REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus przy abolicji nie pozwala na zwiększanie ulg

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Organy podatkowe weryfikują właśnie wnioski abolicyjne. Kłopoty mają podatnicy, którzy rozliczyli w Polsce zagraniczne zarobki i korzystali z ulg podatkowych. Urzędnicy nie pozwalają zwiększać kwoty ulgi o zwrot podatku wynikający z abolicji.

Rozmowa z RAFAŁEM CHMIELEWSKIM, prawnikiem, specjalistą w zakresie międzynarodowego prawa podatkowego

REKLAMA

Autopromocja

Kliknij aby zobaczyć zdjęcie

• Mimo że 6 lutego zakończył się okres składania wniosków abolicyjnych, to teraz urzędy skarbowe pracują nad wydawaniem decyzji w tym zakresie. Czy pojawiają się tu jakieś kłopoty?

- Tak. Okazuje się, że ustawa abolicyjna budzi kontrowersje na tle nie tylko zwrotów zagranicznego podatku, ale również nabytych w poprzednich latach ulg podatkowych, głównie budowlanych.

• W sprawie zwrotów podatku z zagranicy i korzystania z abolicji rzecznik praw obywatelskich zwrócił się do ministra finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- To prawda. Rzecznik prosi ministra finansów o wyjaśnienie nierównego traktowania podatników w zakresie obowiązkowego wpłacania fiskusowi zwróconego z zagranicy podatku. Niestety, rzecznik ograniczył swoje żądanie tylko do osób, które otrzymały zwrot od 1 stycznia 2007 r. Tymczasem nierówne traktowanie tej samej kategorii podatników dotyczy również lat poprzednich, jeżeli - po pierwsze, zobowiązani oni byli do oddania fiskusowi zwróconego z zagranicy podatku, po drugie, złożyli wniosek abolicyjny.

• Przed 2007 rokiem podatnicy nie musieli wpłacać fiskusowi zwróconego z zagranicy podatku?

- Przed rokiem 2007 nie zawsze zobowiązywano podatników do wpłaty fiskusowi zwróconego z zagranicy podatku. Z braku wyraźnego przepisu niektóre organy podatkowe wyrażały taką konieczność, inne natomiast artykułowały brak takiego obowiązku. Widać to wyraźnie w treści interpretacji podatkowych wydanych przed 2007 rokiem, czyli przed wejściem w życie ust. 3a w art. 45 ustawy o PIT.

• A co w sytuacji, gdy podatnik wpłacił zwrócony przed 2007 rokiem podatek?

- Jeżeli podatnik wpłacił otrzymany przed 2007 rokiem podatek z zagranicy i wystąpił z wnioskiem abolicyjnym o - pośrednio - zrównanie swojej sytuacji podatkowej z osobami mającymi uprawnienie do wyłączenia z opodatkowania swoich zagranicznych dochodów, to również i on powinien mieć uprawnienie do odzyskania tego zwrotu tak jak osoby, które wpłaciły go na mocy nowego art. 45, ust. 3a ustawy o PIT, czyli po roku 2007.

• To wpłacać zwrócony podatek czy nie?

REKLAMA

- Póki ta wątpliwość nie zostanie przez ustawodawcę rozwiązana, wszyscy podatnicy znajdujący się w takiej sytuacji powinni wpłacać otrzymane z zagranicy zwroty podatków, gdyż taki jest obowiązujący stan prawny. Dopiero wyraźne zniesienie takiego obowiązku, i to z mocą wsteczną, co jest możliwe w tym przypadku, pozwoli na odzyskanie tych kwot w drodze wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

• Kolejny problem, jaki napotykają podatnicy w związku z abolicją podatkową, to odmowa zmiany kwoty ulgi budowlanej, która powinna ulec zwiększeniu w wyniku zwrotu nadpłaconego podatku. Czy możemy ten problem przedstawić na przykładzie?

- Owszem. Jeżeli podatnik pracował za granicą i rozliczał się w Polsce z podatku metodą odliczenia proporcjonalnego, to często i tak nie musiał płacić podatku, jeżeli posiadał ulgę budowlaną, która mu konsumowała ten podatek. Prowadziło to oczywiście do zmniejszenia ulgi. Teraz jednak, skoro ten sam podatnik odzyskał w wyniku abolicji podatkowej nadpłacony podatek, to automatycznie powinna mu się też zwiększyć kwota ulgi.

• Co na to urzędnicy?

- Niestety, są innego zdania.

• Jakie znaczenie ma tu ustawa abolicyjna?

REKLAMA

- Ustawa abolicyjna miała za zadanie zrównanie sytuacji podatkowej obydwu grup osób pracujących za granicą. Zatem jeżeli osoba pracująca np. w Irlandii miałaby taką samą ulgę, to wówczas nie musiałaby się rozliczać w Polsce z dochodu uzyskanego w tym kraju, a w konsekwencji nie miałoby to żadnego wpływu na jej ulgę budowlaną. I taka też powinna być sytuacja osoby pracującej np. w Holandii, która rozliczała się z tego dochodu i zmniejszyła przez to swoją ulgę. Zrównanie pozycji podatkowej tych dwóch osób powinno skutkować tą samą kwotą ulgi, a więc de facto zwiększeniem kwoty ulgi budowlanej dla osoby z Holandii.

To samo dotyczy sytuacji, w której podatnik ukrył dochody i złożył wniosek abolicyjny, a w PIT-36 wykazał zaległy podatek. Pomimo umorzenia jego zaległości organy podatkowe obecnie niesłusznie zmniejszają jego ulgę budowlaną o wartość zaległego podatku.

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA