REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od firm za 2008 r. wyniósł ponad 31,1 mld zł

REKLAMA

W 2008 r. polskie firmy zapłaciły ponad 31,1 mld zł podatku. Około 20 proc. tej sumy pochodzi od banków i instytucji finansowych, które stanowią 1,24 proc. podatników CIT. Przeciętny podatek od przedsiębiorstwa wyniósł 253 tys. zł - poinformowało Ministerstwo Finansów.

Resort opublikował na swojej stronie internetowej statystykę dotyczącą rozliczenia CIT za 2008 r. Wynika z niej, że po uwzględnieniu wszelkiego rodzaju odliczeń i kosztów uzyskania przychodu, łączne dochody firm do opodatkowania (netto) wyniosły ponad 165,1 mld zł, a podatek należny (po odliczeniach) - 31 mld 197 mln 708 tys. zł. Z obliczeń ministerstwa finansów wynika, że efektywna stawka podatku wyniosła 17,91 proc., a zyskowność polskich firm - 4,63 proc.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

CIT za 2008 r. rozliczyło 312 tys. 356 firm. Z tego 3 tys. 877 podatników to banki i pozostałe instytucje finansowe (1,24 proc.). Dochody do opodatkowania wykazało 226 tys. 289 firm, w tym 2 tys. 199 przedsiębiorstw sektora finansowego. Przeciętny dochód firmy spoza tej branży wyniósł 790 tys. zł, a banków i innych instytucji finansowych - 16 mln 271 tys. zł.

Łączne przychody firm rozliczających się CIT wyniosły 4 bln 966 mld 701 mln 88 tys. zł, a przeciętne przychody firmy wyniosły 15 mln 922 tys. zł. Niemal połowę wszystkich przychodów osiągniętych w 2008 r. wypracowały banki i instytucje finansowe - 2 bln 472 mld 287 mln 194 mln zł. W tej grupie średnie przychody wyniosły 716 mln 397 tys. zł.

Ze statystyki wynika, że 80 tys. 852 przedsiębiorstwa wykazały stratę. Wśród instytucji finansowych firm takich było 1394. Z danych Ministerstwa Finansów wynika ponadto, że 450 podatników wykazało dochody wolne od podatku, a ich łączna kwota wyniosła 5,8 mld zł. Chodzi głównie o firmy działające w specjalnych strefach ekonomicznych. 6 tys. 943 firmy skorzystały z możliwości przekazania wszelkiego rodzaju darowizn (np. na organizacje charytatywne i cele kultu religijnego), co kosztowało budżet ponad 55 mln zł.

REKLAMA

Dane porównawcze resortu finansów pokazują, że obecnie przedsiębiorcy płacą niemal dwa razy niższy podatek niż w 1998 r. Stawką CIT w wysokości 19 proc. firmy rozliczyły się w już po raz piąty. W 2003 r. obowiązywała stawka 27 proc., w latach 2001-2002 - 28 proc., w 2000 r. - 30 proc., 1999 r. - 34 proc., a w 1998 r. - 36 proc. W latach wcześniejszych stawki CIT wynosiły 38 proc. (w 1997 r.) i 40 proc. - w latach poprzednich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wraz ze spadkiem nominalnej stawki opodatkowania zmienia się stawka efektywna podatku CIT. W rozliczeniu za rok 2008 r. wyniosła 17,9 proc., w poprzednim roku - 17,7 proc., w latach 2005-2006 wynosiła 16,7 proc., a w latach 1992-2003 wahała się między poziomem 35,9 proc. a 23,7 proc.

Z roku na rok rośnie liczba podatników rozliczających się CIT. W 2007 r. było ich ok. 288 tys., w 2006 - ok. 276 tys., w 2005 r. - ok. 264 tys., 2004 r. - ok. 249 tys., a w 2003 r. - ok. 236 tys.

Co roku rośnie też kwota podatku od firm, która zasila budżet. Za 2007 r. dochody państwa z tytułu podatku od firm wyniosły 31 mld 52 mln zł (o 0,4 proc. więcej niż w rozliczeniu za 2008 r.) W 2006 r. podatek należny od przedsiębiorstw sięgnął 22 mld 194 mln zł. W 2005 r. CIT wyniósł 20 mld 578 mln zł, rok wcześniej - 16 mld 915 mln zł, a w 2003 r. - 16 mld 651 mln zł.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA