REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy chcą mniejszych zabezpieczeń przy zaliczkach na realizację projektów unijnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Ministerstwo Gospodarki będą rozmawiać o możliwości zwiększenia progu, przy którym jako zabezpieczenie zaliczki na realizację projektów unijnych przez przedsiębiorców wystarczy weksel in blanco - poinformowała PAP prezes PARP Bożena Lublińska-Kasprzak.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

W poniedziałek odbyło się spotkanie przedsiębiorców, prezes PARP oraz wicepremiera, ministra gospodarki Waldemara Pawlaka nt. możliwych ułatwień dla firm w sięganiu po unijne środki.

"Przedsiębiorców zniechęcają do zaliczek zabezpieczenia" - powiedziała po spotkaniu Lublińska-Kasprzak.

REKLAMA

Obecnie weksel in blanco wystarcza do zabezpieczenia do 4 mln zł wartości dofinansowania projektu. Przedsiębiorcy uważają, że kwota ta powinna być wyższa, ponieważ weksel jest dla nich najłatwiejszą formą zabezpieczenia. Powyżej tej kwoty konieczne są dodatkowe, np. gwarancja bankowa lub hipoteka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do 2013 roku do przedsiębiorców ma trafić 4,6 mld euro w ramach unijnego programu Innowacyjna Gospodarka. Za działania tego programu skierowane do firm odpowiada Ministerstwo Gospodarki, a większość z nich realizuje PARP.

Z tempa wydatkowania w tym programie nie jest zadowolony resort rozwoju regionalnego. Chociaż wartość podpisanych do tej pory umów przez PARP w ramach programu wynosi 2 mld 859 mln zł, to płatności wyniosły tylko 77 mln zł.

Pomysłem resortu rozwoju na przyspieszenie wydatkowania funduszy unijnych było umożliwienie m.in. wszystkim przedsiębiorcom ubiegania się o zaliczki na realizację projektów. Jednak w opinii minister Elżbiety Bieńkowskiej, zaliczki nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Przyznaje to też prezes PARP. Do tej pory Agencja wypłaciła przedsiębiorcom ok. 3 mln zaliczek.

Ponadto, zdaniem prezes, z przychylnością przedsiębiorców spotkały się inne pomysły Agencji. "Ułatwieniem byłoby umożliwienie firmom składania przy wnioskach o płatność zastawień faktur, a nie ostemplowanych kopii faktur, jak do tej pory" - powiedziała.

PARP planuje też, by zamiast podpisywania aneksów do umów z przedsiębiorcami - w pewnych przypadkach - wystarczyłaby zgoda Agencji na zmiany. "Przedsiębiorcy podkreślają, że podpisywanie aneksów przy każdej zmianie jest dla nich utrudnieniem. Przy zmianach niewpływających na realizację projektu i jego budżet, takich jak np. przesunięcie w czasie pewnych zakupów, wystarczyłaby zgoda PARP" - wyjaśniła Lublińska-Kasprzak.

Jak poinformowała, zgoda zamiast aneksów ma szansę wejść w życie do końca wakacji; natomiast na zmiany dotyczące zaliczek i zestawień faktur muszą się zgodzić m.in. resorty finansów i rozwoju regionalnego.

Przedsiębiorcy, którzy podpisywali umowy na unijne dofinansowanie w zeszłym roku, narzekają na znaczne osłabienie złotówki od tamtego czasu i wzrost kosztów realizacji unijnych projektów. Prezes zapewniła, że PARP ma przewidziane w tegorocznym budżecie 5 proc. z puli swoich środków na zwiększanie kwoty dofinansowania takich projektów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA