latach, a wpływ na ten stan miała m.in. pandemia. Czy dziś digitalizacja jest nadal na topie? Czy przedsiębiorcy doceniają korzyści płynące z tej zmiany ? Czy są gotowi inicjować kolejne etapy transformacji cyfrowej, by jeszcze mocniej usprawniać pracę swoich firm?
    Rozliczenie używania prywatnych samochodów do celów służbowych - auta elektryczne, hybrydowe i napędzane wodorem
    Wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów prywatnych z napędem elektrycznym, hybrydowym i wodorowym, przewiduje projekt ustawy, który został opublikowany 8 sierpnia 2022 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Nowe przepisy mają być przyjęte przez rząd w trzecim kwartale 2022 roku.
    Dochody i wydatki budżetowe 2022/2023. Czy rządowi wystarczy pieniędzy na dodatki drożyźniane?
    Dodatki drożyźniane, które otrzymają obywatele w związku ze wzrostem cen ogrzewania (sam dodatek węglowy – a to dopiero początek – kosztować będzie prawie 12 mld zł.), wymagają radykalnego zwiększenia dochodów budżetu państwa. Rosnące niezadowolenie a przede wszystkim strach przed brakiem ogrzewania i najzwyklejszą biedą wraz z perspektywą podwójnych wyborów (Sejm i Senat oraz samorządu terytorialnego) uzasadniać będzie wypłatę obywatelom dodatkowych świadczeń, których jedynym źródłem jest kasa państwowa. Trzeba ją dodatkowo zasilić, bo inflacyjna premia fiskalna na pewno nie wystarczy – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.
    Spółka rodzinna – problemy związane z przekształceniem
    Przekształcenie jako jedna z transakcji restrukturyzacji spółki, zasadniczo nie wpływa na jej funkcjonowanie, zmieniając jedynie formę prawną prowadzonej działalności. Praktyka pokazuje jednak, że cała procedura może być zdecydowanie bardziej skomplikowana i znacząco wykraczać poza przygotowanie umowy przyszłej spółki, a sam plan przekształcenia uwzględniać szereg innych czynności, nie tylko z zakresu prawa. Dobrze widać to na przykładzie przekształcenia spółki rodzinnej, gdzie dodatkowym wyzwaniem może być udział małoletnich dzieci. Jakie wyzwania stoją przed prawnikami?
    PIT-36, PIT-36L, PIT-39 (i załączniki) za 2022 rok - nowe wzory formularzy podatkowych
    Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory formularzy rocznego zeznania podatkowego PIT-36 (wersja 30), PIT-36S (wersja 30), PIT-36L (wersja 19), PIT-36LS (wersja 19), PIT-39 (wersja 12) i załączników PIT/B (wersja 20), PIT/BR (wersja 6), PIT/IP (wersja 4), PIT/M (wersja 9), PIT/O (wersja 27) oraz PIT/Z (wersja11), które mają dotyczyć rozliczenia dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. oraz do odliczeń od dochodu (przychodu) i od podatku dokonanych w zeznaniu składanym za 2022 r. Konsultacje podatkowe tych wzorów rozpoczęły się 4 sierpnia 2022 r. i potrwają do 16 sierpnia 2022 r. Po zakończeniu tych konsultacji podatkowych, wzory formularzy, zostaną udostępnione do stosowania (opublikowane) w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów, zgodnie z art. 45b ustawy o PIT, w brzmieniu obwiązującym od 1 stycznia 2022 r. Formularze te nie będą ogłoszone w drodze rozporządzenia Ministra Finansów publikowanego w Dzienniku Ustaw.
    Dodatek na ogrzewanie - wniosek do 30 listopada 2022 roku
    Rząd przyjął założenia do ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Ustawa ta ma m.in. zapewnić wsparcie finansowe w postaci jednorazowego dodatku pieniężnego dla posiadaczy niektórych indywidualnych źródeł ciepła wspomoże te gospodarstwa domowe, dla których główne źródło ciepła zasilane jest: pelletem drzewnym, drewnem kawałkowym lub innym rodzajem biomasy albo skroplonym gazem LPG względnie olejem opałowym.