REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć opłatę za korzystanie ze środowiska

Ewa Leszczyńska

REKLAMA

Jak obliczyć opłatę środowiskową związaną z wprowadzaniem zanieczyszczeń do środowiska? Przykładowo: od samochodu do 3,5 tony, rok produkcji 1995, bez ulg, zakup miesięczny w litrach paliwa ON 330 litrów, oraz dwóch innych podobnych samochodów. Łącznie firma na miesiąc zakupuje i zużywa 950 litrów ON.


Zakładam, że wszystkie trzy samochody są osobowe i zostały zarejestrowane po raz pierwszy do 30 czerwca 1995 r. oraz są napędzane olejem napędowym. Ma to znaczenie przy określaniu stawki opłaty za gazy wprowadzone do powietrza z jednostki spalonego paliwa.


Krok 1.


Obliczenie zużycia paliwa w tonach według wzoru:

ilość zużytego paliwa w litrach × gęstość paliwa = zużycie w kilogramach : 1000 = zużycie w tonach

950 l (łączne zużycie) × 6 mies. = 5700 l

5700 l × 0,84 kg/l (dane z objaśnień do załącznika rozporządzenia z 15 grudnia 2005 r.*) = 4788 kg : 1000 = 4,788 Mg


Krok 2.


Obliczenie opłaty według wzoru:

ilość spalonego paliwa w Mg × stawka = opłata

4,788 Mg × 16,31 zł = 78,09 zł

Opłata wynosi 78,09 zł. Ponieważ art. 289 ustawy - Prawo ochrony środowiska zwalnia od uiszczenia półrocznej opłaty do wysokości 400 zł, to w tym przypadku opłata ta nie podlega uiszczeniu.

Pomimo że wyliczona kwota opłaty mieści się w limicie zwolnienia, nie oznacza to, że Czytelnik nie ma żadnych obowiązków związanych z korzystaniem ze środowiska.


Obowiązki związane z korzystaniem ze środowiska


Po pierwsze, w celu ustalenia wysokości opłaty należy prowadzić aktualizowaną co pół roku ewidencję. W przypadku wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza, np. z tytułu używania samochodów, ewidencja powinna zawierać:

- informacje o ilości i rodzajach gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza oraz

- dane, na podstawie których określono te ilości.

Po drugie, informacje i dane wynikające z ewidencji należy przesłać marszałkowi województwa (w tym przypadku należy też podać wysokość wyliczonej opłaty) i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska. Informacje te należy przesłać do końca miesiąca następującego po upływie każdego półrocza. Najbliższym terminem jest więc 31 lipca 2007 r. Wzór tej informacji określają załączniki 1 i 2 (tabela D) rozporządzenia Ministra Środowiska z 15 grudnia 2005 r. w sprawie wzorów wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat i sposobu przedstawiania tych informacji i danych (Dz.U. Nr 252, poz. 2128).

Po trzecie, w tym samym terminie (najbliższy - 31 lipca) należy wpłacić opłatę. W przypadku opłaty związanej z eksploatacją urządzeń, w tym również środków transportu, opłatę należy wpłacić na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce rejestracji podmiotu korzystającego ze środowiska. Obowiązek taki istnieje jednak tylko wtedy, gdy opłata przekracza kwotę zwolnioną - 400 zł. Należy pamiętać, że zwolnienie z obowiązku poniesienia opłaty nie zwalnia z obowiązku składania wykazów o zakresie korzystania ze środowiska.

Skutki niewywiązania się z obowiązków nałożonych przez ustawę na osoby korzystające ze środowiska zależą od rodzaju i stopnia ich naruszenia. Jeżeli podmiot korzystający ze środowiska:

- nie przedłoży wykazu zawierającego informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnej opłaty - marszałek województwa wymierza opłatę, w drodze decyzji, na podstawie własnych ustaleń oraz wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska,

- zamieści w wykazie zawierającym informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat informacje lub dane nasuwające zastrzeżenia - marszałek województwa wymierza, w drodze decyzji, na podstawie własnych ustaleń lub wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, opłatę w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy opłatą należną a wynikającą z wykazu.

Marszałek województwa dokonuje własnych ustaleń na podstawie:

- pomiarów dokonywanych przez organy administracji lub przez podmiot korzystający ze środowiska obowiązany do poniesienia opłat,

- innych danych technicznych i technologicznych.


Podstawa prawna
- art. 3 pkt 20 i 42, art. 275, art. 277, art. 285, art. 287, art. 289 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 88, poz. 587

- załącznik nr 1 tabela D do rozporządzenia Rady Ministrów z 20 grudnia 2005 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska - Dz.U. Nr 260, poz. 2176; ost.zm. M.P. z 2006 r. Nr 71, poz. 714

- objaśnienia do załączników nr 1 i 2 do rozporządzenia Ministra Środowiska z 15 grudnia 2005 r. w sprawie wzorów wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat i sposobu przedstawiania tych informacji i danych - Dz.U. Nr 252, poz. 2128


Ewa Leszczyńska

ekspert w zakresie podatków i opłat
 

* Zgodnie z ww. objaśnieniami zużycie paliwa wyrażone w jednostce objętości należy przeliczyć na jednostkę marży,    uwzględniając, że gęstość:

 - benzyny silnikowej wynosi 0,755 kg/l,

 - gazu płynnego propanu-butanu wynosi 0,5 kg/l,

 - oleju napędowego wynosi 0,84 kg/l.
 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA