REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paragony potwierdzą koszty podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Umożliwienie zaliczania wydatków do kosztów na podstawie paragonów z ograniczeniem ich wysokości pogorszy sytuację podatników.

ZMIANA PRAWA

Możliwość księgowania określonych wydatków na podstawie paragonów, bez konieczności uzyskiwania faktury, zakłada kolejny projekt nowelizacji ustawy o VAT opracowany w Komisji Przyjazne Państwo i skierowany do pierwszego czytania w Sejmie.

REKLAMA

Koszty i odliczenie VAT

REKLAMA

Na podstawie paragonów mają być zaliczone do kosztów podatkowych wydatki na nabycie usług taksówek, gastronomicznych i parkowania pojazdów. Jednocześnie takie wydatki stanowiłyby koszty uzyskania przychodów do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 500 zł.

Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy, w kancelarii Kolibski Nikończyk Dec & Partnerzy jest zdania, że zmiana poważnie ogranicza prawo podatników do uznawania wydatków udokumentowanych paragonami za koszty uzyskania przychodu. Obecnie nie można ujmować w księgach takich wydatków, jeśli jednak podatnik to zrobi, organ podatkowy może odrzucić księgi jako nierzetelne lub wadliwe, ale określając dochód, musi uwzględnić również wydatki udokumentowane paragonami.

- Proponowane zmiany wyłączają natomiast możliwość uznania za koszt określonych wydatków przekraczających 500 zł, co pogarsza sytuację podatników - uważa Andrzej Nikończyk.

Zwraca również uwagę, że ustawodawca, regulując możliwość zaliczania wydatków do kosztów na podstawie paragonów, powinien wprowadzić możliwość odliczania na tej podstawie VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Konrada Glapiaka, prawnika w HLB Sarnowski & Wiśniewski od zwolnienia usługodawców z obowiązku wystawiania faktur praktyczniejsze byłoby wprowadzenie zasady, że paragon fiskalny wystawiany przez np. taksówkarza będącego czynnym podatnikiem VAT zastępuje fakturę, umożliwia więc usługobiorcy odliczenie podatku naliczonego bez konieczności proszenia dodatkowo o wypisanie faktury.

Limit wydatków

Wprowadzenie kolejnego ograniczenia w zaliczaniu wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest niezrozumiałe.

- Spowoduje ono konieczność monitorowania wysokości wydatków udokumentowanych paragonami i występowania o fakturę każdorazowo przy przekroczeniu poziomu 500 zł, co dla przedsiębiorcy będzie kolejnym żmudnym i zbędnym obowiązkiem - uważa Konrad Glapiak.

 

REKLAMA

Również Andrzej Nikończyk stwierdza, że zmiana ta jest zupełnie niepraktyczna. Wyobraźmy sobie, że np. dziesięciu pracowników korzysta z taksówek i muszą oni dzwonić do firmy z pytaniem, czy ze względu na limit wystarczy im paragon, czy też konieczna jest już faktura. Zdaniem eksperta limit kwotowy powinien odnosić się do pojedynczego wydatku - np. 50 zł, a nie do ich sumy, tak aby podatnicy nie mieli praktycznych trudności z jego stosowaniem.

Szymon Murawski, doradca podatkowy w DLA Piper dodaje, że przyjęcie takiej zmiany oznacza, że osobę fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą i korporację zatrudniającą setki osób będzie obowiązywał ten sam limit kwotowy.

- Skutkiem takiej regulacji będzie to, że duże firmy będą całkowicie wyłączać z kosztów podatkowych wydatki dokumentowane paragonami fiskalnymi, co pozostaje w sprzeczności z celem projektowanych regulacji, które miały ułatwić rozliczenia, a nie określać nową kategorię wydatków niestanowiących kosztów podatkowych - podkreśla nasz rozmówca.

Ważne!

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wyłączonych, które określa ustawa o PIT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA