REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paragony potwierdzą koszty podatkowe

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Umożliwienie zaliczania wydatków do kosztów na podstawie paragonów z ograniczeniem ich wysokości pogorszy sytuację podatników.

ZMIANA PRAWA

Możliwość księgowania określonych wydatków na podstawie paragonów, bez konieczności uzyskiwania faktury, zakłada kolejny projekt nowelizacji ustawy o VAT opracowany w Komisji Przyjazne Państwo i skierowany do pierwszego czytania w Sejmie.

REKLAMA

Autopromocja

Koszty i odliczenie VAT

Na podstawie paragonów mają być zaliczone do kosztów podatkowych wydatki na nabycie usług taksówek, gastronomicznych i parkowania pojazdów. Jednocześnie takie wydatki stanowiłyby koszty uzyskania przychodów do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 500 zł.

Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy, w kancelarii Kolibski Nikończyk Dec & Partnerzy jest zdania, że zmiana poważnie ogranicza prawo podatników do uznawania wydatków udokumentowanych paragonami za koszty uzyskania przychodu. Obecnie nie można ujmować w księgach takich wydatków, jeśli jednak podatnik to zrobi, organ podatkowy może odrzucić księgi jako nierzetelne lub wadliwe, ale określając dochód, musi uwzględnić również wydatki udokumentowane paragonami.

- Proponowane zmiany wyłączają natomiast możliwość uznania za koszt określonych wydatków przekraczających 500 zł, co pogarsza sytuację podatników - uważa Andrzej Nikończyk.

Zwraca również uwagę, że ustawodawca, regulując możliwość zaliczania wydatków do kosztów na podstawie paragonów, powinien wprowadzić możliwość odliczania na tej podstawie VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Konrada Glapiaka, prawnika w HLB Sarnowski & Wiśniewski od zwolnienia usługodawców z obowiązku wystawiania faktur praktyczniejsze byłoby wprowadzenie zasady, że paragon fiskalny wystawiany przez np. taksówkarza będącego czynnym podatnikiem VAT zastępuje fakturę, umożliwia więc usługobiorcy odliczenie podatku naliczonego bez konieczności proszenia dodatkowo o wypisanie faktury.

Limit wydatków

Wprowadzenie kolejnego ograniczenia w zaliczaniu wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest niezrozumiałe.

- Spowoduje ono konieczność monitorowania wysokości wydatków udokumentowanych paragonami i występowania o fakturę każdorazowo przy przekroczeniu poziomu 500 zł, co dla przedsiębiorcy będzie kolejnym żmudnym i zbędnym obowiązkiem - uważa Konrad Glapiak.

 

REKLAMA

Również Andrzej Nikończyk stwierdza, że zmiana ta jest zupełnie niepraktyczna. Wyobraźmy sobie, że np. dziesięciu pracowników korzysta z taksówek i muszą oni dzwonić do firmy z pytaniem, czy ze względu na limit wystarczy im paragon, czy też konieczna jest już faktura. Zdaniem eksperta limit kwotowy powinien odnosić się do pojedynczego wydatku - np. 50 zł, a nie do ich sumy, tak aby podatnicy nie mieli praktycznych trudności z jego stosowaniem.

Szymon Murawski, doradca podatkowy w DLA Piper dodaje, że przyjęcie takiej zmiany oznacza, że osobę fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą i korporację zatrudniającą setki osób będzie obowiązywał ten sam limit kwotowy.

- Skutkiem takiej regulacji będzie to, że duże firmy będą całkowicie wyłączać z kosztów podatkowych wydatki dokumentowane paragonami fiskalnymi, co pozostaje w sprzeczności z celem projektowanych regulacji, które miały ułatwić rozliczenia, a nie określać nową kategorię wydatków niestanowiących kosztów podatkowych - podkreśla nasz rozmówca.

Ważne!

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wyłączonych, które określa ustawa o PIT

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA