REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku w Wielkiej Brytanii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Aby móc ubiegać się o zwrot VAT w Wielkiej Brytanii, należy złożyć w odpowiednim urzędzie wymagane dokumenty. Przy przesyłaniu należy zwrócić uwagę na ich poprawność. Jeśli w którymkolwiek z dokumentów zidentyfikowano błąd, np. w nazwie firmy, wówczas do przesyłanego wniosku trzeba dołączyć pisemne sprostowanie błędnej informacji.

Marek Konieczny oraz Katarzyna Berbeć z poznańskiego biura firmy Deloitte wyjaśnili „GP”, że każdemu przedsiębiorcy zarejestrowanemu na potrzeby VAT w Polsce i dokonującemu zakupów w innym państwie członkowskim UE, w którym nie prowadzi on działalności oraz nie jest w nim zarejestrowanym podatnikiem VAT, przysługuje prawo ubiegania się o zwrot VAT związanego z tymi zakupami. Podstawę prawną stanowi tutaj VIII Dyrektywa Rady UE (79/1072/EEC).

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z jej przepisami, podmiot uprawniony do ubiegania się o zwrot VAT to przedsiębiorca: w naszym przypadku zarejestrowany na VAT w Polsce, dokonujący w związku z prowadzoną działalnością zakupu towarów i usług, dających prawo do odliczenia VAT naliczonego w innym niż Polska państwie UE. W okresie, za który składany jest wniosek o zwrot VAT, podatnik nie może posiadać miejsca prowadzenia działalności w danym państwie UE, w którym ubiega się o zwrot podatku, realizować tam dostawy towarów lub wykonywać usług (wyjątek stanowią usługi transportowe i usługi, za które podatek VAT rozlicza usługobiorca).

Trzeba złożyć wniosek

Eksperci z firmy Deloitte podkreślili, że aby ubiegać się o zwrot VAT w Wielkiej Brytanii, niezbędne będą dokumenty wymagane przez właściwy brytyjski urząd w celu realizacji procedury zwrotu VAT. Będą to: wniosek o zwrot VAT: formularz „VAT 65” (dostępny na stronie internetowej), oryginały faktur (opiewających na łączną kwotę przewyższającą 100 funtów brytyjskich (GBP)) i ewentualnie dokumentów celnych oraz dokument potwierdzający status podatnika VAT w innym kraju członkowskim (tj. w naszym przypadku w Polsce). – Należy zwrócić uwagę na poprawność przesyłanych dokumentów. Jeśli w którymkolwiek z dokumentów zidentyfikowano błąd (np. w nazwie firmy), wówczas do przesyłanego wniosku należy załączyć pisemne sprostowanie błędnej informacji. Natomiast jeśli sam wniosek będzie wypełniony błędnie, wówczas nawet braki czy błędy niewielkiej wagi mogą spowodować odrzucenie wniosku oraz konieczność ponownego przesłania poprawnego wniosku, co oczywiście może spowodować wydłużenie całej procedury, nawet do kilkunastu miesięcy. Warto więc zadbać o poprawność składanego wniosku – dodał Marek Konieczny, doradca podatkowy z Deloitte.

Zwrot w ciągu sześciu miesięcy

Katarzyna Berbeć, członek zespołu Deloitte biuro w Poznaniu, wyjaśniła „GP”, że zwrot VAT powinien nastąpić w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania wniosku przez urząd, niemniej jednak trzeba być przygotowanym na to, że procedura zwrotu podatku w praktyce może zająć więcej czasu, w związku z tym wskazane wydaje się rozważenie kwartalnej formy ubiegania się o zwrot VAT-u. – Należy zaznaczyć, iż wniosek składany do właściwego urzędu nie powinien obejmować kwot VAT związanych z zakupami dokonanywanymi w okresie krótszym niż 3 miesiące i dłuższym niż 1 rok, przy czym wnioskowana kwota zwrotu nie może być niższa niż 130 GPB w stosunku kwartalnym oraz 16 GBP w skali roku. Ostatecznym terminem złożenia wniosku o zwrot VAT dotyczącego zakupów dokonanych w danym roku kalendarzowym jest 30 czerwca następnego roku kalendarzowego. Jest to data nieprzekraczalna.

Zwrot od zakupów biznesowych

Nasi eksperci podkreślili również, iż Wielka Brytania dopuszcza uzyskanie zwrotu VAT od zakupu paliw, wynajmu samochodów dla celów biznesowych (nie dłuższego jednak niż 3 dni), usług gastronomicznych (na rzecz pracowników firmy oraz w przypadku delegacji) i noclegowych, a także kursów szkoleniowych (z pewnymi ograniczeniami). Niestety, poniesienie kosztów reprezentacyjnych w Wielkiej Brytanii, np. wspólna kolacja z klientem, organizowanie dla klientów różnych imprez kulturalnych czy sportowych nie uprawnia do ubiegania się o zwrot VAT. Warto przy tym pamiętać, iż podstawowa stawka VAT, która znajduje zastosowanie w odniesieniu do większości towarów i usług, wynosi w Wielkiej Brytanii 17,5 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważny adres
Wnioski o zwrot VAT wraz z pozostałą dokumentacją należy składać do urzędu:
HM Customs and Excise
VAT Overseas Repayments
8th/13th Directive
Custom House
PO Box 34
Londonderry
BT48 7AE
Northern Ireland
/Północna Irlandia
www.hmce.gov.uk
Oprac.  Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

REKLAMA

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

REKLAMA