REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucyjne zmiany w hipotece - pierwsze wątpliwości

REKLAMA

Wejście w życie nowelizacji ustawy o księgach wieczystych i hipotece oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r., Nr 131, poz. 1075), o której pisaliśmy w naszej publikacji z dnia 24 lutego 2011 r., wywoływało już od miesięcy liczne kontrowersje i dyskusje. Dotyczyły one głównie praktycznego zastosowania znowelizowanych przepisów, w tym m.in. automatycznego przejścia hipoteki dewelopera na nabywców mieszkań.

Zmiany wprowadzone nowelizacją wywołały również wiele wątpliwości wśród naszych czytelników, którzy pisali do nas najczęściej z prośbą o wyjaśnienie, czy powinni rzeczywiście obawiać się nowych przepisów, oraz czy są one niekorzystne dla nabywców mieszkań? W odpowiedzi na Państwa liczne zapytania oraz duże zainteresowanie tymi kwestiami, kancelaria prezentuje poniżej omówienie najbardziej kontrowersyjnych zmian nowelizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Na wstępie, należy przyznać, że rzeczywiście w praktyce zmiany te mogą okazać się niekorzystne. Znowelizowany art. 76 ust. 4 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1361 ze zm., dalej „ustawa”). można interpretować w ten sposób, że od 20 lutego 2011 roku nabywca lokalu będzie obciążony częścią kredytu dewelopera.

To niekorzystne dla klientów deweloperów rozwiązanie będzie miało miejsce w sytuacji, gdy w umowie ustanawiającej hipotekę nie zostało zawarte postanowienie dotyczące sposobu podziału hipoteki i sposób podziału hipoteki nie został ujawniony w księdze wieczystej, oraz wtedy, gdy brak takiego postanowienia umownego jest konsekwencją przymusowego charakteru hipoteki obciążającej nieruchomość.

W takim przypadku, w razie podziału nieruchomości (np. wyodrębnienia własności lokalu) powstanie hipoteka łączna ustawowa, a właściciele wyodrębnionych nieruchomości będą mieli jedynie możliwość żądania podziału takiej hipoteki proporcjonalnie do wartości nieruchomości (np. lokali) powstałych wskutek podziału. Jeżeli zaś sposób podziału hipoteki zostanie określony w umowie o ustanowienie hipoteki i ujawniony w księdze wieczystej, podział ten następować będzie stosownie do postanowień umowy.

REKLAMA

Są to dość kontrowersyjne zmiany i dopiero praktyka pokaże, co w rzeczywistości mogą one oznaczać dla klientów deweloperów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej strony podnosi się, że po wejściu w życie nowelizacji, praktyka banków nie ulegnie zmianie, tzn. będą one nadal wyrażać zgodę deweloperom na bezobciążeniowe wydzielenie nieruchomości, która ma być sprzedana nabywcy. Dla nabywców lokali oznaczałoby to w praktyce, iż nabywać będą nieruchomość wolną od obciążeń hipotecznych dewelopera. Być może w związku z wejściem w życie nowelizacji w takim brzmieniu, upowszechni się również praktyka deweloperów, która może ochronić nabywców mieszkań, tzn. wyodrębnianie lokalu przez samego dewelopera. Wówczas deweloper będzie pierwszym właścicielem takiego wyodrębnionego lokalu, który zostanie następnie zakupiony przez nabywcę, gdy w księdze wieczystej lokalu nie będzie żadnych obciążeń i roszczeń.

Jeżeli zaś chodzi o zastosowanie tego przepisu wobec osób, które kupiły mieszkanie jeszcze przed 20 lutego 2011 r., a więc przed wejściem w życie nowelizacji, to jest ono możliwe, gdyż kluczowa jest data podziału nieruchomości i wpisanie poszczególnych lokali do księgi wieczystej. Jeżeli do podziału nieruchomości (np. wyodrębnienia własności lokalu) doszło przed 20 lutym 2011 r., to zastosowanie znajdą przepisy prawne w dotychczas obowiązującym brzmieniu, natomiast jeżeli do podziału takiego doszło później, zastosowanie znajdzie art. 76 ust. 4 ustawy w brzmieniu po nowelizacji. Dodatkowo, w przypadku, gdy do wyodrębnienia konieczny jest wpis w księdze wieczystej, decydujące znaczenie będzie miała data złożenia wniosku o dokonanie wpisu.

Ponadto, zmiany, które wprowadziła nowelizacja mogą okazać się niekorzystne nie tylko dla nabywców mieszkań, ale również dla wierzycieli, wobec wprowadzenia możliwości rozporządzania przez właściciela nieruchomości opróżnionym miejscem hipotecznym. W dotychczasowym stanie prawnym w miejsce opróżnione po hipotece, która wygasła, przesuwała się hipoteka następna w kolejności. Po zmianie ustawy, w razie wygaśnięcia hipoteki, właścicielowi nieruchomości przysługuje w granicach wygasłej hipoteki uprawnienie do rozporządzenia opróżnionym miejscem hipotecznym. Takie rozwiązanie będzie korzystne dla dłużników, ale niekorzystne dla wierzycieli, którzy nie mogą wymagać od właściciela nieruchomości, aby zrzekł się prawa do rozporządzania opróżnionym miejscem hipotecznym, bo ustawa uznaje takie zastrzeżenie za niedopuszczalne.

Czy zmiany wprowadzone nowelizacją rzeczywiście okażą się aż tak niefortunne w praktyce, jak jest to przewidywane? Czas pokaże. Na chwilę obecną niektóre spośród zmian kształtują się bardzo niekorzystnie dla nabywców mieszkań i z pewnością konieczne będzie wypowiedzenie się w tym zakresie Sądu Najwyższego, a być może samego Trybunału Konstytucyjnego.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA