REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz remontowy TBS bez ulgi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, którzy wpłacają pieniądze na fundusz remontowy Towarzystwa Budownictwa Społecznego (TBS), nie mogą skorzystać z odliczenia w ramach ulgi remontowej. Takie prawo przysługuje tylko w przypadku wpłat na fundusze remontowe spółdzielni oraz wspólnoty mieszkaniowej.

Planując remont czy modernizację mieszkania, warto większe wydatki zaplanować na ten rok. Powód jest prosty. Rok 2005 jest ostatnim, w którym wydatki na remont i modernizację zaowocują możliwością skorzystania z ulgi podatkowej. Zapewne większość podatników wie, że odliczeniu w ramach ulgi remontowej podlegają wydatki poniesione na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku lub lokalu mieszkalnego. Nie wszyscy jednak wiedzą, że odliczeniu podlegają też wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej.

REKLAMA

Z odliczaniem wpłat na fundusze remontowe może być jednak kilka problemów. Jednym z podstawowych jest niska wartość wpłat, którą wraz z czynszem wpłacają podatnicy. Rozpocząć odliczanie można po przekroczeniu dolnego progu ulgi, czyli kwoty 567 zł (kwota na lata 2003-2005). W praktyce oznacza to, że podatnik, który odlicza tylko wpłaty na fundusz (nie ponosi innych wydatków remontowych), musi czekać aż uzbiera się w kolejnych trzech latach, w których rozliczana jest ulga, właśnie tę kwotę.

Dla przykładu, jeśli podatnik wpłaca co rok na fundusz remontowy 250 zł, to odliczenia będzie mógł dokonać dopiero w trzecim roku (czyli w 2005). Odliczyć będzie zaś można tylko 19 proc. kwoty zapłaconej w tym roku, w którym wpłaty przekroczyły dolny limit. Pozostałe 500 zł (wpłacone w latach 2003-2004) w tym przypadku przepadnie.

Ale to nie jedyny problem z wpłatami na fundusze remontowe. Z obowiązujących przepisów wynika bowiem, że prawo do odliczenia przysługuje tylko w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej, które utworzono na podstawie odrębnych przepisów. A to oznacza, że wpłat na żaden inny fundusz remontowy, utworzony na podstawie innych przepisów, odliczyć nie można.

Prawa takiego nie mają m.in. podatnicy zasilający fundusze remontowe Towarzystw Budownictwa Społecznego (TBS). Mimo że na podstawie art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1070 z późn. zm.) stawki czynszu za 1 mkw. powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego w zasobach mieszkaniowych TBS ustalane są w takiej wysokości, aby suma czynszów za najem wszystkich lokali eksploatowanych przez towarzystwo pozwalała na pokrycie kosztów eksploatacji i remontów budynków oraz spłatę kredytu zaciągniętego na budowę, wpłaty na fundusz remontowy towarzystwa nie podlegają odliczeniu. Potwierdza to stanowisko Ministerstwa Finansów. W jednej z odpowiedzi na pytania podatników zamieszczonej na stronie internetowej resortu wskazuje się, że odliczeniu podlegają jedynie wpłaty na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej. Zatem nie można dokonać odliczenia od podatku 19 proc. wydatków poniesionych w ramach wpłat na fundusz remontowy TBS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pocieszeniem dla podatników mieszkających w mieszkaniach TBS może być jednak to, że mogą korzystać z ulgi w przypadku remontu lub modernizacji lokalu. Umowa najmu, jaką podpisują z TBS, stanowi bowiem tytuł prawny do mieszkania, którego posiadanie jest podstawowym warunkiem do skorzystania z ulgi.

Co to jest TBS
Towarzystwo Budownictwa Społecznego to forma zaspokajania potrzeb mieszkaniowych dla tych, którzy nie dysponują wystarczającymi środkami na zakup własnego lokum. Towarzystwo jest organizacją non profit, co oznacza, że nie czerpie ono zysków z działalności. Podstawowym celem TBS jest budowa domów mieszkalnych i ich dalsza eksploatacja. Mogą również m.in. nabywać budynki mieszkalne, przeprowadzać remonty i adaptacje pomieszczeń na cele mieszkalne. Charakterystyczne jest to, że o lokal w TBS może się ubiegać wyłącznie osoba fizyczna nieposiadająca innego lokalu. Najemcy mieszkań nie mogą nigdy stać się jego właścicielami.
Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA