REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy na czas określony będą trwać maksymalnie trzy lata

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do 2012 roku pracownicy mają otrzymywać dopłaty do wynagrodzeń za zmniejszony etat oraz minimalną płacę za tzw. urlop postojowy. Pomoc otrzymają tylko te firmy, które ucierpiały z powodu kryzysu.

Rząd zgadza się na ograniczenie możliwości zawierania umów na czas określony, wydłużenie okresów rozliczeniowych czasu pracy do 12 miesięcy oraz wprowadzenie dopłat do pensji osób, które w dobie kryzysu zgodzą się na zmniejszenie etatu. Tak wynika ze stanowiska rządu do pakietu działań antykryzysowych przygotowanego przez partnerów społecznych, do którego dotarła GP.

REKLAMA

REKLAMA

Związki zawodowe i organizacje pracodawców mają odpowiedzieć na nie na posiedzeniu Prezydium Komisji Trójstronnej, które ma się odbyć jeszcze w tym tygodniu. Minister w Kancelarii Premiera Michał Boni zapowiadał, że do końca kwietnia mają wpłynąć do Sejmu projekty nowelizacji ustaw, które wprowadzą w życie propozycje działań antykryzysowych.

Dla pracowników i pracodawców najważniejszą decyzją może być zgoda rządu na wprowadzenie subsydiów płacowych dla firm, które ucierpiały z powodu kryzysu. Pracownik, który zgodzi się na obniżenie wymiaru czasu pracy (maksymalnie o połowę), miałby otrzymywać odpowiednią część wynagrodzenia oraz rekompensatę w wysokości 70 proc. zasiłku dla bezrobotnych (386,26 zł). Pracodawca ma pokryć maksymalnie 10-20 proc. rekompensaty. Resztę sfinansuje Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub, co znacznie mniej prawdopodobne, Fundusz Pracy. Część wynagrodzenia i rekompensata łącznie nie może być niższe od minimalnego wynagrodzenia za pracę (1276 zł).

Z kolei osoba pobierająca tzw. postojowe w okresie urlopu spowodowanego przestojem w pracy otrzymywałaby płacę minimalną, finansowaną w połowie ze środków pracodawcy i pieniędzy publicznych.

REKLAMA

Pomoc mają otrzymać tylko firmy, których sytuacja finansowa od połowy 2008 roku znacznie się pogorszyła w związku ze spowolnieniem gospodarczym (np. zmniejszenie obrotów o 30 proc.) i które odstąpiły od zwolnień grupowych. Będą musiały one przygotować program naprawczy, oceniany przez banki, wojewodę lub Agencję Rozwoju Przemysłu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rząd zgadza się na ograniczenie możliwości zawierania umów na czas określony, pod warunkiem że kompromis w tej sprawie zawrą partnerzy społeczni. Związki zawodowe proponują, aby umowy takie trwały maksymalnie 18 miesięcy. Pracodawcy godzą się na ograniczenie ich trwania, ale do 36 miesięcy i m.in. pod warunkiem wprowadzenia kont czasu pracy, które umożliwią im dostosowanie czasu pracy do produkcji. Cel ten ma też im ułatwić wydłużenie okresów rozliczeniowych czasu pracy do 12 miesięcy oraz wprowadzenie ruchomego czasu pracy. Również na tę propozycję zgodziła się Rada Ministrów.

Partnerzy społeczni będą musieli także przedstawić swoje stanowisko dotyczące zniesienia tzw. ustawy kominowej. Zarobki menedżerów miałyby być uzależnione od średnich płac w firmach. Organizacje pracodawców już podkreślają, że takie rozwiązanie może powodować sztuczne podwyższanie płacy pracowników przez kadrę zarządzającą, po to aby wzrosło także ich wynagrodzenie.

Strona rządowa rozważa też poparcie propozycji uruchomienia funduszu szkoleniowego. Pracownicy, którzy w okresie zmniejszonego wymiaru czasu pracy uczestniczyliby w szkoleniach zawodowych, otrzymywaliby stypendium opłacane przez pracodawców i Fundusz Pracy. Możliwe, że FP będzie finansował aż 80 proc. kosztów przeprowadzenia takich szkoleń.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA