REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie obowiązywała jedna stawka ryczałtu bez względu na wysokość przychodu

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Od przyszłego roku zryczałtowany podatek od wynajmu może być płacony według jednolitej 8,5-proc. stawki.

ZMIANA PRAWA

Od 1 stycznia 2010 r. ma zostać zniesiony limit przychodów z najmu w wysokości 4 tys. euro, po przekroczeniu którego stosowana jest podwyższona 20-proc. stawka podatku zryczałtowanego. Właściciele mieszkań, którzy zdecydują się je wynająć, zapłacą 8,5-proc. zryczałtowany podatek od całego uzyskanego przychodu.

REKLAMA

Autopromocja

To konsekwencja regulacji zawartych w projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który wczoraj przyjął rząd.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.) ryczałt w wysokości 8,5 proc. przychodów płacą wyłącznie podatnicy, których przychody z najmu nie przekraczają równowartości 4 tys. euro (w 2009 roku jest to 13 510 zł). Po przekroczeniu tej kwoty, podatek od nadwyżki wzrasta do 20 proc. Przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy wprowadza zmiany w zakresie opodatkowania ryczałtem najmu, polegające na likwidacji limitu przychodów, po przekroczeniu którego wynajmujący, którzy wybrali opodatkowanie ryczałtem, muszą opłacać podatek według podwyższonej stawki.

Wprowadzenie tej regulacji będzie oznaczało, że w odniesieniu do wszystkich osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, które zdecydują się na wynajem lokalu, będzie miała zastosowanie jedna niższa stawka ryczałtu w wysokości 8,5 proc. Konieczność zmian uzasadniana jest zmniejszeniem dostępności kredytów hipotecznych i spadkiem podaży mieszkań deweloperskich. Powoduje to zwiększone zapotrzebowanie na mieszkania na wynajem. Proponowane zmiany mają przyczynić się do pobudzenia rynku wynajmu lokali mieszkalnych.

Anna Misiak, doradca podatkowy MDDP ocenia, że skutkiem zmiany może być wzrost zainteresowania opodatkowaniem dochodów z najmu ryczałtem. Dla podatników rezygnacja z 20-proc. stawki przy dochodach z najmu powyżej 4 tys. euro oznacza po prostu niższy podatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Po zmianie przepisów ta forma opodatkowania stanie się atrakcyjna także dla osób osiągających wysokie dochody z najmu, nawet przy dużych kosztach. Ostateczne obciążenie podatkowe u takiej osoby pozostanie na poziomie 8,5 proc. niezależnie od wysokości osiąganych z tego tytułu przychodów - mówi Anna Misiak.

Zdaniem naszej rozmówczyni w dłuższej pespektywie, przejście na ryczałt z zasad ogólnych przy zmniejszających się nakładach może okazać się dla wynajmującego korzystne. Dochody opodatkowane ryczałtem nie podlegają łączeniu z dochodami opodatkowanymi według skali, a więc nie mają wpływu na wzrost ostatecznych obciążeń podatkowych wynajmującego, jeśli osiąga on równocześnie dochody np. z umowy o pracę. Opodatkowanie ryczałtem jest prostsze i nie wiąże się z wieloma formalnościami, a ustalony w ten sposób podatek jest podatkiem ostatecznym.

- Zmiany mają obowiązywać od 1 stycznia 2010 r., a podatnik zainteresowany tą formą opodatkowania będzie miał czas do 20 stycznia na złożenie oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania - wyjaśnia Anna Misiak.

Ważne!

Opodatkowanie ryczałtem jest opłacalne dla osób, których przychody z najmu nie są wysokie i nie ponoszą one dużych kosztów inwestycyjno-remontowych

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA