REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po raz szósty możemy przekazać 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego

REKLAMA

Reklamy, plakaty, ulotki, zakładki do książek, darmowe programy do rozliczeń podatkowych - jak co roku organizacje pożytku publicznego starają się zachęcić do przekazania 1 proc. podatku właśnie im.

W tym roku po raz szósty można skorzystać z tej możliwości. Wystarczy w odpowiedniej rubryce PIT-u wpisać nazwę organizacji, jej numer KRS i wyliczoną wcześniej kwotę 1 proc. podatku.

Jak wynika z przeprowadzonego w zeszłym roku badania CBOS, z możliwości przekazania 1 proc. organizacji pożytku publicznego (opp) skorzystała jedna trzecia podatników samodzielnie rozliczających się z fiskusem, czyli 24 proc. ogółu podatników. W 2005 r. swój 1 proc. przekazało jedynie 6 proc. podatników, w 2007 r. już dwa razy więcej (12 proc.).

1 proc. mogą przekazać również emeryci, muszą jednak wtedy samodzielnie wypełnić PIT-37. Podobna zasada dotyczy osób, które są rozliczane przez pracodawcę.

Już w styczniu kampanię zachęcającą do przekazania 1 proc. rozpoczęła Fundacja Warszawskie Hospicjum dla Dzieci. Bezpłatnie pozyskała zarówno powierzchnie na billboardach oraz w prasie i w sieci, jak i czas antenowy w stacjach radiowych i telewizyjnych. Kampania pod hasłem "W domu dzieci mniej się boją" potrwa do końca kwietnia.

Fundacja Przyjaciółka, która w tym roku nasiliła dotychczasową kampanię na rzecz przekazywania 1 procenta, zamieszcza reklamy w gazetach oraz w serwisach internetowych, rozsyła zakładki do książek z reklamą fundacji do osób z nią współpracujących. "Planujemy także reklamy w prasie codziennej oraz emisje spotów reklamowych na wielkoformatowych ekranach cyfrowych" - powiedziała PAP Joanna Luberadzka-Gruca z Fundacji Przyjaciółka.

Wiele organizacji korzysta ze wsparcia zaprzyjaźnionych firm oraz instytucji. Umieszczają bannery na temat 1 proc. na swoich stronach www, dodają ulotki do produktów i wydawnictw rozsyłanych do klientów, dystrybuują w swoich sklepach. Coraz powszechniejszym zwyczajem staje się umieszczanie informacji o możliwości przekazania 1 proc. w stopkach mailowych.

"W promocji 1 proc. pomagają nam partnerzy biznesowi - firmy, które znają nas z codziennej pracy i chętnie rekomendują wsparcie 1 procentem naszej fundacji wśród pracowników i klientów. Otwarte na współpracę są także media, choć coraz częściej oferując odpłatną reklamę społeczną. Niektóre tytuły chętnie włączają się w pozafinansowe formy promocji, np. dołączanie specjalnej ulotki do wydania" - powiedziała PAP Marta Skierkowska z Fundacja Dzieci Niczyje (FDN).

FDN w minimalnym stopniu korzysta z narzędzi komercyjnych - bannerów i ogłoszeń prasowych. "Na pewno pojawimy się w kilku dodatkach o 1 proc. i podatkach do dzienników oraz tygodników opiniotwórczych. W kampanii 1 proc. opieramy się przede wszystkim na partnerach, którzy nas dobrze znają, ufają i mogą polecać innym" - podkreśliła Skierkowska.

Ze wsparcia partnerów biznesowych korzysta także Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce. Hasło tegorocznej kampanii "Niewiele trzeba, by pomóc. Wystarczy Twój 1 proc." można zobaczyć m.in. na ulotkach dokładanych do gazet. Jak poinformowała PAP Magdalena Święcka ze Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce w Polsce, organizacja stara się także uzyskać bezpłatne powierzchnie w prasie, emisje w telewizji oraz nośniki reklamy zewnętrznej. "Kampania będzie obecna również w internecie. Bezpłatne powierzchnie przekazało jak co roku kilkanaście witryn" - powiedziała Święcka.

Ułatwieniem dla podatników są darmowe programy do rozliczania podatku, które na swoich stronach oferują m.in. Polska Akacja Humanitarna, Fundacja Viva! Akcja dla Zwierząt, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce, Caritas i Fundacja Przyjaciółka. Organizacje szczegółowo instruują podatników, w jaki sposób przekazać im 1 proc., np. na stronach Warszawskiego Hospicjum dla Dzieci są dla osób rozliczających dochody krajowe, zagraniczne i prowadzących działalność gospodarczą. Informacje na ten temat oraz wykaz opp wraz z ich numerami KRS można znaleźć na wielu specjalnie w tym celu założonych stronach, np. jeden-procent.eu czy jedenprocent.pl, a także na stronach MPiPS: pozytek.gov.pl.

Niektóre oddziały Caritasu oferują też bezpłatną pomoc w rozliczeniu PIT-u w zamian za przekazanie 1 procenta.

Viva! przygotowała i rozsyła dokładną instrukcję "Grosz do grosza, czyli przewodnik po pożytecznym 1 procencie". Wyjaśnia w nim krok po kroku, jak wypełnić PIT i przekazać 1 proc. - powiedział PAP Cezary Wyszyński z fundacji Viva!

Niektóre organizacje organizują specjalne kampanie zachęcające do przekazywania im 1 proc. FDN w tym roku prowadzi kampanię pod hasłem "Przywróć kolor dzieciństwu". Bannery kampanii można zobaczyć np. na jeżdżącym po Warszawie tramwaju. Fundacja Ewy Błaszczyk Akogo ustawiła na warszawskim Dworcu Centralnym specjalną instalację - sześcian, wewnątrz którego można zobaczyć uwięzioną dziewczynkę szukającą wyjścia - ma to pokazywać jak czuje się dziecko w śpiączce, próbujące nawiązać kontakt ze światem. Co jakiś czas nad dziewczynką pojawia się napis "Dodaj 1 proc. szansy dzieciom w śpiączce".

"PAH i gotowe!" - to hasło tegorocznej kampanii Polskiej Akcji Humanitarnej. "Kampanii towarzyszą hasła, które pokazują jak wielkie znaczenie może mieć 1 proc. podatku dla realizacji celów związanych z działalnością organizacji, np. +Na 99 proc. tu powstanie studnia. Wszystko zależy od Twojego 1 proc.+" - poinformowała PAP Adelajda Kołodziejska z PAH.

Kampania Przeciwko Homofobii już od kilku lat zachęca: "Zrób na złość homofobom. Przekaż 1 proc. podatku na KPH". Jak powiedział PAP Robert Biedroń z KPH, w tym roku organizacja ogłosiła konkurs na nowe hasło promujące przekazywanie jej 1 proc.

Jednym ze sposobów opp zachęcania do przekazywania im 1 proc. podatku jest informowanie, na co zostaną przeznaczone otrzymane w ten sposób środki. Większość z nich umieszcza informacje na ten temat na swoich stronach, niektóre przedstawiają też rozliczenia z lat ubiegłych.

Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce prosi podatników o wpisanie swoich danych kontaktowych, żeby mogło przesłać podziękowanie od dzieci z wiosek oraz informację, na co dokładnie przeznaczono zebraną kwotę.

Viva! na swojej stronie umieściła wirtualne pocztówki, które można rozesłać znajomym. Jest na nich informacja, na co przeznaczono środki otrzymane z 1 proc. w zeszłym roku, np. "Twój 1 proc. w zeszłym roku uratował 176 koni przed śmiercią w rzeźni".

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy w tym roku zamierza przeznaczyć dochód z 1 proc. na wsparcie dla dziecięcych hospicjów. W 2005 r. z darowizn z tytułu 1 proc. fundacja WOŚP zebrała ponad 329 tys. zł, w zeszłym roku już ponad 3,4 mln zł.

Dla niektórych organizacji wsparcie z tytułu 1 proc. podatku stanowi główne, jeśli nie jedyne źródło finansowania, dla innych jest tylko dodatkowym wsparciem. Największe organizacje, na ogół te działające w dużych miastach, są najbardziej widoczne i najłatwiej dotrzeć im do podatników. Jednak w całej Polsce podmiotów uprawnionych do korzystania z 1 proc. jest ponad 6 tys., większość z nich to małe, lokalne organizacje, znane tylko w swoim regionie.

W zeszłym roku najwięcej pieniędzy od podatników - nieco ponad 32 mln zł - w ramach 1 proc. podatku otrzymała Fundacja Dzieciom "Zdążyć z Pomocą". Prawie 17 mln zł otrzymała fundacja "Dzieło Pomocy Św. Ojca Pio", a Fundacja Anny Dymnej "Mimo Wszystko" - 11,1 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA