REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik musi udowodnić prawo do ulgi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wiesława Moczydłowska

REKLAMA

Podatnicy nie mają obowiązku korzystania z ulgi w pełnej wysokości. Skorzystanie z ulgi jest prawem podatnika, a nie jego obowiązkiem. Podstawą odliczenia ulgi rehabilitacyjnej musi być zdarzenie rzeczywiste. Podatnik powinien wykazać, że zdarzenie, z którego chce wywieść prawo do ulgi, miało miejsce – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 2 grudnia 2009 r. (sygn. akt I SA/Bd 579/08).

REKLAMA

Urząd skarbowy zakwestionował podatniczce odliczenia od dochodu z tytułu wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków na Internet. Dyrektor Izby Skarbowej utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji. Wskazał, że ulga rehabilitacyjna nie przysługuje każdej osobie niepełnosprawnej, posiadającej dokument potwierdzający jej niepełnosprawność i posiadającej samochód osobowy. Ulga przysługuje osobie, która faktycznie poniosła wydatek na określony ustawą cel, czyli w tym przypadku dokument potwierdzający uczestnictwo w niezbędnych zabiegach rehabilitacyjnych. Osoba nie ma obowiązku posiadania dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na używanie samochodu. Niemniej jednak powinna ona uprawdopodobnić cel dojazdów własnym samochodem osobowym. Może to uczynić np. poprzez przedłożenie karty zabiegowej, skierowania lekarskiego, zaświadczenia o uczestnictwie w zabiegach. Skoro strona w żaden sposób nie uprawdopodobniła korzystania z zabiegów leczniczo-rehabilitacyjnych, to należy uznać brak podstaw do dokonania odliczenia.

REKLAMA

Odnosząc się do ulgi na Internet, organ wskazał, że odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość wydatków została udokumentowana fakturą w myśl przepisów VAT. Skoro strona spełniła wszystkie warunki uprawniające do skorzystania z przedmiotowego odliczenia (tj. posiada faktury VAT wystawione na swoją osobę, użytkowała sieć Internet w lokalu będącym miejscem zamieszkania), to przysługuje jej prawo do skorzystania z tej ulgi w wysokości wskazanej w ustawie, czyli do kwoty 760 zł. Organ pierwszej instancji ustalił, że poniesiono wydatek wyższy, aniżeli wskazano w załączniku PIT/O. Dlatego dokonał prawidłowego wyliczenia wysokości zobowiązania.

REKLAMA

W skardze do sądu podatniczka podkreśliła, że osoba korzystająca z dojazdów na zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne własnym samochodem nie ma obowiązku dokumentowania poniesionych wydatków. Odnośnie do skorzystania z ulgi w zakresie używania sieci Internet skarżąca podkreśliła, że jej wolą było odliczenie jedynie kwoty 363,90 zł. Rozstrzygnięcie organu w tym zakresie stanowi nieuprawnioną ingerencję w zeznanie podatkowe strony.

WSA uznał skargę za zasadną jedynie w części dotyczącej ulgi na Internet. W kwestii ulgi rehabilitacyjnej sąd wskazał, że stosownie do art. 26 ust. 7c updof nie potrzeba dokumentów do ustalania wysokości poniesionych wydatków. Jednakże źródłem odliczenia musi być zdarzenie rzeczywiste. To podatnik powinien wykazać, że zdarzenie, z którego chce wywieść prawo do ulgi podatkowej, miało miejsce. Organ podatkowy ma prawo kwestionować wydatki na używanie samochodu, jeżeli z materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie wynika, że osoba niepełnosprawna nie korzystała z zabiegów leczniczo-rehabilitacyjnych, czy nie były to zabiegi niezbędne, a przewóz konieczny. Skarżąca nie wykazała faktu korzystania z zabiegów leczniczo-rehabilitacyjnych.

Sąd uznał za słuszne stanowisko skarżącej, że skorzystanie z ulgi jest prawem podatnika, a nie jego obowiązkiem. Oznacza to, że nawet poniesienie wydatku mieszącego się w katalogu wskazanym w art. 26 updof nie obliguje podatnika do jego odliczenia. Podatniczka poniosła wydatek w wysokości 443,95 zł, udokumentowany fakturami VAT. Niemniej jej wolą było odliczenie kwoty 363,90 zł. Zmiana rozliczenia zawartego w zeznaniu rocznym PIT-37, dokonana w decyzji organu pierwszej instancji, narusza art. 26 ust. 1 pkt 6a cyt. ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiesława Moczydłowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych i rachunkowości

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA