REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrośnie podatek od wyrobów tytoniowych, w tym papierosów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 2011 r. do 2018 r. ceny papierosów będą systematycznie rosły. Ministerstwo finansów planuje dostosowanie naszych stawek do określonych w dyrektywie minimów unijnych. I tak minimalna stawka na papierosy wzrośnie w tym czasie z obecnych 64 euro do 90 euro za 1000 sztuk.

Resort finansów opublikował na swojej stronie internetowej projekt założeń do nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Pisze w nim o czekających palaczy podwyżkach podatku od wyrobów tytoniowych, w tym papierosów. W 2011 r. wzrost będzie uzależniony od poziomu inflacji, potem zaczniemy dostosowywać stawki do wymogów UE.

REKLAMA

REKLAMA

Według MF celem projektu zmian w ustawie o akcyzie jest implementacja, do 31 grudnia 2010 r., postanowień dyrektywy UE, zmieniającej regulacje dotyczące minimalnych stawek akcyzy na tytoń.

Zgodnie z proponowanymi przepisami zniesiona zostanie tzw. najpopularniejsza kategoria cenowa (NKC) papierosów, która jest używana jako punkt odniesienia do minimalnego podatku akcyzowego i udziału kwotowego akcyzy w całej kwocie podatku od papierosów. NKC zostanie zastąpiona tzw. średnią ważoną detaliczną ceną sprzedaży (ŚWDCS).

Zniesione zostaną ograniczenia dla wprowadzania minimalnej stawki akcyzy. Ponadto państwa będą mogły bardziej elastycznie stosować udział tzw. kwotowego składnika podatku w całkowitej akcyzie na wyroby tytoniowe. Aktualnie składnik ten nie może być mniejszy niż 5 proc. lub większy niż 55 proc. kwoty całej akcyzy zawartej w cenie papierosów. Od 1 stycznia 2014 r. wzrośnie on odpowiednio do 7,5 proc. i 76,5 proc.

REKLAMA

Przede wszystkim jednak wzrośnie minimalne obciążenie akcyzą wyrobów tytoniowych. Zgodnie z obecnymi przepisami unijnymi minimalna stawka podatku dla papierosów wynosi co najmniej 57 proc. NKC, ale nie mniej niż 64 euro za 1000 sztuk. Nowa dyrektywa przewiduje, że w 2014 r. akcyza ma wynosić co najmniej 60 proc. (ŚWDCS), nie mniej jednak niż 90 euro za 1000 sztuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Resort finansów tłumaczy, że Polska uzyskała zgodę, by nowe przepisy zacząć stosować dopiero od 2018 r., więc do unijnego minimum będziemy dochodzić stopniowo.

"Do 2018 r. ceny papierosów będą systematycznie rosły wraz ze stopniowym wzrostem wysokości podatku akcyzowego. Jednak w 2011 r. resort finansów proponuje jedynie wzrost "inflacyjny"" - powiedział Krzysztof Flis, doradca podatkowy w spółce doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

Dodał, że potem podwyżki będą wyższe i w dużym stopniu będą zależały od kursu złotego do euro. Jeżeli euro będzie drożeć, to akcyza będzie musiała wzrastać w większym stopniu niż przy taniejącej wspólnej walucie. "Kurs euro będzie oddziaływał na to jak duża skala podwyżek akcyzy będzie musiała być przeprowadzona" - wyjaśnił doradca z MDDP.

Według niego nie będziemy mieć problemu ze spełnieniem "warunku procentowego" (60 proc.) opodatkowania akcyzą papierosów, bowiem teraz podatek ten stanowi już 68,35 proc. ceny NKC. "Jeżeli spełnimy kryterium 90 euro, to na pewno spełnimy kryterium procentowe" - uważa Flis.

Resort finansów planuje także zbliżenie minimalnych stawek na drobno krojony tytoń, przeznaczony do skręcania papierosów, do minimalnych stawek za papierosy - co oznacza ich wzrost, a także zwiększenie minimalnego podatku akcyzowego na inne tytonie do palenia oraz na cygara i cygaretki.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

REKLAMA