REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2011 r. wszystkie PIT-y będzie można złożyć elektronicznie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 2011 r. wszystkie PIT-y będzie można złożyć przez internet bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Także korekty deklaracji będzie można wysłać w ten sposób - poinformował wiceminister finansów Maciej Grabowski.

Zastępca dyrektora departamentu administracji podatkowej Jarosław Wyszyński powiedział podczas środowej konferencji, że rozliczenia elektroniczne podatników z fiskusem stają się coraz bardziej popularne. Jego zdaniem pozwalają one podatnikom oszczędzić czas, a aplikacje stosowane przez resort finansów są przyjazne dla użytkowników.

REKLAMA

REKLAMA

"Cały czas pracujemy nad usprawnieniami" - poinformował. Oświadczył, że od nowego roku do listy PIT-ów, które będzie można złożyć przez internet bez konieczności posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego zostaną dołączone kolejne trzy, w tym deklaracja dotycząca przychodów z najmu.

"To będą wszystkie formularze PIT funkcjonujące w administracji podatkowej" - wyjaśnił. Dodał, że dokumenty zostaną uproszczone - zmniejszona ma być liczba danych, które trzeba będzie do nich wpisać. MF chce także, by małżonkowie, którzy zamierzają rozliczać się elektronicznie, nie musieli składać upoważnień w formie papierowej, jak to jest obecnie.

Dodał, że zostanie także wprowadzony elektroniczny system, pozwalający na wymianę danych między resortem finansów i pracy, umożliwiający przekazywanie danych o zarobkach osób starających się o pomoc społeczną. Dzięki temu do wniosków o pomoc nie będą one musiały składać zaświadczeń o zarobkach.

REKLAMA

Maciej Grabowski poinformował, że resort finansów zamierza też umożliwić podatnikom złożenie elektronicznej korekty internetowego zeznania podatkowego. Obecnie nie jest to możliwe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Podatnicy w kontaktach z naszymi urzędami zwracali uwagę, że brak tej możliwości to istotny mankament" - powiedział wiceminister. Zapowiedział, że MF dołoży też więcej starań, aby poinformować podatników i zachęcić ich do korzystania z e-deklaracji.

Wiceminister powiedział, że obecny rok może być też przełomowym, jeśli chodzi o rozliczenia elektroniczne firm. Poinformował, że w tym roku przedsiębiorcy złożyli już ok. 2,2 mln deklaracji przez internet, podczas gdy w całym ubiegłym roku ich liczba wyniosła ok. 1,4 mln.

Grabowski dodał, że resort nie pracuje nad zwolnieniem firm z obowiązku posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego przy tego typu rozliczeniach. "Przedsiębiorcy takie podpisy mają, bo są im one potrzebne do rozliczenia z ZUS-em. Nie nakładamy więc na nich żadnego dodatkowego obowiązku" - wytłumaczył wiceminister.

Podczas wtorkowej konferencji przedstawiono też wyniki badania preferencji podatników PIT w zakresie zeznań podatkowych. Ankietę przeprowadziła wspólnie z MF firma PricewaterhouseCoopers na grupie 1082 osób z wykształceniem średnim lub wyższym, w wieku 18-40 lat, które mają stały dostęp do internetu.

Z badania wynika, że z systemu e-Deklaracje skorzystało 20 proc. podatników, ale 26 proc. przyznało, że w ogóle nie wiedziało o możliwości elektronicznego rozliczenia się z fiskusem. 47 proc. pytanych poświęciło na przygotowanie deklaracji od 10 do 20 minut. Większość użytkowników oceniła system pozytywnie - 34 proc. uważa, że jest przejrzysty, a 44 proc., że jest akceptowalny. Tylko 8 proc. uważa, że jest nieczytelny.

Wśród najważniejszych wad systemu wskazano konieczność podania w rozliczeniu kwoty przychodu za poprzedni rok (41 proc.), czy składania upoważnienia przez małżonków (22 proc.) Wśród zalet wymieniono m.in. wygodę (61 proc.), oszczędność czasu (14 proc.), czy oszczędność pieniędzy (9 proc.).

Partner w dziale prawno-podatkowym PwC Katarzyna Czarnecka-Żochowska wyjaśniła, że e-rozliczenia są istotne nie tylko dla podatników, ale także dla administracji podatkowej. "Potwierdzają to nie tylko badania wewnętrznie prowadzone w Polsce, ale także badania prowadzone globalnie"- powiedziała.

Zgodnie z danymi MF Polacy złożyli przez internet 320 tys. deklaracji podatkowych za 2009 r. Przełomem w funkcjonowaniu systemu e-Deklaracje była, wprowadzona w 2009 r., możliwość złożenia przez internet zeznania podatkowego bez tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Początkowo dotyczyło to jedynie formularza PIT-37, ale od tego roku również podatnicy rozliczający się na drukach PIT: 36, 36L, 38 i 39 mogli skorzystać z tego ułatwienia.

Resort wskazał, że zdecydowana większość - 297,6 tys. - spośród 320 tys. przesłanych e-rozliczeń za 2009 r. nie posiadała kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Z danych MF wynika, że najpopularniejszych PIT-ów 37 wysłano w ten sposób w br. 253 tys., czyli ponad trzykrotnie więcej niż rok wcześniej (80 tys. deklaracji).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie muszą być w KSeF. Czy wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

REKLAMA

Darowizna samochodu po wycofaniu z firmy – czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

REKLAMA

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA