REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2011 r. wszystkie PIT-y będzie można złożyć elektronicznie

REKLAMA

Od 2011 r. wszystkie PIT-y będzie można złożyć przez internet bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Także korekty deklaracji będzie można wysłać w ten sposób - poinformował wiceminister finansów Maciej Grabowski.

Zastępca dyrektora departamentu administracji podatkowej Jarosław Wyszyński powiedział podczas środowej konferencji, że rozliczenia elektroniczne podatników z fiskusem stają się coraz bardziej popularne. Jego zdaniem pozwalają one podatnikom oszczędzić czas, a aplikacje stosowane przez resort finansów są przyjazne dla użytkowników.

REKLAMA

Autopromocja

"Cały czas pracujemy nad usprawnieniami" - poinformował. Oświadczył, że od nowego roku do listy PIT-ów, które będzie można złożyć przez internet bez konieczności posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego zostaną dołączone kolejne trzy, w tym deklaracja dotycząca przychodów z najmu.

"To będą wszystkie formularze PIT funkcjonujące w administracji podatkowej" - wyjaśnił. Dodał, że dokumenty zostaną uproszczone - zmniejszona ma być liczba danych, które trzeba będzie do nich wpisać. MF chce także, by małżonkowie, którzy zamierzają rozliczać się elektronicznie, nie musieli składać upoważnień w formie papierowej, jak to jest obecnie.

Dodał, że zostanie także wprowadzony elektroniczny system, pozwalający na wymianę danych między resortem finansów i pracy, umożliwiający przekazywanie danych o zarobkach osób starających się o pomoc społeczną. Dzięki temu do wniosków o pomoc nie będą one musiały składać zaświadczeń o zarobkach.

Maciej Grabowski poinformował, że resort finansów zamierza też umożliwić podatnikom złożenie elektronicznej korekty internetowego zeznania podatkowego. Obecnie nie jest to możliwe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

"Podatnicy w kontaktach z naszymi urzędami zwracali uwagę, że brak tej możliwości to istotny mankament" - powiedział wiceminister. Zapowiedział, że MF dołoży też więcej starań, aby poinformować podatników i zachęcić ich do korzystania z e-deklaracji.

Wiceminister powiedział, że obecny rok może być też przełomowym, jeśli chodzi o rozliczenia elektroniczne firm. Poinformował, że w tym roku przedsiębiorcy złożyli już ok. 2,2 mln deklaracji przez internet, podczas gdy w całym ubiegłym roku ich liczba wyniosła ok. 1,4 mln.

Grabowski dodał, że resort nie pracuje nad zwolnieniem firm z obowiązku posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego przy tego typu rozliczeniach. "Przedsiębiorcy takie podpisy mają, bo są im one potrzebne do rozliczenia z ZUS-em. Nie nakładamy więc na nich żadnego dodatkowego obowiązku" - wytłumaczył wiceminister.

Podczas wtorkowej konferencji przedstawiono też wyniki badania preferencji podatników PIT w zakresie zeznań podatkowych. Ankietę przeprowadziła wspólnie z MF firma PricewaterhouseCoopers na grupie 1082 osób z wykształceniem średnim lub wyższym, w wieku 18-40 lat, które mają stały dostęp do internetu.

Z badania wynika, że z systemu e-Deklaracje skorzystało 20 proc. podatników, ale 26 proc. przyznało, że w ogóle nie wiedziało o możliwości elektronicznego rozliczenia się z fiskusem. 47 proc. pytanych poświęciło na przygotowanie deklaracji od 10 do 20 minut. Większość użytkowników oceniła system pozytywnie - 34 proc. uważa, że jest przejrzysty, a 44 proc., że jest akceptowalny. Tylko 8 proc. uważa, że jest nieczytelny.

Wśród najważniejszych wad systemu wskazano konieczność podania w rozliczeniu kwoty przychodu za poprzedni rok (41 proc.), czy składania upoważnienia przez małżonków (22 proc.) Wśród zalet wymieniono m.in. wygodę (61 proc.), oszczędność czasu (14 proc.), czy oszczędność pieniędzy (9 proc.).

Partner w dziale prawno-podatkowym PwC Katarzyna Czarnecka-Żochowska wyjaśniła, że e-rozliczenia są istotne nie tylko dla podatników, ale także dla administracji podatkowej. "Potwierdzają to nie tylko badania wewnętrznie prowadzone w Polsce, ale także badania prowadzone globalnie"- powiedziała.

Zgodnie z danymi MF Polacy złożyli przez internet 320 tys. deklaracji podatkowych za 2009 r. Przełomem w funkcjonowaniu systemu e-Deklaracje była, wprowadzona w 2009 r., możliwość złożenia przez internet zeznania podatkowego bez tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Początkowo dotyczyło to jedynie formularza PIT-37, ale od tego roku również podatnicy rozliczający się na drukach PIT: 36, 36L, 38 i 39 mogli skorzystać z tego ułatwienia.

Resort wskazał, że zdecydowana większość - 297,6 tys. - spośród 320 tys. przesłanych e-rozliczeń za 2009 r. nie posiadała kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Z danych MF wynika, że najpopularniejszych PIT-ów 37 wysłano w ten sposób w br. 253 tys., czyli ponad trzykrotnie więcej niż rok wcześniej (80 tys. deklaracji).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dwa miesiące z rzędu zwolnienia od składek ZUS. Wielu przedsiębiorców na to poszło, bo a nuż rząd się rozmyśli?

Rekordowe zainteresowanie możliwością "wakacji składkowych" w grudniu nie jest zaskoczeniem, ale warto zauważyć fakt, że wielu przedsiębiorców skorzysta z tej możliwości również w styczniu. Przedsiębiorcy chcą więc jak najszybciej wykorzystać możliwość "oddechu" od opłacania składek ZUS.  - Styczeń to miesiąc spowolnienia w wielu branżach, więc nie jest to zaskoczenie, że dla wielu branż to trudniejszy miesiąc. Sytuacja ta podpowiada jednak rządzącym, że obciążenia przedsiębiorców są dla nich bardzo dotkliwe i możliwość zawieszenia płacenia składek chociaż na miesiąc jest wręcz na wagę złota - mówią eksperci.  

Święta w firmie: jak rozliczyć podatkowo upominki i spotkanie wigilijne

W okresie świątecznym wielu przedsiębiorców decyduje się na organizację wigilijnego spotkania dla pracowników. Choć firmowa wigilia wiąże się z dodatkowymi wydatkami, wcale nie musi obciążać pracodawcy. Wystarczy spełnić warunki wliczenia tej imprezy w koszty. Ważną kwestią jest także dobór prezentów dla pracowników. Podpowiadamy, w jaki sposób najlepiej rozliczyć świąteczne wydatki.

PKD 2025 zamiast PKD 2007: Kiedy rusza nowa klasyfikacja działalności? Jaki jest okres przejściowy?

Klasyfikacja PKD 2025 już wkrótce zastąpi PKD 2007. Od kiedy, przedsiębiorcy składając wnioski o wpis do rejestru, będą wskazywać rodzaje działalności według nowej klasyfikacji? Jaki jest okres przejściowy, umożliwiający stosowanie obydwu klasyfikacji?

Podatki za 2024 rok: Rozliczenie o wiele łatwiejsze, fiskus szykuje specjalne narzędzie dla podatników

Rozliczenia podatkowe za 2024 rok. "W ciągu kilku miesięcy podatnicy powinni otrzymać dostęp do e-Urzędu Skarbowego poprzez aplikację mobilną. Za jej pośrednictwem będzie można rozliczyć podatki za 2024 rok" – powiedział szef Krajowej Administracji Skarbowej i wiceminister finansów Marcin Łoboda.

REKLAMA

VAT w net billingu: moment powstania obowiązku podatkowego dla dostawy energii elektrycznej przez prosumenta

Dnia 1 kwietnia 2021 r. zmiana przepisów Prawa energetycznego oraz o energii odnawialnych wprowadziła nowe, mniej korzystne zasady rozliczania się prosumentów z dostawcą energii z sieci energetycznej. System net bilingu zastąpił net metering (który w okresie przejściowym jest dostępny dla wcześniej podłączonych użytkowników). Dodatkowo, dla prosumentów będących podatnikami VAT oznacza to opodatkowanie tym podatkiem energii wprowadzanej do sieci. Do dziś nie do końca wiadomo na jakich zasadach, a Krajowa Informacja Skarbowa robi wszystko by tak pozostało, czego doskonałym przykładem jest interpretacja indywidualna z 22 listopada 2024 r., znak: 0113-KDIPT1-1.4012.686.2024.1.WL.

Rachunkowość 2025: zmiany. Nowy limit dla ksiąg rachunkowych, progi do badania sprawozdań, definicje jednostek i przychodów netto ze sprzedaży, raportowanie ESG

W dniu 1 stycznia 2025 r. wchodzi w życie większość przepisów ustawy z 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ta wprowadza obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju przez określoną grupę przedsiębiorstw i poddania jej atestacji przez biegłych rewidentów. A ponadto wprowadza: nowy limit przychodów dla prowadzenia ksiąg rachunkowych, nowe progi do badania sprawozdań finansowych, nowe definicje jednostek (mikro, małej, średniej, dużej), ujednolicone pojęcie przychodów netto ze sprzedaży i szereg innych zmian.

Fundusze UE na innowacje 2025: platforma STEP zmienia strategię rozwoju technologii w Europie. Jakie korzyści dla firm w Polsce?

Platforma technologii strategicznych STEP to nowa inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe technologie. Jej głównym celem jest mobilizacja środków finansowych na rozwój i produkcję technologii cyfrowych, deep-tech, czystych technologii oraz biotechnologii, co ma przyczynić się do zwiększenia suwerenności technologicznej wspólnoty. To ważny krok na drodze pobudzania innowacyjności, co również wpisuje się w główne tematy polskiej prezydencji w Radzie UE.

Rewolucja w składce zdrowotnej od środków trwałych w 2025 roku – sprawdź, co się zmienia!

Rok 2025 przynosi istotne zmiany dla przedsiębiorców w rozliczaniu składki zdrowotnej. Nowe przepisy wpływają na sprzedaż środków trwałych i uwzględnianie amortyzacji. Sprawdź, jak nowe zasady zmieniają Twoje rozliczenia i uniknij błędów!

REKLAMA

JPK CIT od 2025 r. – jak przygotować księgowość. Nowa era w raportowaniu podatkowym dla firm już zaraz

Od 1 stycznia 2025r. wchodzi w życie nowy obowiązek składania JPK_CIT i będzie on skutkował koniecznością corocznego przesyłania dwóch elektronicznych raportów w formie plików XML. Mimo, że przekazanie JPK_CIT organom podatkowym nastąpi dopiero w 2026 r., systemy finansowo-księgowe powinny być dostosowane do wymogów JPK_CIT już od początku 2025 r. Podatnicy CIT, a w późniejszych latach również PIT i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, będą musieli przygotować się do cyklicznego przekazywania ksiąg i ewidencji podatkowych do organów skarbowych.

Stawki amortyzacji 2025 [tabela]

Nowa tabela stawek amortyzacyjnych na 2025 rok jest już dostępna. Sprawdź, jakie wartości obowiązują dla budynków, maszyn, urządzeń czy środków transportu. Aktualne przepisy pozwalają zoptymalizować koszty amortyzacji w firmie.

REKLAMA