Nowe przepisy określające tryb doręczania pism sądowych
REKLAMA
Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt rozporządzenia, które określa szczegółowy tryb i sposób doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym. Nowe rozporządzenie ma zastąpić dotychczas obowiązujące w tym zakresie.
REKLAMA
Zmieniony został zakres podmiotowy rozporządzenia z uwagi na rozszerzenie kręgu osób uprawnionych do dokonywania doręczeń w postępowaniu cywilnym. Będzie miało ono zastosowanie do doręczeń dokonywanych przez operatora publicznego, lub innego operatora pocztowego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe, osoby zatrudnione w sądzie, komornika lub sądową służbę doręczeniową.
Obowiązujące obecnie przepisy Kodeksu postępowania cywilnego dotyczące doręczeń posługują się dwoma pojęciami: adresat i odbiorca przesyłki. Problemy z zakwalifikowaniem danego podmiotu jako adresata lub odbiorcę przesyłki zgłaszane były przez Pocztę Polską, jak również wynikają z interpretacji dokonywanych przez sądy powszechne w kontaktach z podmiotami doręczającymi. W celu rozwiania tych wątpliwości zdecydowano się na wprowadzenie w projektowanym rozporządzeniu zapisów określających, iż przesyłkę doręcza się wskazanemu na niej adresatowi (doręczenie właściwe) lub innemu odbiorcy (doręczenie zastępcze).
Resort sprawiedliwości zaproponował również wprowadzenie zmian, które wskazywałaby, kiedy doręczający nie może doręczyć przesyłki domownikowi, administracji domu, dozorcy domu lub sołtysowi. Przesyłki nie będzie można doręczyć wtedy, kiedy organ wysyłający umieścił na adresowej stronie przesyłki napis wyłączający taki sposób doręczenia w ogóle lub w stosunku do oznaczonych osób. Wyłączenie określonych osób z kręgu potencjalnych odbiorców w zastępstwie adresata należy bowiem do organu wysyłającego.
REKLAMA
Nowe regulacje określają sposób doręczania przesyłki w miejscu pracy i odbiór przez upoważnionego pracownika. Jeżeli więc osobą odbierającą przesyłkę sądową jest upoważniony pracownik powinien potwierdzić odbiór nie tylko przez wpisanie daty i umieszczenie czytelnego podpisu, ale również poprzez odcisk stempla firmowego lub wpisanie numeru upoważnienia do odbioru przesyłek.
Rozporządzenie określa ponadto czynności doręczającego związane z doręczaniem przesyłek, jak również czynności podejmowane przez właściwe jednostki organizacyjne operatorów i urzędy gminy.
Adam Kuchta
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat