REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost akcyzy na olej i gaz. Znów podwyżki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wzrost stawki na olej opałowy lekki oraz objęcie akcyzą gazu płynnego do celów opałowych to kolejny wzrost obciążeń tym podatkiem w krótkim czasie. Już z początkiem br. zwiększono akcyzę na benzynę i alkohol, a od połowy stycznia br. - na papierosy. Tymczasem gotowy jest projekt przewidujący podwyżkę stawki na prąd o 11 proc.

Wzrost akcyzy ma ogromny wpływ na ceny. Przypomnijmy: z początkiem roku podniesiono akcyzę na alkohol o ponad 3 proc.

REKLAMA

REKLAMA

– W efekcie na rynku półlitrowa butelka 40-procentowej wódki średnio podrożała w detalu od 50 groszy do 1 zł – powiedział „GP” Henryk Wnorowski, członek zarządu, dyrektor ds. handlu Polmos Białystok.

W połowie stycznia br. natomiast podniesiono akcyzę na papierosy. Jak poinformowali „GP” przedstawiciele branży tytoniowej, z ich szacunków wynika, że średnio spowodowało to wzrost cen paczki papierosów – w zależności od marki – od 20 do 40 groszy.

Tymczasem już wkrótce stawka akcyzy dla oleju opałowego lekkiego zwiększy się z 233 zł/1000 l do 1028 zł/1000 l. Wzrośnie również stawka dla ciężkiego oleju opałowego. Akcyza obejmuje ponadto gaz płynny propan-butan i inne gazy płynne wykorzystywane do celów opałowych. Zmiany te przewidują rozporządzenia, które podpisał minister finansów. Nowe przepisy wejdą w życie 14 dni od opublikowania w Dzienniku Ustaw.

REKLAMA

Uważa się, że podwyżka akcyzy na olej opałowy zdecydowanie podniesie koszty ogrzewania wielu domów. Zwiększą się też koszty produkcji w wielu firmach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, zrzeszająca 200 firm branży drogowej, stwierdza, że podwyższenie stawki podatku akcyzowego bardzo negatywnie wpłynie na ich działalność. Powód: konieczność podniesienia ceny podstawowego produktu, jakim jest mieszanka bitumiczna, układana na drogach i ulicach podczas modernizacji, remontów czy też nowych inwestycji infrastrukturalnych.

Tymczasem przygotowany w Ministerstwie Finansów projekt przewiduje od 1 stycznia 2006 r. zwiększenie stawki na prąd o 11 proc. Proponowane podniesienie akcyzy z 20 zł za MWh do 22,20 zł za MWh budzi niepokój konsumentów. Obawiają się, że po zwiększeniu opodatkowania będą musieli więcej płacić za prąd.

Osłony mają być, ale nie wiadomo jakie

Ministerstwo Finansów pracuje nad programem osłonowym, m.in. dla indywidualnych gospodarstw domowych, których dotknie podwyżka akcyzy – poinformował na wczorajszej konferencji minister finansów Mirosław Gronicki. Dodał, że na razie MF nie będzie ujawniać planów osłonowych, gdyż jest na to za wcześnie. – Patologie na rynku paliw są wynikiem błędnych regulacji. Chcielibyśmy te patologie ukrócić. Jeśli mamy różne ceny na de facto ten sam produkt, to nie ma możliwości, aby potencjalny konsument nie wykorzystywał arbitrażu cenowego. Oczywiście przy tej okazji tracą ci, którzy są naprawdę uczciwi. MF się z tym zgadza, dlatego chcemy konstruować odpowiedni system osłon – powiedział Mirosław Gronicki. Podkreślił również, że to zrównanie akcyzy nie ma zasięgu powszechnego, gdyż nie jest to regulacja, która dotyka wszystkich gospodarstw domowych. Dotyczy to tylko tych, którzy ogrzewają domy olejem opałowym bądź gazem płynnym i według szacunków ministerstwa jest to kilka procent gospodarstw domowych.

Ponadto – jak wyjaśniono w resorcie – nie można w Polsce zmniejszyć akcyzy, gdyż oleje opałowe i gaz płynny należą do tzw. wyrobów zharmonizowanych, czyli minimum akcyzy musi być zgodne z wymogami Unii Europejskiej. Wobec tego, z jednej strony, zmniejszono akcyzę na olej napędowy do minimum, a z drugiej, dostosowano odpowiednio akcyzę na oleje opałowe.

Zmiany w akcyzie według ministra Gronickiego nie będą miały dużego wpływu na inflację – mniej niż 0,2 proc. w skali roku. Ponadto zmiana ta wróży, iż w następnych kwartałach tempo wzrostu gospodarczego będzie rosło. 

 Krzysztof Tomaszewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA