REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od firm za 2008 r. wyniósł ponad 31,1 mld zł

REKLAMA

W 2008 r. polskie firmy zapłaciły ponad 31,1 mld zł podatku. Około 20 proc. tej sumy pochodzi od banków i instytucji finansowych, które stanowią 1,24 proc. podatników CIT. Przeciętny podatek od przedsiębiorstwa wyniósł 253 tys. zł - poinformowało Ministerstwo Finansów.

Resort opublikował na swojej stronie internetowej statystykę dotyczącą rozliczenia CIT za 2008 r. Wynika z niej, że po uwzględnieniu wszelkiego rodzaju odliczeń i kosztów uzyskania przychodu, łączne dochody firm do opodatkowania (netto) wyniosły ponad 165,1 mld zł, a podatek należny (po odliczeniach) - 31 mld 197 mln 708 tys. zł. Z obliczeń ministerstwa finansów wynika, że efektywna stawka podatku wyniosła 17,91 proc., a zyskowność polskich firm - 4,63 proc.

REKLAMA

REKLAMA

CIT za 2008 r. rozliczyło 312 tys. 356 firm. Z tego 3 tys. 877 podatników to banki i pozostałe instytucje finansowe (1,24 proc.). Dochody do opodatkowania wykazało 226 tys. 289 firm, w tym 2 tys. 199 przedsiębiorstw sektora finansowego. Przeciętny dochód firmy spoza tej branży wyniósł 790 tys. zł, a banków i innych instytucji finansowych - 16 mln 271 tys. zł.

Łączne przychody firm rozliczających się CIT wyniosły 4 bln 966 mld 701 mln 88 tys. zł, a przeciętne przychody firmy wyniosły 15 mln 922 tys. zł. Niemal połowę wszystkich przychodów osiągniętych w 2008 r. wypracowały banki i instytucje finansowe - 2 bln 472 mld 287 mln 194 mln zł. W tej grupie średnie przychody wyniosły 716 mln 397 tys. zł.

Ze statystyki wynika, że 80 tys. 852 przedsiębiorstwa wykazały stratę. Wśród instytucji finansowych firm takich było 1394. Z danych Ministerstwa Finansów wynika ponadto, że 450 podatników wykazało dochody wolne od podatku, a ich łączna kwota wyniosła 5,8 mld zł. Chodzi głównie o firmy działające w specjalnych strefach ekonomicznych. 6 tys. 943 firmy skorzystały z możliwości przekazania wszelkiego rodzaju darowizn (np. na organizacje charytatywne i cele kultu religijnego), co kosztowało budżet ponad 55 mln zł.

REKLAMA

Dane porównawcze resortu finansów pokazują, że obecnie przedsiębiorcy płacą niemal dwa razy niższy podatek niż w 1998 r. Stawką CIT w wysokości 19 proc. firmy rozliczyły się w już po raz piąty. W 2003 r. obowiązywała stawka 27 proc., w latach 2001-2002 - 28 proc., w 2000 r. - 30 proc., 1999 r. - 34 proc., a w 1998 r. - 36 proc. W latach wcześniejszych stawki CIT wynosiły 38 proc. (w 1997 r.) i 40 proc. - w latach poprzednich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wraz ze spadkiem nominalnej stawki opodatkowania zmienia się stawka efektywna podatku CIT. W rozliczeniu za rok 2008 r. wyniosła 17,9 proc., w poprzednim roku - 17,7 proc., w latach 2005-2006 wynosiła 16,7 proc., a w latach 1992-2003 wahała się między poziomem 35,9 proc. a 23,7 proc.

Z roku na rok rośnie liczba podatników rozliczających się CIT. W 2007 r. było ich ok. 288 tys., w 2006 - ok. 276 tys., w 2005 r. - ok. 264 tys., 2004 r. - ok. 249 tys., a w 2003 r. - ok. 236 tys.

Co roku rośnie też kwota podatku od firm, która zasila budżet. Za 2007 r. dochody państwa z tytułu podatku od firm wyniosły 31 mld 52 mln zł (o 0,4 proc. więcej niż w rozliczeniu za 2008 r.) W 2006 r. podatek należny od przedsiębiorstw sięgnął 22 mld 194 mln zł. W 2005 r. CIT wyniósł 20 mld 578 mln zł, rok wcześniej - 16 mld 915 mln zł, a w 2003 r. - 16 mld 651 mln zł.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA