REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wkrótce wchodzą nowe przepisy o VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

1 czerwca br. wejdą w życie nowe przepisy ustawy o VAT dotyczące tzw. ulgi na złe długi, prac wykonywanych na zlecenie czy dokumentowania wewnątrzwspólnotowych dostaw towaru. Od 22 sierpnia br. natomiast zaczną obowiązywać znowelizowane regulacje związane z rozliczaniem VAT od samochodów i paliwa.

Najnowsza i zarazem najobszerniejsza z dotychczasowych nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług została ogłoszona w Dzienniku Ustaw z 23 maja 2005 r. nr 90, poz. 756. Większość jej przepisów wejdzie w życie 1 czerwca br. Wśród nich są regulacje, które wprowadzą ulgę na złe długi. Umożliwią podatnikom skorygowanie podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, stanowiących koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Z ulgi jednak będzie można skorzystać po spełnieniu określonych warunków.

REKLAMA

REKLAMA

I tak np. wierzytelności powinny zostać uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny; od daty wystawienia faktury będącej podstawą do odpisania wierzytelności nie może upłynąć 5 lat, licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura; wierzyciel musi zawiadomić dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych, a dłużnik w ciągu 28 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.

Z początkiem czerwca zmienią się również przepisy dotyczące prac wykonywanych na zlecenie. Obecne regulacje dotyczące m.in. umów zlecenia czy o dzieło są wyjątkowo niejasne. W praktyce więc często nie wiadomo, które z umów powinny podlegać VAT, a które nie. Nowelizacja miała rozstrzygnąć te wątpliwości.

Z nowego przepisu wynika, że VAT nie będzie dotyczył sytuacji, w której zlecający będzie ponosił odpowiedzialność za wykonanie danych czynności wobec osób trzecich. Pojawiły się już jednak wątpliwości, czy takie sformułowanie rzeczywiście może jednoznacznie decydować o tym, że takie prace wykonywane na zlecenie nie będą objęte VAT. Nie do końca też wiadomo, czy zawsze zlecający może ponosić odpowiedzialność wobec osób trzecich.

REKLAMA

Z kolei po 90 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw znowelizowanej ustawy, czyli od 22 sierpnia br., zaczną obowiązywać znowelizowane regulacje związane z rozliczaniem VAT od samochodów i paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze zmodyfikowanego art. 86 ust. 3 ustawy wynika, że w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowić będzie 60 proc. kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6000 zł. Przepis ten nie będzie jednak dotyczył pojazdów samochodowych spełniających określone warunki wymienione w przepisach znowelizowanego art. 86 ust. 4 ustawy, a dotyczące np. siedzeń, określonych cech konstrukcyjnych czy wymiarów.

Zmieniono art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Wynika z niego, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie będzie stosować się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w znowelizowanym art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Istotne regulacje dotyczące tych kwestii zawiera też przepis znajdujący się w art. 5 ustawy nowelizującej. Kwestie dotyczące samochodów i paliw już obecnie budzą wiele kontrowersji.

Co i kiedy zmieni się w ustawie o VAT 

(wybrane przepisy)

WEJDĄ W ŻYCIE - 1 czerwca 2005

• zmienione definicje eksportu towarów i produktów rolnych (art. 2 pkt 8 i pkt 20),
• unormowania dotyczące prezentów małej wartości oraz próbek (art. 7 ust. 4 i ust. 7),
• przepisy związane z wewnątrzwspólnotowym nabyciem i dostawą towarów (art. 10 ust. 1, art. 13 ust. 1),
• zasady regulujące opodatkowanie prac na zlecenie oraz usług twórców i artystów (art. 15 ust. 3 i 3a),
• regulacje dotyczące obowiązku podatkowego (m.in. art. 19 ust. 6, ust. 12, ust. 15, ust. 16a i ust. 20),
• niektóre unormowania związane z miejscem świadczenia przy dostawie towarów (art. 23 ust. 13 oraz art. 24 ust. 10 pkt 1),
• część zasad dotyczących miejsca świadczenia przy usługach (art. 27 ust. 4 pkt 3 oraz art. 28 ust. 5 pkt 2)
• określenie podstawy opodatkowania (m.in. art. 29 ust. 1 i ust. 17, art. 31 ust. 2 pkt 1),
• uchylenie wymogu posiadania dokumentu potwierdzającego przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego (uchylony przepis art. 42 ust. 3 pkt 4)
• zwolnienia od podatku w odniesieniu do organizacji międzynarodowych (część przepisów art. 82),
• zwrot różnicy podatku (część przepisów m.in. art. 87),
• rozliczanie podatku w odniesieniu do wierzytelności nieściągalnych, tzw. ulga na złe długi (rozdział 1a w dziale IX),
• odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego (zmiany w rozdziale 2 w dziale IX),
• składanie deklaracji podatkowych (art. 99 ust. 8)
• prowadzenie ewidencji (niektóre przepisy art. 109 i art. 110)
kasy rejestrujące (art. 111 ust. 1),
• część unormowań dotyczących szczególnych procedur dotyczących dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków (zmiana niektórych przepisów art. 120),
• system zwrotu podatku podróżnym (zmiany w art. 127).

WEJDĄ W ŻYCIE - 22 sierpnia 2005

• regulacje dotyczące zasad odliczania podatku naliczonego od określonych samochodów oraz od paliwa do takich samochodów (zmiany w art. 86 oraz w art. 88 ust. 1 pkt 3),
• artykuły 2, 4 i 5 znowelizowanej ustawy.

 Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA