REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branża recyklingu złomu liczy, że zmiany w VAT szybko wejdą w życie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Branża recyklingu złomu liczy, że nowelizacja ustawy o VAT dotycząca obrotu złomem wejdzie w życie jak najszybciej. Zmiany ukrócą wyłudzenia VAT w handlu złomem, mogą także przyciągnąć inwestorów.

Chodzi o przygotowaną przez resort finansów nowelizację ustawy o VAT, którą w tym tygodniu ma zająć się Senat. Przewiduje ona m.in. zmianę zasad naliczania i odprowadzania VAT przez firmy zajmujące się obrotem złomem i jego recyklingiem. Zgodnie z nowelą podatek ma płacić firma, która kupuje złom, a nie sprzedawca.

REKLAMA

REKLAMA

"Jesteśmy ostatnim, poza Łotwą, krajem Unii Europejskiej, który tej sprawdzonej recepty nie wdrożył w życie" - powiedział we wtorek podczas spotkania z dziennikarzami prezes Izby Gospodarczej Metali Nieżelaznych i Recyklingu Kazimierz Poznański.

Dodał, że Izba od 2009 r. zabiega w resorcie finansów, aby wprowadzić rozwiązania uszczelniające system podatkowy i nienarażające przemysłu recyklingu złomu na "kryminalizację". Jego zdaniem obecne przepisy umożliwiają wyłudzenia VAT na olbrzymią skalę. Resort finansów szacuje, że rocznie może chodzić o ok. 300-400 mln zł, ale Izba uważa, że w wyniku działalności "firm-słupów" straty budżetu mogą sięgać kilku miliardów złotych.

"Narażamy też uczciwych przedsiębiorców na to, że mogą kupować towar "skażony", gdy pośrednik sprzedaje go, wystawiając fakturę VAT, ale nie odprowadza podatku. Naraża tym samym ostatniego, uczciwego odbiorcę, np. hutę, czy hurtownika na kolosalne straty" - powiedział Poznański.

REKLAMA

"Zmiany są oczekiwane przez branżę. Warto nie odkładać ich na później" - poinformował radca prawny z spółki doradztwa podatkowego MDDP Tomasz Olkiewicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodał, że polskie prawo pozwala ukarać nabywcę towaru w sytuacji, gdy sprzedawca nie odprowadził VAT. Fiskus z tego przywileju chętnie korzysta, bowiem łatwiej jest ścigać transparentnie działającą firmę, niż firmę "słupa".

Olkiewicz zwrócił uwagę na problem percepcji branży obrotu złomem. "W wyniku funkcjonowania na marginesie życia gospodarczego grupy firm nieuczciwych (...) nagle każdy przedsiębiorca w branży złomowej jest przez fiskusa traktowany jako potencjalny przestępca" - powiedział.

Wskazał, że organy skarbowe traktują firmy uczciwe nadmiernie surowo - nadużywają możliwości zabezpieczenia na koncie kontrolowanego podatnika kwoty potencjalnych zaległości podatkowych. "To przepis stworzony z myślą o oszustach podatkowych" - wyjaśnił radca.

Przewodniczący Rady Nadzorczej notowanej na GPW spółki Drop (zajmuje się hurtowym obrotem odpadów) Marek Suchowolec poinformował, że w ciągu 10 lat działalności firma miała 190 kontroli skarbowych związanych m.in. z VAT. Jak dotąd wydano jedną decyzję (która została zaskarżona do sądu administracyjnego) na kwotę 300 tys. zł, kilka postępowań jest w toku, natomiast na kontach firmy fiskus zabezpieczył 12 mln zł.

"Zmiana rozwiąże nasze problemy na przyszłość, wprowadzi nas do Europy. Zniknie ostatni duży kraj, który ma przepisy niedostosowane do sytuacji gospodarczej, w której funkcjonuje ta branża" - powiedział Suchowolec.

Dodał, że na zmianę czekają firmy z Europy Zachodniej, które chcą zainwestować w Polsce, ale wadliwe przepisy o VAT odstraszały je od tego. "To może mieć konsekwencje dla firm, które działały w Polsce do tej pory. My będziemy się jeszcze borykać z urzędem skarbowym przez pięć lat (...) Spółka będzie koncentrować się na wyjaśnianiu zaszłości, zamiast konkurować z tymi, którzy przyjdą" - zwrócił uwagę.

Zdaniem Izby Gospodarczej Metali Nieżelaznych i Recyklingu rynek złomu w Polsce jest wart kilkanaście miliardów złotych rocznie.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA