REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus musi uzasadnić wykonalność decyzji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Rozmawiamy z DOROTĄ BORKOWSKĄ doradcą podatkowym w Grant Thornton Frąckowiak - Organy podatkowe mogą nadać decyzjom rygor natychmiastowej wykonalności. Warunkiem koniecznym dla nadania decyzji takiego rygoru jest uprawdopodobnienie, że zobowiązanie wynikające z decyzji nie zostanie zapłacone.

Od początku roku obowiązują nowe przepisy w zakresie wykonalności decyzji. Na czym polegają te zmiany?

REKLAMA

REKLAMA

Wcześniej wydana przez organ podatkowy I i II instancji decyzja określająca zobowiązanie podatkowe podlegała natychmiastowemu wykonaniu, tzn. podatnik był zobowiązany, bez wezwania fiskusa, dokonać wpłaty wraz z odsetkami. W przeciwnym razie organ egzekucyjny miał prawo wszcząć czynności egzekucyjne, chyba że wykonanie decyzji, na wniosek podatnika lub z urzędu, zostało wstrzymane.

Obecnie decyzja wydana w I instancji, jako nieostateczna, nie podlega wykonaniu. Nie trzeba obawiać się egzekucji, zanim zostanie rozpatrzone odwołanie, nie trzeba też składać wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji.

Czy te zasady dotyczą decyzji wydanych przez organ odwoławczy?

REKLAMA

Niestety nie. Ta decyzja podlega wykonaniu, a zatem egzekucja zobowiązania z niej wynikającego, nawet gdy podatnik nadal nie zgadza się z rozstrzygnięciem i składa skargę do sądu administracyjnego, będzie jak najbardziej uprawniona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A czy wykonanie takiej decyzji może być wstrzymane?

Tak. Wykonanie jej może zostać wstrzymane przez organ I instancji: na wniosek podatnika - gdy organ przyjmie od podatnika zabezpieczenie jako gwarancję wykonania zobowiązania z decyzji wraz z odsetkami; z urzędu - gdy organ dysponować będzie prawomocnym wpisem o ustanowieniu hipoteki przymusowej lub zastawu skarbowego.

Status niewykonalności decyzji pierwszoinstancyjnych może zostać zmieniony, bowiem organ I instancji postanowieniem może nadać decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

Kiedy organ podatkowy nadaje decyzji rygor natychmiastowej wykonalności?

Szczególnie narażeni na tę klauzulę będą podatnicy, w odniesieniu do których organ podatkowy posiada informacje, że: wobec podatnika toczy się postępowanie egzekucyjne w zakresie innych należności pieniężnych lub podatnik nie posiada majątku o wartości odpowiadającej wysokości zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, na którym można ustanowić hipotekę przymusową lub zastaw skarbowy, które korzystałyby z pierwszeństwa zaspokojenia, lub podatnik dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku znacznej wartości, lub okres do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego jest krótszy niż trzy miesiące.

Jednak warunkiem koniecznym dla nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności jest uprawdopodobnienie, że zobowiązanie wynikające z decyzji nie zostanie wykonane.

Nie wystarczy stwierdzenie, że podatnik dokonuje zbycia majątku, lecz konieczne jest również uprawdopodobnienie, że nie dojdzie do zaspokojenia budżetu państwa w zakresie należnego zobowiązania.

Z mocy prawa rygorem natychmiastowej wykonalności objęte są decyzje o zabezpieczeniu wykonania zobowiązania, wydawane przed decyzją wymiarową, gdy jeszcze trwa postępowanie lub kontrola podatkowa. Wymagają one także uzasadnienia, że zobowiązanie nie zostanie wykonane.

W jakiej formie następuje zabezpieczenie wykonania zobowiązania?

Zarówno zabezpieczenie wykonania zobowiązania określonego decyzją wymiarową, jak i wykonanie decyzji o zabezpieczeniu (przed wydaniem decyzji wymiarowej) następuje w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Może również nastąpić w innej formie - np. gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo poręczenia banku, ale wyłącznie na wniosek strony.

* Dorota Borkowska, doradca podatkowy w Grant Thornton Frąckowiak

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA