REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po raz szósty możemy przekazać 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Reklamy, plakaty, ulotki, zakładki do książek, darmowe programy do rozliczeń podatkowych - jak co roku organizacje pożytku publicznego starają się zachęcić do przekazania 1 proc. podatku właśnie im.

W tym roku po raz szósty można skorzystać z tej możliwości. Wystarczy w odpowiedniej rubryce PIT-u wpisać nazwę organizacji, jej numer KRS i wyliczoną wcześniej kwotę 1 proc. podatku.

Jak wynika z przeprowadzonego w zeszłym roku badania CBOS, z możliwości przekazania 1 proc. organizacji pożytku publicznego (opp) skorzystała jedna trzecia podatników samodzielnie rozliczających się z fiskusem, czyli 24 proc. ogółu podatników. W 2005 r. swój 1 proc. przekazało jedynie 6 proc. podatników, w 2007 r. już dwa razy więcej (12 proc.).

1 proc. mogą przekazać również emeryci, muszą jednak wtedy samodzielnie wypełnić PIT-37. Podobna zasada dotyczy osób, które są rozliczane przez pracodawcę.

Już w styczniu kampanię zachęcającą do przekazania 1 proc. rozpoczęła Fundacja Warszawskie Hospicjum dla Dzieci. Bezpłatnie pozyskała zarówno powierzchnie na billboardach oraz w prasie i w sieci, jak i czas antenowy w stacjach radiowych i telewizyjnych. Kampania pod hasłem "W domu dzieci mniej się boją" potrwa do końca kwietnia.

Fundacja Przyjaciółka, która w tym roku nasiliła dotychczasową kampanię na rzecz przekazywania 1 procenta, zamieszcza reklamy w gazetach oraz w serwisach internetowych, rozsyła zakładki do książek z reklamą fundacji do osób z nią współpracujących. "Planujemy także reklamy w prasie codziennej oraz emisje spotów reklamowych na wielkoformatowych ekranach cyfrowych" - powiedziała PAP Joanna Luberadzka-Gruca z Fundacji Przyjaciółka.

Wiele organizacji korzysta ze wsparcia zaprzyjaźnionych firm oraz instytucji. Umieszczają bannery na temat 1 proc. na swoich stronach www, dodają ulotki do produktów i wydawnictw rozsyłanych do klientów, dystrybuują w swoich sklepach. Coraz powszechniejszym zwyczajem staje się umieszczanie informacji o możliwości przekazania 1 proc. w stopkach mailowych.

"W promocji 1 proc. pomagają nam partnerzy biznesowi - firmy, które znają nas z codziennej pracy i chętnie rekomendują wsparcie 1 procentem naszej fundacji wśród pracowników i klientów. Otwarte na współpracę są także media, choć coraz częściej oferując odpłatną reklamę społeczną. Niektóre tytuły chętnie włączają się w pozafinansowe formy promocji, np. dołączanie specjalnej ulotki do wydania" - powiedziała PAP Marta Skierkowska z Fundacja Dzieci Niczyje (FDN).

FDN w minimalnym stopniu korzysta z narzędzi komercyjnych - bannerów i ogłoszeń prasowych. "Na pewno pojawimy się w kilku dodatkach o 1 proc. i podatkach do dzienników oraz tygodników opiniotwórczych. W kampanii 1 proc. opieramy się przede wszystkim na partnerach, którzy nas dobrze znają, ufają i mogą polecać innym" - podkreśliła Skierkowska.

Ze wsparcia partnerów biznesowych korzysta także Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce. Hasło tegorocznej kampanii "Niewiele trzeba, by pomóc. Wystarczy Twój 1 proc." można zobaczyć m.in. na ulotkach dokładanych do gazet. Jak poinformowała PAP Magdalena Święcka ze Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce w Polsce, organizacja stara się także uzyskać bezpłatne powierzchnie w prasie, emisje w telewizji oraz nośniki reklamy zewnętrznej. "Kampania będzie obecna również w internecie. Bezpłatne powierzchnie przekazało jak co roku kilkanaście witryn" - powiedziała Święcka.

Ułatwieniem dla podatników są darmowe programy do rozliczania podatku, które na swoich stronach oferują m.in. Polska Akacja Humanitarna, Fundacja Viva! Akcja dla Zwierząt, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce, Caritas i Fundacja Przyjaciółka. Organizacje szczegółowo instruują podatników, w jaki sposób przekazać im 1 proc., np. na stronach Warszawskiego Hospicjum dla Dzieci są dla osób rozliczających dochody krajowe, zagraniczne i prowadzących działalność gospodarczą. Informacje na ten temat oraz wykaz opp wraz z ich numerami KRS można znaleźć na wielu specjalnie w tym celu założonych stronach, np. jeden-procent.eu czy jedenprocent.pl, a także na stronach MPiPS: pozytek.gov.pl.

Niektóre oddziały Caritasu oferują też bezpłatną pomoc w rozliczeniu PIT-u w zamian za przekazanie 1 procenta.

Viva! przygotowała i rozsyła dokładną instrukcję "Grosz do grosza, czyli przewodnik po pożytecznym 1 procencie". Wyjaśnia w nim krok po kroku, jak wypełnić PIT i przekazać 1 proc. - powiedział PAP Cezary Wyszyński z fundacji Viva!

Niektóre organizacje organizują specjalne kampanie zachęcające do przekazywania im 1 proc. FDN w tym roku prowadzi kampanię pod hasłem "Przywróć kolor dzieciństwu". Bannery kampanii można zobaczyć np. na jeżdżącym po Warszawie tramwaju. Fundacja Ewy Błaszczyk Akogo ustawiła na warszawskim Dworcu Centralnym specjalną instalację - sześcian, wewnątrz którego można zobaczyć uwięzioną dziewczynkę szukającą wyjścia - ma to pokazywać jak czuje się dziecko w śpiączce, próbujące nawiązać kontakt ze światem. Co jakiś czas nad dziewczynką pojawia się napis "Dodaj 1 proc. szansy dzieciom w śpiączce".

"PAH i gotowe!" - to hasło tegorocznej kampanii Polskiej Akcji Humanitarnej. "Kampanii towarzyszą hasła, które pokazują jak wielkie znaczenie może mieć 1 proc. podatku dla realizacji celów związanych z działalnością organizacji, np. +Na 99 proc. tu powstanie studnia. Wszystko zależy od Twojego 1 proc.+" - poinformowała PAP Adelajda Kołodziejska z PAH.

Kampania Przeciwko Homofobii już od kilku lat zachęca: "Zrób na złość homofobom. Przekaż 1 proc. podatku na KPH". Jak powiedział PAP Robert Biedroń z KPH, w tym roku organizacja ogłosiła konkurs na nowe hasło promujące przekazywanie jej 1 proc.

Jednym ze sposobów opp zachęcania do przekazywania im 1 proc. podatku jest informowanie, na co zostaną przeznaczone otrzymane w ten sposób środki. Większość z nich umieszcza informacje na ten temat na swoich stronach, niektóre przedstawiają też rozliczenia z lat ubiegłych.

Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce prosi podatników o wpisanie swoich danych kontaktowych, żeby mogło przesłać podziękowanie od dzieci z wiosek oraz informację, na co dokładnie przeznaczono zebraną kwotę.

Viva! na swojej stronie umieściła wirtualne pocztówki, które można rozesłać znajomym. Jest na nich informacja, na co przeznaczono środki otrzymane z 1 proc. w zeszłym roku, np. "Twój 1 proc. w zeszłym roku uratował 176 koni przed śmiercią w rzeźni".

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy w tym roku zamierza przeznaczyć dochód z 1 proc. na wsparcie dla dziecięcych hospicjów. W 2005 r. z darowizn z tytułu 1 proc. fundacja WOŚP zebrała ponad 329 tys. zł, w zeszłym roku już ponad 3,4 mln zł.

Dla niektórych organizacji wsparcie z tytułu 1 proc. podatku stanowi główne, jeśli nie jedyne źródło finansowania, dla innych jest tylko dodatkowym wsparciem. Największe organizacje, na ogół te działające w dużych miastach, są najbardziej widoczne i najłatwiej dotrzeć im do podatników. Jednak w całej Polsce podmiotów uprawnionych do korzystania z 1 proc. jest ponad 6 tys., większość z nich to małe, lokalne organizacje, znane tylko w swoim regionie.

W zeszłym roku najwięcej pieniędzy od podatników - nieco ponad 32 mln zł - w ramach 1 proc. podatku otrzymała Fundacja Dzieciom "Zdążyć z Pomocą". Prawie 17 mln zł otrzymała fundacja "Dzieło Pomocy Św. Ojca Pio", a Fundacja Anny Dymnej "Mimo Wszystko" - 11,1 mln zł.

REKLAMA

Autopromocja

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA