REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy chcą mniejszych zabezpieczeń przy zaliczkach na realizację projektów unijnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Ministerstwo Gospodarki będą rozmawiać o możliwości zwiększenia progu, przy którym jako zabezpieczenie zaliczki na realizację projektów unijnych przez przedsiębiorców wystarczy weksel in blanco - poinformowała PAP prezes PARP Bożena Lublińska-Kasprzak.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

W poniedziałek odbyło się spotkanie przedsiębiorców, prezes PARP oraz wicepremiera, ministra gospodarki Waldemara Pawlaka nt. możliwych ułatwień dla firm w sięganiu po unijne środki.

"Przedsiębiorców zniechęcają do zaliczek zabezpieczenia" - powiedziała po spotkaniu Lublińska-Kasprzak.

REKLAMA

Obecnie weksel in blanco wystarcza do zabezpieczenia do 4 mln zł wartości dofinansowania projektu. Przedsiębiorcy uważają, że kwota ta powinna być wyższa, ponieważ weksel jest dla nich najłatwiejszą formą zabezpieczenia. Powyżej tej kwoty konieczne są dodatkowe, np. gwarancja bankowa lub hipoteka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do 2013 roku do przedsiębiorców ma trafić 4,6 mld euro w ramach unijnego programu Innowacyjna Gospodarka. Za działania tego programu skierowane do firm odpowiada Ministerstwo Gospodarki, a większość z nich realizuje PARP.

Z tempa wydatkowania w tym programie nie jest zadowolony resort rozwoju regionalnego. Chociaż wartość podpisanych do tej pory umów przez PARP w ramach programu wynosi 2 mld 859 mln zł, to płatności wyniosły tylko 77 mln zł.

REKLAMA

Pomysłem resortu rozwoju na przyspieszenie wydatkowania funduszy unijnych było umożliwienie m.in. wszystkim przedsiębiorcom ubiegania się o zaliczki na realizację projektów. Jednak w opinii minister Elżbiety Bieńkowskiej, zaliczki nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Przyznaje to też prezes PARP. Do tej pory Agencja wypłaciła przedsiębiorcom ok. 3 mln zaliczek.

Ponadto, zdaniem prezes, z przychylnością przedsiębiorców spotkały się inne pomysły Agencji. "Ułatwieniem byłoby umożliwienie firmom składania przy wnioskach o płatność zastawień faktur, a nie ostemplowanych kopii faktur, jak do tej pory" - powiedziała.

PARP planuje też, by zamiast podpisywania aneksów do umów z przedsiębiorcami - w pewnych przypadkach - wystarczyłaby zgoda Agencji na zmiany. "Przedsiębiorcy podkreślają, że podpisywanie aneksów przy każdej zmianie jest dla nich utrudnieniem. Przy zmianach niewpływających na realizację projektu i jego budżet, takich jak np. przesunięcie w czasie pewnych zakupów, wystarczyłaby zgoda PARP" - wyjaśniła Lublińska-Kasprzak.

Jak poinformowała, zgoda zamiast aneksów ma szansę wejść w życie do końca wakacji; natomiast na zmiany dotyczące zaliczek i zestawień faktur muszą się zgodzić m.in. resorty finansów i rozwoju regionalnego.

Przedsiębiorcy, którzy podpisywali umowy na unijne dofinansowanie w zeszłym roku, narzekają na znaczne osłabienie złotówki od tamtego czasu i wzrost kosztów realizacji unijnych projektów. Prezes zapewniła, że PARP ma przewidziane w tegorocznym budżecie 5 proc. z puli swoich środków na zwiększanie kwoty dofinansowania takich projektów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA