REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku w Wielkiej Brytanii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Aby móc ubiegać się o zwrot VAT w Wielkiej Brytanii, należy złożyć w odpowiednim urzędzie wymagane dokumenty. Przy przesyłaniu należy zwrócić uwagę na ich poprawność. Jeśli w którymkolwiek z dokumentów zidentyfikowano błąd, np. w nazwie firmy, wówczas do przesyłanego wniosku trzeba dołączyć pisemne sprostowanie błędnej informacji.

Marek Konieczny oraz Katarzyna Berbeć z poznańskiego biura firmy Deloitte wyjaśnili „GP”, że każdemu przedsiębiorcy zarejestrowanemu na potrzeby VAT w Polsce i dokonującemu zakupów w innym państwie członkowskim UE, w którym nie prowadzi on działalności oraz nie jest w nim zarejestrowanym podatnikiem VAT, przysługuje prawo ubiegania się o zwrot VAT związanego z tymi zakupami. Podstawę prawną stanowi tutaj VIII Dyrektywa Rady UE (79/1072/EEC).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z jej przepisami, podmiot uprawniony do ubiegania się o zwrot VAT to przedsiębiorca: w naszym przypadku zarejestrowany na VAT w Polsce, dokonujący w związku z prowadzoną działalnością zakupu towarów i usług, dających prawo do odliczenia VAT naliczonego w innym niż Polska państwie UE. W okresie, za który składany jest wniosek o zwrot VAT, podatnik nie może posiadać miejsca prowadzenia działalności w danym państwie UE, w którym ubiega się o zwrot podatku, realizować tam dostawy towarów lub wykonywać usług (wyjątek stanowią usługi transportowe i usługi, za które podatek VAT rozlicza usługobiorca).

Trzeba złożyć wniosek

Eksperci z firmy Deloitte podkreślili, że aby ubiegać się o zwrot VAT w Wielkiej Brytanii, niezbędne będą dokumenty wymagane przez właściwy brytyjski urząd w celu realizacji procedury zwrotu VAT. Będą to: wniosek o zwrot VAT: formularz „VAT 65” (dostępny na stronie internetowej), oryginały faktur (opiewających na łączną kwotę przewyższającą 100 funtów brytyjskich (GBP)) i ewentualnie dokumentów celnych oraz dokument potwierdzający status podatnika VAT w innym kraju członkowskim (tj. w naszym przypadku w Polsce). – Należy zwrócić uwagę na poprawność przesyłanych dokumentów. Jeśli w którymkolwiek z dokumentów zidentyfikowano błąd (np. w nazwie firmy), wówczas do przesyłanego wniosku należy załączyć pisemne sprostowanie błędnej informacji. Natomiast jeśli sam wniosek będzie wypełniony błędnie, wówczas nawet braki czy błędy niewielkiej wagi mogą spowodować odrzucenie wniosku oraz konieczność ponownego przesłania poprawnego wniosku, co oczywiście może spowodować wydłużenie całej procedury, nawet do kilkunastu miesięcy. Warto więc zadbać o poprawność składanego wniosku – dodał Marek Konieczny, doradca podatkowy z Deloitte.

Zwrot w ciągu sześciu miesięcy

Katarzyna Berbeć, członek zespołu Deloitte biuro w Poznaniu, wyjaśniła „GP”, że zwrot VAT powinien nastąpić w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania wniosku przez urząd, niemniej jednak trzeba być przygotowanym na to, że procedura zwrotu podatku w praktyce może zająć więcej czasu, w związku z tym wskazane wydaje się rozważenie kwartalnej formy ubiegania się o zwrot VAT-u. – Należy zaznaczyć, iż wniosek składany do właściwego urzędu nie powinien obejmować kwot VAT związanych z zakupami dokonanywanymi w okresie krótszym niż 3 miesiące i dłuższym niż 1 rok, przy czym wnioskowana kwota zwrotu nie może być niższa niż 130 GPB w stosunku kwartalnym oraz 16 GBP w skali roku. Ostatecznym terminem złożenia wniosku o zwrot VAT dotyczącego zakupów dokonanych w danym roku kalendarzowym jest 30 czerwca następnego roku kalendarzowego. Jest to data nieprzekraczalna.

REKLAMA

Zwrot od zakupów biznesowych

Nasi eksperci podkreślili również, iż Wielka Brytania dopuszcza uzyskanie zwrotu VAT od zakupu paliw, wynajmu samochodów dla celów biznesowych (nie dłuższego jednak niż 3 dni), usług gastronomicznych (na rzecz pracowników firmy oraz w przypadku delegacji) i noclegowych, a także kursów szkoleniowych (z pewnymi ograniczeniami). Niestety, poniesienie kosztów reprezentacyjnych w Wielkiej Brytanii, np. wspólna kolacja z klientem, organizowanie dla klientów różnych imprez kulturalnych czy sportowych nie uprawnia do ubiegania się o zwrot VAT. Warto przy tym pamiętać, iż podstawowa stawka VAT, która znajduje zastosowanie w odniesieniu do większości towarów i usług, wynosi w Wielkiej Brytanii 17,5 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważny adres
Wnioski o zwrot VAT wraz z pozostałą dokumentacją należy składać do urzędu:
HM Customs and Excise
VAT Overseas Repayments
8th/13th Directive
Custom House
PO Box 34
Londonderry
BT48 7AE
Northern Ireland
/Północna Irlandia
www.hmce.gov.uk
Oprac.  Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA