REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2011 r. wszystkie PIT-y będzie można złożyć elektronicznie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 2011 r. wszystkie PIT-y będzie można złożyć przez internet bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Także korekty deklaracji będzie można wysłać w ten sposób - poinformował wiceminister finansów Maciej Grabowski.

Zastępca dyrektora departamentu administracji podatkowej Jarosław Wyszyński powiedział podczas środowej konferencji, że rozliczenia elektroniczne podatników z fiskusem stają się coraz bardziej popularne. Jego zdaniem pozwalają one podatnikom oszczędzić czas, a aplikacje stosowane przez resort finansów są przyjazne dla użytkowników.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

"Cały czas pracujemy nad usprawnieniami" - poinformował. Oświadczył, że od nowego roku do listy PIT-ów, które będzie można złożyć przez internet bez konieczności posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego zostaną dołączone kolejne trzy, w tym deklaracja dotycząca przychodów z najmu.

"To będą wszystkie formularze PIT funkcjonujące w administracji podatkowej" - wyjaśnił. Dodał, że dokumenty zostaną uproszczone - zmniejszona ma być liczba danych, które trzeba będzie do nich wpisać. MF chce także, by małżonkowie, którzy zamierzają rozliczać się elektronicznie, nie musieli składać upoważnień w formie papierowej, jak to jest obecnie.

Dodał, że zostanie także wprowadzony elektroniczny system, pozwalający na wymianę danych między resortem finansów i pracy, umożliwiający przekazywanie danych o zarobkach osób starających się o pomoc społeczną. Dzięki temu do wniosków o pomoc nie będą one musiały składać zaświadczeń o zarobkach.

REKLAMA

Maciej Grabowski poinformował, że resort finansów zamierza też umożliwić podatnikom złożenie elektronicznej korekty internetowego zeznania podatkowego. Obecnie nie jest to możliwe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Podatnicy w kontaktach z naszymi urzędami zwracali uwagę, że brak tej możliwości to istotny mankament" - powiedział wiceminister. Zapowiedział, że MF dołoży też więcej starań, aby poinformować podatników i zachęcić ich do korzystania z e-deklaracji.

Wiceminister powiedział, że obecny rok może być też przełomowym, jeśli chodzi o rozliczenia elektroniczne firm. Poinformował, że w tym roku przedsiębiorcy złożyli już ok. 2,2 mln deklaracji przez internet, podczas gdy w całym ubiegłym roku ich liczba wyniosła ok. 1,4 mln.

Grabowski dodał, że resort nie pracuje nad zwolnieniem firm z obowiązku posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego przy tego typu rozliczeniach. "Przedsiębiorcy takie podpisy mają, bo są im one potrzebne do rozliczenia z ZUS-em. Nie nakładamy więc na nich żadnego dodatkowego obowiązku" - wytłumaczył wiceminister.

Podczas wtorkowej konferencji przedstawiono też wyniki badania preferencji podatników PIT w zakresie zeznań podatkowych. Ankietę przeprowadziła wspólnie z MF firma PricewaterhouseCoopers na grupie 1082 osób z wykształceniem średnim lub wyższym, w wieku 18-40 lat, które mają stały dostęp do internetu.

Z badania wynika, że z systemu e-Deklaracje skorzystało 20 proc. podatników, ale 26 proc. przyznało, że w ogóle nie wiedziało o możliwości elektronicznego rozliczenia się z fiskusem. 47 proc. pytanych poświęciło na przygotowanie deklaracji od 10 do 20 minut. Większość użytkowników oceniła system pozytywnie - 34 proc. uważa, że jest przejrzysty, a 44 proc., że jest akceptowalny. Tylko 8 proc. uważa, że jest nieczytelny.

Wśród najważniejszych wad systemu wskazano konieczność podania w rozliczeniu kwoty przychodu za poprzedni rok (41 proc.), czy składania upoważnienia przez małżonków (22 proc.) Wśród zalet wymieniono m.in. wygodę (61 proc.), oszczędność czasu (14 proc.), czy oszczędność pieniędzy (9 proc.).

Partner w dziale prawno-podatkowym PwC Katarzyna Czarnecka-Żochowska wyjaśniła, że e-rozliczenia są istotne nie tylko dla podatników, ale także dla administracji podatkowej. "Potwierdzają to nie tylko badania wewnętrznie prowadzone w Polsce, ale także badania prowadzone globalnie"- powiedziała.

Zgodnie z danymi MF Polacy złożyli przez internet 320 tys. deklaracji podatkowych za 2009 r. Przełomem w funkcjonowaniu systemu e-Deklaracje była, wprowadzona w 2009 r., możliwość złożenia przez internet zeznania podatkowego bez tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Początkowo dotyczyło to jedynie formularza PIT-37, ale od tego roku również podatnicy rozliczający się na drukach PIT: 36, 36L, 38 i 39 mogli skorzystać z tego ułatwienia.

Resort wskazał, że zdecydowana większość - 297,6 tys. - spośród 320 tys. przesłanych e-rozliczeń za 2009 r. nie posiadała kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Z danych MF wynika, że najpopularniejszych PIT-ów 37 wysłano w ten sposób w br. 253 tys., czyli ponad trzykrotnie więcej niż rok wcześniej (80 tys. deklaracji).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA