REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System podatkowy wymaga uproszczenia, a potem inwestycji w IT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polski system podatkowy wymaga najpierw uproszczenia i zmian instytucjonalnych w aparacie skarbowym, a potem inwestycji w nowoczesne technologie - uważa dyrektor globalnego zespołu doradców podatkowych dla sektora publicznego w Capgemini, Ian Pretty.

Ian Pretty, były doradca premiera Wielkiej Brytanii Tony'ego Blaira wyraził opinię, że polski system podatkowy wymaga modernizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zwrócił uwagę, że Ministerstwo Finansów planuje zakup nowych technologii (np. w Radomiu ma powstać kosztem prawie 170 mln zł Centrum Przetwarzania Danych skupiające większość kluczowych systemów informatycznych resortu), ale jeśli inwestycje fiskusa zostaną przeprowadzone przed kompleksową reformą systemu, to pieniądze te zostaną zmarnowane. "To nie będzie prowadziło do zmian" - uważa Pretty.

Jego zdaniem, w pierwszej kolejności konieczne jest uproszczenie systemu podatkowego i ujednolicenie procedur (np. urzędy skarbowe nie działają w sposób spójny, różnie interpretują prawo) oraz zmiany instytucjonalne. Chodzi na przykład o specjalizację urzędów - np. adresowanie ich usług do określonych rodzajów podatników.

Według dyrektora z Capgemini kryzys może sprzyjać zmianom podatkowym. Państwa potrzebują pieniędzy na realizację swoich funkcji, ale muszą ograniczać zadłużenie i nie mogą sobie pozwolić na zaciąganie kolejnych pożyczek. Powinny więc zwiększać efektywność swoich systemów podatkowych. Jednocześnie społeczeństwa oczekują podniesienia jakości usług aparatu skarbowego.

REKLAMA

Z badań Capgemini wynika, że w Polsce ok. 20-22 proc. należnych podatków nie jest ściągane, w Zjednoczonym Królestwie "luka" to wynosi 12 proc., w Szwecji - 17 proc., a w Stanach Zjednoczonych - 7 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według Capgemini przed administracją publiczną stoi kilka głównych wyzwań: poniesienie ściągalności podatków i ograniczenie szarej strefy, ograniczenie kosztów i modernizacja służb skarbowych, poprawa jakości obsługi podatników i współpraca różnych agend rządowych w tym zakresie.

Zdaniem Iana Pretty Polska może wykorzystać doświadczenie innych krajów, gdzie przygotowanie i wdrożenie zmian zlecono firmom zewnętrznym. Wskazał, że Capgemini opracowało i przeprowadziło kompleksową modernizację administracji skarbowej i celnej w Zjednoczonym Królestwie (wdrożyło m.in. system e-deklaracji), ale współpracuje także z fiskusem Francji, Holandii, Szwecji, Słowacji, czy Norwegii.

Jego zdaniem outsourcing w systemie podatkowym nie powinien jednak objąć ściągania podatków, bowiem oznaczałby przekazanie windykacji podatków prywatnym firmom, a to nie byłoby dobrym sygnałem dla podatników.

"Pewne funkcje powinny pozostać domeną państwa. System powinien być tak skonstruowany, by ściągalność podatków była jak największa, przy jak najmniejszych kosztach" - powiedział Pretty.

Capgemini to firma doradcza świadcząca usługi w zakresie konsultingu, technologii informatycznych, IT, outsourcingu, zatrudniająca ponad 90 tys. osób na całym świecie. Prawie jedna trzecia jej przychodów pochodzi z usług dla sektora publicznego.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA