REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz remontowy TBS bez ulgi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, którzy wpłacają pieniądze na fundusz remontowy Towarzystwa Budownictwa Społecznego (TBS), nie mogą skorzystać z odliczenia w ramach ulgi remontowej. Takie prawo przysługuje tylko w przypadku wpłat na fundusze remontowe spółdzielni oraz wspólnoty mieszkaniowej.

Planując remont czy modernizację mieszkania, warto większe wydatki zaplanować na ten rok. Powód jest prosty. Rok 2005 jest ostatnim, w którym wydatki na remont i modernizację zaowocują możliwością skorzystania z ulgi podatkowej. Zapewne większość podatników wie, że odliczeniu w ramach ulgi remontowej podlegają wydatki poniesione na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku lub lokalu mieszkalnego. Nie wszyscy jednak wiedzą, że odliczeniu podlegają też wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej.

REKLAMA

Autopromocja

Z odliczaniem wpłat na fundusze remontowe może być jednak kilka problemów. Jednym z podstawowych jest niska wartość wpłat, którą wraz z czynszem wpłacają podatnicy. Rozpocząć odliczanie można po przekroczeniu dolnego progu ulgi, czyli kwoty 567 zł (kwota na lata 2003-2005). W praktyce oznacza to, że podatnik, który odlicza tylko wpłaty na fundusz (nie ponosi innych wydatków remontowych), musi czekać aż uzbiera się w kolejnych trzech latach, w których rozliczana jest ulga, właśnie tę kwotę.

Dla przykładu, jeśli podatnik wpłaca co rok na fundusz remontowy 250 zł, to odliczenia będzie mógł dokonać dopiero w trzecim roku (czyli w 2005). Odliczyć będzie zaś można tylko 19 proc. kwoty zapłaconej w tym roku, w którym wpłaty przekroczyły dolny limit. Pozostałe 500 zł (wpłacone w latach 2003-2004) w tym przypadku przepadnie.

Ale to nie jedyny problem z wpłatami na fundusze remontowe. Z obowiązujących przepisów wynika bowiem, że prawo do odliczenia przysługuje tylko w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej, które utworzono na podstawie odrębnych przepisów. A to oznacza, że wpłat na żaden inny fundusz remontowy, utworzony na podstawie innych przepisów, odliczyć nie można.

Prawa takiego nie mają m.in. podatnicy zasilający fundusze remontowe Towarzystw Budownictwa Społecznego (TBS). Mimo że na podstawie art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1070 z późn. zm.) stawki czynszu za 1 mkw. powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego w zasobach mieszkaniowych TBS ustalane są w takiej wysokości, aby suma czynszów za najem wszystkich lokali eksploatowanych przez towarzystwo pozwalała na pokrycie kosztów eksploatacji i remontów budynków oraz spłatę kredytu zaciągniętego na budowę, wpłaty na fundusz remontowy towarzystwa nie podlegają odliczeniu. Potwierdza to stanowisko Ministerstwa Finansów. W jednej z odpowiedzi na pytania podatników zamieszczonej na stronie internetowej resortu wskazuje się, że odliczeniu podlegają jedynie wpłaty na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej. Zatem nie można dokonać odliczenia od podatku 19 proc. wydatków poniesionych w ramach wpłat na fundusz remontowy TBS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pocieszeniem dla podatników mieszkających w mieszkaniach TBS może być jednak to, że mogą korzystać z ulgi w przypadku remontu lub modernizacji lokalu. Umowa najmu, jaką podpisują z TBS, stanowi bowiem tytuł prawny do mieszkania, którego posiadanie jest podstawowym warunkiem do skorzystania z ulgi.

Co to jest TBS
Towarzystwo Budownictwa Społecznego to forma zaspokajania potrzeb mieszkaniowych dla tych, którzy nie dysponują wystarczającymi środkami na zakup własnego lokum. Towarzystwo jest organizacją non profit, co oznacza, że nie czerpie ono zysków z działalności. Podstawowym celem TBS jest budowa domów mieszkalnych i ich dalsza eksploatacja. Mogą również m.in. nabywać budynki mieszkalne, przeprowadzać remonty i adaptacje pomieszczeń na cele mieszkalne. Charakterystyczne jest to, że o lokal w TBS może się ubiegać wyłącznie osoba fizyczna nieposiadająca innego lokalu. Najemcy mieszkań nie mogą nigdy stać się jego właścicielami.
Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA