REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku w Wielkiej Brytanii

REKLAMA

Aby móc ubiegać się o zwrot VAT w Wielkiej Brytanii, należy złożyć w odpowiednim urzędzie wymagane dokumenty. Przy przesyłaniu należy zwrócić uwagę na ich poprawność. Jeśli w którymkolwiek z dokumentów zidentyfikowano błąd, np. w nazwie firmy, wówczas do przesyłanego wniosku trzeba dołączyć pisemne sprostowanie błędnej informacji.

Marek Konieczny oraz Katarzyna Berbeć z poznańskiego biura firmy Deloitte wyjaśnili „GP”, że każdemu przedsiębiorcy zarejestrowanemu na potrzeby VAT w Polsce i dokonującemu zakupów w innym państwie członkowskim UE, w którym nie prowadzi on działalności oraz nie jest w nim zarejestrowanym podatnikiem VAT, przysługuje prawo ubiegania się o zwrot VAT związanego z tymi zakupami. Podstawę prawną stanowi tutaj VIII Dyrektywa Rady UE (79/1072/EEC).

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z jej przepisami, podmiot uprawniony do ubiegania się o zwrot VAT to przedsiębiorca: w naszym przypadku zarejestrowany na VAT w Polsce, dokonujący w związku z prowadzoną działalnością zakupu towarów i usług, dających prawo do odliczenia VAT naliczonego w innym niż Polska państwie UE. W okresie, za który składany jest wniosek o zwrot VAT, podatnik nie może posiadać miejsca prowadzenia działalności w danym państwie UE, w którym ubiega się o zwrot podatku, realizować tam dostawy towarów lub wykonywać usług (wyjątek stanowią usługi transportowe i usługi, za które podatek VAT rozlicza usługobiorca).

Trzeba złożyć wniosek

Eksperci z firmy Deloitte podkreślili, że aby ubiegać się o zwrot VAT w Wielkiej Brytanii, niezbędne będą dokumenty wymagane przez właściwy brytyjski urząd w celu realizacji procedury zwrotu VAT. Będą to: wniosek o zwrot VAT: formularz „VAT 65” (dostępny na stronie internetowej), oryginały faktur (opiewających na łączną kwotę przewyższającą 100 funtów brytyjskich (GBP)) i ewentualnie dokumentów celnych oraz dokument potwierdzający status podatnika VAT w innym kraju członkowskim (tj. w naszym przypadku w Polsce). – Należy zwrócić uwagę na poprawność przesyłanych dokumentów. Jeśli w którymkolwiek z dokumentów zidentyfikowano błąd (np. w nazwie firmy), wówczas do przesyłanego wniosku należy załączyć pisemne sprostowanie błędnej informacji. Natomiast jeśli sam wniosek będzie wypełniony błędnie, wówczas nawet braki czy błędy niewielkiej wagi mogą spowodować odrzucenie wniosku oraz konieczność ponownego przesłania poprawnego wniosku, co oczywiście może spowodować wydłużenie całej procedury, nawet do kilkunastu miesięcy. Warto więc zadbać o poprawność składanego wniosku – dodał Marek Konieczny, doradca podatkowy z Deloitte.

Zwrot w ciągu sześciu miesięcy

Katarzyna Berbeć, członek zespołu Deloitte biuro w Poznaniu, wyjaśniła „GP”, że zwrot VAT powinien nastąpić w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania wniosku przez urząd, niemniej jednak trzeba być przygotowanym na to, że procedura zwrotu podatku w praktyce może zająć więcej czasu, w związku z tym wskazane wydaje się rozważenie kwartalnej formy ubiegania się o zwrot VAT-u. – Należy zaznaczyć, iż wniosek składany do właściwego urzędu nie powinien obejmować kwot VAT związanych z zakupami dokonanywanymi w okresie krótszym niż 3 miesiące i dłuższym niż 1 rok, przy czym wnioskowana kwota zwrotu nie może być niższa niż 130 GPB w stosunku kwartalnym oraz 16 GBP w skali roku. Ostatecznym terminem złożenia wniosku o zwrot VAT dotyczącego zakupów dokonanych w danym roku kalendarzowym jest 30 czerwca następnego roku kalendarzowego. Jest to data nieprzekraczalna.

REKLAMA

Zwrot od zakupów biznesowych

Nasi eksperci podkreślili również, iż Wielka Brytania dopuszcza uzyskanie zwrotu VAT od zakupu paliw, wynajmu samochodów dla celów biznesowych (nie dłuższego jednak niż 3 dni), usług gastronomicznych (na rzecz pracowników firmy oraz w przypadku delegacji) i noclegowych, a także kursów szkoleniowych (z pewnymi ograniczeniami). Niestety, poniesienie kosztów reprezentacyjnych w Wielkiej Brytanii, np. wspólna kolacja z klientem, organizowanie dla klientów różnych imprez kulturalnych czy sportowych nie uprawnia do ubiegania się o zwrot VAT. Warto przy tym pamiętać, iż podstawowa stawka VAT, która znajduje zastosowanie w odniesieniu do większości towarów i usług, wynosi w Wielkiej Brytanii 17,5 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważny adres
Wnioski o zwrot VAT wraz z pozostałą dokumentacją należy składać do urzędu:
HM Customs and Excise
VAT Overseas Repayments
8th/13th Directive
Custom House
PO Box 34
Londonderry
BT48 7AE
Northern Ireland
/Północna Irlandia
www.hmce.gov.uk
Oprac.  Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA