REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po raz szósty możemy przekazać 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego

REKLAMA

Reklamy, plakaty, ulotki, zakładki do książek, darmowe programy do rozliczeń podatkowych - jak co roku organizacje pożytku publicznego starają się zachęcić do przekazania 1 proc. podatku właśnie im.

W tym roku po raz szósty można skorzystać z tej możliwości. Wystarczy w odpowiedniej rubryce PIT-u wpisać nazwę organizacji, jej numer KRS i wyliczoną wcześniej kwotę 1 proc. podatku.

Jak wynika z przeprowadzonego w zeszłym roku badania CBOS, z możliwości przekazania 1 proc. organizacji pożytku publicznego (opp) skorzystała jedna trzecia podatników samodzielnie rozliczających się z fiskusem, czyli 24 proc. ogółu podatników. W 2005 r. swój 1 proc. przekazało jedynie 6 proc. podatników, w 2007 r. już dwa razy więcej (12 proc.).

1 proc. mogą przekazać również emeryci, muszą jednak wtedy samodzielnie wypełnić PIT-37. Podobna zasada dotyczy osób, które są rozliczane przez pracodawcę.

Już w styczniu kampanię zachęcającą do przekazania 1 proc. rozpoczęła Fundacja Warszawskie Hospicjum dla Dzieci. Bezpłatnie pozyskała zarówno powierzchnie na billboardach oraz w prasie i w sieci, jak i czas antenowy w stacjach radiowych i telewizyjnych. Kampania pod hasłem "W domu dzieci mniej się boją" potrwa do końca kwietnia.

Fundacja Przyjaciółka, która w tym roku nasiliła dotychczasową kampanię na rzecz przekazywania 1 procenta, zamieszcza reklamy w gazetach oraz w serwisach internetowych, rozsyła zakładki do książek z reklamą fundacji do osób z nią współpracujących. "Planujemy także reklamy w prasie codziennej oraz emisje spotów reklamowych na wielkoformatowych ekranach cyfrowych" - powiedziała PAP Joanna Luberadzka-Gruca z Fundacji Przyjaciółka.

Wiele organizacji korzysta ze wsparcia zaprzyjaźnionych firm oraz instytucji. Umieszczają bannery na temat 1 proc. na swoich stronach www, dodają ulotki do produktów i wydawnictw rozsyłanych do klientów, dystrybuują w swoich sklepach. Coraz powszechniejszym zwyczajem staje się umieszczanie informacji o możliwości przekazania 1 proc. w stopkach mailowych.

"W promocji 1 proc. pomagają nam partnerzy biznesowi - firmy, które znają nas z codziennej pracy i chętnie rekomendują wsparcie 1 procentem naszej fundacji wśród pracowników i klientów. Otwarte na współpracę są także media, choć coraz częściej oferując odpłatną reklamę społeczną. Niektóre tytuły chętnie włączają się w pozafinansowe formy promocji, np. dołączanie specjalnej ulotki do wydania" - powiedziała PAP Marta Skierkowska z Fundacja Dzieci Niczyje (FDN).

FDN w minimalnym stopniu korzysta z narzędzi komercyjnych - bannerów i ogłoszeń prasowych. "Na pewno pojawimy się w kilku dodatkach o 1 proc. i podatkach do dzienników oraz tygodników opiniotwórczych. W kampanii 1 proc. opieramy się przede wszystkim na partnerach, którzy nas dobrze znają, ufają i mogą polecać innym" - podkreśliła Skierkowska.

Ze wsparcia partnerów biznesowych korzysta także Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce. Hasło tegorocznej kampanii "Niewiele trzeba, by pomóc. Wystarczy Twój 1 proc." można zobaczyć m.in. na ulotkach dokładanych do gazet. Jak poinformowała PAP Magdalena Święcka ze Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce w Polsce, organizacja stara się także uzyskać bezpłatne powierzchnie w prasie, emisje w telewizji oraz nośniki reklamy zewnętrznej. "Kampania będzie obecna również w internecie. Bezpłatne powierzchnie przekazało jak co roku kilkanaście witryn" - powiedziała Święcka.

Ułatwieniem dla podatników są darmowe programy do rozliczania podatku, które na swoich stronach oferują m.in. Polska Akacja Humanitarna, Fundacja Viva! Akcja dla Zwierząt, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce, Caritas i Fundacja Przyjaciółka. Organizacje szczegółowo instruują podatników, w jaki sposób przekazać im 1 proc., np. na stronach Warszawskiego Hospicjum dla Dzieci są dla osób rozliczających dochody krajowe, zagraniczne i prowadzących działalność gospodarczą. Informacje na ten temat oraz wykaz opp wraz z ich numerami KRS można znaleźć na wielu specjalnie w tym celu założonych stronach, np. jeden-procent.eu czy jedenprocent.pl, a także na stronach MPiPS: pozytek.gov.pl.

Niektóre oddziały Caritasu oferują też bezpłatną pomoc w rozliczeniu PIT-u w zamian za przekazanie 1 procenta.

Viva! przygotowała i rozsyła dokładną instrukcję "Grosz do grosza, czyli przewodnik po pożytecznym 1 procencie". Wyjaśnia w nim krok po kroku, jak wypełnić PIT i przekazać 1 proc. - powiedział PAP Cezary Wyszyński z fundacji Viva!

Niektóre organizacje organizują specjalne kampanie zachęcające do przekazywania im 1 proc. FDN w tym roku prowadzi kampanię pod hasłem "Przywróć kolor dzieciństwu". Bannery kampanii można zobaczyć np. na jeżdżącym po Warszawie tramwaju. Fundacja Ewy Błaszczyk Akogo ustawiła na warszawskim Dworcu Centralnym specjalną instalację - sześcian, wewnątrz którego można zobaczyć uwięzioną dziewczynkę szukającą wyjścia - ma to pokazywać jak czuje się dziecko w śpiączce, próbujące nawiązać kontakt ze światem. Co jakiś czas nad dziewczynką pojawia się napis "Dodaj 1 proc. szansy dzieciom w śpiączce".

"PAH i gotowe!" - to hasło tegorocznej kampanii Polskiej Akcji Humanitarnej. "Kampanii towarzyszą hasła, które pokazują jak wielkie znaczenie może mieć 1 proc. podatku dla realizacji celów związanych z działalnością organizacji, np. +Na 99 proc. tu powstanie studnia. Wszystko zależy od Twojego 1 proc.+" - poinformowała PAP Adelajda Kołodziejska z PAH.

Kampania Przeciwko Homofobii już od kilku lat zachęca: "Zrób na złość homofobom. Przekaż 1 proc. podatku na KPH". Jak powiedział PAP Robert Biedroń z KPH, w tym roku organizacja ogłosiła konkurs na nowe hasło promujące przekazywanie jej 1 proc.

Jednym ze sposobów opp zachęcania do przekazywania im 1 proc. podatku jest informowanie, na co zostaną przeznaczone otrzymane w ten sposób środki. Większość z nich umieszcza informacje na ten temat na swoich stronach, niektóre przedstawiają też rozliczenia z lat ubiegłych.

Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce prosi podatników o wpisanie swoich danych kontaktowych, żeby mogło przesłać podziękowanie od dzieci z wiosek oraz informację, na co dokładnie przeznaczono zebraną kwotę.

Viva! na swojej stronie umieściła wirtualne pocztówki, które można rozesłać znajomym. Jest na nich informacja, na co przeznaczono środki otrzymane z 1 proc. w zeszłym roku, np. "Twój 1 proc. w zeszłym roku uratował 176 koni przed śmiercią w rzeźni".

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy w tym roku zamierza przeznaczyć dochód z 1 proc. na wsparcie dla dziecięcych hospicjów. W 2005 r. z darowizn z tytułu 1 proc. fundacja WOŚP zebrała ponad 329 tys. zł, w zeszłym roku już ponad 3,4 mln zł.

Dla niektórych organizacji wsparcie z tytułu 1 proc. podatku stanowi główne, jeśli nie jedyne źródło finansowania, dla innych jest tylko dodatkowym wsparciem. Największe organizacje, na ogół te działające w dużych miastach, są najbardziej widoczne i najłatwiej dotrzeć im do podatników. Jednak w całej Polsce podmiotów uprawnionych do korzystania z 1 proc. jest ponad 6 tys., większość z nich to małe, lokalne organizacje, znane tylko w swoim regionie.

W zeszłym roku najwięcej pieniędzy od podatników - nieco ponad 32 mln zł - w ramach 1 proc. podatku otrzymała Fundacja Dzieciom "Zdążyć z Pomocą". Prawie 17 mln zł otrzymała fundacja "Dzieło Pomocy Św. Ojca Pio", a Fundacja Anny Dymnej "Mimo Wszystko" - 11,1 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA