REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po raz szósty możemy przekazać 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Reklamy, plakaty, ulotki, zakładki do książek, darmowe programy do rozliczeń podatkowych - jak co roku organizacje pożytku publicznego starają się zachęcić do przekazania 1 proc. podatku właśnie im.

W tym roku po raz szósty można skorzystać z tej możliwości. Wystarczy w odpowiedniej rubryce PIT-u wpisać nazwę organizacji, jej numer KRS i wyliczoną wcześniej kwotę 1 proc. podatku.

Jak wynika z przeprowadzonego w zeszłym roku badania CBOS, z możliwości przekazania 1 proc. organizacji pożytku publicznego (opp) skorzystała jedna trzecia podatników samodzielnie rozliczających się z fiskusem, czyli 24 proc. ogółu podatników. W 2005 r. swój 1 proc. przekazało jedynie 6 proc. podatników, w 2007 r. już dwa razy więcej (12 proc.).

1 proc. mogą przekazać również emeryci, muszą jednak wtedy samodzielnie wypełnić PIT-37. Podobna zasada dotyczy osób, które są rozliczane przez pracodawcę.

Już w styczniu kampanię zachęcającą do przekazania 1 proc. rozpoczęła Fundacja Warszawskie Hospicjum dla Dzieci. Bezpłatnie pozyskała zarówno powierzchnie na billboardach oraz w prasie i w sieci, jak i czas antenowy w stacjach radiowych i telewizyjnych. Kampania pod hasłem "W domu dzieci mniej się boją" potrwa do końca kwietnia.

Fundacja Przyjaciółka, która w tym roku nasiliła dotychczasową kampanię na rzecz przekazywania 1 procenta, zamieszcza reklamy w gazetach oraz w serwisach internetowych, rozsyła zakładki do książek z reklamą fundacji do osób z nią współpracujących. "Planujemy także reklamy w prasie codziennej oraz emisje spotów reklamowych na wielkoformatowych ekranach cyfrowych" - powiedziała PAP Joanna Luberadzka-Gruca z Fundacji Przyjaciółka.

Wiele organizacji korzysta ze wsparcia zaprzyjaźnionych firm oraz instytucji. Umieszczają bannery na temat 1 proc. na swoich stronach www, dodają ulotki do produktów i wydawnictw rozsyłanych do klientów, dystrybuują w swoich sklepach. Coraz powszechniejszym zwyczajem staje się umieszczanie informacji o możliwości przekazania 1 proc. w stopkach mailowych.

"W promocji 1 proc. pomagają nam partnerzy biznesowi - firmy, które znają nas z codziennej pracy i chętnie rekomendują wsparcie 1 procentem naszej fundacji wśród pracowników i klientów. Otwarte na współpracę są także media, choć coraz częściej oferując odpłatną reklamę społeczną. Niektóre tytuły chętnie włączają się w pozafinansowe formy promocji, np. dołączanie specjalnej ulotki do wydania" - powiedziała PAP Marta Skierkowska z Fundacja Dzieci Niczyje (FDN).

FDN w minimalnym stopniu korzysta z narzędzi komercyjnych - bannerów i ogłoszeń prasowych. "Na pewno pojawimy się w kilku dodatkach o 1 proc. i podatkach do dzienników oraz tygodników opiniotwórczych. W kampanii 1 proc. opieramy się przede wszystkim na partnerach, którzy nas dobrze znają, ufają i mogą polecać innym" - podkreśliła Skierkowska.

Ze wsparcia partnerów biznesowych korzysta także Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce. Hasło tegorocznej kampanii "Niewiele trzeba, by pomóc. Wystarczy Twój 1 proc." można zobaczyć m.in. na ulotkach dokładanych do gazet. Jak poinformowała PAP Magdalena Święcka ze Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce w Polsce, organizacja stara się także uzyskać bezpłatne powierzchnie w prasie, emisje w telewizji oraz nośniki reklamy zewnętrznej. "Kampania będzie obecna również w internecie. Bezpłatne powierzchnie przekazało jak co roku kilkanaście witryn" - powiedziała Święcka.

Ułatwieniem dla podatników są darmowe programy do rozliczania podatku, które na swoich stronach oferują m.in. Polska Akacja Humanitarna, Fundacja Viva! Akcja dla Zwierząt, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce, Caritas i Fundacja Przyjaciółka. Organizacje szczegółowo instruują podatników, w jaki sposób przekazać im 1 proc., np. na stronach Warszawskiego Hospicjum dla Dzieci są dla osób rozliczających dochody krajowe, zagraniczne i prowadzących działalność gospodarczą. Informacje na ten temat oraz wykaz opp wraz z ich numerami KRS można znaleźć na wielu specjalnie w tym celu założonych stronach, np. jeden-procent.eu czy jedenprocent.pl, a także na stronach MPiPS: pozytek.gov.pl.

Niektóre oddziały Caritasu oferują też bezpłatną pomoc w rozliczeniu PIT-u w zamian za przekazanie 1 procenta.

Viva! przygotowała i rozsyła dokładną instrukcję "Grosz do grosza, czyli przewodnik po pożytecznym 1 procencie". Wyjaśnia w nim krok po kroku, jak wypełnić PIT i przekazać 1 proc. - powiedział PAP Cezary Wyszyński z fundacji Viva!

Niektóre organizacje organizują specjalne kampanie zachęcające do przekazywania im 1 proc. FDN w tym roku prowadzi kampanię pod hasłem "Przywróć kolor dzieciństwu". Bannery kampanii można zobaczyć np. na jeżdżącym po Warszawie tramwaju. Fundacja Ewy Błaszczyk Akogo ustawiła na warszawskim Dworcu Centralnym specjalną instalację - sześcian, wewnątrz którego można zobaczyć uwięzioną dziewczynkę szukającą wyjścia - ma to pokazywać jak czuje się dziecko w śpiączce, próbujące nawiązać kontakt ze światem. Co jakiś czas nad dziewczynką pojawia się napis "Dodaj 1 proc. szansy dzieciom w śpiączce".

"PAH i gotowe!" - to hasło tegorocznej kampanii Polskiej Akcji Humanitarnej. "Kampanii towarzyszą hasła, które pokazują jak wielkie znaczenie może mieć 1 proc. podatku dla realizacji celów związanych z działalnością organizacji, np. +Na 99 proc. tu powstanie studnia. Wszystko zależy od Twojego 1 proc.+" - poinformowała PAP Adelajda Kołodziejska z PAH.

Kampania Przeciwko Homofobii już od kilku lat zachęca: "Zrób na złość homofobom. Przekaż 1 proc. podatku na KPH". Jak powiedział PAP Robert Biedroń z KPH, w tym roku organizacja ogłosiła konkurs na nowe hasło promujące przekazywanie jej 1 proc.

Jednym ze sposobów opp zachęcania do przekazywania im 1 proc. podatku jest informowanie, na co zostaną przeznaczone otrzymane w ten sposób środki. Większość z nich umieszcza informacje na ten temat na swoich stronach, niektóre przedstawiają też rozliczenia z lat ubiegłych.

Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce prosi podatników o wpisanie swoich danych kontaktowych, żeby mogło przesłać podziękowanie od dzieci z wiosek oraz informację, na co dokładnie przeznaczono zebraną kwotę.

Viva! na swojej stronie umieściła wirtualne pocztówki, które można rozesłać znajomym. Jest na nich informacja, na co przeznaczono środki otrzymane z 1 proc. w zeszłym roku, np. "Twój 1 proc. w zeszłym roku uratował 176 koni przed śmiercią w rzeźni".

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy w tym roku zamierza przeznaczyć dochód z 1 proc. na wsparcie dla dziecięcych hospicjów. W 2005 r. z darowizn z tytułu 1 proc. fundacja WOŚP zebrała ponad 329 tys. zł, w zeszłym roku już ponad 3,4 mln zł.

Dla niektórych organizacji wsparcie z tytułu 1 proc. podatku stanowi główne, jeśli nie jedyne źródło finansowania, dla innych jest tylko dodatkowym wsparciem. Największe organizacje, na ogół te działające w dużych miastach, są najbardziej widoczne i najłatwiej dotrzeć im do podatników. Jednak w całej Polsce podmiotów uprawnionych do korzystania z 1 proc. jest ponad 6 tys., większość z nich to małe, lokalne organizacje, znane tylko w swoim regionie.

W zeszłym roku najwięcej pieniędzy od podatników - nieco ponad 32 mln zł - w ramach 1 proc. podatku otrzymała Fundacja Dzieciom "Zdążyć z Pomocą". Prawie 17 mln zł otrzymała fundacja "Dzieło Pomocy Św. Ojca Pio", a Fundacja Anny Dymnej "Mimo Wszystko" - 11,1 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA