REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od firm za 2008 r. wyniósł ponad 31,1 mld zł

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2008 r. polskie firmy zapłaciły ponad 31,1 mld zł podatku. Około 20 proc. tej sumy pochodzi od banków i instytucji finansowych, które stanowią 1,24 proc. podatników CIT. Przeciętny podatek od przedsiębiorstwa wyniósł 253 tys. zł - poinformowało Ministerstwo Finansów.

Resort opublikował na swojej stronie internetowej statystykę dotyczącą rozliczenia CIT za 2008 r. Wynika z niej, że po uwzględnieniu wszelkiego rodzaju odliczeń i kosztów uzyskania przychodu, łączne dochody firm do opodatkowania (netto) wyniosły ponad 165,1 mld zł, a podatek należny (po odliczeniach) - 31 mld 197 mln 708 tys. zł. Z obliczeń ministerstwa finansów wynika, że efektywna stawka podatku wyniosła 17,91 proc., a zyskowność polskich firm - 4,63 proc.

REKLAMA

REKLAMA

CIT za 2008 r. rozliczyło 312 tys. 356 firm. Z tego 3 tys. 877 podatników to banki i pozostałe instytucje finansowe (1,24 proc.). Dochody do opodatkowania wykazało 226 tys. 289 firm, w tym 2 tys. 199 przedsiębiorstw sektora finansowego. Przeciętny dochód firmy spoza tej branży wyniósł 790 tys. zł, a banków i innych instytucji finansowych - 16 mln 271 tys. zł.

Łączne przychody firm rozliczających się CIT wyniosły 4 bln 966 mld 701 mln 88 tys. zł, a przeciętne przychody firmy wyniosły 15 mln 922 tys. zł. Niemal połowę wszystkich przychodów osiągniętych w 2008 r. wypracowały banki i instytucje finansowe - 2 bln 472 mld 287 mln 194 mln zł. W tej grupie średnie przychody wyniosły 716 mln 397 tys. zł.

Ze statystyki wynika, że 80 tys. 852 przedsiębiorstwa wykazały stratę. Wśród instytucji finansowych firm takich było 1394. Z danych Ministerstwa Finansów wynika ponadto, że 450 podatników wykazało dochody wolne od podatku, a ich łączna kwota wyniosła 5,8 mld zł. Chodzi głównie o firmy działające w specjalnych strefach ekonomicznych. 6 tys. 943 firmy skorzystały z możliwości przekazania wszelkiego rodzaju darowizn (np. na organizacje charytatywne i cele kultu religijnego), co kosztowało budżet ponad 55 mln zł.

REKLAMA

Dane porównawcze resortu finansów pokazują, że obecnie przedsiębiorcy płacą niemal dwa razy niższy podatek niż w 1998 r. Stawką CIT w wysokości 19 proc. firmy rozliczyły się w już po raz piąty. W 2003 r. obowiązywała stawka 27 proc., w latach 2001-2002 - 28 proc., w 2000 r. - 30 proc., 1999 r. - 34 proc., a w 1998 r. - 36 proc. W latach wcześniejszych stawki CIT wynosiły 38 proc. (w 1997 r.) i 40 proc. - w latach poprzednich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wraz ze spadkiem nominalnej stawki opodatkowania zmienia się stawka efektywna podatku CIT. W rozliczeniu za rok 2008 r. wyniosła 17,9 proc., w poprzednim roku - 17,7 proc., w latach 2005-2006 wynosiła 16,7 proc., a w latach 1992-2003 wahała się między poziomem 35,9 proc. a 23,7 proc.

Z roku na rok rośnie liczba podatników rozliczających się CIT. W 2007 r. było ich ok. 288 tys., w 2006 - ok. 276 tys., w 2005 r. - ok. 264 tys., 2004 r. - ok. 249 tys., a w 2003 r. - ok. 236 tys.

Co roku rośnie też kwota podatku od firm, która zasila budżet. Za 2007 r. dochody państwa z tytułu podatku od firm wyniosły 31 mld 52 mln zł (o 0,4 proc. więcej niż w rozliczeniu za 2008 r.) W 2006 r. podatek należny od przedsiębiorstw sięgnął 22 mld 194 mln zł. W 2005 r. CIT wyniósł 20 mld 578 mln zł, rok wcześniej - 16 mld 915 mln zł, a w 2003 r. - 16 mld 651 mln zł.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA