REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus może zażądać PIT od karty podarunkowej

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Coraz więcej firm oferuje pracownikom karty przedpłacone o wartości do 380 zł. Zdaniem firm oferujących karty są one zwolnione z podatku jako środki pieniężne. Według ekspertów taka karta może być uznana za bon towarowy i będzie opodatkowana PIT.

U pracownika, który otrzymuje od pracodawcy np. abonament medyczny, ubezpieczenie, kartę na napoje, powstaje przychód ze stosunku pracy. Przychodem jest wartość danego świadczenia. Teraz firmy wpadły na pomysł, jak przy świadczeniach pozapłacowych uniknąć konieczności rozpoznawania przychodu. Przekazują pracownikom przedpłacone karty płatnicze. To coś w rodzaju elektronicznej wersji bonu towarowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Według firm oferujących takie karty są one zwolnione z podatku dochodowego, bo na karcie są środki pieniężne. Niezależni eksperci tego zwolnienia podatkowego nie są już tacy pewni i ostrzegają, że fiskus może wartość karty przypisywać do przychodu pracownika.

Nowela PIT

Znowelizowana w lipcu ustawa o PIT powiększyła zakres wolnych od podatku świadczeń finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) o świadczenia pieniężne. W efekcie - jak tłumaczy Witold Widurek, starszy konsultant w Ernst & Young - jeżeli w ramach działalności socjalnej np. środki pieniężne dostępne pracownikowi na tzw. przedpłaconej karcie płatniczej są wypłacane w całości z ZFŚS lub funduszy związków zawodowych, wydaje się, że nie ma przeszkód, aby korzystały one ze zwolnienia od PIT do 380 zł rocznie.

- Istnieje pewne ryzyko, że organy skarbowe mogą próbować badać i kwestionować nieopodatkowane wypłaty z ZFŚS, które nie byłyby przeznaczane na działalność socjalną. W takiej sytuacji oczywiście potencjalna odpowiedzialność za niepobranie zaliczki spoczywałaby na płatniku - ostrzega Witold Widurek.

REKLAMA

Karta przedpłacona

Coraz więcej firm i instytucji zamiast papierowych bonów zamawia dla pracowników karty podarunkowe. Jak wyjaśnia Adam Kompowski, prezes zarządu Bonus Systems Polska, firmy oferującej karty przedpłacone, ta forma premiowania jest specjalnie atrakcyjna, dzięki uchwalonej w lipcu nowelizacji ustawy o PIT. Od podatku dochodowego zostały zwolnione świadczenia pieniężne otrzymywane przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - do wysokości 380 zł. Dotyczy to również środków przekazywanych w formie tzw. przedpłaconej karty płatniczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Korzyści łatwo wyliczyć: w przypadku zakładu pracy zatrudniającego 200 pracowników to ok. 70 zł oszczędności na jednego pracownika - w sumie ok. 14 tys. zł - argumentuje Adam Kompowski.

Podkreśla też, że rośnie liczba punktów handlowych i usługowych akceptujących przedpłacone karty płatnicze. Obecnie to 200 tys. miejsc w całym kraju. Karty stają się popularniejsze także ze względu na wygodę. Karta daje taką elastyczność przy płaceniu, jak zwykła VISA Electron.

- Rolą omawianych kart jest zapewnienie pracownikom środków pieniężnych, bez konieczności wydawania (posiadających formę materialną) znaków pieniężnych (np. banknotów) lub znaków legitymacyjnych - tłumaczy dr Piotr Zapadka, prawnik Departamentu Instytucji Finansowych i Rynku Kapitałowego Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna.

Przychód pracownika

Przychodem ze stosunku pracy są wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w Dewey & LeBoeuf, podkreśla, że przyjmując, iż pracodawca dokonuje świadczenia pieniężnego na rzecz pracownika, i jeżeli wartość karty przedpłaconej nie przekracza 380 zł, można byłoby uznać takie świadczenie za podlegające zwolnieniu z opodatkowania. Natomiast niewątpliwie analogiczna wartość nominalna otrzymanych tradycyjnych bonów jest przychodem w świetle ustawy o PIT.

 

- To, co istotne, prawo do zwolnienia podatkowego uzależnione jest przede wszystkim od sposobu finansowania świadczenia. Zwolnienie pracownikom przysługuje tylko wówczas, gdy świadczenia zostały sfinansowane poprzez zakładowy fundusz świadczeń socjalnych albo poprzez fundusze związków zawodowych działających u pracodawcy - wyjaśnia Katarzyna Bieńkowska.

Dodaje, że zwolnieniu podlegają rzeczowe świadczenia oraz otrzymane w tym zakresie świadczenia pieniężne. Wobec tego można mieć wątpliwości, czy przedpłacona karta, służąca do zakupu towarów i usług, podlega zwolnieniu. Wynika to z pojęcia znaku - jest ono bowiem bardzo szerokie i dotyczyć może tak naprawdę każdego dowodu - bez względu na jego nazwę - który może być wymieniony na określony towar lub usługę.

- Tego rodzaju znakiem będzie według organów podatkowych, np. karta prezentowa (interpretacja IPPB2/415-477/08-2/AS). Stąd należałoby zachować ostrożność, gdyż istnieje ryzyko, że organy podatkowe mogą traktować takie karty przedpłacone jako elektroniczną formę znaku - podkreśla Katarzyna Bieńkowska.

Również Agnieszka Kowalik, księgowa w Auxilium, stwierdza, że rozliczając paczki i bony wydane pracownikom, należy zwrócić uwagę, czy zostały one sfinansowane ze środków ZFŚS czy własnych pracodawcy. W niektórych przypadkach są one zwolnione z podatku.

Przychody pracowników z tytułu otrzymania paczek, które zostały sfinansowane ze środków ZFŚS, w niektórych przypadkach są zwolnione z PIT. Jeżeli przekazane pracownikom paczki czy bony zostały sfinansowane ze środków pracodawcy, przepisy nie przewidują zwolnienia podatkowego takiego przychodu pracownika - mówi Agnieszka Kowalik.

Świadczenia pieniężne

Możliwość uznania, że wydanie pracownikowi przedpłaconej karty płatniczej sfinansowanej ze środków pochodzących z ZFŚS będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym, budzi poważne wątpliwości. Na ten aspekt zwraca uwagę Maciej Grela, doradca podatkowy w kancelarii Gide Loyrette Nouel, który stwierdza, że problem polega na możliwości uznania przedpłaconej karty płatniczej za świadczenie o charakterze pieniężnym.

Jak tłumaczy nasz ekspert, świadczenie pieniężne to takie, którego przedmiotem są pieniądze (w formie tradycyjnej lub elektronicznej). Pieniędzmi tradycyjnymi są polskie znaki pieniężne (banknoty i monety) emitowane przez NBP oraz, zgodnie z przepisami prawa dewizowego, znaki pieniężne (banknoty i monety) będące prawnym środkiem płatniczym poza Polską. Z kolei w myśl prawa bankowego pieniądz elektroniczny jest to wartość pieniężna stanowiąca elektroniczny odpowiednik znaków pieniężnych, która spełnia łącznie następujące warunki: jest przechowywana na informatycznych nośnikach danych, jest wydawana do dyspozycji na podstawie umowy w zamian za środki pieniężne o nominalnej wartości nie mniejszej niż ta wartość, jest przyjmowana jako środek płatniczy przez przedsiębiorców innych niż wydający ją do dyspozycji, na żądanie jest wymieniana przez wydawcę na środki pieniężne.

- Karty przedpłacone nie są pieniądzem w tradycyjnym ujęciu oraz nie spełniają wszystkich warunków stawianych pieniądzowi elektronicznemu, tj. są zasadniczo zakupowane przez pracodawców po cenie niższej niż wartość nominalna wyrażona na karcie, a wartość, którą reprezentują, nie podlega wymianie na środki pieniężne - analizuje Maciej Grela.

W konsekwencji - jego zdaniem - karty te nie stanowią świadczenia pieniężnego, a tym samym nie będą mogły korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Innego zdania jest dr Piotr Zapadka. Według niego karta przedpłacona może być traktowana, w świetle regulacji podatkowych, jako świadczenie pieniężne z uwagi na jej zaklasyfikowanie jako instrumentu dostępu do określonych wartości pieniężnych, co finalnie umożliwia regulowanie zobowiązań pieniężnych.

380 zł to limit zwolnienia z PIT dla świadczeń pracowniczych finansowanych z ZFŚS

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

REKLAMA

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA