REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowoczesne systemy nie gwarantują automatycznego rozliczenia z fiskusem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nowoczesne systemy finansowo-księgowe nie gwarantują firmom automatycznego rozliczania się z fiskusem - ostrzegają eksperci z PricewaterhouseCoopers. Radzą, aby dokonać ich przeglądu i dostosować do kontaktów z urzędami skarbowymi.

Przesłanie nieprawidłowych danych z systemu naraża firmy na dodatkowe ryzyko podatkowe. Tymczasem organy podatkowe mają nowe możliwości sprawdzenia firmy - za pomocą tzw. kontroli elektronicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Większość działających w Polsce firm, które dysponują zaawansowanymi systemami finansowo-księgowymi nie jest w stanie przy ich pomocy automatycznie rozliczać się z fiskusem - wynika z ankiety PricewaterhouseCoopers.

Dla przedsiębiorców oznacza to konieczność samodzielnego kalkulowania wysokości podatku do zapłacenia (VAT i CIT), co wymaga poświęcenia dodatkowego czasu oraz zwiększa ryzyko podatkowe w przypadku kontroli - wskazuje PwC.

Ponad trzy czwarte (82 proc.) firm ankietowanych przez PwC przyznaje, że ich systemy klasy ERP (nowoczesne systemy informatyczne, ułatwiające zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa) nie pozwalają na automatyczne generowanie kwoty miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych, deklaracji CIT-8 i VAT-7 ani chociażby danych, które mogłyby być wprost przepisane do stosownych formularzy podatkowych.

REKLAMA

"W konsekwencji pracownicy działów odpowiedzialnych w firmach za rozliczenia z fiskusem, muszą każdego miesiąca ręcznie wyliczać wysokość zobowiązania podatkowego, co w istotny sposób angażuje ich czasowo i zwiększa ryzyko błędu w kalkulacji lub przy przepisywaniu danych do deklaracji" - wskazuje PwC w informacji przesłanej PAP w środę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z danych firmy wynika, że ponad połowa ankietowanych firm (54 proc.) przyznaje, iż kalkulacja miesięcznej zaliczki na podatek CIT zajmuje im od 1 do 3 dni. Prawie jedna czwarta przedsiębiorców (23 proc.) potrzebuje na to więcej niż 3 dni miesięcznie. Tylko nieznacznie mniejszym obciążeniem jest dla przedsiębiorstw konieczność kalkulacji danych do rozliczeń VAT.

Według menedżera w zespole odpowiedzialnym w PwC za weryfikację i automatyzację rozliczeń podatkowych w systemach klasy ERP, Marcina Sidelnika, nieprawidłowe dane z systemu narażają firmy na dodatkowe ryzyko podatkowe. Wynika ono z rosnących możliwości kontrolnych organów podatkowych.

"W przypadku kontroli podatkowej prowadzonej coraz częściej w sposób elektroniczny, władze skarbowe są w posiadaniu narzędzi pozwalających na przeanalizowanie prawidłowości traktowania podatkowego wszystkich transakcji w systemie firmy istotnych dla celów podatkowych" - uważa Sidelnik.

Zdaniem ekspertów PwC, 88 proc. firm nie zetknęło się jeszcze z elektroniczną kontrolą podatkową w swojej firmie, dlatego nie doceniają skali ryzyka podatkowego.

Ankieta została przeprowadzona przez PwC na próbie 40 przedsiębiorców posiadających w swoich firmach systemy finansowo- księgowe lub systemy klasy ERP.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA