REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrośnie podatek od wyrobów tytoniowych, w tym papierosów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 2011 r. do 2018 r. ceny papierosów będą systematycznie rosły. Ministerstwo finansów planuje dostosowanie naszych stawek do określonych w dyrektywie minimów unijnych. I tak minimalna stawka na papierosy wzrośnie w tym czasie z obecnych 64 euro do 90 euro za 1000 sztuk.

Resort finansów opublikował na swojej stronie internetowej projekt założeń do nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Pisze w nim o czekających palaczy podwyżkach podatku od wyrobów tytoniowych, w tym papierosów. W 2011 r. wzrost będzie uzależniony od poziomu inflacji, potem zaczniemy dostosowywać stawki do wymogów UE.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Według MF celem projektu zmian w ustawie o akcyzie jest implementacja, do 31 grudnia 2010 r., postanowień dyrektywy UE, zmieniającej regulacje dotyczące minimalnych stawek akcyzy na tytoń.

Zgodnie z proponowanymi przepisami zniesiona zostanie tzw. najpopularniejsza kategoria cenowa (NKC) papierosów, która jest używana jako punkt odniesienia do minimalnego podatku akcyzowego i udziału kwotowego akcyzy w całej kwocie podatku od papierosów. NKC zostanie zastąpiona tzw. średnią ważoną detaliczną ceną sprzedaży (ŚWDCS).

Zniesione zostaną ograniczenia dla wprowadzania minimalnej stawki akcyzy. Ponadto państwa będą mogły bardziej elastycznie stosować udział tzw. kwotowego składnika podatku w całkowitej akcyzie na wyroby tytoniowe. Aktualnie składnik ten nie może być mniejszy niż 5 proc. lub większy niż 55 proc. kwoty całej akcyzy zawartej w cenie papierosów. Od 1 stycznia 2014 r. wzrośnie on odpowiednio do 7,5 proc. i 76,5 proc.

REKLAMA

Przede wszystkim jednak wzrośnie minimalne obciążenie akcyzą wyrobów tytoniowych. Zgodnie z obecnymi przepisami unijnymi minimalna stawka podatku dla papierosów wynosi co najmniej 57 proc. NKC, ale nie mniej niż 64 euro za 1000 sztuk. Nowa dyrektywa przewiduje, że w 2014 r. akcyza ma wynosić co najmniej 60 proc. (ŚWDCS), nie mniej jednak niż 90 euro za 1000 sztuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Resort finansów tłumaczy, że Polska uzyskała zgodę, by nowe przepisy zacząć stosować dopiero od 2018 r., więc do unijnego minimum będziemy dochodzić stopniowo.

"Do 2018 r. ceny papierosów będą systematycznie rosły wraz ze stopniowym wzrostem wysokości podatku akcyzowego. Jednak w 2011 r. resort finansów proponuje jedynie wzrost "inflacyjny"" - powiedział Krzysztof Flis, doradca podatkowy w spółce doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

Dodał, że potem podwyżki będą wyższe i w dużym stopniu będą zależały od kursu złotego do euro. Jeżeli euro będzie drożeć, to akcyza będzie musiała wzrastać w większym stopniu niż przy taniejącej wspólnej walucie. "Kurs euro będzie oddziaływał na to jak duża skala podwyżek akcyzy będzie musiała być przeprowadzona" - wyjaśnił doradca z MDDP.

Według niego nie będziemy mieć problemu ze spełnieniem "warunku procentowego" (60 proc.) opodatkowania akcyzą papierosów, bowiem teraz podatek ten stanowi już 68,35 proc. ceny NKC. "Jeżeli spełnimy kryterium 90 euro, to na pewno spełnimy kryterium procentowe" - uważa Flis.

Resort finansów planuje także zbliżenie minimalnych stawek na drobno krojony tytoń, przeznaczony do skręcania papierosów, do minimalnych stawek za papierosy - co oznacza ich wzrost, a także zwiększenie minimalnego podatku akcyzowego na inne tytonie do palenia oraz na cygara i cygaretki.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA