REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy trzeba zarejestrować

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozmowa z prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych
Nowelizacja VAT wprowadzi istotne zmiany w odliczaniu VAT od samochodów, w tym również branych w użytkowanie na podstawie umów leasingowych.
■ Sejm znowelizował ustawę o podatku od towarów i usług. Wprowadza ona istotne zmiany w przepisach dotyczących odliczania VAT od samochodów, w tym również branych w użytkowanie na podstawie umów leasingowych. Na co powinni zwrócić szczególną uwagę podatnicy, którzy w najbliższym czasie będą zawierać tego rodzaju umowy?

– Na wstępie przypomnę, że nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług wejdzie w życie 1 czerwca br., ale przepisy dotyczące samochodów dopiero po 90 dniach od jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Faktycznie więc do końca maja br. będą zawierane umowy leasingowe, w tym również na samochody mające wyższą dopuszczalną ładowność niż wynikająca z obowiązującego jeszcze obecnie tzw. wzoru Lisaka zawartego w obecnym art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), ale niższą niż 3,5 tony. Samochody te od 91 dnia od ogłoszenia ustawy będą dawać prawo do odliczenia najwyżej w wysokości 60 proc. VAT, nie więcej jednak niż 6 tys. zł. Obecnie takie samochody dają prawo do odliczenia całości podatku zawartego w jego cenie.

REKLAMA

Autopromocja
■ Czy w znowelizowanej ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których takie pojazdy mogą dać prawo do odliczenia całego VAT?

– Tak. W znowelizowanej ustawie znajdują się przepisy przejściowe zawarte w jej art. 7. Z unormowań tych wynika, że podatnicy, którzy do 31 maja br. wezmą w używanie samochody spełniające warunki wynikające ze wspomnianego wzoru zawartego w obecnym art. 86 ust. 3 ustawy, zachowają prawo do dalszego pełnego odliczenia podatku z tytułu kolejnych opłat leasingowych. Przewidziano jednak istotny warunek. Otóż te umowy leasingowe muszą zostać zarejestrowane we właściwym urzędzie skarbowym do 15 czerwca tego roku.

Jeżeli więc podatnicy, którzy do końca maja 2005 r. wezmą w użytkowanie samochody, spełnią wspomniany warunek, to wszystkie faktury wystawiane przez lea-singodawcę lub wydzierżawiającego będą mu dawały prawo do pełnego odliczenia podatku.

■ Umowy leasingowe będą też zawierane w okresie od 1 czerwca br. do upływu 90 dni od momentu ogłoszenia nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Do jakich odliczeń będą uprawniały wspomniane samochody wzięte w użytkowanie na podstawie takich umów?

– Umowy zawarte od 1 czerwca br., ale przed upływem 90 dni od dnia ogłoszenia ustawy, będą dawały prawo do pełnego odliczenia jedynie w okresie przejściowym. Takiego prawa do pełnego odliczenia jednak już nie będzie po wejściu w życie przepisów znajdujących się w znowelizowanej ustawie o podatku od towarów i usług.

■ Jaką rolę odgrywa przepis zawarty w art. 7 ustawy zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług?

– Jest to regulacja, która niejako chroni prawa nabyte. Uważam za słuszne wprowadzenie takiego przepisu do noweli. Chciałbym przy okazji raz jeszcze zwrócić uwagę na obowiązek rejestracji umów leasingowych w urzędach skarbowych. Przypomnę, że wchodząca w życie 1 maja 2004 r. nowa wówczas ustawa o podatku od towarów i usług również przewidywała obowiązek zarejestrowania umów leasingowych dotyczących samochodów, które zawarto przed tą datą, czyli do końca kwietnia ub.r. Umowy te trzeba było wtedy również zarejestrować do 14 maja 2004 r., po to, żeby zachować prawo do odliczenia podatku. Powstaje więc pytanie, czy wspomniany już przepis zawarty w art. 7 ustawy nowelizującej ustawę o podatku od towarów i usług nakazuje niejako powtórną rejestrację tych umów zawartych do końca kwietnia ub.r. Moim zdaniem wspomniany art. 7 nie przewiduje prawa do powtórnej rejestracji takich umów. Umowy raz zarejestrowane dają prawo do pełnego odliczenia na podstawie rejestracji w urzędzie skarbowym dokonanej do 14 maja ub.r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
■ Część podatników, którzy zawarli do końca kwietnia ub.r. umowy leasingowe, dotyczące samochodów, nie zarejestrowała ich w urzędach skarbowych do 14 maja 2004 r. W związku z tym nie nabyli praw do pełnego odliczania VAT. Czy podatnicy ci coś zyskają, jeżeli zarejestrują te umowy we właściwym urzędzie skarbowym do 15 czerwca tego roku?

– W mojej opinii tacy podatnicy nie odzyskają prawa do odliczania VAT według stanu prawnego obowiązującego do 30 kwietnia 2004 r. (czyli pełnego odliczenia). Nabędą natomiast prawo do odliczeń zgodnie ze stanem na dzień 31 maja 2005 r. Przypomnę dosłowne brzmienie art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej. Otóż regulacja ta stanowi, że w przypadku samochodów i pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej, kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy stanowi kwota podatku naliczonego, jaka wynikałaby z przepisów art. 86 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 maja br.

Rozmawiał  Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA