REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy trzeba zarejestrować

REKLAMA

Rozmowa z prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych

Nowelizacja VAT wprowadzi istotne zmiany w odliczaniu VAT od samochodów, w tym również branych w użytkowanie na podstawie umów leasingowych.
■ Sejm znowelizował ustawę o podatku od towarów i usług. Wprowadza ona istotne zmiany w przepisach dotyczących odliczania VAT od samochodów, w tym również branych w użytkowanie na podstawie umów leasingowych. Na co powinni zwrócić szczególną uwagę podatnicy, którzy w najbliższym czasie będą zawierać tego rodzaju umowy?

– Na wstępie przypomnę, że nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług wejdzie w życie 1 czerwca br., ale przepisy dotyczące samochodów dopiero po 90 dniach od jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Faktycznie więc do końca maja br. będą zawierane umowy leasingowe, w tym również na samochody mające wyższą dopuszczalną ładowność niż wynikająca z obowiązującego jeszcze obecnie tzw. wzoru Lisaka zawartego w obecnym art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), ale niższą niż 3,5 tony. Samochody te od 91 dnia od ogłoszenia ustawy będą dawać prawo do odliczenia najwyżej w wysokości 60 proc. VAT, nie więcej jednak niż 6 tys. zł. Obecnie takie samochody dają prawo do odliczenia całości podatku zawartego w jego cenie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
■ Czy w znowelizowanej ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których takie pojazdy mogą dać prawo do odliczenia całego VAT?

– Tak. W znowelizowanej ustawie znajdują się przepisy przejściowe zawarte w jej art. 7. Z unormowań tych wynika, że podatnicy, którzy do 31 maja br. wezmą w używanie samochody spełniające warunki wynikające ze wspomnianego wzoru zawartego w obecnym art. 86 ust. 3 ustawy, zachowają prawo do dalszego pełnego odliczenia podatku z tytułu kolejnych opłat leasingowych. Przewidziano jednak istotny warunek. Otóż te umowy leasingowe muszą zostać zarejestrowane we właściwym urzędzie skarbowym do 15 czerwca tego roku.

Jeżeli więc podatnicy, którzy do końca maja 2005 r. wezmą w użytkowanie samochody, spełnią wspomniany warunek, to wszystkie faktury wystawiane przez lea-singodawcę lub wydzierżawiającego będą mu dawały prawo do pełnego odliczenia podatku.

■ Umowy leasingowe będą też zawierane w okresie od 1 czerwca br. do upływu 90 dni od momentu ogłoszenia nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Do jakich odliczeń będą uprawniały wspomniane samochody wzięte w użytkowanie na podstawie takich umów?

– Umowy zawarte od 1 czerwca br., ale przed upływem 90 dni od dnia ogłoszenia ustawy, będą dawały prawo do pełnego odliczenia jedynie w okresie przejściowym. Takiego prawa do pełnego odliczenia jednak już nie będzie po wejściu w życie przepisów znajdujących się w znowelizowanej ustawie o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

■ Jaką rolę odgrywa przepis zawarty w art. 7 ustawy zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług?

– Jest to regulacja, która niejako chroni prawa nabyte. Uważam za słuszne wprowadzenie takiego przepisu do noweli. Chciałbym przy okazji raz jeszcze zwrócić uwagę na obowiązek rejestracji umów leasingowych w urzędach skarbowych. Przypomnę, że wchodząca w życie 1 maja 2004 r. nowa wówczas ustawa o podatku od towarów i usług również przewidywała obowiązek zarejestrowania umów leasingowych dotyczących samochodów, które zawarto przed tą datą, czyli do końca kwietnia ub.r. Umowy te trzeba było wtedy również zarejestrować do 14 maja 2004 r., po to, żeby zachować prawo do odliczenia podatku. Powstaje więc pytanie, czy wspomniany już przepis zawarty w art. 7 ustawy nowelizującej ustawę o podatku od towarów i usług nakazuje niejako powtórną rejestrację tych umów zawartych do końca kwietnia ub.r. Moim zdaniem wspomniany art. 7 nie przewiduje prawa do powtórnej rejestracji takich umów. Umowy raz zarejestrowane dają prawo do pełnego odliczenia na podstawie rejestracji w urzędzie skarbowym dokonanej do 14 maja ub.r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
■ Część podatników, którzy zawarli do końca kwietnia ub.r. umowy leasingowe, dotyczące samochodów, nie zarejestrowała ich w urzędach skarbowych do 14 maja 2004 r. W związku z tym nie nabyli praw do pełnego odliczania VAT. Czy podatnicy ci coś zyskają, jeżeli zarejestrują te umowy we właściwym urzędzie skarbowym do 15 czerwca tego roku?

– W mojej opinii tacy podatnicy nie odzyskają prawa do odliczania VAT według stanu prawnego obowiązującego do 30 kwietnia 2004 r. (czyli pełnego odliczenia). Nabędą natomiast prawo do odliczeń zgodnie ze stanem na dzień 31 maja 2005 r. Przypomnę dosłowne brzmienie art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej. Otóż regulacja ta stanowi, że w przypadku samochodów i pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej, kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy stanowi kwota podatku naliczonego, jaka wynikałaby z przepisów art. 86 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 maja br.

Rozmawiał  Krzysztof Tomaszewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA