REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć podatku od zysków kapitałowych z lokat bankowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Jabłońska

REKLAMA

Zyski kapitałowe są opodatkowane 19% podatkiem dochodowym (tzw. podatkiem Belki). Podatek ten jest naliczany m.in. od odsetek z rachunków bankowych i lokat, od zysków z funduszy inwestycyjnych, akcji oraz innych papierów wartościowych. Jest jednak legalny sposób (chociaż nieco pracochłonny), aby tego podatku nie zapłacić.

Ominięcie podatku dochodowego spowoduje, że w sumie zyski z lokat będą znacznie wyższe. Jak zatem uniknąć płacenia tego podatku? Otóż zamiast zakładać jedną lokatę bankową, należy założyć wiele lokat na niższe kwoty i krótszy okres, tak aby naliczone odsetki (za cały okres lokaty) nie przekroczyły kwoty 2,49 zł na jedną lokatę. Wtedy wartość zapłaconego podatku zostanie zaokrąglona do 0,00 zł.


Kwota odsetek „do 2,49 zł” jest istotna o tyle, że zaokrągleniu do pełnego złotego podlega również podstawa opodatkowania (a nie tylko sama kwota podatku). Jeżeli więc nasz zysk wyniósł np. 5,49 zł, to zapłacimy podatek dochodowy od 5 zł, czyli 95 gr, (a po zaokrągleniu będzie to 1 zł). Końcówkę do 49 gr (włącznie) zaokrągla się do pełnych złotych w dół, natomiast od 50 gr (włącznie) w górę.

Łatwo zatem obliczyć, że jeżeli naliczone odsetki (zysk) wyniosą 2,49 zł, to zostaną one (podstawa opodatkowania) zaokrąglone do 2 zł. Obliczony 19% podatek to 38 gr, który zostanie zaokrąglony w dół. Tym sposobem de facto podatek od zysku do kwoty 2,49 zł wyniesie 0,00 zł.


Aby skorzystać z tego sposobu, należy jednak bardzo dokładnie wyliczyć kwotę przysługujących nam po okresie lokaty odsetek. Jeśli wyliczenie będzie nieprecyzyjne, to może się okazać, że zapłacimy podatek Belki w dużo wyższej wysokości niż normalnie. Przykładowo, jeżeli zarobimy nie „do 2,49 zł”, lecz o grosz więcej, czyli 2,50 zł, to podstawą opodatkowania będzie 3 zł, podatek wyniesie więc 57 gr i zostanie zaokrąglony do pełnej złotówki (1 zł). Okaże się więc, że zapłacimy nie 19%, lecz aż 40% podatku (1 : 2,50 × × 100%). Oczywiście dokładne wyliczenie nie ma sensu przy dużych lokatach, bo wówczas i tak zapłacimy 19% podatku +/- kilkadziesiąt groszy (które nie mają wtedy znaczenia). Jednak przy wielu małych lokatach jest to bardzo istotne.


Jak to zrobić w praktyce? Załóżmy, że dysponujemy kwotą 9600 zł, którą chcemy ulokować na 12 miesięcy. Jeśli „włożymy” tę kwotę na jedną lokatę, to odsetki wyniosą znacznie więcej niż 2,49 zł. Rozwiązaniem jest założenie zamiast jednej lokaty na pełną kwotę wielu lokat na małe kwoty oraz na krótki okres.

Założenia:

- lokata bankowa na okres jednego miesiąca lub 12 miesięcy,

- oprocentowanie w wysokości 3,80% rocznie,

- kapitalizacja odsetek lub przelew na konto osobiste,

- brak minimalnej wartości lokaty.

Standardowe rozwiązanie to założenie jednej lokaty bankowej na pełną kwotę i na okres 12 miesięcy (przewidywany okres trwania inwestycji). Sytuacja taka została przedstawiona w przykładzie 1.


Przykład 1


Inwestor wpłacił na 12-miesięczną lokatę 9600 zł. Jej oprocentowanie to 3,80%. Naliczone odsetki to 364,80 zł brutto (9600 × 3,80%). Natomiast podatek od zysków kapitałowych wyniósł 69 zł (365 × 19%, po zaokrągleniu do pełnego złotego) i został pobrany przez płatnika podatku, czyli bank. Oszczędzający otrzymał zatem295,49 złnetto, co dało zysk w wysokości3,078%netto.

Zamiast jednej lokaty na kwotę 9600 zł, założonej na 12 miesięcy, można założyć 12 lokat miesięcznych o wartości 800 zł każda. Wartość naliczonych odsetek oraz kwota zapłaconego podatku zostanie opisana w przykładzie 2.


Przykład 2


Inwestor założył 12 jednomiesięcznych lokat po 800 zł każda. Odsetki od każdej z lokat to 2,49 zł [(800 × 3,8% × 30) : 365]. Miesięczne odsetki wyniosą zatem łącznie 29,88 zł. W związku z tym, że wartość naliczonych od każdej lokaty odsetek nie przekracza 2,50 zł wartość podatku od zysków kapitałowych zostanie zaokrąglona w dół do 0 zł. W skali roku odsetki będą miały wartość358,56 zł(29,88 zł x 12). Przyniosą więc zysk w wysokości3,735%netto1.


UWAGA!

Przy takiej operacji bardzo istotne jest, aby odsetki nie były kapitalizowane, lecz od razu przelewane np. na konto osobiste. Gdyby były doliczane do kapitału, to po przekroczeniu wartości naliczonych odsetek w kwocie 2,50 zł pobrany podatek zostałby zaokrąglony w górę, czyli zamiast 0 zł wyniósłby on 1 zł. Efektywne odsetki z takiej lokaty wyniosłyby zaledwie 1,50 zł miesięcznie, a faktyczne opodatkowanie - aż 40%.


Dzięki podzieleniu kwoty kapitału na większą liczbę lokat przy stosunkowo niewielkiej ich wartości jednostkowej udało się zaoszczędzić rocznie 63,07 zł (358,56 - 295,49).

Pokazane rozwiązanie jest w pełni zgodne z prawem i możliwe do zastosowania w praktyce. Oczywiście jeżeli dysponujemy znacznie wyższą kwotą, np. 96 000 zł, to konieczne byłoby założenie 120 takich przykładowych lokat po 800 zł. Roczny, dodatkowy zysk byłby również 10 razy wyższy i wyniósłby 630,70 zł.

Założenie 120 lokat bankowych zajmuje nieco czasu, ale jeżeli ktoś korzysta z systemu bankowości elektronicznej, to założenie takiej liczby lokat nie powinno być większym problemem. Banki nie ograniczają liczby lokat przypadających na jednego klienta. Teoretycznie można by również założyć taką liczbę lokat w placówce banku. Trudno jednak przewidzieć, w jaki sposób zachowałby się pracownik, któremu zlecilibyśmy wykonanie tej operacji.

Następnie wystarczy jedynie kontrolować wysokość ich oprocentowania. W tym wypadku podwyższenie oprocentowania depozytów przez bank spowodowałoby konieczność likwidacji lokat i zakładania ich ponownie już na nieco niższą kwotę.


Iwona Jabłońska

ekspert w dziedzinie finansów

 

1 W tym wypadku wartość netto będzie równa wartości brutto ze względu na wartość podatku wynoszącą 0% (0 zł).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA