reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Procedury. Wiążące interpretacje

Procedury. Wiążące interpretacje

W internetowej bazie Ministerstwa Finansów pojawia się coraz więcej decyzji wydanych przez organ II instancji w sprawie postanowień dotyczących wiążących interpretacji prawa podatkowego. Choć na razie jest ich niewiele, znalazły się wśród nich nie tylko decyzje uwzględniające zażalenia podatników, ale także z urzędu weryfikujące postanowienia na korzyść wnioskodawców.

Wiążące interpretacje prawa podatkowego w indywidualnej sprawie stały się dla wielu podatników, płatników i inkasentów sposobem na zabezpieczenie swoich interesów. Jest ich coraz więcej. Nie wszyscy jednak pamiętają, że postanowienia, i to nie tylko te niekorzystne, podlegają weryfikacji. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, ale może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji. Jak na razie w oficjalnej bazie internetowej na stronie Ministerstwa Finansów w tej kategorii pojawiło się 27 decyzji (choć nie ma pewności, czy zgodnie z obowiązkiem opublikowane zostały wszystkie decyzje.

Tryb weryfikacji został ściśle określony w art. 14b par. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Weryfikacja taka może nastąpić z inicjatywy samego wnioskodawcy. Organ odwoławczy (w przypadku postanowień wydanych przez naczelników urzędów skarbowych jest to dyrektor izby skarbowej) ma obowiązek rozpoznać zażalenie złożone przez niezadowolonego z odpowiedzi wnioskodawcę.

Z analizy opublikowanych decyzji wynika jednak, że więcej razy odmawiano ich weryfikacji. Tylko w 5 przypadkach organ odwoławczy uwzględnił zażalenie. Nie oznacza to jednak, że nie warto wnosić zażaleń. Potwierdza to fakt, że organ odwoławczy w trzech przypadkach z własnej inicjatywy (czyli z urzędu) zweryfikował postanowienie na korzyść wnioskodawcy. Organ odwoławczy może bowiem je zmienić lub uchylić z urzędu, jeżeli rażąco narusza ono prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Aleksandra Tarka
reklama

Czytaj także

Źródło:

GP
Kodeks pracy 2020. Praktyczny komentarz z przykładami103.20 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nowy JPK_VAT

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Moduł partnerski

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Integra Consulting Poland

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama