REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organizacje pozarządowe zaniepokojone brakiem pieniędzy z 1 proc. podatku

REKLAMA

Organizacje Pożytku Publicznego apelują do ministra finansów o jak najszybsze przekazanie pieniędzy z 1 proc. podatku zadeklarowanych przez podatników. Według przedstawicieli kilku łódzkich fundacji, dotąd nie otrzymały one środków z tego tytułu, dzięki którym mogą prowadzić swoją działalność. Ministerstwo finansów zapewnia, że środki są przekazywane od początku lipca.

"Pieniądze z 1 proc. do nas nie wpływają. Podobno są jakieś nowe przepisy, ministerstwo się chwali, że kwota w tym roku jest rekordowa, natomiast pieniądze do nas nie przychodzą. Mamy tylko ułamek sumy, którą mieliśmy rok temu, co nam bardzo utrudnia pracę" - powiedział w środę na konferencji prasowej Tomasz Michałowicz z łódzkiej Fundacji "Jaś i Małgosia".

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem prezes Fundacji "Krwinka" Elżbiety Budny, jej organizacja, która prowadzi m.in. program "Dawca Szpiku", nie może zaplanować dalszych działań, bo wciąż nie wie jakie otrzyma środki z 1 proc. Podała, że w ub. roku była to kwota 1,4 mln zł i o tej porze fundacja miała na koncie większość tych środków.

"Słyszałam, że Urzędy Skarbowe tłumaczą się możliwością korekt, które do końca czerwca w ramach przekazania 1 proc. podatku mogli dokonać podatnicy. Korekty nie powinny stanowić jednak blokady w przekazywaniu pieniędzy" - uważa szefowa "Krwinki".

Marek Kuszewski, prezes Fundacji "Happy Kids" prowadzącej rodzinne domy dziecka, liczy, że w tym roku jego organizacja otrzyma więcej środków z tego tytułu niż w ub. roku. Wtedy to na konto Fundacji wpłynęło ponad 63 tys. zł.

REKLAMA

"Niestety dotąd na konto naszej fundacji wpłynęło z 1 proc. podatku zaledwie 56 zł. Nie wierzę, że jest to kwota, która wynika z wpływów z 1 proc. zadeklarowanych na rzecz naszej organizacji. Niestety nie jesteśmy w tym momencie w stanie planować jakichkolwiek działań, bo te budżety, które zakładaliśmy na początku roku w tym momencie stały się bardzo nieaktualne" - wyjaśnił prezes "Happy Kids".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawiciele organizacji są przekonani, że środki nie wpływają, bo mają służyć łataniu dziury budżetowej. "Chcieliśmy zaapelować do ministra finansów, żeby nie oszczędzał na dzieciach. Panie ministrze, proszę wpłynąć na Urzędy Skarbowe, żeby jak najszybciej przekazały nam wpływy z 1 proc." - powiedział Michałowicz.

Fundacja "Jaś i Małgosia" z powodu braku środków nie może rozpocząć remontu szkoły, w której uczą się niepełnosprawne dzieci, a "Happy Kids" ma trudności z zapewnieniem dzieciom z domów dziecka wakacyjnego wypoczynku.

Ministerstwo Finansów tłumaczy tę sytuację obowiązującymi przepisami. Według rzeczniczki resortu Magdaleny Kobos, urzędy skarbowe mają przekazać 1 proc. podatku w trzecim i czwartym miesiącu po upływie terminu na złożenie zeznań podatkowych. Pierwsze zeznania PIT-28 były składane do końca stycznia wobec czego urzędy skarbowe przekazały OPP 1 proc. z tych zeznań w kwietniu i w maju. Natomiast dla zeznań, które wpływały do 30 kwietnia ten termin wypada w lipcu i w sierpniu. "Od 1 lipca zaczęliśmy przekazywać regularnie, systematycznie pieniądze" - powiedziała Magdalena Kobos.

Dodała, że dwumiesięczny okres oczekiwania wynika z wprowadzonej od początku tego roku zmiany polegającej na możliwości przekazania 1 proc. nawet od zeznań, które zostały skorygowane. "Czyli ktoś wychwycił błąd, albo zorientował się, że nie przekazał 1 proc., ruszyło go sumienie i zdecydował się to naprawić. Miał na to czas jeszcze do końca czerwca" - wyjaśniła rzeczniczka resortu finansów.

Kobos jest zaskoczona głosami płynącymi z organizacji pożytku publicznego. Jej zdaniem zwiększony został katalog osób uprawnionych do przekazania 1 proc. i OPP nie mogły jednocześnie otrzymać pieniędzy wcześniej. "Urzędy nie mogły przekazać wcześniej pieniędzy, bo czekały właśnie na tę korektę"- zaznaczyła.

Według wstępnych szacunków ministerstwa finansów liczba osób przekazujących 1 proc. podatku zwiększyła się w stosunku do ub. roku o ponad 2 mln osób. W tym roku zrobiło to ponad 7,3 mln podatników. W związku z tym kwota wnioskowana do przekazania na rzecz OPP wynosi ponad 397 mln zł, czyli o 127 mln zł więcej niż w ub. roku.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA