REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Auta z kratką powstrzymają spadek sprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Cezary Pytlos
Cezary Pytlos

REKLAMA

Rząd utrzymał we wtorek prawo do odliczenia VAT od aut z kratką. Branża motoryzacyjna uważa, że ten krok zminimalizuje możliwe w 2010 roku osłabienie popytu na nowe samochody.

Zgodnie z prognozami krajowy popyt na nowe samochody może zmniejszyć się w przyszłym roku nawet o 20 proc., ale dzięki utrzymaniu kratki jest nadzieja, że spadek będzie niższy.

REKLAMA

Autopromocja

Spadek, ale mniejszy

- Utrzymanie kratki może zmniejszyć spadek popytu do 10 proc., ten przepis pobudza do zakupów polskich przedsiębiorców - uważa Adam Pietkiewicz, prezes Polskiej Grupy Dealerów.

Instytut Samar szacuje, że udział firm w zakupach nowych samochodów osobowych zmniejszył się w 2009 roku z 47 do 40 proc. Jednak oszczędności to jedno, a konieczność wymiany flot to drugie. Według Adama Pietkiewicza w większości przypadków floty samochodowe, zwłaszcza dużych korporacji, są mocno wyeksploatowane. Średni wiek aut używanych przez firmy wynosi cztery lata. A samochody w takim wieku są już za bardzo kosztowne, choćby ze względu na konieczność dodatkowych napraw.

- Nie przeceniałbym znaczenia kratki. Takie auto przestało być głównym sposobem na oszczędności - mówi Ireneusz Tymiński z KBC Autolease Polska.

A w czasach kryzysu liczy się każda złotówka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Kratka przyciąga klienta, ale w obecnej sytuacji nie skutkuje natychmiastowym zakupem. Nikt nie wyjmie z walizki pieniędzy, gdy ich tam nie ma - mówi Maciej Janiszewski, szef Porsche w Polsce.

Zaznacza, że nie wiadomo, jaki będzie finał historii aut z kratką. We wtorek rząd odrzucił projekt Ministerstwa Finansów. MF proponowało m.in., aby od 2010 r. przy zakupie aut do 3,5 t firma odliczała 60 proc. zawartego w cenie VAT, nie więcej jednak niż 6 tys. zł.

- Obawiam się, że wcześniej czy później projekt wróci w takiej lub innej mutacji - mówi Maciej Janiszewski.

Polska musi się dostosować

Jednak Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, ma nadzieję, że decyzja rządu będzie pierwszym krokiem do wprowadzenia pełnego odpisu VAT dla wszystkich aut osobowych, niezależnie od tego, czy z kratką czy bez.

 

- Naszą intencją jest, żeby zmiany przepisów nie skutkowały podwyższeniem podatków dla firm, jak również chroniły prawa nabyte tych, którzy w dobrej wierze kupują, leasingują lub wynajmują pojazdy od czasu pojawienia się wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości - mówi Jakub Faryś.

Chodzi o wyrok ETS z 22 grudnia 2008 r. w sprawie Magoora C-414/07, który przywrócił prawo do pełnego odpisu VAT od nowych aut i paliwa, obowiązujące w Polsce przed przystąpieniem do UE.

Według Jakuba Farysia pełen odpis VAT dla wszystkich aut osobowych to jedyny sposób na zakończenie absurdu prawnego, jakim jest kratka.

Przypomina, że ten właśnie motyw był koronnym argumentem resortu finansów, gdy na początku roku rozpoczynał pracę nad zmianami w przepisach. Jednak zmiany poszły w zupełnie innym kierunku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

REKLAMA

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

REKLAMA

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA