REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy za mało korzystają z e-faktur, bo na przeszkodzie stoi prawo

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Średniej wielkości firma może zaoszczędzić prawie 150 tys. euro rocznie na rezygnacji z papierowych faktur na rzecz elektronicznych. W Polsce e-faktury nie są jednak powszechne. Na przeszkodzie stoi prawo - uważają eksperci firmy Deloitte.

Ich zdaniem dla większej firmy, która wysyła miesięcznie około 20 tys. faktur, oszczędności wynikające z korzystania z e-faktur mogą wynieść nawet kilka milionów euro. Szacują, że w Europie przedsiębiorstwa stosujące e-faktury w rozliczeniu z kontrahentami oszczędzają łącznie około 240 mld euro.

REKLAMA

Podczas konferencji prasowej przytoczyli przykład Danii, w której wprowadzenie e-faktur przyniosło sektorowi publicznemu oszczędności rzędu 100-134 mln euro rocznie.

REKLAMA

W Polsce za pomocą e-faktur można rozliczać się od 2005 r. W opinii Deloitte nie jest to jednak popularne, bo przeszkodą są skomplikowane przepisy ustawy o podpisie elektronicznym i rozporządzenia Ministra Finansów o e-fakturze. Problemem jest m.in. wystawianie duplikatów oraz sposoby przechowywania i udostępniania e-faktur urzędom skarbowym.

Partner Deloitte Jakub Bojanowski uważa, że z e-faktur korzystają przede wszystkim duże firmy, które stać na wdrożenie systemu elektronicznej wymiany danych EDI (ang. Electronic Data Interchange - technologia obiegu i wymiany dokumentów między różnymi aplikacjami - PAP). "Dla mniejszych firm (...) e-faktury powinny być natomiast oparte na podpisie elektronicznym, gdyż takie rozwiązanie jest bardziej elastyczne" - powiedział.

Szansą na upowszechnienie e-faktur może być - zdaniem ekspertów - projektowana nowelizacja ustawy o podpisie elektronicznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obowiązującej ustawie istnieją tylko dwa rodzaje e-podpisów: zwykły, który służy tylko potwierdzeniu tożsamości oraz bezpieczny, który wymaga posiadania tzw. bezpiecznego urządzenia do jego składania - karty chipowej i czytnika - a także uzyskania odpowiedniego certyfikatu, tzw. kwalifikowanego.

REKLAMA

Projektowana przez Ministerstwo Gospodarki ustawa o e-podpisie wprowadza nowe rodzaje podpisów, m.in. podpis zaawansowany. Byłby on pośrednim rozwiązaniem pomiędzy bezpiecznym podpisem kwalifikowanym, który wymaga uzyskania certyfikatu, a zwykłym podpisem elektronicznym. Co ważne, nie wymagałby uzyskania certyfikatu. Powinno to - zdaniem resortu gospodarki - upowszechnić korzystanie z e-podpisu.

Na mocy obowiązującego rozporządzenia, e-fakturowanie jest możliwe tylko przy użyciu bezpiecznego podpisu elektronicznego, wymagającego uzyskania certyfikatu, lub zaawansowanych systemów EDI.

Obecnie cena bezpiecznego podpisu elektronicznego to ok. 300 zł. MG szacuje, że po przyjęciu nowej ustawy e-podpis stanie się tańszy, a dzięki temu powszechniejszy.

Również eksperci Deloitte wśród zalet wymieniają obniżenie kosztów wdrożenia e-podpisu. Ich zdaniem, planowana ustawa zwiększy grono firm, które mogą skutecznie posługiwać się podpisem elektronicznym.

Podkreślają, że nowelizacji ustawy o e-podpisie muszą też towarzyszyć odpowiednie zmiany w pozostałych aktach prawnych regulujących kwestie podatkowe, cywilistyczne, administracyjne oraz rynek usług elektronicznych.

"Nowelizacja ta powinna przyczynić się do popularyzacji faktur elektronicznych wśród małych i średnich przedsiębiorstw oraz w obiegu B2C (pomiędzy firmami i klientami), o ile oczywiście zostanie odpowiednio zmienione rozporządzenie o e-fakturach. Zmodyfikowane ustawodawstwo może również poskutkować upowszechnieniem systemu elektronicznych deklaracji podatkowych" - powiedział menedżer w zespole Tax Technology w Deloitte Ernest Frankowski.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA